Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Infektiolääkärit toteaa. - jos nyt sorrutaan etäkouluun se kestäisi kuukausia

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin hiton ristiriitaista. Esitetään kouluja etäopetukseen ja armeijaa apuun ja samaan aikaan jengi lentelee ympäri maailmaa, Suomeen pääsee kaikki ketkä haluaa, uusia variantteja tulee koko ajan jostain, välillä loppuu hoitajat sitten taas ei lopu, tehohoitopaikkoja on ja sitten taas ei ole.

Olisi edes yksi taho mikä kertoo missä oikeasti mennään eikä näin että yksi sanoo sitä, toinen toista, kolmas puhuu asian vierestä, neljäs kumoaa kaikki edelliset..

Vierailija
62/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys että opettajat tukevat etäkouluajatusta. Onhan se kivempi istua kotona puputohvelit jalassa höpöttelemässä Teamsissa ilman mitään vastuuta mistään. Töihin vain niin kuin muutkin lähitytötä tekevät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvin hämmentävää, miten monet ovat valmiit lähettämään lapset kouluun tässä koronatilanteessa. Kun sairaanhoito on romahtamassa ja testaus ja jäljitys jo mahdotonta monessa kunnassa. Kaaostako haette?

Lapsiperheillä ei ole oikeutta terveyteen?

Missä sairaanhoito on romahtamassa ? Ja miksi ? Mitäs jos lopetetaan täysin turha jäljitystyö, niin saadaan resurssit sinne mihin pitää. Tehohoidon kuormitus on koko korona-ajan pienin tällä hetkellä, joten kuormitus johtuu ihan muusta kuin sairastumisista. HUS, TYKS , THL jne. kaikki sanovat samaa, että ei olla mitenkään kriittisessä tilassa sairaalahoidon kannalta. Ovatko he siis tyhmempiä kuin sinä ?

Voiskohan se kuormitus johtua kenties juuri siitä että terveyden- ja sairaanhoidon henkilöstö on sairastamassa itse sitä koronaa tai karanteenissa. Vararesusrsseja ei enää ole, Suurin osa siitä henkilökunnasta kuitenkin tekee muuta kuin koronapotilaiden tehohoitoa. Jos nyt omikronin annetaan levitä aivan vapaasti niin resurssipula vaan pahenee entisestään ja koronapotilaiden sairaalapaikat täyttyvät, itse asiassa uudellamaailla ne paikat on jo täynnä, Seuraavaksi telttamajoitukseen puolustusvoimien avustuksella.

Vierailija
64/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes lukea juttua, kun arvaan, että infektiolääkärit eivät kanna huolta siitä, että kuka sitä lähiopetusta sitten hoitaa.

Itse teen sijaisuuksia. Syyslukukauden olin aivan koko ajan töissä, kun oikein muita sijaisia ei tuolla koululle ole löytynyt. Koululta oli syksyllä joskus poissa kerralla kymmenenkin aikuista, ja sijaisia oli tilalle saatu vain 2 henkilöä. Ja joillekin kouluille löytyy vielä huonommin. Minua on pyydelty jopa sellaisille kouluille, joille en ole edes ilmoittautunut sijaislistalle. Ei siis ole mitään listaa, vaan vain minä.

Ja minä tässä nyt sitten maanantaihin mennessä mietin, että suostunko enää menemään lähiopetuksen sijaiseksi, vai ilmoitanko, että olen käytettävissä vain etäopetukseen.

Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.

Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.

Eteläsuomalaisessa koulussa sijaistan. Ei meilläkään koko luokkien koronakaranteeneja ole. Mutta meillä on kaupungin ohje, missä flunssaoireisena ei tulla töihin ja mennään koronatestiin. Joten niitä flunssaoireisia ja testituloksia odottavia olen sijaistanut. Ja onhan noita sitten isossa koulussa aina jollain muita infektioita ja kuumetauteja tai tuki- ja liikuntaelinvaivoja, ja joku jää pienen lapsen sairastumisen vuoksi kotiin. Mitä näitä nyt on. Ihan joka viikko on ollut sijaistettavaa vaikka teillä ei olisikaan ollut.

Vierailija
65/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin hiton ristiriitaista. Esitetään kouluja etäopetukseen ja armeijaa apuun ja samaan aikaan jengi lentelee ympäri maailmaa, Suomeen pääsee kaikki ketkä haluaa, uusia variantteja tulee koko ajan jostain, välillä loppuu hoitajat sitten taas ei lopu, tehohoitopaikkoja on ja sitten taas ei ole.

Olisi edes yksi taho mikä kertoo missä oikeasti mennään eikä näin että yksi sanoo sitä, toinen toista, kolmas puhuu asian vierestä, neljäs kumoaa kaikki edelliset..

On kyllä niin varsinaista tippaleipäjohtamista. Koko paletti on sekaisin. Sen ääni sitten lopulta voittaa kuka jaksaa koviten huutaa.

Vierailija
66/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järvinen ei sitten itke henkilökuntapulaa, kun yhä useampi hoitaja on kotona lapsensa kanssa lapsen ollessa sairaana tai karanteenissa. 

Jos kaikki luokat menee etäkouluun joutuu toinen vanhemmista jokatapauksessa jäämään kotiin. Ei 1-2 luokkalaiset voi olla koko päivää yksin, eikä edes osaa käydä etäkoulua omassa varassaan.

Jo esikoululainen osaa herätä itsenäisesti, kun kello on herättämässä ja syödä itse aamupalan, joka on jätetty pöydälle. Itse selviydyin esikouluun lapsena ihan tällä tavoin. Koskaan en miettinyt, selviydynkö. Nykylapset osaavat avata tietokoneen jo kaksivuotiaana. Lounas jääkaappiin ja se mikroon tai esim. voileipiä ja salaattia, jolloin ruokaa ei tarvitse edes lämmittää. Seitsemänvuotias osaa tämän varsin hyvin.

Ethän kasvata uusavutonta lasta, vaan mahdollistat, että lapsesi saa oppia uusia asioita ja itsenäistyä.

Kaikki ei kasva pieniä lapsiaan tabletilla ja tietokoneella.

Nämä opetetaan kyllä ihan siellä koulussa. Ekaluokasta lähtien harjoitellaan it-taitoja.

Vierailija
67/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi antaa lasten ja nuorten sairastaa. Omikron on lievä ja nuoret sairastaa sen lievänä. Miksi ihmeessä pitää jarruttaa ja pidentää tätä

Tervetuloa hakemaan se omikron koulusta. Terv. Opettaja.

Jep. Voidaan taata.

Vierailija
68/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen huomenna maskitta kauppaan ja pesen kädet vasta sieltä tultuani.

Minä lopetin maskin käyttämisen helmikuussa pari viikkoa sen jälkeen kun olin saanut toisen rokotteen. Virossa olen kyllä maskia pitänyt kun kauppakeskuksiin ei pääse ilman maskia. Käsiä pesen vain töissä ja vessakäynnin yhteydessä. Pitäisi jo tunnustaa että tavallinen maski ei estä koronan leviämistä millään tavalla kun virukset leviävät aerosolina ilmassa.

Vierailija
69/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta ympäri maailmaa lentelystä ... Kävin pitkästä aikaa FB:ssa ja luin eräiden pakko-päästä-matkustamaan -tyyppien kiroilua siitä, kuinka tyhmiä thaimaalaiset ovat. Kaksi pariskuntaa lapsineen oli lähtenyt Thaimaahan kahden viikon joululomalle. Siellä korona otetaan ihan eri tavalla kuin täällä meillä ja lapsen positiivinen testitulos johtikin sairaalakaranteeniin. Päivää ennen joulua heidän 8-henkisestä seurueestaan kolme lasta oli sairaalassa karanteenissa huoltajat mukanaan. Matkavakuutus korvaa vain sairastuneiden kustannukset. Käytännössä noilla menee koko se joululoma sairaalassa ja toinen puoli perheestä altistuneena karanteenihotellissa. Ei rantoja, ei ohjelmaa ja rutkasti ylimääräisiä kustannuksia. Eivät näe mitään vikaa omassa käytöksessään, mutta nyt on koko Thaimaa hallituksineen haukuttu pataluhiksi. Ja maskejakin pakotetaan pitämään, vaikka ovat omassa porukassa. Olisi ehkä kannattanut ottaa selvää asioista, tällaisia poikkeusaikoja kuitenkin eletään. 

Vierailija
70/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järvinen ei sitten itke henkilökuntapulaa, kun yhä useampi hoitaja on kotona lapsensa kanssa lapsen ollessa sairaana tai karanteenissa. 

Jos kaikki luokat menee etäkouluun joutuu toinen vanhemmista jokatapauksessa jäämään kotiin. Ei 1-2 luokkalaiset voi olla koko päivää yksin, eikä edes osaa käydä etäkoulua omassa varassaan.

Jo esikoululainen osaa herätä itsenäisesti, kun kello on herättämässä ja syödä itse aamupalan, joka on jätetty pöydälle. Itse selviydyin esikouluun lapsena ihan tällä tavoin. Koskaan en miettinyt, selviydynkö. Nykylapset osaavat avata tietokoneen jo kaksivuotiaana. Lounas jääkaappiin ja se mikroon tai esim. voileipiä ja salaattia, jolloin ruokaa ei tarvitse edes lämmittää. Seitsemänvuotias osaa tämän varsin hyvin.

Ethän kasvata uusavutonta lasta, vaan mahdollistat, että lapsesi saa oppia uusia asioita ja itsenäistyä.

Nämä opetetaan kyllä ihan siellä koulussa. Ekaluokasta lähtien harjoitellaan it-taitoja.

Eli jos se ekaluokkalainen ei pärjää laitteiden kanssa yksin on syy opettajan.

Vierailija
71/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin epätasa-arvoista kohtelua eri ikäluokan lapsille. Toisia ikäryhmiä suojataan tältä virukselta (ovat saaneet rokotuksen ja nyt saavat etäkoulun) ja toiset ikäluokat altistetaan tälle virukselle (ei rokotuksia ei etäkoulua)? Sitten varmaan ihmetellään myöhemmin että miksi tietyissä ikäluokissa on enemmän long covidia sairastavia lapsia tai MIS-C-oireyhtymää? Nii-iin, kun piti väen vängellä pistää sinne lähikouluun hakemaan omikron ja mahdolliset jälkiseuraukset. Voisiko joku tasa-arvoihminen puuttua nyt tähän asiaan, haluan lapselle rokotussuojan ennen omikronia.

Sama täällä! Minä ihmettelen, että miksi lapsia ei suojella. Kun sehän on ihan venäläistä rulettia, että kenelle mikäkin jälkivaikutus omikronista tulee.

Kun päästettäisi lapset rokotukseen. Mutta täällä ei ole vielä edes avautunut rokotuksen ajanvaraus lapsille.

Vierailija
72/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin varsinaista tippaleipäjohtamista. Koko paletti on sekaisin. Sen ääni sitten lopulta voittaa kuka jaksaa koviten huutaa.

Kenestäkään ei ole ollut oikeasti johtamaan. Kun yritetään miellyttää kaikkia ja päätöksiä tehdään sen mukaan mikä ryhmä jaksaa eniten itkeä.

Vierailija
73/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi edes lukea juttua, kun arvaan, että infektiolääkärit eivät kanna huolta siitä, että kuka sitä lähiopetusta sitten hoitaa.

Itse teen sijaisuuksia. Syyslukukauden olin aivan koko ajan töissä, kun oikein muita sijaisia ei tuolla koululle ole löytynyt. Koululta oli syksyllä joskus poissa kerralla kymmenenkin aikuista, ja sijaisia oli tilalle saatu vain 2 henkilöä. Ja joillekin kouluille löytyy vielä huonommin. Minua on pyydelty jopa sellaisille kouluille, joille en ole edes ilmoittautunut sijaislistalle. Ei siis ole mitään listaa, vaan vain minä.

Ja minä tässä nyt sitten maanantaihin mennessä mietin, että suostunko enää menemään lähiopetuksen sijaiseksi, vai ilmoitanko, että olen käytettävissä vain etäopetukseen.

Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.

Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.

Eteläsuomalaisessa koulussa sijaistan. Ei meilläkään koko luokkien koronakaranteeneja ole. Mutta meillä on kaupungin ohje, missä flunssaoireisena ei tulla töihin ja mennään koronatestiin. Joten niitä flunssaoireisia ja testituloksia odottavia olen sijaistanut. Ja onhan noita sitten isossa koulussa aina jollain muita infektioita ja kuumetauteja tai tuki- ja liikuntaelinvaivoja, ja joku jää pienen lapsen sairastumisen vuoksi kotiin. Mitä näitä nyt on. Ihan joka viikko on ollut sijaistettavaa vaikka teillä ei olisikaan ollut.

Ihan Etelä-Suomelta kuulostaa. Täällä tartuntoja ja porukkaa on niin paljon, että vaikutus ulottuu laajemmalle väestöpohjalle kuin näköjään Tampereella. Mutta nähtävästi ajatus on siellä Tampereella se, ette ole ongelmia, kun heilläkään ei ole. Just.

Vierailija
74/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sairaanhoitaja on kotona kuukausia opettamassa lastaan. Tämäkö on parempi ratkaisu?

Esim. neljäsluokkalaisista kaikki eivät ole niin itseohjautuvia, että selviävät koko päivän yksin kotona ja vieläpä hoitavat koulutyön siellä kurinalaisesti.

Ei läheskään kaikilla sairaanhoitajilla ole sellaisia säästöjä (tai niin suurituloista puolisoa), että voisivat olla kuukausia kotona opettamassa lapsiaan. Kummasti alkaa tulla töihin ikävä, kun alkaa tarvita rahaa. 

Tätä en näissä etäkoulukeskusteluissa ymmärrä. Miksi pitäisi olla kotona opettamassa lastaan? Lapsella on etäopetuksessa ihan yhtä monta opettajan opettamaa oppituntia kuin lähiopetuksessakin. Toki se on sitten lapsen vastuulla, että osallistuu niihin, eikä pelaa puhelimella tms. samaan aikaan. Mutta opetus on järjestetty joka tapauksessa, kunhan sen vain ottaa vastaan.. Ei kaikki lapset kuuntele ja seuraa koulussakaan. Pakkohan niissä asioissa on sitten auttaa kotona silloinkin. 

No ei ollut keväällä -20 meidän nelosluokkalaisella lukujärjestyksen mukaista opetusta etänä. Lapsi oli kotona, tehtävät tulivat Google classroomiin ja ehkä yksi oppitunti päivässä oli livenä netin kautta. Opettajalle pystyi viestittelemään, mutta kyllä se itse opetus jäi paljolti meidän vanhempien varaan. Että tällaiset kokemukset etäkoulusta. Ymmärrät varmaan, että siinä oli hiukan vaikea keskittyä omaan työhön (luojan kiitos sain tehdä töitä etänä kun mies on työssä, jossa etäily ei onnistu).

Vierailija
75/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän seitsemänvuotiaan ole jo syytä osata käyttää tietokonetta edes jonkin verran? Kyseessä on nykyisin lukemiseen verrattavissa oleva taito.

Vierailija
76/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sairaanhoitaja on kotona kuukausia opettamassa lastaan. Tämäkö on parempi ratkaisu?

Esim. neljäsluokkalaisista kaikki eivät ole niin itseohjautuvia, että selviävät koko päivän yksin kotona ja vieläpä hoitavat koulutyön siellä kurinalaisesti.

Ei läheskään kaikilla sairaanhoitajilla ole sellaisia säästöjä (tai niin suurituloista puolisoa), että voisivat olla kuukausia kotona opettamassa lapsiaan. Kummasti alkaa tulla töihin ikävä, kun alkaa tarvita rahaa. 

Tätä en näissä etäkoulukeskusteluissa ymmärrä. Miksi pitäisi olla kotona opettamassa lastaan? Lapsella on etäopetuksessa ihan yhtä monta opettajan opettamaa oppituntia kuin lähiopetuksessakin. Toki se on sitten lapsen vastuulla, että osallistuu niihin, eikä pelaa puhelimella tms. samaan aikaan. Mutta opetus on järjestetty joka tapauksessa, kunhan sen vain ottaa vastaan.. Ei kaikki lapset kuuntele ja seuraa koulussakaan. Pakkohan niissä asioissa on sitten auttaa kotona silloinkin. 

No ei ollut keväällä -20 meidän nelosluokkalaisella lukujärjestyksen mukaista opetusta etänä. Lapsi oli kotona, tehtävät tulivat Google classroomiin ja ehkä yksi oppitunti päivässä oli livenä netin kautta. Opettajalle pystyi viestittelemään, mutta kyllä se itse opetus jäi paljolti meidän vanhempien varaan. Että tällaiset kokemukset etäkoulusta. Ymmärrät varmaan, että siinä oli hiukan vaikea keskittyä omaan työhön (luojan kiitos sain tehdä töitä etänä kun mies on työssä, jossa etäily ei onnistu).

Lakatkaa byt muistelemasta sitä kahden vuodwn takaista kevättä.

Vierailija
77/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä neljäsluokkalaisen opettaja oli joka toinen päivä oppilaisiin puolituntia yhteydessä. Muuten tuli viestillä tehtävät.

Esim matikan uusi alue "opetettiin" youtube linkillä. Opettajalle tietysti sai laittaa viestiä jos jotain kysyttävää mutta tämä vasta joskus seuraavana päivänä. Joten lapsia opetti vanhemmat.

Jokainen varmasti ymmärtää etten minäkään luota että lapseni saisi mitään opetusta jos etäkoulu taas alkaa.

Jään kotiin katsomaan mitä se on, työtäni ei pysty täysin tekemään etänä mutta lapseni on minulle tärkeämpi. Jatkoa siitä paljonko töissä tulen olemaan katsellaan sen mukaan miten opettaja tällä kertaa suoriutuu työstänsä.

Vierailija
78/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika on pelkästään opettajassa, jos hän ei osannut tai viitsinyt pitää tunteja netin kautta. Kai kuitenkin annoitte palautetta? Miettikää, että syrjäisillä seuduilla etäkoulu on ainut mahdollisuus koulunkäyntiin, joten miten se Suomessa voi tökkiä joillakin opettajilla näin pahasti?

Vierailija
79/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarannetaan pahasti kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät. Etenkin ne, joilla kahden rokotteen suoja on tippunut jo kunnolla.

Vierailija
80/82 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarannetaan pahasti kaikki lasten ja nuorten kanssa työskentelevät. Etenkin ne, joilla kahden rokotteen suoja on tippunut jo kunnolla.

Tämä! 👍 Onneksi olen jo saanut kolmannen rokotteen. Iso huoli päivähoidossa, kouluissa ja lastensuojelussa työskentelevistä ystävisäni. Monella kaksi rokotetta vasta ja osa ei ole perusterveitå.