Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun aviomies valehtelee jätteiden lajittelusta?

Vierailija
27.04.2015 |

Yleensä teemme niin, että minä lajittelen roskat (kartongit, paperin, energiajätteen, paristot, metallin ja lasin) ja mies vie sitten roskapussit roskikseen. Olen sattumalta välillä vienyt itse roskia sen jälkeen, jolloin on käynyt ilmi, että mies on heittänyt siististi ja tarkasti lajittelemani jätteet kaikki samaan energiajäteastiaan. Ensimmäisen kerran huomasin kyseisen seikan jo vuosi-pari vuotta sitten, jolloin mies selitti, että kyseessä oli yksittäistapaus. Sama on toistunut useamman kerran.

Tänään mies sitten tunnusti, että heittää lähes aina kierrätettävät, valmiiksi lajitellut jätteet samaan astiaan. Olin todella vihainen (tästä on tosin ollut riitoja jo useamman kerran). Kun miehen äiti oli täällä kylässä pari päivää, niin hänkin naureskeli kierrätysinnolleni ja kuulemma "nakkaa kaikki roskat samaan astiaan". Mies vetoaa siihen, että hän (30+) on "vanhan koulukunnan miehiä" sekä maalta kotoisin, jossa ei kierrätetä. WTF? Meillä ainakin kotona kierrätettiin paperit ja lasit lapsuudessani 80-luvullakin, mutta miehen kotona ei vieläkään (he heittävät jopa panttipullot sekajätteeseen, kun eivät kuulemma kehtaa palauttaa niitä kauppaan). Onko tuollainen yleistäkin? Mitä teen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan helpointa on alkaa viemään roskapussit perille itse.

Vierailija
2/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet itse roskat jatkossa. Jos mies on oppinut lajittelutyylinsä kotoa, turha kuvitella että muuttaa tapojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama

Vierailija
4/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että onko tosiaan maaseudulla toimintatavat noin alkeellisia kuin miehelläni? Mieheni on korkeakoulutettu ja ihan vaativissa hommissakin, mutta todella jääräpäinen monessa asiassa. Lisäksi hän valehtelee päin naamaa ihan pikkujutuistakin (syytä saattaa vain arvailla). Sekin ihmetyttää, että eikö miehelleni todellakaan tule huonoa omaatuntoa siitä, kun näkee minun näkevän vaivaa lajittelun tähden ja silti heittää samaan astiaan roskat tai toisaalta eikö hän ajattele ympäristöä yhtään? :( T. ap

Vierailija
5/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie itse jos se on sinulle tärkeää. Ei tuo toisen perään nuuskiminen ole oikein fiksua. Yritä kestää se, että asia ei ole miehellesi yhtä tärkeä. Jos et kestä sitä, niin pitää vaihtaa miestä.

Vierailija
6/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää maailma sillä pelastu.

Vierailija
7/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa anoppi se poikansa on opettanut

Vierailija
8/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on turha papereita, kartonkeja ja muuta kotona tulevaa sekajätettä lajitella (lukuun ottamatta lasi, metalli ja paristot) koska jätteenpolttolaitoksella kaikki menevät samaan jätepolttouuniin.
Sitten nuo muut, niitä ei varmaan niin paljoa esim. kk. kerry, ettet voisi itse niitä aina sitten viedä kierrätykseen.

Vierailija
9/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄTÄ SE SIKA! 

Vierailija
10/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luottamus on mennyt, minkä varaan rakennat suhdettanne - ja miksi?

Itse en katsoisi valehtelua hyvällä.

Vierailija
11/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:16"]

Hakkaa anoppi se poikansa on opettanut

[/quote]

Anoppini on kieltämättä yksinkertaisin (lue: idioottimaisin) henkilö, jonka olen koskaan kohdannut: karkea, sivistymätön, yksioikoinen ja kritiikittömästi joitain vanhoja hokemia aivottomasti toisteleva. Hän vetoaa siihen, että "näin on aina tehty" ja laittaa olemattomat aivojen irvikuvansa narikkaan. T. Erittäin katkera ap

Vierailija
12/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan mies ole lajitellut sen jälkeen, kun oli hoitanut työpaikalleen eri laatikot eri jätteille, ja sitten ne kuitenkin noudettiin kaikki samaan.

Vierailija
13/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan maaseudun vika. Meillä ainakin kerättiin biojätteet kompostiin, poltettiin uunissa kaikki mikä palaa jne. Varsinaiseen roskikseen päätyi varmasti vähemmän kuin monella kaupunkilaisella, vaikka erilliset keräysastiat oli kaukana.

Vierailija
14/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti sinä tottelet miestäsi ja teet kuten käsketään sekä pidät suusi tukossa.
Näin meillä, eikä siitä edes eukon kanssa keskustella.
Niin, kumpikas teistä se ämmä oikein olikaan?

Vierailija
15/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi valehtelu tässä on isoin ongelma. Toiseksi isoin se, että hän äitinsä kanssa on asettunut sua vastaan. Vasta kolmanneksi pahin juttu on toi lajittelun mokaaminen. Eikä todellakaan ole maaseudulle tyypillistä! Itse olen maalta kotoisin ja kumpikin mummolani oli maatila. Sekä meillä että mummoloissa kierrätettiin kaikki mahdollinen. Maatuvat kompostoitiin, keräyspaperi kerättiin kylän koululaisten toimesta (saivat siitä rahaa luokkaretkiin), kartongit poltettiin saunapesässä, vanhat vaatteet leikeltiin matonkuteiksi tai siivousräteiksi...

Vierailija
16/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:24"]

Luonnollisesti sinä tottelet miestäsi ja teet kuten käsketään sekä pidät suusi tukossa. Näin meillä, eikä siitä edes eukon kanssa keskustella. Niin, kumpikas teistä se ämmä oikein olikaan?

[/quote]

Perustele syy siihen, miksi näin kuuluisi tehdä. Miksi taloyhtiömme alakerrassa olisi erilliset laatikot sekä ohjeet lajittelusta, jos niitä ei olisi syytä noudattaa?

Vierailija
17/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti, onko aina pakko puhua totta? Eiköhän parempi ole joskus valehdella jotta rauha pysyy maassa. Varsinkin kun noin pienestä asiasta on saatu kamala raivokohtaus.

Vierailija
18/18 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:45"]

Siis oikeasti, onko aina pakko puhua totta? Eiköhän parempi ole joskus valehdella jotta rauha pysyy maassa. Varsinkin kun noin pienestä asiasta on saatu kamala raivokohtaus.

[/quote]

Mielestäni tuo on tärkeä asia varsinkin, kun ongelma on jatkunut jo ainakin parin vuoden ajan. Toisin sanoen hyvää raaka-ainetta on joutunut turhaan energiajätteeseen ja itse olen käyttänyt aikaa varmaan yhteensä kymmeniä tunteja turhan päiten (lasipurkkien huuhtelu, pahvipakkausten taittelu ja muovien irroitus niistä jne.). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän