Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku stressaantuu vähääkään negatiivisesta äänensävystä?

Vierailija
06.01.2022 |

Mieheni ja hänen poikansa eivät kestä lainkaan negatiivista äänensävyä (itse en ennen heidän tapaamistaan ole ollut edes huomannut äänensävyn olevan edes mitenkään hirveä), onko se yleistä tai mistä voisi johtua? Omat lapseni saattavat siis minun lisäkseni sanoa jostain (täysin aiheesta) ja mieheni sanoo heti, että ”asia on vaikea” tai että ”hän/hänen poikansa ei kestä tuota negatiivista äänensävyä. Olen yrittänyt keskittyä äänensävyyni, mutta en tunnista sitä edes lapsistani vaan mielestäni on normaalista, aiheesta sanomisesta aina silloin, kun mieheni siitä mainitsee. Muilla kokemusta vastaavasta ja vinkkejä? Yritän siis jatkuvasti keskittyä äänensävyyni ja parhaani siinä teen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
2/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he herkkiä, vai yrittävätkö vain kontrolloida?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on sun tapa, et itse huomaa sitä. Lempeämpään tottuneelle se voi olla stressaavaa kuultavaa.

Vierailija
4/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin tällä viikolla, että unenlaatu vaikuttaa paljon mielialoihin ja siten, että ovatko ihmiset ärtyisiä vai ei. Joten voisikohan läheisilläsi olevan huono laatuista unta vai kuulostatko sinä niin rasittavalta? Tässäpä vaikea kysymys.

Vierailija
5/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, et mies on noteerannut ja poikakin puhunut. Olisinpa itse lapsena uskaltanut sanoa!

Vierailija
6/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapsesi ovat tyttöjä? Mies niitä joiden mielestä naisen paikka on hymyillä ja palvoa Miestä? Jos miespuolinen kaveri käyttää samaa äänensävyä, se ei tietenkään ole ongelma?

Sovinistisen ajattelun peruspilareita. Äänensävysi ei tule koskaan kelpaamaan, joten turhaan sitä yrität vahtia. Älä vain mene sairastumaan niin pahasti, ettet pysty palvovan kodinkoneen virkaasi hoitamaan.

Vierailija
7/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarpeeksi kuullut elämässään tuollaista negatiivista sävyä ja sitten päässyt siitä irti, on siihen paluu erittäin vaikeaa.

Itselleni anoppini oli täysi isku vasten kasvoja. Hän ei osaa sanoa positiivisesti mitään, saati positiivisella sävyllä. En edes tajunnut, että noin järkyn negatiivisia ihmisiä voi olla, ennenkuin tutustuin häneen. Ihan kaikki on huonoa. Siis ihan kaikki. Uudet kengät --> kohta kuitenkin hajoavat. Aurinko paistaa--> kohta kuitenkin sataa jne.

Vierailija
8/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapsesi ovat tyttöjä? Mies niitä joiden mielestä naisen paikka on hymyillä ja palvoa Miestä? Jos miespuolinen kaveri käyttää samaa äänensävyä, se ei tietenkään ole ongelma?

Sovinistisen ajattelun peruspilareita. Äänensävysi ei tule koskaan kelpaamaan, joten turhaan sitä yrität vahtia. Älä vain mene sairastumaan niin pahasti, ettet pysty palvovan kodinkoneen virkaasi hoitamaan.

Woke warning

Vierailija
9/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on raskasta kuunnella ihmistä, jonka äänensävy on kireä.

Aistin ihmisten tunnetilat herkästi.

Vierailija
10/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska usea ihminen on ollut joidenkin ihmisten aiemmassa elämässä mahdollisesti hyökkäävä ja vihainen, negaava. Joka saattoi aiheuttaa vuosien traumoja, vaikeuksia ja ahdistusta. Siksi odotetaan normaalia keskustelutyyliä varmaan, läheisissä ihmissuhteissa edes. Toisaalta ei pidä esittää muuta kuin on, että muille tulee oikea käsitys ja sen mukaan kaikki vetävät omat johtopäätöksensä. Ei tule patoumia.

Vierailija
11/22 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko räväkäs persoona Ap? Se voi olla syy tuohon.

Vierailija
12/22 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeksi kuullut elämässään tuollaista negatiivista sävyä ja sitten päässyt siitä irti, on siihen paluu erittäin vaikeaa.

Itselleni anoppini oli täysi isku vasten kasvoja. Hän ei osaa sanoa positiivisesti mitään, saati positiivisella sävyllä. En edes tajunnut, että noin järkyn negatiivisia ihmisiä voi olla, ennenkuin tutustuin häneen. Ihan kaikki on huonoa. Siis ihan kaikki. Uudet kengät --> kohta kuitenkin hajoavat. Aurinko paistaa--> kohta kuitenkin sataa jne.

Oletko varma, että anoppisi todella on negatiivinen vai tulkitsetko hänen puheensa vain niin? Tietyissä kolkissa Suomea ainakin on ihan tavanomaista puheenpartta tuollainen hyvää vähättelevä puhe, joka on tavallaan ehkä vähän taikauskoinenkin tapa.

Laulaahan nuoren polven viisas Tiisukin:

"Hölmöt nauraa eloaan, ei kannata

Sillä viisas moittii iloaan varmuuden varalta

Ettei suru suurikaan säikytä"

Vierailija
13/22 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi hyvin!! Todella monet suomalaiset tuovat asiat valittamisen tai negatiivissävytteisenä esiin. Asioiden esittämistapoihin vaikuttavat myös paikkakuntakohtaiset erot puhetavoissa, koskee myös äänen korkeutta. Toisaalla huudetaan ja kerrotaan negatiivisen kautta, ja toisaalla puhutaan hiljaa ja tasaisemmin positiivisen kautta, paikkakuntaeroja. Lähden itsekin lenkille jos alkaa kuulua jotain negatiivista, ja asian esittäjä ei ole asiasta omaa osuuttaan hoitanut, ja jos se on jonkun muun hoidettava asia, ei asian esittäjän tarvitse edes puhua asiasta vaan hän voi keskittyä omiin asioihinsa ja puhua positiivisia asioita jos haluaa jotain puhua. Toivottavasti tuo selvensi jonkin verran.

Vierailija
14/22 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on räväkäs? Olen rauhallinen ja sovitteleva ja olin exäni kanssa yli 20 vuotta eikä hän koskaan valittanut äänensävystäni tms. Ja lapsistani on myös aina tykätty kaikissa piireissä, jos he jostain sanovat, sanovat täysin asiasta, mutta mieheni ei kestä sitä.

Ap

Vierailija
15/22 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on räväkäs? Olen rauhallinen ja sovitteleva ja olin exäni kanssa yli 20 vuotta eikä hän koskaan valittanut äänensävystäni tms. Ja lapsistani on myös aina tykätty kaikissa piireissä, jos he jostain sanovat, sanovat täysin asiasta, mutta mieheni ei kestä sitä.

Ap

Lisättäköön vielä, että olen hyvin iloinen, nauravainen ja positiivinen; mieheni itse ajattelee asioista helposti negatiivisesti. Esimerkiksi työpaikoilla minua on pidetty työpaikan positiivisimpana ihmisenä yms. Kaikki tilanteet ovat normaaleja arjen asioita, joista ei saisi lainkaan keskustella, koska ovat miehelleni vaikeita tai äänensävyni ikävä.

Ap

Vierailija
16/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja poikani olemme äänensävyn suhteen tosi herkkiä. Olemme molemmat "kilttejä", rauhallisia ja sopeutuvia tyyppejä. Meille ei tarvitse sanoa kovalla äänensävyllä, ystävällinen pyyntö riittää. Koen siis vaikka jonkun "Tyhjennä tiskikone! -lausahduksen negatiiviseksi ja inhottavasti sanotuksi. Joku ei tuollaista huomaisikaan.

Olin hyvin kummissani, kun kuopukselle tuollainen puhe ei toiminut yhtään. Hän vaati jo taaperona paljon kivempaa ja tiukempaa puhetta, eikä pahoittanut siitä mieltään.

Töissä ollaan tästä puhuttu. Eri ihmiset tulkitsevat äänensävyt niin eri tavalla.

Vierailija
17/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lisättäköön vielä, että olen hyvin iloinen, nauravainen ja positiivinen; mieheni itse ajattelee asioista helposti negatiivisesti. Esimerkiksi työpaikoilla minua on pidetty työpaikan positiivisimpana ihmisenä yms. Kaikki tilanteet ovat normaaleja arjen asioita, joista ei saisi lainkaan keskustella, koska ovat miehelleni vaikeita tai äänensävyni ikävä.

Ap

Annapa esimerkki tällaisesta normaalista tilanteesta ja mitä ja miten siinä puhuit?

Vierailija
18/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi nykyajan nuorille lumihiutaleille huomauttaa jostain heidän tekemästään virheestä, että oppisivat  seuraavalla kerralla toimimaan paremmin?

Olen 70-luvulla syntynyt mies ja jouduin eräällä työpaikalla huomauttamaan erästä nuorta tyttöä eräästä asiasta. Minä jo mietinkin etukäteen, mitenkähän tämän osaisi sanoa, mielestäni sanoin asiasta rauhallisesti ja asiallisesti, mutta kumminkin hän näytti säikähtyneeltä ja miltei vapisi kuin olisin raivonnut hänelle kuten Vaahteranmäen Eemelin isäukko...

Vierailija
19/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvoin perheessä, jossa negatiivinen äänensävy oli normaali. Muistan, kun joskus eräs ystäväni ihmetteli ääneen, että "miten te puhutte toisillenne noin rumasti". En silloin ymmärtänyt hänen sanomaansa.

Myöhemmin elämänpiiriin muuttuivat ja tutustuin ihmisiin, jotka kohtelivat läheisiään lempeästi ja arvostaen. Nyt tunnistan, mikä oli vialla lapsuudenperheeni vuorovaikutuksessa ja olen itsekin enemmän herkkis.

Kun ei tarvitse olla varautunut siihen, että toinen puhuu itselle negatiiviseen sävyyn, tunne-elämä on paljon rikkaampi. On jotenkin enemmän auki ihmisille ja samalla myös satuttamiselle läheisissä suhteissa.

Vierailija
20/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nalkutat jatkuvasti, tai sitten miehes on pumpulissa curling-menetelmillä kasvatettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi