Haluan tehdä rotukoirallani pennut
mutta voi olla, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta, jos nyt en suuremmin kasvatustyöstä innostu. Kannattaako mun silti hankkia kasvattajanimi vai tehdäkö ihan "nimettömänä". Mua ei yhtään nappaa tuo nimen anominen... Kustannuksia siis ajattelin. Jos teen nämä pennut ilman nimeä ja hankin myöhemmin kasvattajanimen, niin voinko jälkikäteen saada pennut kasvattajanimelleni? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon?
Kommentit (72)
Mietit kustannuksia? Herra isä, mistä näitä sikiää?
Onko narttusi rekisteröity? Jos ei, niin et pääse rikastumaan n. satasen arvoisilla pennuilla. Jos on, niin voit pyytää rodun hintaa, mutta tällöin on myös uroksen oltava rekisteröity. Jos rekisteröit pennut, se tulee maksamaan. Tiineysajan el-tarkit maksaa. Pentujen el-tarkit maksaa. Uroksen käyttö maksaa.
Lisäksi rodusta riippuen olisi oltava koe-, näyttely- tai muita tuloksia. Nämä osoittavat ostajalle että vanhemmilla on päänuppi ja fysiikka kohdallaan. Sanomattakin selvää että nämä tulokset maksaa.
Ja sitten voi käydä vielä niin kurjasti, että pennuilla todetaan myöhemmin perinnöllinen sairaus tms. Ja kukas sen maksaa? Emän omistaja tietenkin.
Eli kasvattaja-kurssin käyminen on kustannuksista pienin.
Mieti todella tarkkaan. Mitä annettavaa koirallasi on rodulle?
Itse voisin ostaa kennelnimettömältä, mutta pennun vanhemmilla pitää olla hyvä näyttö.
Mitä vastaat kun pennunostaja kysyy miksei sinulla ole kennelnimeä? Että et viitsinyt hakea etkä maksaa? Itse nimittäin kysyisin sitä 100% varmasti, jos harkitsisin ostavani sellaiselta, jolla ei ole kasvattajanimeä - eikä tuollainen vastaus olisi omiaan lisäämään luottamusta. Epäilisin myös ettei esim pentuja ole jaksettu tarkistuttaa eläinlääkärillä kun sekin maksaa. Tai narttua ruokkia oikein tiineysaikana. Kun sekin maksaa ja vaatii viitseliäisyyttä.
.
Rekisteröity kasvattaja kannattaa :)
Niin ja uroksen varmaan löytää helpoiten jalostustoimikunnan kautta? Minulla on väripreferenssi, ja hyvä luonne tulee olla, muita toiveita ei uroksen suhteen ole. Ap.
Ei se pennuista huonompaa tee vaikkei kennelnimeä olekaan. Voithan sellaisen kehitellä ja sanoa ostajille niin voit joskus rekisteröidä saman nimen kennelille. Mutta virallisiin papereihinhan tätä ei sitten voi laittaa
Jos koirasi on terve ja hyvä luonteinen sillä voit ihan hyvin tehdä pennut ilman kasvattajanimeä. Mikä rotu on kyseessä? Onko lonkka-, polvi tai kyynärtuloksia? Mitkä ne ovat? Onko todettuja sairauksia, ovatko ne perinnöllisiä? Vastuullinen henkilö valitsee emäksi ja isäksi yksilön jolla on A-lonkat ja nollapolvet&kyynärät. Mitään perinnöllisiä sairauksia omaavia yksilöitä ei kannata käyttää jalostukseen. Näin pennuilla on parhaat lähtökohdat olla terveitä ja keskimäärin rotunsa parhaita edustajia. Lisäksi edesautat rodun kokonaistilannetta käyttämällä vanhempina vain mahdollisimman terveitä yksilöitä.
Kasvattajanimi ei takaa sitä että että kasvattaja on asiantunteva. Ostajan itse pitää olla tietoinen mitä ostaa. Valitettavan paljon näkee myynnissä pentuja, joiden vanhempien terveystulokset ovat mitä ovat, selkeästi vain ulkomuodon (ja rahan) perässä on tehty pentuja. Tai sitten ei ymmärretä mitä tehdään.
Eli itse tunnet koirasi parhaiten. Isän valinnassa (oletan että sinulla on narttu) ei kannata hätiköidä.
No onpa hassuja kommentteja :) Tottakai voin kertoa kyselijöille miksi minulla ei ole kennelnimeä, eihän se mikään rikos ole. Ja eläinlääkäri kirjoittaa kyllä todistuksen kun tarkistaa ja siruttaa pennut, tuskin sitä kukaan epäilee. Ap.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:13"]
Niin ja uroksen varmaan löytää helpoiten jalostustoimikunnan kautta? Minulla on väripreferenssi, ja hyvä luonne tulee olla, muita toiveita ei uroksen suhteen ole. Ap.
[/quote]
Mulla on jalostusuros enkä ikimaailmassa antaisi sitä tuollaiseen "minä haluan"-pennutukseen. Olen todella tarkka nartusta ja kasvattajasta, joka urostani haluaa käyttää. Voin suoraan sanoa, ettei sulla olisi mitään mahdollisuuksia ilman nimeä.
Totta ettei kennelnimi takaa että on järkeä taustalla mutta silti en ostaisi ap:lta.
Kuule, helpommalla saat pennun kun ostat sen joltain kasvattajalta.
Ehditkin jo vastata tuolla kun viestiäni naputtelin.
Kasvattaja nimen hakeminen on pieni paha mitä työtä pentue vaatii. Yhden pentueen kasvattajia on tässä maassa satoja. Pentueettomia kasvattajia varmaan yhtä monta.
Jos pennun haluat, niin helpommalla pääset kun ostat vain uuden pennun.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Mulla on jalostusuros enkä ikimaailmassa antaisi sitä tuollaiseen "minä haluan"-pennutukseen. Olen todella tarkka nartusta ja kasvattajasta, joka urostani haluaa käyttää. Voin suoraan sanoa, ettei sulla olisi mitään mahdollisuuksia ilman nimeä.
[/quote]
Höpö höpö, suurin osa uroksrn omistajista antaa sen mielellään käyttöön pyydettäessä eikä mitenkään rajoita sen käyttöä.
Jos ajatuksena on teettää vain yhdet pennut, jotta saisi yhden jälkeläsen itselleen, en näe mitään mieltä alkaa kennelnimirumbaan. Miten isoja pentueita rotusi yleensä tuottaa? Jos ei isoja, niin puhdasrotuisten, tarkistettujen, madotettujen, rokotettujen ja sirutettujen pentujen myyminen tuskin on mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö, suurin osa uroksrn omistajista antaa sen mielellään käyttöön pyydettäessä eikä mitenkään rajoita sen käyttöä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa!
[/quote]
Huomioithan myös, että uros on terve.
Ei kennelnimi takaa mitään, mutta se ettei sellaista ole on vielä enemmän arpapeliä. En ostaisi AP:lta ja tuskin olen ainoa. Enkä minäkään antaisi urosta tuollaisen käyttöön ja tuskin antaa kukaan muukaan jos uros on sellainen että sitä todella kannattaa käyttää jalostukseen. Joku toinen "haluan itselle pennun halvalla"-koiranomistaja voi ehkä antaakin.
Luulenpa että paljon vaikuttaa rotu.
Jos haluat harrastaviin koteihin pennut niin rekisteröi nimi. Itse en ostaisi koiraa sinulta.