Haluan tehdä rotukoirallani pennut
mutta voi olla, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta, jos nyt en suuremmin kasvatustyöstä innostu. Kannattaako mun silti hankkia kasvattajanimi vai tehdäkö ihan "nimettömänä". Mua ei yhtään nappaa tuo nimen anominen... Kustannuksia siis ajattelin. Jos teen nämä pennut ilman nimeä ja hankin myöhemmin kasvattajanimen, niin voinko jälkikäteen saada pennut kasvattajanimelleni? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:13"]
Niin ja uroksen varmaan löytää helpoiten jalostustoimikunnan kautta? Minulla on väripreferenssi, ja hyvä luonne tulee olla, muita toiveita ei uroksen suhteen ole. Ap.
[/quote]
Huomioithan myös, että uros on terve.
[/quote]
Toki, mutta käsittääkseni jalostuslistalle ei pääse ilman terveystuloksia ja oliko EH tulosta näyttelystä? Eli pidin tätä itsestäänselvyytenä. Ap.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:14"]Ei se pennuista huonompaa tee vaikkei kennelnimeä olekaan. Voithan sellaisen kehitellä ja sanoa ostajille niin voit joskus rekisteröidä saman nimen kennelille. Mutta virallisiin papereihinhan tätä ei sitten voi laittaa
[/quote]
Tyhmä neuvo. Itse tarkistan aina kasvattajan taustat ja tällainen selviää alta aikayksikön.
OT, isäni teetti yhden pentueen omalla nartullaan, ilman kennelnimeä, erittäin hyvä isäkin löytyi astutukseen, pentuja tuli 8, ja kaikki meni hyvin kaupan... Ruokinta, tarkistukset yms tehtiin asianmukaisesti, mutta ei hän nähnyt mitään järkeä hommata kennelnimeä yhden pentueen vuoksi. Syynä ei ollut oma pentu vaan hän ajatteli nartun mahdollisia kohtuongelmia tulevaisuudessa. No, jokainen tavallaan, mutta tarkoitan vain, että vaikka täällä kaikki lähes sanoo, ettei ostaisi, ei luottaisi yms, niin todellisuus on kyllä toista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:19"]
Höpö höpö, suurin osa uroksrn omistajista antaa sen mielellään käyttöön pyydettäessä eikä mitenkään rajoita sen käyttöä.
[/quote]
Ei todellakaan anna, jos kyseessä on kelpo uros. Kyllä saa olla aika huithapeli omistaja, joka urostaan jakaa noin vaan.
Voit teettää pennut ilman kennelnimeä. Kasvattajan peruskurssi kannattaa kuitenkin käydä, saat sieltä perustiedot pentujen teettämiseen. Jos haluat myöhemmin hankkia kennelnimen (et saa sitä ilman tuota kurssia) niin voit sitten lisätä kennelnimen kaikille kasvattamillesi pennuille.
Pennuttamisessa on omat riskinsä nartun kannalta. Kannattaa myös miettiä onko sinulla tarpeeksi tietoa rodusta ja koirista yleensä että voit neuvoa pennunostajia jos he tarvitsevat apua pentunsa kanssa.
On paljon koiranostajia jotka vähät välittävät kasvattajan tiedoista. Mutta aina nämä tietämättömät kodit eivät ole hyviä koiralle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:35"]On paljon koiranostajia jotka vähät välittävät kasvattajan tiedoista. Mutta aina nämä tietämättömät kodit eivät ole hyviä koiralle.
[/quote]
Kodit joiden koulutustaidot perustuu koirakuiskaaja-ohjelman katsomiseen...
Pennutuksen syynä tulisi olla halu jalostaa rotua ja tuoda siihen terveitä rodunomaisia yksilöitä. Kasvattajan olisi myös oltava hyvin perehtynyt rotuun ja jalostuksen periaatteisiin ja osattava opastaa pentujen ottajia aivan kaikessa. Se että asiaa kyselee av:lla ei oikein kerro tällaisesta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:19"]
Höpö höpö, suurin osa uroksrn omistajista antaa sen mielellään käyttöön pyydettäessä eikä mitenkään rajoita sen käyttöä.
[/quote]
Ei todellakaan anna, jos kyseessä on kelpo uros. Kyllä saa olla aika huithapeli omistaja, joka urostaan jakaa noin vaan.
[/quote]
No minulla on kokemusta kolmen jalostusuroksen verran ja minä annoin niitä aina pyydettäessä. Yksi oli vuodrn jalostusuros, joten ihan huonoistakaan ei ollut kyse. Toimikunnathan valvoo ettei matadoreja tulisi, mitä väliä sillä muuten on? Suomen kokoisessa maassa ei yhdelle urokselle yleensä liikaa käyttöä tule. Sitäpaitsi, tärkekeintähän on nartun sukutaulu eikä mahdollinen kasvattajanimi.
32: Monet tekevät noin ja hyvä, että kaupaksi meni, mutta suositeltava keino tuo ei ole. Varsinkaan kun nuo kohtuongelmat eivät ole yks yhteen pennuttamisen kanssa.
Ap: voisit olla todellakin kasvattajaan yhteydessä jos hän olisi innokas ns. leasing-sopimukseen. Onko uuden pennun todella oltava omasta koirasta?
En oikein ymmärrä näitä tyrmäysviestejä. Jos ap:llä on hyvä koira ja hän haluaa sen jälkeläisen, minusta se on ihan hyvä syy teettää pennut. Sen voi tehdä vastuullisesti ilmankin kennelnimeä.
Itselläni on myös poikkeuksellisen ihanaluonteinen koira. Rotu ei ole mikään top 10 rotu, mutta ei superharvinainenkaan. Minulla on ollut aiemmin rakkaita ja ihanania saman rodun edustajia. Tämä nykyinen on kuitenkin luonteeltaan täydellinen ja vastaa erinomaisesti rotumääritelmää. Mielessä on käynyt, että olisi ihanaa teettää pennut hyvän uroksen kanssa, jotta saisi toisen yhtä mahtavan koiran. En usko, että se olisi halpa tai helppo tapa saada toinen koira, mutta luultavasi lopputulos olisi mieleinen. Mutta minäkin olen mittinyt, että mihin sitä kennelnimeä tarvitsee, koska tarkoituksena ei olisi sen enempää pentuja teettää. Ja ihan samalla rotu- ja koiratietämyksellä ne pennut teettäisin olipa minulla kennelnimi tai ei.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:16"]No onpa hassuja kommentteja :) Tottakai voin kertoa kyselijöille miksi minulla ei ole kennelnimeä, eihän se mikään rikos ole. Ja eläinlääkäri kirjoittaa kyllä todistuksen kun tarkistaa ja siruttaa pennut, tuskin sitä kukaan epäilee. Ap.
[/quote]
Jos et viitsi hakea kennelnimeä niin mahdatko viitsiä hoitaa muitakaan asioita? Tämä kysymys ainakin minulla heräisi.
Vaikka sulla olisi kennelnimi, aloittelevalla kasvattajalla ei ole vidlä minkäänlaisia meriittejä, eikä niitä pentuja välttämättä ole helppo myydä.
Nyton sellainen markkinatilanne että pennut seisoo käsissä jopa lähemmäs yksivuotiaaksi. Iippuen rodusta, on todella haastavaa ja hermojen koetusta hoitaa vaikka neljää puolen vuoden ikäistä pentua, saadane sisäsiistiksija opettaa tavoille.
Lisäksi pentueen teettäminen työlästä, pennut syö paljon, paskoo paljon, tuhoaa ja likaa paikkoja. Neherättää kuudelta aamulta viimeistään joka aamu, viikonloputkin. Ne huutaa paljon kunniillä on nälkä. Oikeasti se konsertti millä ne sut aamulla herättää on... hermoja raastava.
Pentuja pitäisi tehdä vain omakotitatloon jossa on siihen sopivasti tilaa.
Ap saa ärhäköitä tyrmäysviestejä koska av ei ole ehkäpä se oikea paikka kysellä tätä.
Voisin ostaa kennelnimettömältä, mutta en sellaiselta joka ei ole käynyt kasvattajakursseja ja jolla ei ole kasvattajasitoumusta. AP ei varmaan viitsi niitäkään käydä?
Miten aiot pitää yhteyttä pentujen omistajiin vai onko ns. Takavalotakuu?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:13"]
Niin ja uroksen varmaan löytää helpoiten jalostustoimikunnan kautta? Minulla on väripreferenssi, ja hyvä luonne tulee olla, muita toiveita ei uroksen suhteen ole. Ap.
[/quote]
Huomioithan myös, että uros on terve.
[/quote]
Toki, mutta käsittääkseni jalostuslistalle ei pääse ilman terveystuloksia ja oliko EH tulosta näyttelystä? Eli pidin tätä itsestäänselvyytenä. Ap.
[/quote]
Hyvä. Huomioi kuitenkin tulosten sisältö valintaa tehdessäsi. Se, että koira on tutkittu ja tulokset löytyy ei riitä, vaan tuloksia pitää myös osata tulkita ja käyttää työkaluna jalostuksessa :) Tässä useat kasvattajanimelliset kasvattajatkin ovat valitettavan usein hakoteillä. Käytetään surutta esim. D/D -lonkkaisia koiria jalostukseen kunhan koira on kuvattu ja tulokset löytyy. Järjen käyttöä kiitos! Jos halutaan parantaa/pitää yllä rodun hyvää terveystilannetta, niin tällöin jalostuksesta jotain ymmärtävä ihminen jättää tällaisen D/D -lonkkaisen ns. huonon koiran pois jalostuksesta. Harvemmin lonkkaindeksikään on kovin hyvä jos D-lonkat löytyy.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:45"]
Ap saa ärhäköitä tyrmäysviestejä koska av ei ole ehkäpä se oikea paikka kysellä tätä.
[/quote]
Juuri näin. Oikea paikka kyselyille olisi oman rodun kanavat ja rodun tuntevat kasvattajat.
Varmaan Kennelliitto osaa neuvoa sinua paremmin kuin tämä palsta.
Saisitko tarjottua narttuasi jollekin, jolla on kasvattajanimi, esim koirasi omalle kasvattajalle. Me tehtiin tällaista kasvattajayhteistyötä oman narttuni kasvattajan kanssa, kun minä halusin teettää pennut, mutta ei ollut tietoa eikä taitoa asiasta.