Huijasiko autoliike minua?
Nyt on kyllä tosi sekava olo. Luulen, että jouduin huijatuksi autoliikkeen toimesta mutta en tiedä miten menetellä.
Elikkäs ostin pitkän harkinnan jälkeen viime viikolla ensimmäisen oman autoni. Auto on kuusi vuotta vanha ja merkki Hyundai(jos sillä on väliä). Viikon verran olen nyt ajellut ja auto on tuntunut hyvältä. Nyt kuitenkin tajusin, etten saanut mukaan sitä lämmittimen johtoa ja koska on tulossa kovat pakkaset niin ehdottomasti haluan autoa lämmittää. Ajattelin, että saahan noita ja menin motonettiin lämmitysjohtoa ostamaan.
Noh sepä ei mennyt ihan niin simppelisti, sillä motonetissä minulle kerrottiin, ettei autossani ole tuollaista lämmitintä ollenkaan!!! Olin ihan ihmeissäni, että kuinka se on muka mahdollista mutta kertoivat vain, ettei niitä välttämättä joka autossa ole. Ystävällisesti selvittivät minulle vielä että autooni voi kyllä lämmityssarjan asentaa mutta pelkät osat maksavat liki 300 EUROA!!! Ja siihen tietty vielä työt päälle.
Lähdin tietysti silti paikalta autoliikkeesseen mistä olin autoni ostanut tiedustelemaan, että miten tässä nyt edetään. Siellä sitten odottikin melkoinen vastaanotto. Vaadin yksiselitteisesti, että he maksavat lämmittimen osat ja asennuksen autooni ja asia on sillä selvä mutta hepä olivat sitä mieltä, ettei heidän kuulu korvata minulle yhtään mitään!!!???!!! Kuulemma kauppakirjassa on mainittu auton lisävarusteet, eikä siellä puhuta lämmittimestä mitään??!! Lisäksi kukaan ei ole väittänyt että autossa lämmitintä olisi vaan minun olisi itse pitänyt asiaa kysyä!!?! Onko siis tosiaan näin, että ihmisen joka ei autoista mitään ymmärrä pitäisi jokainen auton nippeli osata kauppaa tehdessä tiedustella? Käsittämätöntä!!! Tuo nyt on Suomessa niin olennainen varuste, että kai myyjällä nyt joku vastuu on mainita jos tuollainen puuttuu! Ei kai autoa voi ilman pyöriäkään myydä jos ei siitä erikseen sovita??!! En tiedä...suututtaa ja ottaa päähän. Lähtiessäni menin vielä huutamaan, että "oikeudessa nähdään" mutta ei tainnut olla viisasta sekään.
Kommentit (106)
Jännä homma. Taas kerran ihan päivänselvä provo(jopa ihan kohtalainen sellainen) mutta täällä vaan mammat jakaa neuvoja pillu huurussa... ei siinä...kiva, että on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä homma. Taas kerran ihan päivänselvä provo(jopa ihan kohtalainen sellainen) mutta täällä vaan mammat jakaa neuvoja pillu huurussa... ei siinä...kiva, että on kivaa.
Mene tiedä joku blondi voisi huonona päivänä tuommoisen tempauksen tehdäkin :D
Miten sen auton saa pakkasella käyntiin, jos lämmitintä ei ole ? Ei kai se veivikään mikään vakiovaruste autoissa ole. Paitsi Ladassa oli.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennen auton ostoa miettiä minkälaisia varusteita toivoo autossa olevan, ja tarkistaa, onko ne.
Ostin viime keväänä auton joka oli muuten mieleinen mutta lohkolämppä puuttu. Sen sitten tingin samaan hintaan, autoliike maksoi sen ja asennuksen.
Kaikesta oppii, seuraavalla kerralla tiedät paremmin 😊
N44
Lohkolämppiä ei voi asentaa kuin vanhoihin autoihin. Laittoivat siis täysin hyödyttömän säteilylämmittimen.
Kun autokauppias myy lehmää, hinta koostuu seuraavasti
-Lehmä 800€
-Sarvet 150€
-Sorkat 200€
-Häntä 100€
-Utareet (Pro) 250€
-Täplät 100€
Nehän on valmiiita myymäään vaikka oman isoäitinsä kaupanpääälle että kauppa käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennen auton ostoa miettiä minkälaisia varusteita toivoo autossa olevan, ja tarkistaa, onko ne.
Ostin viime keväänä auton joka oli muuten mieleinen mutta lohkolämppä puuttu. Sen sitten tingin samaan hintaan, autoliike maksoi sen ja asennuksen.
Kaikesta oppii, seuraavalla kerralla tiedät paremmin 😊
N44
Lohkolämppiä ei voi asentaa kuin vanhoihin autoihin. Laittoivat siis täysin hyödyttömän säteilylämmittimen.
On se säteilylämmitin parempi kuin ei mitään, mutta lämmitysajat pitää tuplata vanhoihin lohkolämmittimiin verrattuna.
Kyllähän tarvittaessa nykyaikaisen auton pitäisi lähteä käyntiin ilman esilämmitystäkin, jos moottorissa on hyvät öljyt ja määräaikaishuollot tehtynä, eli tulpat ja suodattimet eivät ole yli-ikäisiä. Onhan se toki kuluttavampaa kuin esilämmitettynä käynnistys.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Saka kyllä ihan oikeasti myy Etelä-Ruotsista tuotuja huutokauppa-autoja, missä ei välttämättä lohkolämmitintä löydy ja takuuvarmasti myyjä ei sitä mainitse, ellet tajua kysyä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään sinua ole huijattu jos kerran varusteissa ei lämmittimestä ollut mainintaa. Suomessahan myydään esim hurjasti tuontiautoja ja niissä ei useimmissa ole pohjoismaista varustelua. Tämä näkyy usein myös halvempana hintana vastaavaan ns suomi autoon verrattuna. Vähän kun menisit ostamaan puhelimen jossa ei ole kameraa ja sitten menet valittamaan että eihän tässä ole kameraa lainkaan.
Aniharvassa Suomi-autossakaan on lohko- ja/tai sisätilanlämmitintä. Minä olen ostanut montakin uutta autoa ja vain yhteen pyysin nuorena ja naivina asentamaan lämmittimet. Ei niillä mitään tee. Nykyautot lähtevät pakkasessakin käyntiin kuin palmun alta. Taloyhtiöiden parkkipaikoilla ei edes saisi käyttää sisätilanlämmitintä, koska sulakkeet poksahtelevat.
90-luvun alkupuolella kun ensimmäisen autoni ostin, muistaakseni autoliike ei maininnut moottorinlämmittimestä mitään, mutta moottoritilasta löytyi sitten itse etsimällä lohkolämmittimen pistoke, joten iloisena yllätyksenä autossa olikin sitten lohkolämmitin varusteena. Auto oli vuosimallia 1982, joten ehkä niihin aikoihin vielä on joihinkin autoihin laitettu se pistoke moottoritilaan, eikä ulkopuolelle jonnekin kohtaan keulaan, kuten jo sitä seuraavasta autosta lähtien on ollut.
En kyllä itse ostaisi jostain etelä-euroopasta tuotua autoa, koska Suomalaiset uusien autojen maahantuojat ovat saattaneet tilata tänne valmistajalta erityisesti Pohjoismaihin tarkoitettuja malleja, joissa on mm. paremmat lämmityslaitteen kennot, istuinlämmittimet, jne. näihin oloihin tarkoitettuja laitevalintoja, mitä ei ehkä muihin maihin tarkoitetuissa malleissa ole. Välttämättä etelän hedelmä ei Suomen talvessa toimi niin hyvin kuin tänne tarkoitettu malli toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen auton saa pakkasella käyntiin, jos lämmitintä ei ole ? Ei kai se veivikään mikään vakiovaruste autoissa ole. Paitsi Ladassa oli.
Joissain autoissa käännetään avaimesta, minä painan napista, jossa lukee "start".
Mulla on reilu 10 vuotta vanha diesel, eikä mitään lämmittimiä. Kotona se lepää lämpimässä tallissa, mutta töissä sitä ei saa sisälle, eikä olisi mitään mahdollisuutta lämmittää, vaikka joku lämmitin autosta löytyisikin.
Seistyään 30 asteen pakkasessa 8 tuntia se lähtee täysin vaivatta käyntiin, kun akku vaan on kunnossa. Ei mitään ongelmaa.
Nykyautot on vähän eri asia, kun ne 40 vuotta sitten tehdyt dieselkoneet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Pohjanmaalla lahkolämmitin on vakiovaruste.
Ei se ole vakiovaruste, mutta yleensä Suomessa uuteen autoon laitetaan mukaan lohkolämmitin, talvirenkaat ja penkinlämmittimet. Sen niukemmilla varusteilla uusia autoja harvemmin myydään. Yleensä on vielä pitkä lista muita lisäherkkuja mukana.
Meidän perheeseen on ostettu aika monta autoa uutena. Istuimenlämmittimet ovat vakiovaruste ja talvirenkaat olen ottanut samalla, mutta lohko- tms. lämmitintä en ikinä. Joskus 80-luvulla sellaista vielä tarvitsi kun sen aikaiset autot eivät muuten lähteneet pakkasella käyntiin, mutta ei enää. Eivät kaikki ota autoon vetokoukkuakaan.
Ei automyyjätkään mitään pulmusia ole. Jättäneet tahallaan mainitsematta, että saavat tietämätöntä höynäytettyä. Olisivat voineet muistaa mainita ettei lämmitintä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa autoissa ole moottorinlämmitintä. Itsellä mersu 2016 vm ilman lämmitintä. Joihinkin autoihin olen itse asennuttanut lämmittimen. Jos autossa hyvä akku ja eteläsuomen lauhat talvet niin pärjää ilnan lämmitintäkin.
Minulla BMW vm. 1991 ilman lohkolämmitintä. Kunnon akulla on aina lähtenyt liikkeelle kelissä kuin kelissä. Eikä ole tallissa.
mikä on lohkolämmitin? mikä on moottorilämmitin?
Mikä on nimeltään se mikä tökkätään johto seinään ja sit se auto on lämmin kun haluu lähtä ajamaan pakkasella?
ei yliopisot, ei lukio opettanut.
Miehet huijaa naisia joille EI OPETETETA näutä selivämisasioita missään.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne motonetissä tiesi ettei siinä lämmitintä ole.
Kun ei ole missään reikää mihin tökätä,motomaattihenkilö
Tämä on tisalleen sama asia kun mies ottaa tyttöystävän , harrastaa seksiä ja sit ITKEE kun tyttö pamahti paksuksi ja ois kaksoset elätettävänä ja lastenhoitoa seuraavat 20 vuotta siihen päälle hällä! YÄÄÄÄÄÄÄÄ! MIKS!???!!!
MIKS MINÄÄÄÄÄÄÄÄ???
BYÄÄÄÄÄ!!! Kukaan ei kertonu. En suostu! En ala.
EI REILUUUUU!!!!
Oikeuskulut tulevat huomattavasti kalliimmaksi kuin 300 EUROA!! Ei kannata pikkusummien kanssa lähteä käräjöimään. Kerro sen liikkeen nimi niin ihmiset tietävät olla käymättä siellä.
HEPS, Huomasitteko Että Puijasimme Sinua