Sinä aikuinen, JOKA VOISIT tehdä työsi etänä mutta et tee, miksi?
Tiedän todella monia, jotka menevät väkisin työpaikoille vaikka työ hoituisi aivan ok etänä.
Miksi ihmeessä? ja samaan aikaan toivovat lapsilleen etäkoulua vaikkei itse viihdy kotona.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Etätyönä onnistuvat työt ovat valtaosin näitä nykyajan keksittyjä töitä, jotka eivät ole millään tavalla tärkeitä.
Mietippä, kun käyt kaupungilla seuraavan kerran. Kuinka monta eri alan työntekijää tapaatkaan. Ja moniko niistä voisi työt tehdä etänä? Aivan, ei kukaan. Koska ne oikeat työt on vaan tehtävä, eikä kotona kahvikupin äärellä "työskenneltävä".
Jos ajatellaan, että kaikki työ, mitä voi tehdä etänä, on turhaa, voit miettiä, miten paljon raskaampia ne oikeat työt olisivat, jos kukaan ei suunnittelisi laitteita, joilla niitä oikeita töitä helpotetaan.
Meilläkin eräs tekee "nykyajan keksittyjä töitä", eli suunnittelee laitteita, joilla valmistetaan työvälineitä mm. maanviljelijöille ja katujen kunnossapitoon. Ihan turhaa siis. Kyllähän ne lumet saa lapiollakin tieltä pois, ja pellot kynnettyä hevosvetoisilla auroilla.
Kotona ei kunnon työpistettä eikä tilaa sellaista tehdä. Kotona liikaa muita ärsykkeitä. Työskentelen tehokkaammin toimistolla kuin kotona. Ennen kaikkea en halua töitä kotiini, en edes yhtä kansiota tai läppäriä joka siitä muistuttaa, vaikka työstäni ja työpaikastani pidänkin. Kaipaan päiviin "sosiaalisia ärsykkeitä" kasvokkain keskustelun merkeissä, lisää työssäjaksamistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyönä onnistuvat työt ovat valtaosin näitä nykyajan keksittyjä töitä, jotka eivät ole millään tavalla tärkeitä.
Mietippä, kun käyt kaupungilla seuraavan kerran. Kuinka monta eri alan työntekijää tapaatkaan. Ja moniko niistä voisi työt tehdä etänä? Aivan, ei kukaan. Koska ne oikeat työt on vaan tehtävä, eikä kotona kahvikupin äärellä "työskenneltävä".
Loppuisi nopeasti näiltä ”oikean työn tekijöiltä” työt kuin seinään, jos nämä keksityt nykyajan työt jäisi tekemättä. :D
Jep. Jos lopettaisin tämän "leikkimisen" kotona tai toimistolla niin menisi ehkä viikko (?) kun toiminta ajettaisiin alas viranomaisten toimesta. Eikä se jatkuisi ennen kuin juuri minä palaisin "leikkikentälle".
Tänään olen etänä koska hiljainen päivä ja lapset vielä lomalla. Istun keittiön pöydän ääressä jossa tuoli ja pöytä aivan väärässä tasossa minulle.
Osan aikaa istunut sohvalla katsomassa Netflixiä lasten kanssa, kone vieressä auki jos vaikka tulisi jotain. Nyt onkin hiljaista kun melkein kaikki lomalla, siksi minäkin kotiin jäin.
Normaalisti on kiire, yksi näyttö ei riitä ja selkä ei kestä istua ruokapöydän ääressä.
Lisäksi puhun puhelimessa, olen kokousissa ja tarvitsen rauhaa keskittymiseen. Täällä on iltapäivisin muu perhe ennen kuin itse pystyn lopettamaan työni.
Alkuviikosta oli tärkeämpi palaveri jonka menin viettämään vessaan koska se on ainoa huone missä muiden äänet ei häiritse niin minua kuin mikin kautta muita osallistujia.
Lisäksi henkinen rasite. Etätyö ei sovi minulle jolla ei oikeastaan muita menoja ole kuin töissä käyminen. Näin talvella en mene enää pimeällä ulos, en vain pidä siitä. On raskasta kun työt ovat samassa tilassa missä vapaa-aika.
Lisäksi se on myös perheelleni "taakka" että joutuvat rajaamaan meidän olohuonesta tilan joka on vain minun ja minua ei saa silloin häiritä. Viisi vuotiaan on vaikea vieläkin ymmärtää miten tärkeää on ettei äitiä saa häirintä vaikka se istuukin siinä parin metrin päässä.
Eli sun pointti oli?