Teinkö väärin 10-vuotiaan kanssa?
Otin häneltä kaikki ruudut pois. Ei viihdy ulkona mäenlaskusssa, eikä luistelemassa. Haluaa vain pelata. Kotona ei tee muuta kuin pelaa. Ei leiki. Pelaaminen, ruudut - koko elämä. Nyt mököttää huonessaan ja kirjoittaa vihkoonsa kuinka huono on tyhmä äiti hänellä on.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oikein teit. Takaisin sitten, kun muukin tekeminen maittaa, ja vain pieninä annoksina. Jos alkaa kiukuttelu ja liusuminen takaisin ppassiivisuuteen laitteet taas kaikki pois. Aikuisella on päätäntävalta. Lasta pitää kuunnella, mutta perhe ei ole demokratia.
Kohtuullinen ruutuaika ei ole haitallista, vaan nykyelämää. Ja lisäksi lasten sosiaalinen elämä on yhä enemmän teknologian varassa. Demokratiaa pitäisi olla niin kauan, kun ei ole kyse kellekään haitallisista asioista. Vanhemman auktoriteetti ei häviä olemalla reilu.
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Maailma on muuttunut, eikä ruutujen poistaminen saa lastasi samanlaiseksi kuin sinä olit lapsena. Me 80-luvun lapset oltiin ulkona, koska kaikki muutkin kaverit olivat, eikä sisällä ollut mitään tekemistä. Tuo muuttui jo kauan aikaa sitten, eivätkä nykylapset enää ulkoile "ilman syytä". Se ei ole sinun lapsesi vika.
Rajoita ruutuaikaa, mutta älä kiellä kokonaan, ja tee itse lapsesi kanssa jotain. Ai et osaakaan leikkiä tai pelata hänen kanssa?
Niinpä.
Kyllä ne lapset edelleen ulkoilee. Pelaa jääkiekkoa, jalista, jne.
10 vuotta menty ilman sääntöjä? Olisiko aika nyt laatia ne? Jos asiasta ei ole neuvoteltu ja laadittu sääntöjä tuo oli väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Maailma on muuttunut, eikä ruutujen poistaminen saa lastasi samanlaiseksi kuin sinä olit lapsena. Me 80-luvun lapset oltiin ulkona, koska kaikki muutkin kaverit olivat, eikä sisällä ollut mitään tekemistä. Tuo muuttui jo kauan aikaa sitten, eivätkä nykylapset enää ulkoile "ilman syytä". Se ei ole sinun lapsesi vika.
Rajoita ruutuaikaa, mutta älä kiellä kokonaan, ja tee itse lapsesi kanssa jotain. Ai et osaakaan leikkiä tai pelata hänen kanssa?
Niinpä.
Kyllä ne aika vähässä on sellaiset lapset. Siellä ne on ruuduilla lapsen kaveritkin. Jos muuta tekemistä keksivät on se ohjattu harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Teit väärin luultavasti jo 8-9 vuotta sitten ja siitä lähtien olet jatkanut huonojen valintojen tekemistä. Tässä vaiheessa on varmasti haastavaa muuttaa aiempaa pelaa 24/7 elämäntapaa "ulkoillaan ja reppaillaan koko perhe onnellisina yhdessä :))" elämäntyyliksi.
Olisit kasvattanut lapsesi paremmin.
Vastauksista päätellen täällä ollaan purkamassa omaa pahaa oloa, ei niinkään auttamassa toista äitiä.
Tapansa kullakin viettää loppiaista.
Kuukeloi digiriippuvuus, niin näet että teit todella oikein. Jatkossa tarkat rajat tuuttien tuijottelulle, niin että kaikki tuutit on saman tuntirajan alla. Muuten pelaa asialla ja siirtyy aina tuutilta toiselle. Digiriippuvuus aiheuttaa todella isoja ongelmia ja on yhtä vakava kuin mikä tahansa riippuvuus. Meillä jouduin tekemään intervention miehelle kun ei enää mitään muuta tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Niinpä.
Kyllä ne aika vähässä on sellaiset lapset. Siellä ne on ruuduilla lapsen kaveritkin. Jos muuta tekemistä keksivät on se ohjattu harrastus.
Miten laaja otanta sinulla on tehdä tälläistä johtopäätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Niinpä.
Olisiko kuintenkin niin, että aikuiset viettää enenmän aikaa päätteiden ja ohjatun toiminnan ääressä ettei he näe mitä ne lapset tekee? Itse asun koulun läheisyydessä ja kyllä siellä lapsi jos toinenkin häärii nytkin luistelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi miettiä, vaikka ehkä vähän myöhäistä, jotta ennen kuin hommaa lapsille mitään koukuttavia pelejä niin onko niitä hyväksi hommatakaan? Parempi kun ei ostaisi niille pelejä ja leluja, jos ongelmaksi muodostuu.
Pitääkin muistaa omien lapsien kanssa, jottei tälläistä virhettä tee, kun vaikuttaa olevan niin yleinen ongelma.
Onnistuu siihen asti kun käy esim. päiväkotia ja on 4 vuodesta ylöspäin. Sitten lapsen ympäristön paine käy niin kovaksi, että lapsi alkaa kokea syrjäytymisen tunnetta, jos ei voi osallistua muiden keskusteluihin.
Vika ei ole lapsessa, vaan näiden pelien koukuttavuudessa.
Sen voi toki päättää ihan itse, ettei istuta lastaan telkkarin eteen, kun on ihan pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Niinpä.
Miten laaja otanta sinulla on tehdä tälläistä johtopäätöksiä?
Melkoisen laaja sanoisin. Ei siellä ulkona paljo lapsia liiku.
Moniin puhelimiin (ainakin iPhone) saa sovelluskohtaisesti laitettua käyttörajat, jonka saa ohitettua vain salasanalla. Kannattaa kokeilla, lapsi saa silloin silti pitää yhteyttä kavereihin mutta youtubet ja muut ei ole käytössä
Omalle lapselle pitää kodista tehdä niin kamala paikka, että lapsi tajuaa pysyä sieltä poissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit.
Niinpä.
Olisiko kuintenkin niin, että aikuiset viettää enenmän aikaa päätteiden ja ohjatun toiminnan ääressä ettei he näe mitä ne lapset tekee? Itse asun koulun läheisyydessä ja kyllä siellä lapsi jos toinenkin häärii nytkin luistelemassa.
Olen niitä jotka seisoo siellä koulunpihalla että silleen. Siellähän sen näkee kuinka ei ole lapsia paljon ulkoilemassa. Usein kysytty muitakin sinne kentälle mukaan ja vastaukset on luokkaa "miksi?", "Ei kun mä katon tiktokkii". Miksi ne lähtisi ulos kun voivat rauhassa istua laitteillaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon itse ulkoilet lapsesi kanssa
Meinaat että äidin pitäisi oikeasti mennä pihalle vetämään 10-vuotiasta pulkassa ja ohjeistamaan että nyt tehdään lumiukko? Tuon ikäisten parasta seuraa ovat toiset lapset, ei siinä toivottavasti enää äitiä tarvita leikkikaveriksi.
Uutta tekemistä voi yrittää lapselle keksiä, mutta vaikeata voi olla. Ellei satu olemaan hyviä ystäviä, joiden kanssa oleminen olisi tärkeämpää kuin pelaaminen? Onko lapsilla ikinä mitään muuta tekemistä kuin pelata, tekeekö muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon itse ulkoilet lapsesi kanssa
Meinaat että äidin pitäisi oikeasti mennä pihalle vetämään 10-vuotiasta pulkassa ja ohjeistamaan että nyt tehdään lumiukko? Tuon ikäisten parasta seuraa ovat toiset lapset, ei siinä toivottavasti enää äitiä tarvita leikkikaveriksi.
Lumiukon tekemisessä äitin kanssa ei ole mitään vikaa! Ei lasten tarvitse vielä tuon ikäisenä itsenäistyä.
Teit.
Niinpä.