Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä

Vierailija
05.01.2022 |

Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.

Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.

Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.

Kommentit (373)

Vierailija
341/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toivottavasti kaikki jotka harkitsee helsinkiin muuttoa lukee näitä ketjuja. sinne kun alkaa tulla sukua ja verkostoja, niin vaikea on (henkisesti) ottaa se askel että muuttaa muualle paremman elämän pariin.

Just joo, onko hiukkasen lapsellinen ajatuskuvio. Taidat kirjoitella sieltä peräkamarista edelleen.

Itse olen asunut eräässä Euroopan pääkaupungissa vuosia, Savonlinnassa 3 vuotta, Vantaalla kahteen otteeseen ja nyt taas Stadissa missä aikoinaan synnyin.

Koko elämää ei viitsi kuluttaa työmatkojen kanssa joten sillä on aika suuri merkitys asuinpaikan valintaan.

Vierailija
342/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap saa omarahoitusosuutta säästettyä? Kunhaan pääsee omistusasuntoon kiinni, niin homma on suurella todennäköisyydellä ok. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lasten kanssa Vantaalla ja vuokra alle tuhat euroa. Asunnon vieressä puistoja, metsää, lähikauppoja. Lasten kaverit kävelyetäisyyden päässä.

Vierailija
344/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap saa omarahoitusosuutta säästettyä? Kunhaan pääsee omistusasuntoon kiinni, niin homma on suurella todennäköisyydellä ok. 

Mutta ap:lla on jo kaksio Helsingissä, millä irtoaa jo uutta lainaa mukavasti.

Vierailija
345/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

Perheasunnon vuokra Helsingissä lähtee 1500 eurosta, jos on siihen varaa niin on kyllä varaa omaankin.

????

Mikä on mielestäsi perheasunto ja kelpaako muukin kuin ydinkeskusta?

Olen maksanut enimmillään 1202€ vuokraa 88m2 asunnosta Viikissä.

Ja vaikka ihmisellä olisikin varaa maksaa vuokraa paljon, niin pankki ei välttämättä anna lainaa, jolloin ei pysty ostamaan asuntoa. Eli valinta ei aina ole oma. 

Perheasunnolla ajattelen itse 4 h+k tai yli, me ei ensimmäistä lasta odottaessa edes katsottu kolmioita. Toki jotkut mahtuu pienempäänkin.

Enkä tarkoita keskustan hintatasoa vaan vertaan Länsi-Vantaata missä itse asun. Täälläkin hyvät perheasunnot on melkeinpä tuota hintaluokkaa ja ymmärtäisin että Helsinki on Ap:n katsastamia huonompia alueita lukuunottamatta kalliimpi.

Siinä olet kyllä oikeassa ettei pankki välttämättä myönnä yhtä kovaa lainaa kuin ihminen on itse valmis maksamaan vuokraa. Viittasin kommenttiin jossa sanottiin että vuokralla jää väljästi rahaa kaikkeen kivaan, ja veikkaan että jos sitä rahaa jää ihan heittämällä törsättäväksi asti, niin silloin ei vastaavan kämpän ostaminenkaan ole ongelma. Eri juttu jos mennään kädestä suuhun -meiningillä.

Olen se, jolla asossa asuessa jää säästöön 800-1000 euroa kuussa.

Täälläkin moni väittää, että samalla summalla mitä maksaa vuokraa lyhentäisi helposti omaa. Tällä alueella on omaa kolmiotani 10m2 pienempi kaksio myynnissä, rakennusvuosi on sama ja asunnossa on sauna kuten omassanikin. Myyntihinta 209 ke, hoitovastike vajaat 250e. Siten 10 % omarahoitusosuudella pelkkä lainalyhennys olisi 30 vuoden lainalla tasoa 600e/kk, kun itse maksan 615e asostani.

Miksi maksaisin reilu parisataa euroa enemmän, jotta saisin asua omassa asunnossa? Lisäksi menettäisin työ-/vierashuoneen ja joutuisin muuttamaan ylimmästä kerroksesta alimpaan.

Vierailija
346/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pääkaupunkiseudulla syntyneenä muuttanut noin tunnin matkan päähän Kehä III:sta. Sukulaiset ja kaverit asuvat edelleen tuolla, mutta eipä noita työelämältä muutenkaan ehtisi nähdä enempää.

Vaikka joutuukin matkustamaan, niin moottoritietä pitkin on aika nopeasti sukulaisissa omalla autolla. Eikä bensiinin kulu ainakaan enempää rahaa, kuin Stadissa asumiseen. Säästää niin paljon asumisessa.

Sitten eri juttu, jos päivittäin joutuisi työmatkaa ajamaan.

Työkaveri asuu Riihimäellä. On niin kätevää. Junalippu maksaa lähes 200 e kk, juna ei odota. Minulla ratikka lähtee 5 min välein. Halvempihan toi oli, mutta minulla arvonnousu kodissa on suurempi.

Voin jopa kävellä töihin, kesällä fillaroin. Tuolta ei tulla ja juna on myöhässä väh kerran joka viikko,

Vierailija
347/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

Perheasunnon vuokra Helsingissä lähtee 1500 eurosta, jos on siihen varaa niin on kyllä varaa omaankin.

Varaa kyllä. Mutta jos ei vaikka halua ottaa hirveetä kymmenien vuosien pankkilainaa. Kun päälle tulee satojen eurojen vastikkeet ja muut kulut, kk- hinta nousee aika kovaksi.

Puhumattakaan niistä järjettömistä remonttikuluista, asunnon arvo ei kasva ikinä niin paljon, mitä taloyhtiön remontit sitä syö.

Vierailija
348/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingistä työssäkäyvät saa asuntoa.

Vierailija
349/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turhaa marinaa kirjoitti:

Ei Suomessa kovinkaan monella ole varaa perhe asuntoon Helsingin keskustassa. Puhutaan noin 800 000e asunnoista. Jos haluaa kolmion, niin sitten pitää olla valmis maksamaan tuon miljoonan ja se vaatii töitä. Ei minua esim harmita ettei ole varaa Lontoon keskustan asuntoihin tai New Yorkkiin. Miksi kaikilla pitäisi edes olla varaa arvoasuntoihin keskustassa, jos ei tee mieli tehdä töitä niiden eteen.

Ap voisi katsella asuntoja esim Kulosaaresta. Kerrostalokolmio riittää nyt ja tarpeen mukaan sitten isompaa. Alue on hyvää lapsiperhealuetta, ulkoilumahdollisuudet loistavat, hyvät liikenneyhteydet ja palvelut lähellä (Herttoniemi ja Redi, terveysasema). Jos teillä on omistuskaksio, saatte varmaan lainan Kulosaaren kolmiota varten.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16395476

Kauhea kämppä… :(

350/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin ap, muuttaisin esim. Porvooseen tai Kirkkonummelle, jossa on edullisempaa, mutta kuitenkin lähellä Stadia

Vierailija
351/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra asunnon saa. Onko omistusasunto status vai mikä homma? Helsingissä vuokraaminen voi olla järkevämpi vaihtoehto, varsinkin jos havittelee asuntoa hyvältä alueelta.

Vierailija
352/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Arviosi kosahti heti tähän. Mulla on asunto Helsingissä, samoin ystävillä. Työssä käydään normaalisti.

Vierailija
353/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheessä arki pyörii töihin-päiväkotiin-kouluun-kauppaan-lasten harrastukset -akselilla monta vuotta. Ihan sama vaikka asuisi sitten Helsingissä lähiössä. Lähiöissä on vielä paremmat ulkoilumahdollisuudet, isommat pihat, palvelut, turvalliset koulumatkat.

Autolla tai julkisilla pääsee sukulaisia, tuttuvia ja kavereita tapaamaan. Ei se kuitenkaan joka päiväistä ole lapsiperheessä muutenkaan.  

Olen eri mieltä. Vanhempien luonne ja sosiaaliset tottumukset, kulttuuri ym. vaikuttaa tähän paljon.

Toiset elää tyytyväisinä jossain missä on vaan edullinen talo ja omaa rauhaa, kun taas toinen preferoi sosiaalista elämää.

Mielenkiinnosta kysyn, onko sinulla lapsia ja millaista sosiaalista elämää preferoit esim 2 v, 4v,ja 6 v kanssa? Millainen kööri turvaverkkoa on tarjolla?

Olen eri enkä edes asu Helsingissä, mutta kolme lasta löytyy (isommilla ikäerolla, nuorin nyt 5v). Sosiaalinen elämä on pysynyt lapsista huolimatta, mutta aiempaa enemmän on joutunut näkemään ihmisiä kotona eikä kaupungilla. Meille on helppo tulla kylään kun asutaan lähellä keskustaa. Välillä ovesta ravaa koomisen paljon porukkaa milloin mistäkin syystä :D. Molemmilla vanhemmilla on pysynyt myös omat harrastukset missä käydään viikottain.

Vierailija
354/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheessä arki pyörii töihin-päiväkotiin-kouluun-kauppaan-lasten harrastukset -akselilla monta vuotta. Ihan sama vaikka asuisi sitten Helsingissä lähiössä. Lähiöissä on vielä paremmat ulkoilumahdollisuudet, isommat pihat, palvelut, turvalliset koulumatkat.

Autolla tai julkisilla pääsee sukulaisia, tuttuvia ja kavereita tapaamaan. Ei se kuitenkaan joka päiväistä ole lapsiperheessä muutenkaan.  

Olen eri mieltä. Vanhempien luonne ja sosiaaliset tottumukset, kulttuuri ym. vaikuttaa tähän paljon.

Toiset elää tyytyväisinä jossain missä on vaan edullinen talo ja omaa rauhaa, kun taas toinen preferoi sosiaalista elämää.

Mielenkiinnosta kysyn, onko sinulla lapsia ja millaista sosiaalista elämää preferoit esim 2 v, 4v,ja 6 v kanssa? Millainen kööri turvaverkkoa on tarjolla?

On, ja tuon ikäisten kanssa on tietysti erityisen tärkeää kylästellä, kun päähän siinä hajoaa jos yksinään kökkisi pienten lasten kanssa.

Turvaverkot ei liity aiheeseen, kavereiden näkemistä varten ei tarvitse hoitajia.

Toki parisuhteessa olevat voivat helposti piipahtaa yksinkin jossain lenkillä tai kahvilla kaverin kanssa, mutta ei turvaverkkoja tarvitse sosiaaliseen elämään ellei ole iltajuhlista kyse.

Vierailija
355/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, ja tuon ikäisten kanssa on tietysti erityisen tärkeää kylästellä, kun päähän siinä hajoaa jos yksinään kökkisi pienten lasten kanssa.

Turvaverkot ei liity aiheeseen, kavereiden näkemistä varten ei tarvitse hoitajia.

Toki parisuhteessa olevat voivat helposti piipahtaa yksinkin jossain lenkillä tai kahvilla kaverin kanssa, mutta ei turvaverkkoja tarvitse sosiaaliseen elämään ellei ole iltajuhlista kyse.

En sitä väittänytkään, että pienten lasten vanhempien pitäisi jäädä kotiin. Tavataanhan mekin toisia lapsiperheitä, kylässä käydään puolin ja toisin, sukulaiset käyvät harvakseltaan kylässä jne.  Mutta mitään "tyttöjen tai poikien" iltoja ei kumpikaan tällä hetkellä pidä, jos johonkin menemme, menemme yleensä yhdessä. Pikkulenkin kumpikin heittää, kun toinen jää lasten luokse. Mihinkään "kulttuuririentoihin" emme yhdessä pääse, koska meillä ei ole lähellä niitä auttavia mummeja, mutta tämä on ohimenevä jakso elämässä ja lapset kasvavat koko ajan.

Vierailija
356/373 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

turhaa marinaa kirjoitti:

Ei Suomessa kovinkaan monella ole varaa perhe asuntoon Helsingin keskustassa. Puhutaan noin 800 000e asunnoista. Jos haluaa kolmion, niin sitten pitää olla valmis maksamaan tuon miljoonan ja se vaatii töitä. Ei minua esim harmita ettei ole varaa Lontoon keskustan asuntoihin tai New Yorkkiin. Miksi kaikilla pitäisi edes olla varaa arvoasuntoihin keskustassa, jos ei tee mieli tehdä töitä niiden eteen.

Ap voisi katsella asuntoja esim Kulosaaresta. Kerrostalokolmio riittää nyt ja tarpeen mukaan sitten isompaa. Alue on hyvää lapsiperhealuetta, ulkoilumahdollisuudet loistavat, hyvät liikenneyhteydet ja palvelut lähellä (Herttoniemi ja Redi, terveysasema). Jos teillä on omistuskaksio, saatte varmaan lainan Kulosaaren kolmiota varten.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16395476

Kauhea kämppä… :(

Sijaintihan tuossa maksaakin.

Vierailija
357/373 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en kyllä ostaisi asuntoa Helsingistä. Aika selkeä syy.... pääkaupunki kaikista strategisen alue etelän rantakaupunkien kanssa jos noi naapurin pellet rupee uhoamaan tosissaan.

Vierailija
358/373 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en kyllä ostaisi asuntoa Helsingistä. Aika selkeä syy.... pääkaupunki kaikista strategisen alue etelän rantakaupunkien kanssa jos noi naapurin pellet rupee uhoamaan tosissaan.

Helsingin nykyjohto on niin surkeaa etteivät ymmärrä miten vakavassa paikassa ollaan. Toivottavasti valtiovalta ottaa Hesan ainoan lentokentän haltuun ja palauttaa lennonjohtotornin ja kaikki alan toimijat takaisin alueelle, mm. rajavartiolaitoksen. Helsinki ja etelä- Suomi tarvitsee vahvan ilmapuolustuksen.

Vierailija
359/373 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kokemuksia Pihlajamäestä? Isoja 70-luvun elementtitaloja, mutta jos pidetty kunnossa, niin kai niissäkin asuu, Mites asukkaat?

Vierailija
360/373 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kokemuksia Pihlajamäestä? Isoja 70-luvun elementtitaloja, mutta jos pidetty kunnossa, niin kai niissäkin asuu, Mites asukkaat?

70- luvun elementtitaloilla on isojen remonttien aika edessään. Halvalla ehkä voisi ostaa, korjausvelka on melkoinen(putkisto, asbestien poisto, ulkokuoret jne.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän