Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos rikoksen tekee umpihumalassa, niin pitäisikö mielestäsi humalatilan katsoa olevan lieventävä tekijä?

Vierailija
05.01.2022 |

Eihän humalassa tule niin harkittua mitä tekee.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi, eikä se lain mukaan ole.

Vierailija
2/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla järki säilyy päässä humalassakin, enkä kuvittele liikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Vierailija
4/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi itse asiassa olla raskauttava tekijä

Vierailija
5/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, koska ihminen on itse valinnut humalatilan, joten hän on vastuussa teoistaan myös humalatilan aikana.

Vierailija
6/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi.Ei normi ihminen tee rikoksia,edes humalassa.

Vierailija
7/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-päinvastoin olisi oltava raskauttava seikka! 🤗

-nytkin saa ajaa ihmisen kuoliaaksi 🚗 ympäripäissään niin selviää vain jollain sakoilla tai enintään ehdollisella vankeudella, eihän siinä ole päätä eikä häntää -olisi oltava sama tuomio kuin puukottaa tai ampuu toisen ihmisen kuoliaaksi!!!

-vai saako juovuksissaan toisen ihmisen tappamisen (aseella tai astalolla) samaten anteeksi eli lieventävänä asianhaarana kuin että ajaa rattijuoppona toisen kuoliaaksi? -epäilen vahvasti!

-miten humalatila voi tehdä siitä muka lievemmän rikoksen, oma valintahan se on jos on humalassa? 😱

Vierailija
8/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein... En kadu, sain kalastettua rikoksen myös vastapuolelle, varmaan sitä vituttaa kunnolla...

Vierailija
9/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuopumuksissa se saattaa olla lieventävä seikka. Harva syyllistyisi rattijuopumukseen vesiselvänä.

10/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi olla lieventävä seikka, muuten rikolliset alkaa tehdä keikat kännissä välttääkseen kovat tuomiot.

Vierailija
11/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Ei se voi olla lieventävä seikka, muuten rikolliset alkaa tehdä keikat kännissä välttääkseen kovat tuomiot.

käytännössä teot tehdään selvinpäin kiinni jäädessä otetaan taskumatista kunnon huikka. oikeudessa katsotaan henkilön toimineen päihtyneenä. 

Vierailija
12/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Jos on holtiton humalassa, pitäisi tajuta olla juomatta. Itse tekee päätöksen kännätä

Vierailija
13/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kykene käyttäytymään humalassa, ei pidä myöskään juoda.

Vierailija
14/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rattijuopumuksissa se saattaa olla lieventävä seikka. Harva syyllistyisi rattijuopumukseen vesiselvänä.

Yksi poliitikko selitteli juuri noin mielipuolisesti. "selvinpäin en olisi ikinä ajanut autoa humalassa". 

Vierailija
15/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ei pitäisi. - Sehän olisi varsin kätevä tapa lieventää mahd. tuomiota, jos pitäisi. - Toinen juttu on se, että on niin tolkuttomassa humalassa ja sammuut jolloin aiottu rikos jää tapahtumatta aiotulla tavalla, vaikka sen mahdollisuus on ollut jo olemssa. Mutta tällöinkään tuomion lieventämisperuste ei ole humala vaan se, että rikos ei tapahtunut aiotulla tuvalla, vaan jäi ikäänkuin vajaaksi. 

Vierailija
16/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi eikä ole. Jossain Jenkeissä oli aikanaan jossakin osavaltiossa tämmöinen laki että känninpiikkiin sai lyhyemmän ja kevyemmän tuomion. Ei osoittautunut kauhean kannattavaksi kun sarjaraiskaajat ja kidnappaajat pääsivät lusimasta kännin takia.

Vierailija
17/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensin tekee rötöksen ja paetessa tirvaisee kossupullon huiviin?

Sössönsössön kännissä ja läpällä

Vierailija
18/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitäkin pitäisi minusta antaa alennusta tuomioon. Kuten siitäkin ettei ole 3 vuoteen tehnyt rikoksia tai on tehnyt niitä niin paljon että uudet tuomiot vähennetään pois entisistä.

19/19 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitäisi ennemminkin olla raskauttava tekijä, koska henkilö on omalla valinnallaan todennäköistänyt rikoksen tekemistään. Mitään todistettahan ei ole, etteikö henkilöllä olisi ollut esim. väkivaltaisia ajatuksia selvinpäinkin. Ehkä niiden toteuttamiseen vain oli ollut selvinpäin korkeampi kynnys?

Moni alkoholinkäyttäjä lieventelee itse omaa tuhoisaa käyttäytymistään sellaisissakin tapauksissa, jossa lakia ei ole rikottu (henkinen väkivalta läheisiä kohtaan jne.). Eli käyttäytymistä lievennellään myöhemmin "olin vain niin kännissä"-selityksillä. Kunnes sama tapahtuu viikon päästä taas. Ehkä jotkut tietoisesti hankkivat itselleen humalatilasta pokkaa sekä samalla lieventävän tekijän, jolla selitellä käyttäytymistä jälkeenpäin?