Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yksilapsiset perheet muita huonompia?

Vierailija
26.04.2015 |

Meillä on 4-vuotias poika eikä kummallakaan meistä vanhemmista ole vauvakuumetta ja molemmat olemme sitä mieltä että poika saattaa jäädä ainokaiseksi. Vanhemmuus ei ole yllättänyt rankkuudella emmekä kadu esikoisen "tekemistä", meistä vaan tuntuu että näin on hyvä.

Tässä tämän kevään aikana olen nyt useamman kerran törmännyt kurjaan asenteeseen meitä kohtaan. Lähipiiri ei ole edes udellut mahdollisen toisen lapsen tulosta, mutta vähän kauemmat ihmiset ovat kyllä tuoneet ilmi mielipiteensä yksilapsisesta perheestä. Narisevalla äänellä voivotellaan kun on vain yksi lapsi perheessä ja suoraan sanotaan että hankkikaa nyt jo toinen lapsi. Ymmärrän kyllä että on normien vastaista jäädä yksilapsiseksi perheeksi, mutta eikö tämä päätös ole kuitenkin meidän henkilökohtainen? Miksi kaksilapsinen perhe on parempi kuin yksilapsinen? En pätkääkään usko että ainoasta lapsesta tulee itsekäs tai epäsosiaalinen, kuten moni tuntuu ajattelevan. Poika on ollut kaksi vuotta päiväkodissa, tulee hyvin toimeen muiden lasten kanssa, osaa leikkiä muiden kanssa ja kykenee jakamaan lelut yms. muiden kanssa.

Olisi kiva kuulla muiden yksilapsisten perheiden kokemuksia muiden suhtautumisesta. Ja ylipäätään kaikkien mielipiteitä yksilapsisten perheiden suhteen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin on pahasti pielessä jos esittää tuollaisen kysymyksen.

Vierailija
2/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans vaan yksi lapsi ja taitaa jäädä ainoaksi. Vanhemmat kaverit toitottaa kuinka tärkeää elämän ja kehityksen kannalta on sisarkateus -.-
otan kommentin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Olen ainoa sisaruksistani joka ei suunnittele toista lasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jokainen tekee ihan itse valintansa omasta elämästä eikä lapsiluku kerro mitään perheen paremmuudesta.
Itse olen jollain tavalla kiero, koska halusin vähintään 2 lasta, koska pelkäsin jotain pahaa tapahtuvan ja mun jäävän ilman lasta.

Vierailija
4/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perheitä voi laittaa paremmuusjärjestykseen ja miksi pitäisi. Töykeille ihmisille voi sanoa ihan suoraan ja antaa niiden vaan voivotella. Kukin tehköön miten parhaaksi näkee.

Vierailija
5/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko viisilapsiset muita huonompia? Ei kuule sillä ole mitään väliä mitä muut pohtivat sopivasta lapsiluvusta, se on ennen kaikkea pariskunnan oma ratkaisu. Meillä on 7 lasta uusperheessä, heistä viisi on minun. Kuudennenkin olisin tahtonut, mutta terveys ei antanut myöten. Ja tämä on ihan meidän oma asiamme, ei edes sukulaisten :D

Vierailija
6/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE! - terveisin 9 lapsne äiti, jolle olisi kelvannut useampikin lapsi.

Vierailija
7/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on kolme lasta enkä pidä yksilapsisia perheitä mitenkään huonompina. Mutta kyllä kieltämättä joidenkin perheiden kohdalla olen miettinyt onko esimerkiks vauva-aika ollu rankkaa kun enempää lapsia ei oo haluttu. Mutta toisaalta jos vauvakuumetta ei tule niin miksipä sitä sitten lapsia enempää tekemään. Kyllä ymmärrän myös vapaaehtoisesti lapsettomia.

Vierailija
8/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Varsinkaan jos itse elättää lapsensa. Aika moni monilapsinen hakee sossusta apuja.

Vierailija
9/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän outoa IMO. 

Narsistinen perhe. 

Vierailija
10/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla tulee mieleen sekundäärinen lapsettomuus. Ajattelen että ollaan yritetty toista lasta, mutta sitä ei ole koskaan tullut. Ehkä käyty hoidoissakin. Siksi en koskaan sano mitään.

Vierailija
11/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se kertoo vaan ihmisen tyhmyydestä jos arvostelee toisten valintoja.

Vierailija
12/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsi kannattaa hankkia. Itse elin ilman sisaruksia, en saanut koulusta paljoakaan kavereita ja asuimme maalla.

Vierailija
13/13 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kerroimme lähipiirille heti esikoista odottaessa, että lisää lapsia emme halua. Mies meni heti esikoisen syntymän jälkeen vasektomiaan. Ei ole kukaan kysellyt sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi