Lyhyt kiertoväli, runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Auttaako vain pillerit?
En haluaisi enää hormoniehkäisyä käyttää. Mutta ilman pillereitä kiertoni on 21-25 päivää :( Jatkuvasti siis tuntuu, että vuodan. Pari ensimmäistä päivää ovat myös tosi kivuliaat ja verta tulee paljon. Pillereiden kanssa oli paljon helpompaa. En ole pillereitä käyttänyt viiteen vuoteen enkä haluaisi aloittaa enää. Mutta mikä muu tähän auttaisi? Kierukkaa en halua.
Kommentit (7)
Onko kilpirauhasarvot katsottu? Tuohon ei varmaan auta muu kuin hormonaalinen ehkäisy jos nuo arvot kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:37"]
Onko kilpirauhasarvot katsottu? Tuohon ei varmaan auta muu kuin hormonaalinen ehkäisy jos nuo arvot kunnossa.
[/quote]Joskus 10 vuotta sitten on mitattu ja olivat ok... Vaikuttaako kilpirauhanen jotenkin kuukautisiinkin?
terv. tyhmä ap ;)
Mulla kierto saman 21-25 päivää, runsas vuoto ja kesto 14-16 päivää. Ei paljoa naurata. Just kävin kilpparikokeessa ja tuloksia odotellaan. En haluaisi myös hormonaalista ehkäisyä kun lapsi olisi toiveissa. Ei vaan taida olla paljoa tehtävissä? :/
Mulle gyne suositteli pillereitä juuri ap:n kuvailemiin oireisiin ( Zoely). Kierto tasaantunut, pms ja kivut lähteneet melkein kokonaan ja menkat (tyhjennysvuoto) kestää vain 4 päivää. Ennen kesti viikon.. Mulla siis auttanut.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:37"]
[/quote]Joskus 10 vuotta sitten on mitattu ja olivat ok... Vaikuttaako kilpirauhanen jotenkin kuukautisiinkin?
terv. tyhmä ap ;)
[/quote]
Vajaatoiminta pidentää kiertoa ja saattaa runsastaa vuotoa, mutta yleensä muuta vaikutusta ei ole. Sinulla kierto on lyhyt joten ei vaikuta kilpirauhasperäiseltä.
Monella naisella se luontainen kierto vaan on tuollainen, ilman että siinä olisi taustalla mitään elimellistä ongelmaa joka fiksaamalla menkat muuttuisi erilaiseksi. Horminiehkäisy on ainut tapa vaikuttaa siihen millaisen kierron se sun oma hormonitoimintasi aiheuttaa.
?
Pitää tässä käydä lääkärissä, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia...
ap