Yskin verta ja terveyskeskus käski odottamaan aamuun :o
Minulla on aiemmin ollut pientä köhää, mutta nyt paheni YHTÄKKIÄ todella pahasti. Yskiminen sattuu ja yskösten mukana tulee verta, ei nyt paljoa mutta verta kuitenkin. Minulla on muuten ihan ok olo, mutta huolestuin tuosta verestä ja soitin päivystykseen. Käskivät odottaa aamuun ja menemään paikalliseen terveyskeskukseen (lähin päivystys on naapurikaupungissa.)
Onko oikeasti ok? Eikö keuhkoveritulppa oireile noin?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 19:41"]
Kyllä taas tihkuu AV sympatiaa huolestuneelle ja sairaalle. Fuck off
Ap, soita sinne päivystykseen niin saat mielellesi rauhan. Monesti on kyse siitä kenelle puhuu.
nimim. Kokemusta on
[/quote] Mun mielestä ap:lle on jo kaikki mahdolliset neuvot annettu, mitä muuta haluat.
Mulla tuli muutama vuosi sitten verisiä klimppejä yskän mukana. Menin työterveyshuoltoon. Otettiin labrat. Oli vain jokin tulehdus, sain antibiioottikuurin, jolla meni ohi.
Siis tuleeko sieltä ysköksiä, joiden seassa on verisiä viiruja vai ihan hyytyneitä veriklimppejä? Kuinka paljon? Oletko yskinyt yhden kerran vai 50?
Täällä ollaan aina ihan hysteerisiä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 19:24"]
Minulla on aiemmin ollut pientä köhää, mutta nyt paheni YHTÄKKIÄ todella pahasti. Yskiminen sattuu ja yskösten mukana tulee verta, ei nyt paljoa mutta verta kuitenkin. Minulla on muuten ihan ok olo, mutta huolestuin tuosta verestä ja soitin päivystykseen. Käskivät odottaa aamuun ja menemään paikalliseen terveyskeskukseen (lähin päivystys on naapurikaupungissa.)
Onko oikeasti ok? Eikö keuhkoveritulppa oireile noin?
[/quote]
Älä mene päivystykseen. Kuulostaa ihan keuhkoputkentulehdukselta, ja kun olet enemmän yskinyt on limakalvot ärsyyntyneet ja alkaneet vuotamaan verta. Jos et suorastaan oksenna verta, joudut odottamaan siellä jonkun kuusi tuntia jonka jälkeen väsynyt kandi ottaa keuhkokuvan ja lähettää sut kotiin yskänlääkkeen kanssa jos tulehdusarvot ei ole korkeat, jos on korkeat lähettää antibiootin kanssa. Kummassakin tapauksessa voit ihan hyvin odottaa aamuun.
Periaatteessa verinen yskä ei ole päivystysasia vaan kiireellisesti 1-7vrk selvitettävä asia. Usein ihmiset otetaan kuitenkin huolestuneisuuden takia vastaan päivystyksenä.
Jos sinulla on huolestuttavampi yhdistelmä oireita, esim. Verinen yskä, korkea kuume ja heikentynyt vointi tai verinen yskä ja hengenahdistus, pääset tietysti päivystykseen.
Tavallinen syy veriyskään on keuhkoputkentulehdus ja hoito on lepo. Jos olet vanha ja tupakoinut pitkään, syynä voi olla kasvain eikä senkään suhteen ole päivästä kiinni.