Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työntekijä ei opi mitään, en tiedä, haluaako edes oppia (avautumista)

05.01.2022 |

Kyllä, tämä on suorittavaa työtä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tarvitse ajatella mitään.

Näin hänellä menee: on tehnyt tiettyjä tehtäviä pari kuukautta, ei pysty tekemään itsenäisesti kuin kaikkein yksinkertaisimpia tehtäviä (tyyliin siistimistä), joissa ei tarvitse ajatella mitään.

Stressinsietokyky on matala, kun tulee joku ongelma hänelle, jää vain pyörittelemään siihen, ei kysy ekana apua. Hänelle on sanottu monta kertaa, että apua pitää pyytää. Että mieluummin varmistaa jonkun asian, että menee oikein jos ei ole varma kuin että alkaa tekemään väärin.

Kun hänen kanssaan käsitellään jotain asiaa, esim. miten hänen pitäisi tehdä joku asia (kun taaskaan ei onnistunut), alkaa selittää, kuinka hän on ollut töissä siellä täällä ja hänellä on kokemusta (jostain työstä, joka ei nyt auta tähän asiaan). Sitten kun päivittäin kuulet nämä samat jauhannat moneen kertaan, alkaa jo kyllästyttää.

1/2

Kävelevä legenda. The legend is alive.

Kommentit (64)

1/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/2

Koska hänen oppimiskykynsä on noin huono, tulee hänelle tietysti enemmän huomauttelua virheistä. Viimeksi taas puhuttiin siitä, kun toinen työkaveri oli hänelle huomauttanut ja hänen mielestään tämä oli "nillitystä". Siis jos opettelee asioita, pitäisi pystyä ottamaan palautetta vastaan ja korjaamaan asiat, eikä jäädä kiukuttelemaan, että nyt "yhyy joku nillittää".

En tiedä, mitä hän oikein ajattelee, ilmeisesti itse että se riittää, että hän tulee töihin ja että tekee edes jotain, ei tajua, että päivittäin tehdään tietyt työtehtävät ja jotkut asiat jopa tietyssä aikataulussa. Aivan kuin työpaikkamme olisi joku säilö jossa vietetään aikaa sen työpäivän verran ja jos jotain on saatu aikaiseksi, se on iloinen sattuma.

2/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/2

Koska hänen oppimiskykynsä on noin huono, tulee hänelle tietysti enemmän huomauttelua virheistä. Viimeksi taas puhuttiin siitä, kun toinen työkaveri oli hänelle huomauttanut ja hänen mielestään tämä oli "nil litystä". Siis jos opettelee asioita, pitäisi pystyä ottamaan palautetta vastaan ja korjaamaan asiat, eikä jäädä kiu kut telemaan, että nyt "yhyy joku nil lit tää".

En tiedä, mitä hän oikein ajattelee, ilmeisesti itse että se riittää, että hän tulee töihin ja että tekee edes jotain, ei tajua, että päivittäin tehdään tietyt työtehtävät ja jotkut asiat jopa tietyssä aikataulussa. Aivan kuin työpaikkamme olisi joku säil ö jossa vietetään aikaa sen työpäivän verran ja jos jotain on saatu aikaiseksi, se on iloinen sattuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jauhat täällä, oikean osoitteen tiedät.

Kukaan ei täällä voi sua auttaa.

4/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hänen oppimiskykynsä on noin h u o  no, tulee hänelle tietysti enemmän huomauttelua virheistä. Viimeksi taas puhuttiin siitä, kun toinen työkaveri oli hänelle huomauttanut ja hänen mielestään tämä oli "nil li tys tä". Siis jos opettelee asioita, pitäisi pystyä ottamaan palautetta vastaan ja korjaamaan asiat, eikä jäädä kiu      kuttelemaan, että nyt "y    hyy joku nil  littää".

5/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä hän oikein ajattelee, ilmeisesti itse että se riittää, että hän tulee töihin ja että tekee edes jotain, ei tajua, että päivittäin tehdään tietyt työtehtävät ja jotkut asiat jopa tietyssä aikataulussa. Aivan kuin työpaikkamme olisi joku säilö jossa vietetään aikaa sen työpäivän verran ja jos jotain on saatu aikaiseksi, se on iloinen sattuma.

6/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jauhat täällä, oikean osoitteen tiedät.

Kukaan ei täällä voi sua auttaa.

Valitan täällä, koska itse joudun sietämään tätä tapausta, enkä myöskään voi hänelle mitään.

Vierailija
7/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin työpaikalla (iso yritys) korostettiin kuinka PITÄÄ PYYTÄÄ APUA. Sitten kun sitä erehdyt kysymään niin saat takaisin veetuilua ja käskyn selvittää itse.

Että ei se motivoikkaan kysymään mitään, kuis teillä?

Vierailija
8/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuolla perusteella voi irtisanoa koeajalla? Sopimaton työhön ja seuraava kehiin.

Vierailija
9/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meilläkin jo useita kuukausia ollut töissä henkilö, joka esimiehen mukaan oli paperilla aivan täydellinen huippuosaaja. Työ ei vaan tunnu onnistuvan ja samoja asioita pyöritellään päivistä ja viikoista toiseen... Hermostuu ja tiuskii, jos häntä yrittää neuvoa. Esimerkiksi pyytää apua asiaan x ja samalla itse huomaan, että asia y on päin mäntyä ja kerron, kuinka se tehdään, niin saattaa vastata nokkavasti tyyliin "kysyinkö minä siitä". Esimies vaan sanoo, että pitää antaa vielä mahdollisuus...

Vierailija
10/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on esihenkilöasemassa tähän henkilöön? Onko tällä uudella työntekijällä menossa vielä koeaika? Onko sillä, joka käyttää työnjohto-oikeutta tähän uuteen työntekijään tietoa työssä pärjäämisen ongelmista? Tilanne kuulostaa epäreilulta muulle työyhteisölle, ja siksi olisi varmasti tärkeää, että työntekijä saisi lisäperehdytystä, mutta myös, että hänelle kerrottaisiin suoraan, ettei hänen työssä suoriutumiseensa olla tyytyväisiä. Palautteen antaminen on ennen kaikkea esihenkilön tehtävä, joka tehtävänä on myös varmistaa, ettei muu työyhteisö koe suurta haittaa uuden työntekijän työssä suoriutumisen puutteista.

11/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin työpaikalla (iso yritys) korostettiin kuinka PITÄÄ PYYTÄÄ APUA. Sitten kun sitä erehdyt kysymään niin saat takaisin veetuilua ja käskyn selvittää itse.

Että ei se motivoikkaan kysymään mitään, kuis teillä?

Meillä se johtaa siihen, että saa apua. Ja työntekijän pitäisi mielestäni tässä parissa kuukaudessa hahmottaa, että asiat voi mennä huonommin jos sitä apua ei pyydä. Eli siis tässä vaiheessa siitä on myös konkreettista näyttöä.

Vierailija
12/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka oppivat nopeasti ja on ihmisiä, jotka eivät opi millään, vaikka on täysin samat opetusmetodit ja työtehtävät.

Vierailija
13/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita lapulle tulostettavia tehtävälistoja, järjestyksessä tai kännykkään. Hän voi katsoa siitä ja vetää itselleen ruksin kun yksi on tehty. Näin ei unohdu kaikki. Ja taukoja tarpeeksi. Onko päivä liian pitkä.

14/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on esihenkilöasemassa tähän henkilöön? Onko tällä uudella työntekijällä menossa vielä koeaika? Onko sillä, joka käyttää työnjohto-oikeutta tähän uuteen työntekijään tietoa työssä pärjäämisen ongelmista? Tilanne kuulostaa epäreilulta muulle työyhteisölle, ja siksi olisi varmasti tärkeää, että työntekijä saisi lisäperehdytystä, mutta myös, että hänelle kerrottaisiin suoraan, ettei hänen työssä suoriutumiseensa olla tyytyväisiä. Palautteen antaminen on ennen kaikkea esihenkilön tehtävä, joka tehtävänä on myös varmistaa, ettei muu työyhteisö koe suurta haittaa uuden työntekijän työssä suoriutumisen puutteista.

Oon antanut palautetta esimiehelle ja hän on itsekin huomannut nämä asiat. Minua vain on alkanut jurppimaan tämä enemmän, koska teen hänen kanssaan töitä. Tämä henkilö ihan selvästi oppii hitaammin kuin muut henkilöt, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Hänelle siis on edelleen epäselvää asiat, jotka jotkut oppivat yhden tai kahden illan aikana. Sen lisäksi häneltä puuttu opettelun taidot, ei esimerkiksi ajattele, että voisi ennakoivasti sanoa, että joku asia on hänelle epäselvä. Se johtaa siihen, että hän on negatiivisessa kierteessä, tekee jotain ajattelematta ja sitten tulee sanomista koko ajan. En kyllä tajua, miten hän itse jaksaa tämmöistä.

Vierailija
15/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esimies sanoo kun puhutte hänelle asiasta? Vai valitatko vaan palstalla ilman aiettakaan tehdä mitään?

Vierailija
16/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vanhat jäärät olette ongelma kun pelkäätte että uudet vie teidän työnne ja siksi etsitte vikoja kokoajan

17/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita lapulle tulostettavia tehtävälistoja, järjestyksessä tai kännykkään. Hän voi katsoa siitä ja vetää itselleen ruksin kun yksi on tehty. Näin ei unohdu kaikki. Ja taukoja tarpeeksi. Onko päivä liian pitkä.

Kaikkeen ei voi soveltaa tätä. Hän teki yhtä työtehtävää tämmöisen lapun kanssa, mutta ei silti malttanut keskittyä siihen, että olisi tehnyt ohjeen mukaan. Hänellä olisi siis ollut lappu, josta olisi voinut tarkistaa, kun tulin tarkistamaan, korjattavaa oli silti.

18/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä esimies sanoo kun puhutte hänelle asiasta? Vai valitatko vaan palstalla ilman aiettakaan tehdä mitään?

Ei sano mitään, toisaalta hän ei voi kommentoida siinä tapauksessa jos hän itse ei ole tyytyväinen. Meillä ei ole tarpeeksi työntekijöitä, joten ilmeisesti yksi motivaatio tässä on se, että on edes joku sama työntekijä, vaikkei se parhain olisikaan. Alan vaan itse kallistua siihen, että tämän kanssa työt eivät hoidu ja rassaa työyhteisöä sellainen, että yksi ei pysty tekemään itsenäisesti töitä.

19/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vanhat jäärät olette ongelma kun pelkäätte että uudet vie teidän työnne ja siksi etsitte vikoja kokoajan

Heh, no jos luit aloituksen, niin tämä henkilö vasta opettelee työtehtäviä. Ja minun työni eivät ole vähenemässä uuden työntekijän takia. #luetunymmärtäminen

20/64 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuolla perusteella voi irtisanoa koeajalla? Sopimaton työhön ja seuraava kehiin.

Toivoisin että näin tapahtuisi ja hän löytäisi jotain yksinkertaisempaa työtä, jossa pärjäisi.