Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion synnyttää kotona

Vierailija
27.04.2015 |

Aion synnyttää kotona. Haukkukaa vaan. 

Tässä hyvä kirjoitus aiheesta:

http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/kotisynnyty/

"Lääketieteellinen synnytys tuntuu länsimaissa itsestäänselvyydeltä, etuoikeudelta, joka tulee ottaa vastaan mukisematta. Monilla kehitysmaiden syrjäseuduilla asuvilla kun ei ole tarjolla minkäänlaista terveydenhoitoa raskausaikana. Mieleeni tulee sanonta lahjahevosen suuhun katsomisesta. Mutta tällä kertaa kurkitaan naisen yksityisimpään. Tuntuu, että edes silloin saisi olla irrallaan velvollisuuden- tai kiitollisuudentunteesta yhteiskuntaa kohtaan."

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi uskaltanut synnyttää kotona jos vauva (tai minä itse) olisikin tarvinnut kiireellistä apua tms. En olisi sitä koskaan voinut antaa anteeksi itselleni. Hiton itsevarma ensisynnyttäjä olet, itse luotin kätilöiden ammattitaitoon ja varsinkin siinä kohtaa kun synnytys pitkittyi. Mutta toki toivon sinulle ja vauvalle kaikkea hyvää ja voimia synnytykseen. Kumma juttu tosin ettet heti aloitukseen voinut kirjoittaa homeoireistasi.. haiskahtaa provolta sittenkin.

Vierailija
42/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti maski auttaisi ap:tä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:37"]

Itse en olisi uskaltanut synnyttää kotona jos vauva (tai minä itse) olisikin tarvinnut kiireellistä apua tms. En olisi sitä koskaan voinut antaa anteeksi itselleni. Hiton itsevarma ensisynnyttäjä olet, itse luotin kätilöiden ammattitaitoon ja varsinkin siinä kohtaa kun synnytys pitkittyi. Mutta toki toivon sinulle ja vauvalle kaikkea hyvää ja voimia synnytykseen. Kumma juttu tosin ettet heti aloitukseen voinut kirjoittaa homeoireistasi.. haiskahtaa provolta sittenkin.

[/quote]

Kätilön saa kyllä kotiinkin, toki se pitää maksaa itse.

Vierailija
44/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:28"]Joku esiintyy ap:nä. 
En ole luulosairas. Syy sille, että synnytän kotona on se, että en voi mennä sairaalaan, jossa on hometta. Minulle on ihan sama pidättekö luulosairaana. Lääkärit ovat monta kertaa hoitaneet anafylaktista reaktiotani. Luulosairaudesta ei ole kyse.

Kiitos aktiviinen synnytys -linkistä!

Missä ne lääkärit on sua hoitanu? Sairaalassa? :)

Vierailija
45/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:19"]

Te, jotka suhtaudutte kauhistellen kotisynnytykseen... kannattaa lukea jotain aiheesta ennen kuin kauhistelee.

[/quote]

Kukin tyylillään, mutta itse en olisi valmis riskeeraamaan vauvan ja/tai omaa henkeäni, jos jotain meneekin pieleen. 

Vierailija
46/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tyttöni olisi menehtynyt kohtuun hörpättyään kakkavettä, kiireellinen sektio ja intubointi pelastivat vauvan. Vain idiootti riskeeraa jos mahdollisuus turvallisempaan on olemassa.

Vierailija
47/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:19"]Te, jotka suhtaudutte kauhistellen kotisynnytykseen... kannattaa lukea jotain aiheesta ennen kuin kauhistelee. [/quote] Miksi luulet, että ei olisi luettu? Ennen sairaalasynnyttäjien sukupolvea naisten yleinen kuolinsyy oli synnytys. Naisten keskimääräinen elinikä oli tämän vuoksi miesten vastaavaa alempi.

[/quote]

Ja sitten kun tuli ensimmäiset synnytysklinikat, synnytyskuolleisuus nousi verrattuna kotisynnytyksiin. Onneksi nykysairaalat ovat parempia kuin ne klinikat olivat, mutta ongelmansa niissäkin on.

Todennäköisesti tulee vielä päivä, kun sairaalabakteerien takia suositellaan kotisynnytystä kaikille, joille sairaala ei ole välttämättä tarpeen.

Vierailija
48/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin raskauden loppuvaiheessa kovasti kiinnostunut kotisynnytyksestä ja luonnonmukaisesta ilman kipulääkitystä ym. Mieheni sai pääni käännettyä ja nyt koen, että se oli ihmeellistä suojelusta. Lähdimme ihan normaalisti sairaalaan synnyttämään, kun matkalla istukka rupesi irtoamaan ennenaikaisesti. Minut kiidätettiin Teho-osasto-sarjan tyyliin vertavaluvana hätäsektioon. Henkilökunnan reaktioista päättelin, että vauvan henki oli suuressa vaarassa. Isä sai elävän, terveen lapsen käsivarsilleen. Itse näin tämän ihmeen vasta monen tunnin jälkeen herättyäni. Meille tarjottiin kriisiapua ja selitettiin että mahdollisuus saada lapsi hengissä ja terveenä oli todella pieni. Kotisynnytyksessä tällaisessa tilanteessa ei lapsen hyväksi voi tehdä mitään ja äidinkin henki on vaarassa. Olen onnellinen että lähdin sairaalaan synnyttämään!

Vierailija
49/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku esiintyy ap:nä. 
En ole luulosairas. Syy sille, että synnytän kotona on se, että en voi mennä sairaalaan, jossa on hometta. Minulle on ihan sama pidättekö luulosairaana. Lääkärit ovat monta kertaa hoitaneet anafylaktista reaktiotani. Luulosairaudesta ei ole kyse."

Pelkän homeen takia tuskin kannattaa synnyttää kotona, sillä voit ihan itse valita periaatteessa synnytyssairaalan missä synnytät.

[/quote]

Vierailija
50/81 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä te kotisynnytyksen kannattajat hekumoitte jollain seesteisellä kokemuksella. Mitä väliä on sillä, millainen se kokemus teille on, kunhan vauva syntyy terveenä ja hengissä?! Olen vierestä seurannut läheisen ihmisen menetettyä vauvansa syntymän hetkellä, ja se on niin tuskallinen asia, että sitä ei voi kenellekään toivoa! Hankkikaa niitä kokemuksianne jollain muulla tapaa, mutta älkää lapsenne hengen kustannuksella!

Vierailija
51/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan pinnallinen mutta en haluaisi synnyttää kotona koska siellä olisi sotkua ja haisisi synnytyksen jälkeen. Sitten pitäisi putsata ja puunata, koirat ja kissat pyörisivät siellä mukana menossa. Söisivät kyllä varmaan mielellään sen istukan...öööh, juu ei.

T. 3 kertaa ilman kivunlievitystä sairaalassa synnyttänyt

Vierailija
52/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:36"]

Toivottavasti tämä on provo? miehenä en suostuisi kotisynnytykseen,veisin akan sairaalaan vaikka väkisin. ja kyllä olen nähnyt synnytyksiä,oma lapsi ja avokki olisivat todennäköisesti hautausmaalla,molemmat tai ainakin toinen,ilman ammattitaitoista sairaala henkilökuntaa.

[/quote]

Sinä et synnytä joten et voi päättää toisen puolesta..

Vierailija
53/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:23"]

Te, jotka suhtaudutte kauhistellen kotisynnytykseen... kannattaa lukea jotain aiheesta ennen kuin kauhistelee.

[/quote]

Meillä on kuules aivan henkilökohtaisia kokemuksia hengenvaarallisista synnytyksistä, joten lukeminen ei niitä koettuja kokemuksia miksikään muuta.

[/quote]

Juuri tuon olettamuksen takia suosittelisin lukemaan. 

[/quote]

Mitä tarkoitat? Olisin jo kaksi kertaa kuollut synnytykseen ilman sairaalaa. Lukeminenko nuo synnytykset takautuvasti muuttaa turvallisiksi?

Vierailija
54/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaakassa on hieno synnyttää. Sairaalassakin voi synnyttää rauhallisesti. Mä synnytin molemmat lapset ilman kivunlievitystä ja sairaalassa oli mukava ja kotoisa tunnelma. Tai ehkä mä olen sellanen ihminen, että tunnen oloni kotoisaksi missä vaan :-) ja sitäpaitsi se sotku mikä synnytyksestä tulee, on kiva, että se tapahtuu sairaalassa. Eikä mua kyllä synnyttäminen sattunutkaan oikeastaan yhtään, et ehkä se oli siksi niin kivaa, mitä kavaa ja rauhallista. Jooga ja rentoutusharjoituksia tein ja olin kyllä ihan rentoutunut, vaikka olinkin sairaalassa, eikä kukaan kätilö arvostellut yhtään mun tapaa synnyttää ja olla ottamatta kivunlievityksiä.

Vierailija
55/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"]Et kai? Eihän siinä ole mitään järkeä. Monesko lapsi tulossa? [/quote] Eka -ap

[/quote]

Miksi se pitää kotona synnyttää? Synnytyshän on hirveää puuhaa. Ajattelitko, että se on kivaa kotona?
[/quote]

Rentouttavaa, kun ei tarvitse olla vieraassa ympäristössä. Ajattelin hakea joogasta apua ja erilaisista tuoksuista, esim laventeli rentouttaa mieltä
[/quote]

Ok. Aika pumpulinen kuva sulla synnytyksestä. Kyllä sairaalaa tulee ikävä viimeistään supistellessa.

Vierailija
56/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:23"]

[/quote]

Meillä on kuules aivan henkilökohtaisia kokemuksia hengenvaarallisista synnytyksistä, joten lukeminen ei niitä koettuja kokemuksia miksikään muuta.

[/quote]

Juuri tuon olettamuksen takia suosittelisin lukemaan. 

[/quote]

Mitä tarkoitat? Olisin jo kaksi kertaa kuollut synnytykseen ilman sairaalaa. Lukeminenko nuo synnytykset takautuvasti muuttaa turvallisiksi?

[/quote]

Minä en puhunut sinun synnytyksistäsi mitään, vaan kotisynnytyksistä nyky-Suomessa. Sinä et synnytyttänyt kotona (enkä minäkään).

Vierailija
57/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"]Et kai? Eihän siinä ole mitään järkeä. Monesko lapsi tulossa? [/quote] Eka -ap [/quote] Miksi se pitää kotona synnyttää? Synnytyshän on hirveää puuhaa. Ajattelitko, että se on kivaa kotona? [/quote] Rentouttavaa, kun ei tarvitse olla vieraassa ympäristössä. Ajattelin hakea joogasta apua ja erilaisista tuoksuista, esim laventeli rentouttaa mieltä

[/quote]

Eihän se nyt mitään merkitse, oletko kotona, oletko ollenkaan ottanut selvää, mitä synnytyksessä tapahtuu? Se on kamalaa, todella kivuliasta ja uskot, että haluat kuolla. Et sä voi hallita sitä tilannetta ollenkaan. Haluatko sä todella mennä kaikkein pahimpaan paikkaan kokemaan sen kaiken? Paikkaan, missä kukaan ei voi sua auttaa, jos tuntuukin sille, että sua sahattaisiin kahtia? Miksi ihmeessä luulet, että koti olisi sellainen ympäristö, että hallitset synnytystä ja kipuja?
[/quote]
???

:-D
Voi tsiisus

Vierailija
58/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:14"]Et kai? Eihän siinä ole mitään järkeä. Monesko lapsi tulossa? [/quote] Eka -ap [/quote] Miksi se pitää kotona synnyttää? Synnytyshän on hirveää puuhaa. Ajattelitko, että se on kivaa kotona? [/quote] Rentouttavaa, kun ei tarvitse olla vieraassa ympäristössä. Ajattelin hakea joogasta apua ja erilaisista tuoksuista, esim laventeli rentouttaa mieltä

[/quote]

Huh, sulla ei ole mitään hajuakaan synnytyksestä jos ajattelit, että laventeli rentouttaa mieltä. Siinä ei kuule paljon laventelit auta kun p#llu repeää.

Vierailija
59/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:36"]

Ambulanssi voisi olla ihan hyvä vaihtoehto myös. En tiedä onnistuisiko.

[/quote]Ambulanssikuskeilla harvemmin on kokemuksia edes normaaleista synnytyksistä.

Vierailija
60/81 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:28"]

Joku esiintyy ap:nä. 
En ole luulosairas. Syy sille, että synnytän kotona on se, että en voi mennä sairaalaan, jossa on hometta. Minulle on ihan sama pidättekö luulosairaana. Lääkärit ovat monta kertaa hoitaneet anafylaktista reaktiotani. Luulosairaudesta ei ole kyse.

Kiitos aktiviinen synnytys -linkistä!

[/quote]

Ei joka sairaalassa ole hometta. Vuoden alusta on saanut itse valita sairaalan minne menee leikkaukseen, synnytykseen.... Itsekin menin toisen piirin sairaalaan leikkaukseen.