Huijasiko autoliike minua?
Nyt on kyllä tosi sekava olo. Luulen, että jouduin huijatuksi autoliikkeen toimesta mutta en tiedä miten menetellä.
Elikkäs ostin pitkän harkinnan jälkeen viime viikolla ensimmäisen oman autoni. Auto on kuusi vuotta vanha ja merkki Hyundai(jos sillä on väliä). Viikon verran olen nyt ajellut ja auto on tuntunut hyvältä. Nyt kuitenkin tajusin, etten saanut mukaan sitä lämmittimen johtoa ja koska on tulossa kovat pakkaset niin ehdottomasti haluan autoa lämmittää. Ajattelin, että saahan noita ja menin motonettiin lämmitysjohtoa ostamaan.
Noh sepä ei mennyt ihan niin simppelisti, sillä motonetissä minulle kerrottiin, ettei autossani ole tuollaista lämmitintä ollenkaan!!! Olin ihan ihmeissäni, että kuinka se on muka mahdollista mutta kertoivat vain, ettei niitä välttämättä joka autossa ole. Ystävällisesti selvittivät minulle vielä että autooni voi kyllä lämmityssarjan asentaa mutta pelkät osat maksavat liki 300 EUROA!!! Ja siihen tietty vielä työt päälle.
Lähdin tietysti silti paikalta autoliikkeesseen mistä olin autoni ostanut tiedustelemaan, että miten tässä nyt edetään. Siellä sitten odottikin melkoinen vastaanotto. Vaadin yksiselitteisesti, että he maksavat lämmittimen osat ja asennuksen autooni ja asia on sillä selvä mutta hepä olivat sitä mieltä, ettei heidän kuulu korvata minulle yhtään mitään!!!???!!! Kuulemma kauppakirjassa on mainittu auton lisävarusteet, eikä siellä puhuta lämmittimestä mitään??!! Lisäksi kukaan ei ole väittänyt että autossa lämmitintä olisi vaan minun olisi itse pitänyt asiaa kysyä!!?! Onko siis tosiaan näin, että ihmisen joka ei autoista mitään ymmärrä pitäisi jokainen auton nippeli osata kauppaa tehdessä tiedustella? Käsittämätöntä!!! Tuo nyt on Suomessa niin olennainen varuste, että kai myyjällä nyt joku vastuu on mainita jos tuollainen puuttuu! Ei kai autoa voi ilman pyöriäkään myydä jos ei siitä erikseen sovita??!! En tiedä...suututtaa ja ottaa päähän. Lähtiessäni menin vielä huutamaan, että "oikeudessa nähdään" mutta ei tainnut olla viisasta sekään.
Kommentit (106)
Mulla oli sama homma kun tein kauppaa 2v ikäisestä Lexuksesta. Huomasin, ettei ole lohkolämppäriä ja sisätilalämmitintä niin tinkasin ne kaupanpäälle 👍 Ihmettelen vain minkälainen ihminen ostaa uuden auton ilman lohkolämmitintä tai webastoa?
Mulla on ollut paljon autoja, muttei yhdessäkään lohkolämppäriä.
Aina ollut Webasto/eber/binar
Taitaa olla nuo uudehkot autot ilman webastoa tai lohkolämmitintä usein vanhoja liisareita?
Suosittelen kyllä ostamaan autoyksilön josta löytyy jompi kumpi. Webasto on parempi jos ei löydy omaa tolppapaikkaa ja ajaa enemmän kuin lyhyitä kaupunkiajoja. Lohkolämmitin taas on parempi kaupunkiajoon, koska ei kuluta akkua kuten Webasto.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itse ostaisi jostain etelä-euroopasta tuotua autoa, koska Suomalaiset uusien autojen maahantuojat ovat saattaneet tilata tänne valmistajalta erityisesti Pohjoismaihin tarkoitettuja malleja, joissa on mm. paremmat lämmityslaitteen kennot, istuinlämmittimet, jne. näihin oloihin tarkoitettuja laitevalintoja, mitä ei ehkä muihin maihin tarkoitetuissa malleissa ole. Välttämättä etelän hedelmä ei Suomen talvessa toimi niin hyvin kuin tänne tarkoitettu malli toimisi.
Tämä, myös akku saattaa olla tehokkaampaa mallia pohjoismaisille markkinoille myydyissä autoissa.
Tämänkö takia nyt ilmeneekin niin paljon avun tarvetta kun ihmisillä jättää keski-euroopan tuontiautot käynnistymättä?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nuo uudehkot autot ilman webastoa tai lohkolämmitintä usein vanhoja liisareita?
Päin vastoin, joka ottaa liisarin, se pyrkii usein painottamaan kaikenlaista mukavuutta varusteissa, sillä kuukausihinnassa lisävarusteet eivät isoa lisää tee (nyrkkisääntö: jokainen n. 700 euroa varusteisiin nostaa verotusarvoa 10€/kk). Väittäisin, että useimmat liisarit ovat paremmin varusteltuja, kuin karvalakki päässä omalla rahalla autoa ostavan Corolla-papparaisen auto.
Ap on provo (tuskinpa kukaan huutaa liikkeelle että oikeudessa tavataan) mutta pakko myöntää, että itsekin kuvittelin aiemmin että lohkolämmitin on kaikissa autoissa 🙈
Ostin ekan auton vasta 36-vuotiaana, sitä ennen olin vaan ajellut miehen ja porukoitteni autolla. Niissä kaikissa oli ollut lohkolämmitin. Kun ostin nykyisen autoni (3 vuotta vanha) niin myyjä ystävällisesti kertoi kysymättä, että tässä ei ole sitten lohkolåmmitintä ja asennetaanko samalla.. Asennettiin tottakai, ei se paljoa maksanut, oisko ollut just 200-300 e. Mietin että kukahan autoa oli ajanut ennen mua ja ihan katsoin silloisen omistajan tiedot Trafista. Omistaja asui helsinkiläisessä taloyhtiössä jossa iso lämmin autohalli, eipä silloin lohkolämmitintä paljon edes tarvita.
Mutta siis kyllä varmaan suurin osa ajelee autolla, jossa lohkolämmitin on. Ei mikään ihme jos jollain tällaisilla autoihin perehtymättömillä ihmisillä - joihin siis itsekin kuulun - on käsitys, että se olisi automaattisesti.