Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sikiön liikkeet vähentyneet, onko syytä huoleen?

Vierailija
28.04.2015 |

Olen nyt raskausviikolla 21+3. Olen muutaman viikon ajan tuntenut sikiön liikkeet ja viime viikolla vielä ihan selkeästi. Nyt on muutaman päivän kuitenkin ollut melko hiljaista. Mahaa tökkäsemällä saa pieniä liikkeitä aikaan ja välillä päivän mittaan tuntuu pari töytäisyä, muuten ei oikeastaan mitään. Viikko sitten rakenneultrassa kaikki oli kuitenkin kunnossa. Minulla on istukka etuseinässä. Pitäisikö tästä huolestua vai onko ihan normaalia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikelaskentaa tehdään yleensä 30 raskausviikon jälkeen, koska sitä ennen sikiö on vielä niin pieni, että kaikki liikkeet eivät välttämättä tunnu. Mutta aina jos huolestuttaa kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan!

Vierailija
22/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Taidan kuitenkin oman mielenrauhan takia soittaa neuvolaan soittotunnilla. Mieskin kyllä sanoo että turhaan sinne soittelen, mutta minkäs voi kun hermoilee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:03"]

Kiitos vastauksista. Taidan kuitenkin oman mielenrauhan takia soittaa neuvolaan soittotunnilla. Mieskin kyllä sanoo että turhaan sinne soittelen, mutta minkäs voi kun hermoilee. Ap

[/quote]

Ei se ole turhaan soittelemista. Jos asia vaivaa, niin onhan se rauhoittavampaa puhua asiantuntijan kanssa.

Vierailija
24/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sikiön syke kuuluu ja liikkeitä tuntuu sen verran kuin raskauden kestoon nähden on normaalia. Mikä siis huolestuttaa?

Vierailija
25/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:07"]

Eli sikiön syke kuuluu ja liikkeitä tuntuu sen verran kuin raskauden kestoon nähden on normaalia. Mikä siis huolestuttaa?

[/quote]

Mieti sitä :)

Vierailija
26/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon rv 20+1 ja just viime viikolla neuvolassa sanottiin, että älä ole huolissasi, jos et tunne sikiön liikkeitä edes joka päivä. Se on näillä viikoilla niin pieni vielä, että voi kääntyillä ihan miten päin vain ja potkia minne päin vain. Sanosin siis, että älä huolehdi - mut tajuan myös niiiiin hyvin, että huolehdit. Itsekin huolehdin ihan kaikkea mahdollista. Mutta tottakai neuvolaan saa soittaa ihan sen oman mielenrauhan takiakin, eiköhän se hermoilevien äitien rauhottelukin oo niiden työtä?

Vierailija
27/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:57"]Minäkin olen kuullut että liikelaskentaa tehtäisiin vasta myöhemmillä viikoilla ja että näillä viikoilla riittää että edes joka päivä jotain tuntee. Minulla on kotona kotidoppleri ja sillä olen saanut viimeksi eilen sydä äänet kuulumaan.

Ap
[/quote]
Itse asiassa minulle sanottiin 20 viikon kieppeillä että on normaalia, vaikka ei moneen päivään tuntisikaan mitään. Kun sikiöllä tosiaan on sitä tilaa aika pirusti vielä.
Ja välillä olikin 2-3 päivää kun mitään en tuntenut. Nyt ei ole päivääkään, etteikö tuo 1-vuotias mylläisi ja rellestäisi ;)

Vierailija
28/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kylläpä helpotti lukea tämmöisiä viestejä. Eli taidan vaan huolehtia turhaan. :)

Ap

Vierailija
29/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli edessä istukka ja vasta tuossa viikon 20 kieppeillä ekassa raskaudessa aloin tuntea ylipäänsä mitään liikkeitä. Ei edes joka päivä tuntunut.

Vierailija
30/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Vaikka en halua verrata tilannettasi omaan mutta mulla oli juuri noina päivinä todella hiljaistaa n 3-4 päivää. Olin tuntenut jo liikkeitä pari viikkoa hennosti.

Itselläni on istukka edessä. Pistin vaan sen piikkiin että vauva oli sellaisessa asennossa etten tuntenut kuin yhden liikkeen välillä. Kuuntelin kans dopplerilla ja sitä kun kuuntelet niin liikkeet kuuluu semmosena sorinana.

Jokatapauksessa annoin asian olla (olen todella heikkohermoinen ja vainoharhainen) niin sitten kun 22 viikkoa tuli täyteen alkoi vauva ihan kunnolla bailaamaan :) Nyt se liikuskelee säännöllisesti.

Todennäköisesti ei ole sinullakaan syytä huoleen :) tsemppiä

Rv 22+5

Vierailija
31/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla kanssa istukka edessä, enkä noilla viikoilla edes kunnolla tunnistanut potkuja. Mistään liikelaskennasta ei olla edes neuvolassa tai ultrissa puhuttu.

Vierailija
32/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mä oon kanssa ne sorinat dopplerilla kuunnellessa mieltänyt vauvan liikkeiksi. Jospa itsekin annan asian vaan olla ja koitan nauttia vaan raskaudesta. Viikon päästä on neuvolakin niin kysäsen siellä asiasta enemmän.

Vierailija
33/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskönen oli siis ap

Vierailija
34/34 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:57"]

Minäkin olen kuullut että liikelaskentaa tehtäisiin vasta myöhemmillä viikoilla ja että näillä viikoilla riittää että edes joka päivä jotain tuntee. Minulla on kotona kotidoppleri ja sillä olen saanut viimeksi eilen sydä äänet kuulumaan. Ap

[/quote]

Periaatteessahan dopleri kertoo sikiön voinnista vain sen, että siellä ollaan elossa. Kovin paljon mitään muuta ei voi luotettavasti sykkeestä päätellä. Näin kertoi minulle terveydenhoitaja ja lähtetti äitipolille eteenpäin liikkeiden vähentyessä. Tosin viikkoja oli kasassa 37+ tuolloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme