Infektiolääkärit toteaa. - jos nyt sorrutaan etäkouluun se kestäisi kuukausia
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvinen ei sitten itke henkilökuntapulaa, kun yhä useampi hoitaja on kotona lapsensa kanssa lapsen ollessa sairaana tai karanteenissa.
Jos kaikki luokat menee etäkouluun joutuu toinen vanhemmista jokatapauksessa jäämään kotiin. Ei 1-2 luokkalaiset voi olla koko päivää yksin, eikä edes osaa käydä etäkoulua omassa varassaan.
Jo esikoululainen osaa herätä itsenäisesti, kun kello on herättämässä ja syödä itse aamupalan, joka on jätetty pöydälle. Itse selviydyin esikouluun lapsena ihan tällä tavoin. Koskaan en miettinyt, selviydynkö. Nykylapset osaavat avata tietokoneen jo kaksivuotiaana. Lounas jääkaappiin ja se mikroon tai esim. voileipiä ja salaattia, jolloin ruokaa ei tarvitse edes lämmittää. Seitsemänvuotias osaa tämän varsin hyvin.
Ethän kasvata uusavutonta lasta, vaan mahdollistat, että lapsesi saa oppia uusia asioita ja itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi edes lukea juttua, kun arvaan, että infektiolääkärit eivät kanna huolta siitä, että kuka sitä lähiopetusta sitten hoitaa.
Itse teen sijaisuuksia. Syyslukukauden olin aivan koko ajan töissä, kun oikein muita sijaisia ei tuolla koululle ole löytynyt. Koululta oli syksyllä joskus poissa kerralla kymmenenkin aikuista, ja sijaisia oli tilalle saatu vain 2 henkilöä. Ja joillekin kouluille löytyy vielä huonommin. Minua on pyydelty jopa sellaisille kouluille, joille en ole edes ilmoittautunut sijaislistalle. Ei siis ole mitään listaa, vaan vain minä.
Ja minä tässä nyt sitten maanantaihin mennessä mietin, että suostunko enää menemään lähiopetuksen sijaiseksi, vai ilmoitanko, että olen käytettävissä vain etäopetukseen.
Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.
Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.
Oletko lukenut uudesta Omikron versiosta? Se tarttuu niin paljon tehokkaammin kuin vanhat että sen takia tilanne aivan eri kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi edes lukea juttua, kun arvaan, että infektiolääkärit eivät kanna huolta siitä, että kuka sitä lähiopetusta sitten hoitaa.
Itse teen sijaisuuksia. Syyslukukauden olin aivan koko ajan töissä, kun oikein muita sijaisia ei tuolla koululle ole löytynyt. Koululta oli syksyllä joskus poissa kerralla kymmenenkin aikuista, ja sijaisia oli tilalle saatu vain 2 henkilöä. Ja joillekin kouluille löytyy vielä huonommin. Minua on pyydelty jopa sellaisille kouluille, joille en ole edes ilmoittautunut sijaislistalle. Ei siis ole mitään listaa, vaan vain minä.
Ja minä tässä nyt sitten maanantaihin mennessä mietin, että suostunko enää menemään lähiopetuksen sijaiseksi, vai ilmoitanko, että olen käytettävissä vain etäopetukseen.
Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.[/quo
Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.Meidän perheestä ollaan kolmessa eri koulussa. Ehkä jossain niistä, tilanne kuulostaa tutulta, kaikissa oli tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.
Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.
No missähän sinä opettelet, kun täällä Etelä-Suomessa on omat lapset olleet lokakuusta jouluun saakka vain kolme viikkoa lähikoulussa ja loput ajat ilman opetusta karanteenissa, kun opettajat, lapset, koulunkäyntiavustajat ja muu henkilökunta ovat olleet niin paljon sairaina. Parempi olisi etäkoulu, jotta yleensä saisi jotain opetusta. Sijaisia oli vielä lokakuussa, mutta sen jälkeen ei olla saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu pienimpien etäkoulu! Meidän ekaluokkalainen ei edes osaa kelloa, ei osaa varmasti itsenäisesti liittyä mihinkään meet- tai vastaavaan opetukseen. Ei osaa tehdä ruokaa itselleen. Varmasti soittelee meille vanhemmille sata kertaa päivän aikana koska tullaan kotiin. Ei satavarmasti jätetä noin pientä yksin koko päiväksi! Eikä kukaan muukaan ekaluokkalaisen vanhempi varmaan. Joten aika paljon on sitten myös töistä jäämässä porukkaa pois.
No voihan sitä tarjota että ne pienet saa jäädä kotiin jotka pärjäävät siellä esim on vanhempi kotona ym. Ja ne jotka ei voi jäädä kotiin niin menevät kouluun. Tällöin kaikilla turvallisempaa koska koulussa paljon väljempää.
Joo.. edellyttäen että opettajat riittää sekä etä- että lähiopetukseen. Itse voin kyllä jäädä etätöihin, mutta en millään pysty siinä ohessa ohjaamaan lasta, joten jos jotain ongelmaa tulee, niin koulunkäynti sitten jää. Tosin eka ja tokaluokkalaisten tehtävien taso on vielä sitäluokkaa että ihan suosiolla voisi opet antaa pelkkiä tehtäviä, jotka sitten oman aikataulun mukaan voisi vanhempien kanssa tehdä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järvinen ei sitten itke henkilökuntapulaa, kun yhä useampi hoitaja on kotona lapsensa kanssa lapsen ollessa sairaana tai karanteenissa.
Jos kaikki luokat menee etäkouluun joutuu toinen vanhemmista jokatapauksessa jäämään kotiin. Ei 1-2 luokkalaiset voi olla koko päivää yksin, eikä edes osaa käydä etäkoulua omassa varassaan.
Jo esikoululainen osaa herätä itsenäisesti, kun kello on herättämässä ja syödä itse aamupalan, joka on jätetty pöydälle. Itse selviydyin esikouluun lapsena ihan tällä tavoin. Koskaan en miettinyt, selviydynkö. Nykylapset osaavat avata tietokoneen jo kaksivuotiaana. Lounas jääkaappiin ja se mikroon tai esim. voileipiä ja salaattia, jolloin ruokaa ei tarvitse edes lämmittää. Seitsemänvuotias osaa tämän varsin hyvin.
Ethän kasvata uusavutonta lasta, vaan mahdollistat, että lapsesi saa oppia uusia asioita ja itsenäistyä.
Kaikki ei kasva pieniä lapsiaan tabletilla ja tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen siis sitä lähiopetusta on tarkoitus antaa, kun selvää on, että parin viikon lähikoulun jälkeen puolet luokista ovat ilman opettajaa tai edes sijaista.[/quo
Missähän sinä oikein sijaistelet, meidän koulussa (olen ope) olivat ihan kaikki opettajat täysin normaalisti töissä koko syksyn. Tartuntoja oli muutamissa ryhmissä, mutta niissäkään ei seurannut kuin lieviä oireita eikä yhtäkään jatkotartuntaa, vaikka yhtään kokonaista luokkaa ei edes asetettu karanteeniin. Tuntuu perin oudolta nämä maalailut siitä, että viikon päästä on kaikki koulut joka tapauksessa kiinni kun opettajat sairastaa laumoittain.Meidän perheestä ollaan kolmessa eri koulussa. Ehkä jossain niistä, tilanne kuulostaa tutulta, kaikissa oli tuollainen.
Huonoissa kouluissa tauti leviää pahiten ja niissä on myös vaikea saada sekä opettajia että sijaisia.
Eli ne potentiaaliset suojellut kyllä kärsii nimenomaan lähiopetuksessa.
Minun lapseni erehdyttiin aikoinaan laittamaan Meilahden yläkouluun ja sinne oli vaikeuksia saada hyviä opettajia jo ennen koronaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastaahan ne lapset vaikka ovat kotonakin. Ja jos etäopetus tulisi 4 luokasta ylös päin ei sen sairaanlapsen kanssa ainakaan palkallisena edes voi kotona olla.
Kunta-alalla työntekijä saa jäädä kotiin hoitamaan alle 12 vuotiasta.
Kunta-alalla työntekijöiden keski-ikä on niin korkea että harvalla on enää edes alle 12 vuotiaitakaan lapsia.
https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/henkilostotilastot/ika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kaikki. Eikä tarvitsekaan. Ja jos ei osaa, niin noita taitoja ei kyllä nyt parissa päivässä opita! Ei kaikki edes uskalla olla yksin kotona vielä tuon ikäisinä. Lapset kypsyy eri tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun lapsen entisessä yläkoulussa (oli viime vuoden ysillä) ei viime vuonnakaan saatu enää sijaisia
Niin? Omassa ammattikoulussani ei ole vuosiin ennen koronaakaan palkattu sijaisia, vaan yksi opettaja on hoitanut kahta ryhmää, jos kollega on kipeänä. Normi käytäntö, joka ei liity koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan elämän jatkua normaalina ja lopetetaan pelleily. Omikron on flunssa ja flunssia on aina ollut ja mennyt. Paikat auki kaikille, koronapassista luovuttava pysyvästi, koulut auki ja elämä takaisin. Yritysten tulee saada toimia keskeytyksettä.
Oletko yhtään seurannut tilannetta muissa maissa? Tajuatko että Omikron on paitsi lievempi niin todella tarttuva. Jos mitään ei rajoiteta ja kaikki sairastaa niin elämä loppuu todella monelta. Yksinkertaisesti jo nyt sairaalassa on enemmän Korona potilaita kuin koskaan ennen. Jos ei rajoiteta niin kohta ihmiset eivät saa hoitoa ja sellaisetkin potilaat jotka selviäisivät pienellä lisähapella ym kuolevat.
Jo nyt jää bussivuoroja ajamatta kun ei ole kuljettajia. Tajuatko että yhteiskunta kyykkää jos liikaa sairastajia yhtäaikaa eikä enää ole ihmisiä jotka hoitavat kriittiset asiat. Siinävaiheessa ei paljon kiinnosta onko kuntosalit avoinna ym vaan se että onko sinulla ruokaa, saavatko sairaat hoitoa, kuka auttaa jos joudut kolariin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun lapsen entisessä yläkoulussa (oli viime vuoden ysillä) ei viime vuonnakaan saatu enää sijaisia
Niin? Omassa ammattikoulussani ei ole vuosiin ennen koronaakaan palkattu sijaisia, vaan yksi opettaja on hoitanut kahta ryhmää, jos kollega on kipeänä. Normi käytäntö, joka ei liity koronaan.
Niin. Täällä kysyttiin että missä oppilaat on ilman opettajaa. Minä kerroin.
Sinä puhut nyt toisesta asteesta.
Etäkoulun estämisellä on tarkoitus saada tartunnat niin suuriksi, että pakkorokotukset voidaan aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi antaa lasten ja nuorten sairastaa. Omikron on lievä ja nuoret sairastaa sen lievänä. Miksi ihmeessä pitää jarruttaa ja pidentää tätä
Tervetuloa hakemaan se omikron koulusta. Terv. Opettaja.
Täysin epätasa-arvoista kohtelua eri ikäluokan lapsille. Toisia ikäryhmiä suojataan tältä virukselta (ovat saaneet rokotuksen ja nyt saavat etäkoulun) ja toiset ikäluokat altistetaan tälle virukselle (ei rokotuksia ei etäkoulua)? Sitten varmaan ihmetellään myöhemmin että miksi tietyissä ikäluokissa on enemmän long covidia sairastavia lapsia tai MIS-C-oireyhtymää? Nii-iin, kun piti väen vängellä pistää sinne lähikouluun hakemaan omikron ja mahdolliset jälkiseuraukset. Voisiko joku tasa-arvoihminen puuttua nyt tähän asiaan, haluan lapselle rokotussuojan ennen omikronia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missähän sinä opettelet, kun täällä Etelä-Suomessa on omat lapset olleet lokakuusta jouluun saakka vain kolme viikkoa lähikoulussa ja loput ajat ilman opetusta karanteenissa, kun opettajat, lapset, koulunkäyntiavustajat ja muu henkilökunta ovat olleet niin paljon sairaina. Parempi olisi etäkoulu, jotta yleensä saisi jotain opetusta. Sijaisia oli vielä lokakuussa, mutta sen jälkeen ei olla saatu.
Asun Tampereella. Sekä omassa työpaikassani että lasteni alakoulussa elämä on maskeja lukuunottamatta sujunut suht normaalisti. Ei mitään karanteenikaaoksia. Katsos kun ihan kaikki eivät asu siellä pk-seudulla. Sen takia mitään valtakunnallisia etäkoulupakkoja ei myöskään tarvita eikä pidä määrätä.
Jos joku ois kertonut 10 vuotta sitten että tulevaisuudessa riehuu SARS-viruspandemia ja ensiksi rokotetaan kaikki yli 12-vuotiaat ja riskiryhmät ja sitten muu väestö ja juuri ennen pikkulasten rokotuksia valloilleen pääsee todella herkästi tarttuva virusmuunnos, niin laitetaan ne rokottamattomat pikkukoululaiset kouluun ja otetaan rokotetut kotiin etäkouluun, siis wtf? Tämä on taas yhtä älytöntä kuin maskien tilaaminen rikollisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi antaa lasten ja nuorten sairastaa. Omikron on lievä ja nuoret sairastaa sen lievänä. Miksi ihmeessä pitää jarruttaa ja pidentää tätä
Tervetuloa hakemaan se omikron koulusta. Terv. Opettaja.
Näin on. Keskenäänkö ne lapset siellä koulussa on? Kouluissa on kymmeniä aikuisia myös töissä jotka osa riskiryhmäläisiä. Annetaan koronan vaan levitä.
Oman kokemuksen mukaan etäoptetus on ihan hyvä juttu.
Lapset nauttii kun saa olla kotona ja ei tatte herätä aikaisin.