Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla koti EI pysy siistinä, miten teette sen?

Vierailija
27.04.2015 |

Mä teen sen näin:

Aamulla kun mä herään, mä olen väsynyt, ja torkutan viimeiseen asti. Sitten onkin jo hirvee kiire. Etsin farkkuja, jotka on tipahtanut illalla sohvan viereen, etsin puhtaita sukkia, joita kukaan ei oo jaksanut pestä ja yritän löytää lapsen sukista sopivat, kalsarit löydän aina, tissiliiveistä ei oo mitään tietoo, ehkä sängynvieressä, ehkä kylppärin lattialla, otan puhtaan paidan joka näyttää idiootilta, viskaan sen takaisin vaatepinon päälle niputtamattomana, otan seuraavan paidan, joka ehkä sopii.

Herätessäni kännykkä oli vielä kädessä, se saattaa löytyä vessasta, tai sitten otin sieltä jo mukaani ja se löytyykin vaatepinon päältä, tai sitten olin jo nokkela ja vein eteisen tuolille. Samantapainen kierros rahapussin ja avainten kanssa, mut ne olikin yllättäen takin taskussa, joka oli mytyssä eteisen lattialla. Sitä ennen ehdin kippaamaan tumppulaatikon ja pipolaatikon lattialle, kun niitä avaimia ei vaan löytynyt mistään.

Märkä pyyhe jää varmasti jonnekin myttyyn, hammasharjan tai dödön olen käytön jälkeen tunkenut johonkin kodinhoitohuoneen hyllyyn tms. koska en ole enää ehtinyt viemään takaisin vessaan, vaikkakin käyn siellä myöhemmin etsimässä puhelintani. Dödöö ja harjaa on kiva etsiä sitten seuraavana aamuna.

Kun mä tulen töistä, mä olen VÄSYNYT. Mä en jaksa laittaa takkia naulaan, en jaksa suoristaa kenkiä suoraan, en jaksa kiikuttaa laukkua paikalleen. Mä jätän ne just siihen, mihin ne kädestä putoo. Eteisen lattialle. 

Kun pääsen keittiöön, työnnän paperipinoa kauemmaksi pöydällä, jotta siihen mahtuu syömään, jos on mistä syödä kun tiskikone on täytetty viimeksi pari päivää sitten ja pöydällä on jo pari koneellista likaisena. Koska roskis on täynnä, sinne ei mahdu pöydällä olevat roskat, saatika pizzalaatikot. Tyhjien pullojen kassi on kadonnut sitten parin kuukauden takaisen kauppareissun, niinpä niitä on aseteltu paperinkeräyspinkkojen päälle, koska ei niitä papereitakaan kukaan oo saanut keräykseen.

Illalla, kun menen nukkumaan, olenkin ihan kuoleman väsynyt enkä jaksakaan viedä likaisia vaatteita pyykkiin, niinpä tipautan ne päältäni siihen, missä satun olemaan. Aina vähän kerrallaan ja vaihdan sit paikkaa ja jätän siihen uuden läjän.

Tällä paletilla kun vetää viisi päivää putkeen, on perjantaina jo aikamoinen kaaos. Ja meitä on täällä neljä samanlaista sikapossua.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän että ap tarttis vitamiinipillereitä ja liikuntaharrastuksen, parempaa ruokaa, enemmän unta, ehkä diagnoosin?? Ei kukaan voi noin väsyä tavallisesta työpäivästä!

Vierailija
22/36 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:06"]

Kuulostaa vähän että ap tarttis vitamiinipillereitä ja liikuntaharrastuksen, parempaa ruokaa, enemmän unta, ehkä diagnoosin?? Ei kukaan voi noin väsyä tavallisesta työpäivästä!

[/quote]

Kiitos! Mistä muuten tiedät, että mun työpäiväni on _tavallinen_? Minkälainen on sun mielestä tavallinen työpäivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa likaisen kodin niin kannattaa antaa lasten juosta sisälle hiekkaisissa/pölyisissä/kuraisissa housuissa/likaisilla avojaloilla, eikä koskaan kannata pyytää heitä pesemään käsiä. Sillä tavalla saa oikein nuhjuisen ja klähmityn kodin.

En pystyisi. Kotivaatteet kotona päälle ja aina käsien pesu. Kesällä suihkutellaan kaikki hiekat, siitepölyt, hiet ja aurinkorasvat kun tullaan sisälle.

Tavarat saa olla sekaisin kunhan on puhdasta.

Vierailija
24/36 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk? Millainen lapsuus sulla on ollut?

Vierailija
25/36 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:16"]

Yäk? Millainen lapsuus sulla on ollut?

[/quote]

Täydellinen :D  Mun vanhemmilla kaikki on millin tarkassa järjestyksessä, aina. -ap-

Vierailija
26/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin vertaistukea googlesta ja löysin tämän keskustelun. Onneksi en ole maailman ainoa sottapytty. Voi kun vaan oppisi järjestelmälliseksi mutta se veis ihan hirveesti aivokapasiteettia jatkuvasti koittaa olla sellainen.

Vierailija
27/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa likaisen kodin niin kannattaa antaa lasten juosta sisälle hiekkaisissa/pölyisissä/kuraisissa housuissa/likaisilla avojaloilla, eikä koskaan kannata pyytää heitä pesemään käsiä. Sillä tavalla saa oikein nuhjuisen ja klähmityn kodin.

En pystyisi. Kotivaatteet kotona päälle ja aina käsien pesu. Kesällä suihkutellaan kaikki hiekat, siitepölyt, hiet ja aurinkorasvat kun tullaan sisälle.

Tavarat saa olla sekaisin kunhan on puhdasta.

No voi hellanlettas :,D Neuroosinsa kullakin. 

Vierailija
28/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on se ja sama minkänäköistä ihmisten suljettujen ovien takana on, mutta siitä olen huolissani, että olet työpäivän jälkeen niin väsynyt, että et jaksa mitään. Piipahdappa työterveyshuollossa tuon ongelman kanssa, joku apu tuohon pitää löytyä. 

Vierailija
29/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsin vertaistukea googlesta ja löysin tämän keskustelun. Onneksi en ole maailman ainoa sottapytty. Voi kun vaan oppisi järjestelmälliseksi mutta se veis ihan hirveesti aivokapasiteettia jatkuvasti koittaa olla sellainen.

Ei se aivokapasiteetilla onnistukkaan. Tavaraa pitää olla vähemän kuin säilytystilaa, ja ne kamat on säännöllisesti (min 2x vuodessa) käytävä läpi ja poistettava tarpeettomat. Eli lihas- ei aivotyötä.  

Vierailija
30/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa oksettavalta. Toivottavasti ette tee lapsia sinne kaaoksen keskelle.

Vierailija
31/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sekaista, mutta ei likaista.

Molemmilla vanhemmilla vaativat työt, lapset murkkuja. Käytän mieluummin aikaa perheen kanssa ja esim. hyvän ruoan laittoon kuin jatkuvaan järjestelyyn. Yritämme siivota kerran viikossa, mutta aina ei ehdi. Mutta saastaa ei tule, kun muuten olen tiukkapipo - ruokaa syödään vain ruokapöydän ääressä, mitään elintarviketta ei viedä ruokailuhuonetta kauemmas, kengät jää tuulikaappiin, kädet pestään ennen ja jälkeen ruokailun, pyykit viedään pyykkikoriin ja roskat roskikseen jne.

Jos molemmilla on vaativat työt niin miksi ette palkkaa siivoojaa?

Vierailija
32/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee sekaisin vain sen takia, ettei kaikille tavaroille ole paikkaa.

Kun käyn ostoksilla, jää uudet vaatteet pusseissa odottamaan pitkin nurkkia.

Muuten pedit on pedattuna melkein aina eikä vaatemyttyjä löydy kuin liian täynnä olevasta pyykkikorista. Keittiön pöydät siivotaan melkein joka päivä ja tiskit tiskataan päivittäin.

Eli vaikka onkin vähän epäjärjestystä, niin näin ajatellen mellähän onkin sitten melko siistiä.

Kädet pestään aina kotiin tullessa ja vaihdetaan kotivaatteet.

Vierailija
33/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap perheineen voisi hyötyä siitä, että tulisi joku martta kotiin opastamaan, miten tavarat pysyy suurin piirtein oikeilla paikoillaan. Meilläkin on usein sekaista eikä oo aina tiskit tiskattu tai vaatteet kaapeissa, mutta sottaista en halua että kotona on.

Martta ei auta. Olen yrittänyt poikani perhettä auttaa, mutta eivät opi mitään.

Lapsuuskodissaan poika oli perussiisti, mutta.......

Vierailija
34/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sekaista, mutta ei likaista.

Molemmilla vanhemmilla vaativat työt, lapset murkkuja. Käytän mieluummin aikaa perheen kanssa ja esim. hyvän ruoan laittoon kuin jatkuvaan järjestelyyn. Yritämme siivota kerran viikossa, mutta aina ei ehdi. Mutta saastaa ei tule, kun muuten olen tiukkapipo - ruokaa syödään vain ruokapöydän ääressä, mitään elintarviketta ei viedä ruokailuhuonetta kauemmas, kengät jää tuulikaappiin, kädet pestään ennen ja jälkeen ruokailun, pyykit viedään pyykkikoriin ja roskat roskikseen jne.

On muuten aika yleinen virhekäsitys se, että järjestyksen ylläpitäminen olisi jotenkin aikaavievää ja pois perheeltä. Ei se ole, kun laittaa tavarat käytön jälkeen paikoilleen. Siivoaminen toki vie aikansa, mutta ns perusjärjestys ei ole aikaa vievää. Se on luonnekysymys paljolti ja jos muut perheessä ovat samankaltaisia niin muutos ei ole niin helppo. 

Vierailija
35/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvi tehdä mitään, lapset ja koirat sotkee nopeammin kuin mä ehtisin siivota ja järjestellä joten en viitsi pingottaa. Ei ne lapset kauaa pieniä ole.

Vierailija
36/36 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden kotoa vain siistinä ja herään viime tingassa, joten varaan vaatteet aina illalla valmiiksi ja tarkistan sen laukun sisällön, jonka otan mukaan. Siellä on myös avaimet, joten tulipalon syttyessä olisi helppo poistua kotona, olen ajatellut näinkin. Illalla tiputan vaatteet päältäni sängyn vieressä pitämääni koriin.

Meillä ei ole siistiä. Minulle on tärkeintä, että kodin ulkopuolella on siistiä. Onneksi pidän vaatteiden pesusta ja vaatteita on aina puhtaina kaappeihin viikattuina. Muut kotityöt ei kiinnosta, kun perhe sotkee niin paljon, mutta kaapien sisällä  on aina yhtä mindfullnesia.

Lapset tiputtelevat vaatteitaan minne sattuu, mutta pesen ne vain, jotka on tuotu pyykkikoriin. Joitakin kertoja viikossa ilmoitan, että on aika tuoda vaatteita pesuun.