Kannattaako ostaa entinen hometalo?
Löydetty vaimon kanssa vuonna 1909 valmistunut modernisoitu hirsitalo. Sisältä kuin uusi talo (siis täysin moderni), mutta ulkoa vanha ja syy tälle sisätilojen täydelliselle muutokselle on se että talo oli kuulemma täysin homeessa ja kaikki nämä herkut sädesieniä ym myöden on löytynyt väärin tehtyjen pesutilojen takia. Remontti siis jo valmistunut 2019, mutta vaikka koko talo on sisältä käytännössä uusi niin kannattaako ostaa? Syy vasta remontin kokeneen kiinteistön myynnille on ero.
Kommentit (32)
Mieluummin entinen kuin nykyinen.
En ostaisi missään tapauksessa. Sädesieni taitaa hävitä vain polttamalla talo. Lisäksi jos ostat talon tietäen että se on korjattu hometalo niin korvauksien saaminen mahdollisesti tulevista ongelmista voi olla vaikeaa.
Meidän kaupungissa vanhat talot pyritään purkaa jo ennen kuin ongelmia ilmenee ja pysyypä katukuvakin nykyaikaisena :) silloin tällöin jaellaan vanhojen talojen postiluukkuihin kaikkia esitteitä uusista kohteista ja samalla saatetaan myös vintaka että tonttien arvo ois iha hyvä jos vaikkapa myis tönön.
Jos ongelmia haluaa niin siitä vaan❣️
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti kunnolla tehty remontti (eikä vaan sisältä pinnat uusittu), niin miksei. Mutta mistäs tuon tietää, mitä siellä rakenteissa vielä on.
Niinpä. Vaurioituneet kohdat voidaan poistaa ja vaihtaa, voidaan lämpökäsitellä ja desinfioida, mutta kukaan ei voi antaa minkään maailman takuuta etteikö sinne voisi jotain itiöitä jäädä, jotka alkavat taas muhia ja kasvaa olosuhteiden ollessa suotuisat. Nämä on aina riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat siitä vain tontin arvon 👍.
Ja annat paikalliselle palokunnalle luvan polttaa koko roska harjoitusten kannalta. Vievät myös romut pois sieltä tontilta tosin itse maksat siitä maansiirrosta joka on edessä.
Tehkää ehdollinen kauppa,asutte "vuokralla" josta tietenkin maksatte 1 vuoden ja jos ei mitään ilmene niin sitten vasta lopullinen kauppa.Hometalolla ei ole jonoksi asti ostajia niin myyjä voi suostua.
Asuintalojen mahdollinen homeisuus ratkaistaan Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa useimmiten hovioikeudessa, koska käräjätuomarien asiantuntevuus on alhaisella tasolla, kun on hometaloepäilystä kyse. Asianajajapalkkiot ovat tietenkin korkeat, täytyyhän heidänkin tienata, mikäli aikovat ajaa Porscheilla.
Kellokoskella on paljon korjattuja hometaloja, hirveää!
Mä asuin vuokralla paritalossa jonka toisessa päädyssä asui omistajat. Mulla oli alakouluikäinen poika tuolloin ja meillä kummallakin oli hieman tällaisia homettyppisiä oireita, mutta kun elettiin 1980luvun puoliväliä niin eipä silloin vielä homeesta kunnon tietoa ollut. Lopulta omistajat itse tajusivat jostain eli heidänkin kämpässä tällaista oli ja korjaustyöt alkoi ammattilaisvoimin me jouduttiin evakkoon kaikki ja rempassa kesti yli vuosi! Asuttiin jonkin aikaa mutta muutettiin lopulta toisaalle ja pari kuukautta myöhemmin ajoin talon ohi niin kaivinkone puski just toista savuhormia nurin :(
Eli ei ne korjaukset aina onnistu