Haluan tehdä rotukoirallani pennut
mutta voi olla, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta, jos nyt en suuremmin kasvatustyöstä innostu. Kannattaako mun silti hankkia kasvattajanimi vai tehdäkö ihan "nimettömänä". Mua ei yhtään nappaa tuo nimen anominen... Kustannuksia siis ajattelin. Jos teen nämä pennut ilman nimeä ja hankin myöhemmin kasvattajanimen, niin voinko jälkikäteen saada pennut kasvattajanimelleni? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
Kommentit (72)
Kennelliitosta tuskin on apua, halusin nimenomaan käytännön kokemuksia. Toisen kasvattajan nimelle en pentuja halua, koska nimenomaan tämä on minun oma projektini :) Neuvoja ja urossuosituksia kysyn toki kasvattajalta. Ap.
Itse koiran hankintaa suunnittelevana, en välttämättä tyrmäisi ap:n pentuja. Osaan lukea sukutauluja ja terveystuloksia (oman rotuni kohdalla), ja jos tietyt kriteerit täyttyvät, voisin pennun ostaakin. Minulle ei ole juuri merkitystä sillä, onko kasvattajanimi, kunhan teettää terveystarkastukset (pevisat), hoitaa pennut asiallisesti, käyttää eläinlääkärissä jne.
Tämä siis harrastamani rodun perusteella, jos rotua vaihtaisin, menisi toki tovi jos toinenkin perehtyessä sen rodun asioihin.
Olemme ostaneet toisen koiristamme kasvattajalta, jolla on kasvattajanimi, ja toisen sellaiselta, jolla ei ole. Meillä ratkaisi koiran vanhemmat, eikä se, onko kasvattaja hankkinut nimen vai ei.
Oletko ap käynyt kasvattajakurssin? Jos et niin suosittelen käymään kipinkapin. Tosin sekin maksaa ja vaatii vaivannäköä.
Mitä ihmeen plussaa se kasvattajanimi muka tuo jos kasvatustyötä ei ole tarkoitus tehdä sen enempää? Eihän se takaa mitään ihmisestä tai pentujen hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:13"]
Mietit kustannuksia? Herra isä, mistä näitä sikiää? Onko narttusi rekisteröity? Jos ei, niin et pääse rikastumaan n. satasen arvoisilla pennuilla. Jos on, niin voit pyytää rodun hintaa, mutta tällöin on myös uroksen oltava rekisteröity. Jos rekisteröit pennut, se tulee maksamaan. Tiineysajan el-tarkit maksaa. Pentujen el-tarkit maksaa. Uroksen käyttö maksaa. Lisäksi rodusta riippuen olisi oltava koe-, näyttely- tai muita tuloksia. Nämä osoittavat ostajalle että vanhemmilla on päänuppi ja fysiikka kohdallaan. Sanomattakin selvää että nämä tulokset maksaa. Ja sitten voi käydä vielä niin kurjasti, että pennuilla todetaan myöhemmin perinnöllinen sairaus tms. Ja kukas sen maksaa? Emän omistaja tietenkin. Eli kasvattaja-kurssin käyminen on kustannuksista pienin. Mieti todella tarkkaan. Mitä annettavaa koirallasi on rodulle? Itse voisin ostaa kennelnimettömältä, mutta pennun vanhemmilla pitää olla hyvä näyttö.
[/quote]
En ole kyllä koskaan kuullut, että emäkoiran omistaja olisi korvausvastuussa pentujen sairauksista? Rotukoirilla on kaikilla perinnöllisiä sairauksia, ei kasvattaja voi sellaisista vastata. Tottakai roduilla on omat terveystutkimukset, mitkä on tehtävä. Minun rodussani näitä ei taida olla kuin silmäpeilaus. Ap.
Meillä uros jota haluaisin tarjota astutukseen, oma pentu toiveissa. Olemme ostaneet koiran kasvattajalta, jolla ei ole kasvattajanimeä. Koiramme on terve, hyväluonteinen ja tulee terveistä rekisteröidyistä vanhemmista. Näyttelytoimintaa emme ole harrastaneet.
Vastaus siis ap:lle, ostaisin ja olen ostanutkin koiran vaikke kasvattajanimeä olekaan, kunhan paperit on kunnossa ja koira tulee hyvästä kodista.
Helvetin vaikeaa tämä pennutus, taitaa meilläkin jäädä vain haaveksi. :(
Laskeutumattomista kiveksistä joutuu kasvattaja palauttamaan osan kauppahinnasta takaisin, ainakin Kennelliiton sopimuspohjan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:59"]
Laskeutumattomista kiveksistä joutuu kasvattaja palauttamaan osan kauppahinnasta takaisin, ainakin Kennelliiton sopimuspohjan mukaan.
[/quote]
Ok, hyvä tietää. Missä vaiheessa selviää onko kivekset laskeutuneet, eikö sen näe jo pennusta? Ap.
Ja 56, jos haluat tarjota urostasi astutukseen, sinun kannattaa ottaa yhteyttä rodun jalostustoimikuntaan jos sellainen on. Yleensä uroksen on täytettävä jotain kriteerejä, esim 1 EH näyttelyarvostelu. Sekä terveystutkimukset tulee olla teetetty. Jos uros on ulkomuodoltaan ok, niin vie sitä muutamaan näytteyyn "näytille".
En jaksaisi kiinnostua näyttelytouhusta joten haaveksi taitaa jäädä.
-56
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:09"]
En jaksaisi kiinnostua näyttelytouhusta joten haaveksi taitaa jäädä. -56
[/quote]
Niin, ei ne nartun omistajat voi kiinnostua uroksesta jos eivät sen olemassaolosta tiedä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:45"]
Ap saa ärhäköitä tyrmäysviestejä koska av ei ole ehkäpä se oikea paikka kysellä tätä.
[/quote]
Juuri näin. Oikea paikka kyselyille olisi oman rodun kanavat ja rodun tuntevat kasvattajat.
[/quote]
Se että ap kyselee täällä, kertoo osaltaan siitä ettei hänellä ole hajuakaan siitä mitä on vastuullinen kasvatustoiminta.