Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko raskausdiabetesta ehkäistä?

Vierailija
18.04.2015 |

Minulla on aiemmissa raskauksissa ollut raskausdiabetes: ensimmäisestä yksi arvo koholla, toisesta kaksi, ja tällöin myös mittasin sokereita kotona. Molemmissa raskauksissa sain ruokavalio-ohjeet. Lapset ovat olleet normaalikokoisia syntyessään, mutta toisella heistä oli matalia verensokeriarvoja ja hän oli sokeritipassa pari päivää. Alunperin sokerirasitustestiin jouduin hieman ylipainon puolella olevan painoindeksini sekä äitini aikuistyyppin diabeteksen takia.
Toivomme vauvaa, ja olen tässä välissä laihduttanut noin 10 kg, eli painoindeksi on ihan normaali. Mietin, voiko tällaisella muutoksella olla vaikutusta raskausdiabetekseen? Aloin laihduttaa, koska maalaisjärjellä ajattelin sen olevan ainoa mahdollinen keino raskausdiabetesta itse ehkäistä, mutta en tiedä onko asia oikeasti näin. Olisi kiva kuulla, jos jollakulla olisi kokemusta aiheesta! :-)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala heti noudattaa sitä radi-ruokavaliota? Liikunta on myös hyväksi. Ei sitä kyllä aina voi ehkäistä, mutta noista ei ole haittaakaan. :)

Vierailija
2/5 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabeteksessa noudatettava ruokavaliohan on ihan vain perusjärkevä ruokavalio. Näin laihduttaessa noudatan sellaista tietysti myös, eli ei herkkuja (yksi herkkupäivä viikossa) ja muutenkin terveellisemmin syömistä. Eli liika rasva ja sokeri on nyt jo karsittu pois, kun pari kiloa olisi vielä pudotettavaa tavoitepainoon.
Toisessa raskaudessani ku jouduin alkaa mittaamaan sokeriarvoja, kysyin diabeteshoitajalta tuosta, että mitä voi tehdä ettei tulevaisuudessa rd tulisi. Hän sanoi että painoahan voi pudottaa. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku sitä yrittäneenä onnistunut rd:n ehkäisemään! :)

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet onnistunut laihduttamaan. Sillä on iso merkitys! Alla olevasta linkistä löytyy lisää tietoa:

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes

Vierailija
4/5 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:56"]Hienoa, että olet onnistunut laihduttamaan. Sillä on iso merkitys! Alla olevasta linkistä löytyy lisää tietoa:

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes
[/quote]

Kiitos! Olen ylpeä itsestäni :-) En halua enää vastasyntynyttä lastani mihinkään tippaletkuihin, joten kaikkeni yritän että sen voisin ehkäistä. Tuossa linkissä luki, että kun raskausaikana kehossa rasvan määrä lisääntyy, se myös altistaa rd:lle. Voisi siis päätellä, että laihduttaminen ja säännöllinen liikunta + terveellisempi ruokavalio jo ennen raskautta voisi vaikuttaa positiivisesti. Toivoa sopii! :-)

AP

Vierailija
5/5 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 21:56"]Hienoa, että olet onnistunut laihduttamaan. Sillä on iso merkitys! Alla olevasta linkistä löytyy lisää tietoa: http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes [/quote] Kiitos! Olen ylpeä itsestäni :-) En halua enää vastasyntynyttä lastani mihinkään tippaletkuihin, joten kaikkeni yritän että sen voisin ehkäistä. Tuossa linkissä luki, että kun raskausaikana kehossa rasvan määrä lisääntyy, se myös altistaa rd:lle. Voisi siis päätellä, että laihduttaminen ja säännöllinen liikunta + terveellisempi ruokavalio jo ennen raskautta voisi vaikuttaa positiivisesti. Toivoa sopii! :-) AP

[/quote]

Kyllä, juuri näin. Eli jos olet ennen raskautta normaalipainossa, eikä paino nouse raskauden aikana liikaa, niin on pienempi todennäköisyys sairastua.