Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

30 min työmatka - onnistuuko perheellisellä naisella?

Vierailija
25.04.2015 |

Olemme ostamassa asuntoa 30 min matkan päästä kummankin työpaikoilta. Minun työpaikkani on kunnassa jossa emme halua asua (huonomaineinen paikka), miehen työpaikkakunnalla on liian kallista.

Kärsiikö lapsi siitä että äidillä menee 1h jo pelkkiin työmatkoihin? Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla, työt jatkuvat elokuussa. Mies menee tunnin aiemmin töihin ja pääsee tunnin aiemmin joten tämä vähän edes lyhentää.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:58"]Täh? Onko tämä vitsi?

Tätä kysyy äiti, jonka työmatka ei ole koko elämäni aikana ollut kuin muutaman kuukauden alle 30 minuuttia. Sitäkin useammin noin 8 tuntia, siis matka työpaikalle. Enkä tosiaan joka yö ehtinyt kotiin, enkä edes ihan joka viikonloppu.
[/quote]

Kai hiihdit puusuksilla ja väistelit susia matkalla?

Vierailija
2/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on? Kuinka pitkät hoitopäivät tulisi? Itse teen onneksi kotona töitä, lapsi 2-vuotias. Kyllä se tunti pidentää lapsen hoitopäivää ikävästi, meillä lapsi 8 tuntia hoidossa. Jos olisi puolentunnin työmatkat, joutuisi olla 9 tuntia, se olisi mielestäni liikaa, kun tuo kahdeksankin tuntia tuntuu pitkältä pienelle lapselle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:02"]Minkä ikäinen lapsi on? Kuinka pitkät hoitopäivät tulisi? Itse teen onneksi kotona töitä, lapsi 2-vuotias. Kyllä se tunti pidentää lapsen hoitopäivää ikävästi, meillä lapsi 8 tuntia hoidossa. Jos olisi puolentunnin työmatkat, joutuisi olla 9 tuntia, se olisi mielestäni liikaa, kun tuo kahdeksankin tuntia tuntuu pitkältä pienelle lapselle :(
[/quote]

Höpö höpö! Tekosyitä... !!

Vierailija
4/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työmatkani kestää periaatteessa 10 minuuttia. Mutta, koska lapset on kahdessa eri päiväkodissa, niin kotona on lähdettävä tuntia aiemmin. Joten muutkin asiat kuin matkan pituus vaikuttavat lasten päivähoitoon.

Mutta; minusta tämä on perseestä että lapsilla on yhdeksän tunnin päivät ja matkoihinkin menee noin paljon aikaa. En ollenkaan allekirjoita sellaista marttyyriasennetta, että yhteiskunnan ja työn eteen on uhrauduttava. Omallekin elämälle, ja perhe-elämälle on laskettava jotain arvoa. Heti kun tilannetta voidaan muuttaa, eli lasten päiväkodit vaihtuvat tähän yhteen lähipäiväkotiin (jonne jumalattomat jonot) ja itse vaihdan vuorotyöhön niin elämä helpottuu; lapsilla on enemmän arkivapaita ja enemmän lyhyempiä päiviä.

Vierailija
5/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:52"]

Onhan tuo lapsen kannalta ihan mahdoton! Jätin työpaikkani, koska minusta yli 10 min matkaa ei voi vaatia ja sanoin työkkärissäkin, että lapsen etu menee ennen riistoyhteiskunnan etua. Jos eivät järjestä töitä viereisestä korttelista, ei minua voi pakottaa töihin.

[/quote]

Surkea provo

Vierailija
6/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:47"]Tuo 30 minuuttia yhteen suuntaan on lyhyt aika, harvalla on mahdolisuus 15 minututin työmatkoihin. Vedä siitä johtopäätös
[/quote]
30 min ja pidemmät ei tosiaan ole mitään normaalimatkoja. Ainoastaan pääkaupunkiseudulla porukka hyväksyy tuollaiset.

Vierailija
7/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatka tunti suuntaansa, eli 2 tuntia päivässä haaskuun. Nyt sain paikan ja työmatka lyheni 10 minuuttiin päivässä. Vaikka ei pk-ikäisiä lapsia olekaan, niin en hevillä enää suostuisi edes siihen 30min per suunta matkaan. Lisäksi talven pimeydessä, lumipyryssä mikä tahansa isoa tietä vaativa matka on liikaa. No, olen uuvuttanut itseni kulkemalla neljä vuotta 160 km päivässä.

Vierailija
8/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosiaan 30 min? Otsikon luettuani luulin, että nyt tuli kirjoitusvirhe, täytyy olla 30 km. Kumpikin ihan tavallisia, joita tuhannet kulkevat. Entisen kotikaupunkini teollisuusalueelle ei edes pääse bussilla mihinkään aikaan, joten jos asuu vaikka kesksutassa eikä ole autoa, niin käveltävä tai pyöräiltävä on, ellei löydy kimppakyytiä. Täytyy kyllä asua jossain kirkonkylässä, missä kaikki on 2 km säteellä, jos ei puolen tunnin työmatkoja ihmisillä ole, tai jossain, missä jokaisella on kaksi autoa tai toisella työpaikka vieressä. 

Vierailija
9/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Millä tavalla tuo olisi mikään ongelma?

Vierailija
10/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:58"]

Täh? Onko tämä vitsi?

Tätä kysyy äiti, jonka työmatka ei ole koko elämäni aikana ollut kuin muutaman kuukauden alle 30 minuuttia. Sitäkin useammin noin 8 tuntia, siis matka työpaikalle. Enkä tosiaan joka yö ehtinyt kotiin, enkä edes ihan joka viikonloppu.

[/quote]

Mulla on lapset jo isoja, mutta mulla on työmatka yhteen suuntaan omalla autolla 4-5 tuntia liikenteestä, kelistä, tauon pituudesta ja vuodenajasta riippuen. Ilman taukoa kuivalla kesäkelillä, jos ei ole paljon traktoreita ja rekkoja tai muuten vaan ruuhkaa, on mennyt neljään tuntiin. En kyllä suosittele. Enkä minäkään käy päivittäin. Junalla kestäisi 7-8 tuntia riippuen siitä, mihin junaan menee. Nopein menee älyttömään aikaan. 

Vierailija
11/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min?!?! Ihan normaali aika. Jopa lyhyt. Itselläni menee tunti.

Vierailija
12/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kitiskö, mun työmatkani on 1h 40 min /suunta. 30 min työmatka menis heittämällä ja tuntuis todella lyhyeltä.

Vierailija
13/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:06"]

Minun työmatkani kestää periaatteessa 10 minuuttia. Mutta, koska lapset on kahdessa eri päiväkodissa, niin kotona on lähdettävä tuntia aiemmin. Joten muutkin asiat kuin matkan pituus vaikuttavat lasten päivähoitoon.

Mutta; minusta tämä on perseestä että lapsilla on yhdeksän tunnin päivät ja matkoihinkin menee noin paljon aikaa. En ollenkaan allekirjoita sellaista marttyyriasennetta, että yhteiskunnan ja työn eteen on uhrauduttava. Omallekin elämälle, ja perhe-elämälle on laskettava jotain arvoa. Heti kun tilannetta voidaan muuttaa, eli lasten päiväkodit vaihtuvat tähän yhteen lähipäiväkotiin (jonne jumalattomat jonot) ja itse vaihdan vuorotyöhön niin elämä helpottuu; lapsilla on enemmän arkivapaita ja enemmän lyhyempiä päiviä.

[/quote]

Eikö oliskin paikallaan, kun edes kotimutsien lapset laitettaisiin kerhoihin päivähoidon sijaan?

Vierailija
14/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinkunnassa suurimmalla osalla on työmatka noin 30 minuuttia, monella 45 esim. ruuhkan takia. Päivähoitoon vieminen ja hakeminen on vanhempien organisoinnin varassa. Esim. meillä mies vie vähän myöhemmin ja minä haen vähän aiemmin joten lapsen päiväkotipäivä on max 8 tuntia. Sekä miehellä että minulla on lähes samankestoinen työmatka, minulla 25 minuuttia ja miehellä 20-40 minuuttia ruuhkasta riippuen.

Vierailija
15/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:54"]Mullakin kuluu n. 30 min työmatkaa. 4 km ja kuljen kävellen. Rankkaa on, mutta kyllä tämän juuri ja juuri kestää.
[/quote]
Olet tosi nopea kävelijä, 8 km/h. Itsellä ehkä 6 km/h jos olen ripeä.

Vierailija
16/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:06"]

[/quote]

Eikö oliskin paikallaan, kun edes kotimutsien lapset laitettaisiin kerhoihin päivähoidon sijaan?

[/quote]

No itse asiassa olisi. :D  Onhan se näin, että katsoi asiaa miltä kantilta tahansa, niin päivähoidon pitäisi olla ensisijaisesti varattu niille joilla on päivähoidon tarvetta. On todella epäreilua, että jollakin pikkulapsella hoitopäivä venyy siksi, että päivähoitojärjestelmää kuormittavat vanhemmat, jotka ovat kotona mutta eivät viitsi huolehtia lapsistaan. 

Vierailija
17/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:02"]Minkä ikäinen lapsi on? Kuinka pitkät hoitopäivät tulisi? Itse teen onneksi kotona töitä, lapsi 2-vuotias. Kyllä se tunti pidentää lapsen hoitopäivää ikävästi, meillä lapsi 8 tuntia hoidossa. Jos olisi puolentunnin työmatkat, joutuisi olla 9 tuntia, se olisi mielestäni liikaa, kun tuo kahdeksankin tuntia tuntuu pitkältä pienelle lapselle :( [/quote] Höpö höpö! Tekosyitä... !!

[/quote]Tekosyitä mihin?

Jos ap:lla on taloudellinen mahdollisuus jäädä kotiin niin totta kai se on lapselle ihana asia. Kyllä jokainen tunti hoidossa on totta kai lapselle hoidossaolemista ja raskaampaa kuin kotonaolo. Joten ap tehköön päätöksensä, mikä se sitten onkaan ja miksi asiaa miettiikään, ihan omista lähtökohdistaan.

On paljon vanhempia, joiden lapset ovat tooodella pitkiä päiviä hoidossa eikä ole yhtäkään hoitajaa, joka ei sellaista surkuttelisi ja pitäisi valitettavana asiana. Aina ei voi valita, se on totta, ja 30 minuutin työmatka on ihan normaali, sitähän ap kysyi.

Vierailija
18/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee yhteensä 3h päivässä työmatkoihin:( Ja minulla on 3v lapsi.

Vierailija
19/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin melkein tunti suuntaansa. 30 minsaa olisi luksusta!

Vierailija
20/35 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali matka, ei edes kauhean pitkä. No stress.