Syntymäpäivälahjan palautus - täysin kohtuutonta?
Meillä on hirveästi tavaraa ja oikeastaan toiveena ei ollut mitään erityistä, lahjakortteja tai eräs tavara. No, lahjaksi tuli sellainen kapistus jolla me emme tee yhtään mitään, hinta huitelee 100e:n kieppeillä ja lahja oli 2 perheen ostama. Tarkoitus ei ole olla tyly mutta lahjan antajat kyllä huomaavat kun lahja on kasaamatta ja käyttämättä. Onko mielettömän tylyä, jos kerromme että lahja ei vain ole meille tarpeellinen / käytännöllinen? Lahjaa ei oikein voi kasata "koristeeksi" vaan se vaatii myös sitä tilaa.. Antajat ovat lähisukulaisia. Ja tämä ei ole provo eikä tapana ole katsoa lahjoja nenänvartta pitkin.
Kommentit (43)
Vaihto on mielestäni täysin ymmärrettävää. Muuten laite menee hukkaan.
Toivottavasti sukulaisesi ovat samaa mieltä.
Ruuan teko isolle perheelle on parasta kun saa helposti ja nopeasti, paljon kerralla :) siksi päädyimme siihen kaasugrilliin jossa yläosassa ruuat pysyvät lämpimänä. Grilli piti ostaa ensi kuussa. Sukulaiset eivät nyt ihan ymmärtäneet kun yritin selittää ystävällisesti asiaa.. Kuuluma tekosyy, ruuat pysyvät lämpimänä foliossa ja paistamiseen voi käyttää vähän enemmän aikaa.. Kuittikaan ei ole tallessa. Käsitin kyllä vähemmästäkin että onnistuin loukkaamaan vaikka kuinka yritin olla asiallinen. No, tulipa oltua edes rehellinen :/
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 20:47"]
Ruuan teko isolle perheelle on parasta kun saa helposti ja nopeasti, paljon kerralla :) siksi päädyimme siihen kaasugrilliin jossa yläosassa ruuat pysyvät lämpimänä. Grilli piti ostaa ensi kuussa. Sukulaiset eivät nyt ihan ymmärtäneet kun yritin selittää ystävällisesti asiaa.. Kuuluma tekosyy, ruuat pysyvät lämpimänä foliossa ja paistamiseen voi käyttää vähän enemmän aikaa.. Kuittikaan ei ole tallessa. Käsitin kyllä vähemmästäkin että onnistuin loukkaamaan vaikka kuinka yritin olla asiallinen. No, tulipa oltua edes rehellinen :/ Ap
[/quote]
No voi harmi. Mutta laita sitten grilli myyntiin vaikka Toriin tai paikalliselle fb-kirpparille. Tai jos tiedät mistä se on ostettu, käy kysymässä saisiko vaihtaa johonkin muuhun tavaraan ilman kuittia. Joissakin paikoissa onnistuu. Käteistä ei tietenkään ilman kuittia anneta. Älä nyt ainakaan ota sitä käyttöön vain siksi, että lahjoittaja ei ymmärrä tarpeitasi. Tsemppiä!
Oisitte nyt käyttäneet sen aikaa kunnes saatte sen kaasugrillin hankittua. Ei kai sillä grillillä koko ateriaa ole pakko laittaa. Vai onko teillä joku yli 10-henkinen perhe, ettei edes pelkät lihat/kalat mahdu?
Minä olen antanut eteenpäin hyvin monta lahjaa, joita olen tai olemme miehen kanssa vuosien saatossa saaneet. Ymmärrän, että antajien tarkoitus on ollut hyvä. Ja olen heitä kiittänyt jokaisesta lahjasta, enkä ole hiiskunut sanallakaan että jotkut ovat jatkaneet meiltä matkaa eteenpäin. Huonoa omaatuntoa en tästä tunne, enkä myöskään itse loukkaanu jos joku ei pidä antamastani lahjasta tai ei koe sille tarvetta.
Me olemme miehen kanssa molemmat sellaisia, että turha tavara ahdistaa, joten eteenpäin on lähtenyt ainakin voileipägrilli, sauvasekoitin (yksi oli jo kaapissa), joitain kirjoja (jotka olin jo lukenut aikaisemmin), suklaa ja kahvi ym. mistä en itse pidä, lakanoita ja astioita.
Me saatiin vaihtaa sähkögrilli isompaan kaasugrilliin. Maksettiin erotus itse. Toki sun täytyis tietää, mistä ja milloin tuo saamanne on ostettu. Meillä ei ollut kuittia, joten saimme hyvitystä vain sen hetken tarjoushinnan mukaan, vaikka sähkögrilli oli ostettu ennen tarjouksen voimaan tuloa.
LÄhetä sukulaisille eilisen Hesarin grillijuttu - vaikka olikin muuten ihan turha niin siinä sentään sanottiin suoraan että sähkögrillillä ei tee mitään mitä ei tekisi sähköuunilla.
En ottaisi käyttöön. Jos vaihto ei onnistu kun ei ole kuittia niin sitten myyntiin fb-kirppikselle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:53"]Minä pohdein ihan samaa, kun me saatin anopilta ja apelta jäätelökone. Ei siinä mitään, mutta me ei käytetä edes maitotuotteita, että jäätelöä tulisi tehtyä + miehen maha ei maitotuotteista tykkää. Tuolla se lojuu käyttämättömänä kaapissa.
[/quote]
Pohdeit.... mitä?
Tuota rahanmenoasiaa en ymmärrä. Maksaa se kaasukin. Pullopantin ja kaasun hinnalla saa sähköä pitkään. Mutta ymmärrän kyllä, että kaasugrilli on kivampi. En kyllä kehtaisi kysyä vaihdosta lähisukulaisiltakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 19:56"]Lahjan antaja päättää mirä
[/quote]
Siis päättää mitä antaa lahjaksi mutta lahjan saaja tekee sillä mitä haluaa. Meillä tietyt sukulaiset tuo meille joka vuosi kynttilälyhtyjä jos jonkinlaista. En tiedä huomaavatko he koskaan kylässä käydessään että meillä ei niitä ole koskaan missään näkyvillä. Kun ei ole. Nakkaan ne roskiin vien kierrätykseen jne koska me emme koskaan polta aitoja kynttilöitä.
Itse en lahjaa käyttäisi vaan laittaisin sen kiertoon, koska meillä ei ole ylimääräistä tilaa. Jos joku kyselisi lahjan perään, niin sanoisin, että on annettu jollekin kaverille joka tarvitsi sellaista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:53"]Minä pohdein ihan samaa, kun me saatin anopilta ja apelta jäätelökone. Ei siinä mitään, mutta me ei käytetä edes maitotuotteita, että jäätelöä tulisi tehtyä + miehen maha ei maitotuotteista tykkää. Tuolla se lojuu käyttämättömänä kaapissa.
[/quote]
Tehkää sorbettia
Kannattaa laittaa heti myyntiin vaikka Torille..Saat rahaa ja voit ostaa mitä haluaisit..
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 20:00"]Tuota rahanmenoasiaa en ymmärrä. Maksaa se kaasukin. Pullopantin ja kaasun hinnalla saa sähköä pitkään. Mutta ymmärrän kyllä, että kaasugrilli on kivampi. En kyllä kehtaisi kysyä vaihdosta lähisukulaisiltakaan.
[/quote]
Paras grilli on kyllä hiiligrilli
Meillä ei olisi tilaa säilytellä tavaroita, joita ei käytetä. Kiertoon vaan!
Lahjan palauttaminen on moukkamaista ja aiheuttaa kiusallisen tilanteen. Laita lahja kiertoon vain.
Häh...ei mitään järkeä leikkiä tyytyväistä ja täyttää kotinsa tavaroilla joita ei halua.,
Siinä ei ole mitään epäkohteliasta, että tuplatavaran saatuaan tarjoaa sitä takaisin antajalle. Tökerömpää on laittaa se myyntiin tms. Ja lasken tämän tuplatavaraksi, koska teillä on jo henkisesti toinen grilli.