Kun on 5 tutkintoa niin kannattaako ne kaikki mainita työhakemuksessa?
Alaan liittyvät ja liittymättömät? Parantaako vai pahentaako asemia?
Kommentit (18)
Riippuu haettavasta paikasta. Itse en esim. siivoojan työtä hakiessani päässyt edes haastatteluun, koska olin ylikoulutettu siihen työhön (miksi muutenkaan olisin tullut hylätyksi?).
Mutta sitten ihmettelevät miksi löytyy, vaikka 3 vuoden aukko työ/opiskeluhistoriasta. Ajattelee, että on tää ryypännyt 3 vuotta.
Mieluummin mainitsee, että oli opiskelemassa, kuin että työurassa on selittämättömiä vuosien aukkoja. Aukot työurassa voivat tarkoittaa vankilaa/ryyppyputkea tms. ja aina ovat epäilyttäviä.
Jos ne opiskelut oli joskus 20 vuotta sitten, silloin en minäkään mainitsisi kuin työpaikkaan liittyvän tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu haettavasta paikasta. Itse en esim. siivoojan työtä hakiessani päässyt edes haastatteluun, koska olin ylikoulutettu siihen työhön (miksi muutenkaan olisin tullut hylätyksi?).
Jos sinulla ei ollut sopivaa amis-tutkintoa alalta?
Ei se auta että on aivokirurgi, rakettitieteiden tohtori ja sosiologi, jos ei ole alan koulutusta, kun hakee työpaikkaa. Ihan niinkuin varastomieheksi on turha hakea ilman 3 vuoden amistutkintoa logistiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten ihmettelevät miksi löytyy, vaikka 3 vuoden aukko työ/opiskeluhistoriasta. Ajattelee, että on tää ryypännyt 3 vuotta.
En ap:n tapausta tiedä, mutta jos on ehtinyt opiskella viisi tutkintoa, niin todennäköisesti osan niistä on tehnyt työnkäynnin ohessa. Mulla on kaksi tutkintoa, joista myöhempi ei ole jättänyt mitään aukkoa työelämään, koska olin opintojen ohella töissä.
Tapauskohtaista.
Mullakin on viisi. Ylioppilas, yksi työn ohessa suoritettu hömppätutkinto, kandi ja kaksi maisteria.
Mainitsen noista vain maisterit. Etenkin toi hömppätutkinto herätti kysymyksiä "oletko myös ylioppilas?" joten pudotin hömpän pois. Ei vaikuta enää tämän tason töihin mitä nykyään teen.
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaista.
Mullakin on viisi. Ylioppilas, yksi työn ohessa suoritettu hömppätutkinto, kandi ja kaksi maisteria.
Mainitsen noista vain maisterit. Etenkin toi hömppätutkinto herätti kysymyksiä "oletko myös ylioppilas?" joten pudotin hömpän pois. Ei vaikuta enää tämän tason töihin mitä nykyään teen.
Viittaatko kenties amistutkintoon hömppänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaista.
Energiahoitaja? Kristalliparantamisen pitkä perustutkinto? Enkelienergian kanavoija?
Onhan noita "jänniä" tutkintoja, joita minäkään en mainitsi CVssä, jos haluaisin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaista.
"Hömppä" on varmaan jotain mikä ei mitenkään liity henkilön nykyiseen alaan.
Antaa kuvan, ettet oikein viihdy missään.
Ylioppilastutkinnon voi ainakin jättää pois jos on jo korkeamman asteen tutkinto. Sehän on itsestäänselvyys jos on maisteri yms.
Minun neljästä tutkinnosta kaksi on opiskeltu työn ohessa ja yksi vain siksi, kun töitäkään ei ollut. 2*opisto + 2*amk. Itse en ole nyt työnhakija, mutta kun olin, kuittasin kurssit ja aiemmat koulutukset ihan vaan ilman mitään vuosia tyyliin "aiemmilla vuosikymmennillä olen opiskellut työn ohessa metrononiksi ja lisäksi olen täydentänyt alan amk-tutkinnolla. Tein sellaisen hakemuksen, missä ei enää tarkkoja päivämääriä ole, niin työttömyysjaksoja ei voi sieltä kaivela erikseeen. Työkokemus metronomin huithapeloinnista 5 vuotta jne. Jos jonkun mielestä väärin haettu, niin sitten sain vääränlaisella hakemuksella töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilastutkinnon voi ainakin jättää pois jos on jo korkeamman asteen tutkinto. Sehän on itsestäänselvyys jos on maisteri yms.
Ei ole. Tiedän kolme diplomi-insinööriä, jotka eivät ole käyneet päivääkään lukiota. Näitä tunnen, koska olen teknisellä alalla itse, yksi heistä oli tekussa samaan aikaan ja pari muuta tullut työn kautta tutuksi. Avoimen yliopiston väylän kautta voi hakeutua yliopistoon vaikka olisi käynyt vain kiertokoulun, eri asia sitten onko se käytännössä mahdollista, mutta teoriassa on.
Minusta voi kertoa vaikka kaiken. Ihmeellistä kursailua, kun aina on olevinaan liikaa informaatiota. Kyllä kaikki asiat liittyvät lopulta jotenkin kaikkeen muuhunkin.
Kaikki on lopultakin vain tätä yhtä ja samaa maailmaa, joten mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tiedän kolme diplomi-insinööriä, jotka eivät ole käyneet päivääkään lukiota. Näitä tunnen, koska olen teknisellä alalla itse, yksi heistä oli tekussa samaan aikaan ja pari muuta tullut työn kautta tutuksi. Avoimen yliopiston väylän kautta voi hakeutua yliopistoon vaikka olisi käynyt vain kiertokoulun, eri asia sitten onko se käytännössä mahdollista, mutta teoriassa on.
Pointtisi on? Jos on DI niin ei sillä ole väliä millä polulla sen tutkinnon on saanut. Jos haet DI:n töitä niin ei työnantajaa kiinnosta merkonomin koulutuksesi, jolla pääsit sinne yliopistoon.
Tutkinnolla ei ole mitään merkitystä jos et osaa soveltaa sitä tulevassa työssäsi ja tehdä sitä kaikkein tärkeintä eli rahaa työnantajallesi.
En mä ainakaan mainitsisi, kun siitä voi tulla vähän sellainen haahuilijakuva hakijasta. Tietysti jos ne kaikki liittyy tosi olennaisesti hakemaasi paikkaan, niin sitten laittaisin. Mutta jos olet vaikka insinööri ja historijoitsija ja haet insinöörin paikkaa, niin se historia kannattaa jättää mainitsematta.