Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: minkä ikäisenä lapsenne ovat alkaneet puhumaan?

Vierailija
25.04.2015 |

1-vuotiaani ei vielä edes hae sanoja, ymmärtää kyllä ison määrän kun kysyy esimerkiksi "missä X", osaa näyttää sen. Ymmärtää myös puhetta jonkin verran, osaa antaa esineen pyydettäessä, osaa pyydettäessä osoittaa tiettyjä ruumiinosia, osaa näyttää mihin laitetaan sukka ja hattu jne.

Mielenkiinnosta; milloin teillä lapset alkoivat puhumaan? :)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:38"]4, 5 vuotiaana. Nyt 6v 8kk ja puhuu hyvin. Ollut aina motoorisesti ikäisiään edellä ja piirtää todella hyvin. On ekalla luokalla ja menestyy ihan hyvin koulussa [/quote] miksi tuon ikäinen on ekalla? Omani on 7v ja menee ekalle kuten muutkin ikäisensä. Vai asutteko muualla? [/quote] miksi alapeukut? Eikö täällä saa kysyä? Jos nimittäin asuu muualla kuin Suomessa, niin myös kaksikielisyys vaikuttaa puheen kehitykseen.

[/quote]

Meillä ei kaksikielisyys ei aiheuttanut minkäänlaista viivästymää, molemmat lapset sanoivat ensimmäiset sanansa 7-8kk ikäisinä. Vuoden iässä puhuttiin lauseita ja 2v.-nä täydellisesti ja monipuolisesti jopa "r" sujui. Neuvolassa ihmeteltiin kun puhuvat korkealla tasolla ikäänsä nähden, molemmilla kielillä, vaikka yksi kielistä oli hiukan vahvempi.

Vierailija
22/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme kieltä. Suomen oppi ekana mutta tavallista myöhempään. Miehen kanssa ei suomea ja isä puhu lapselleen omaa kieltään ja minä puhuin lapselle suomea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi puhui selviä sanoja alle vuoden ikäisenä ja lauseita puolitoistavuotiaana. Kävelemään tosin oppi 14kk ikäisenä. Minä itse olen myös oppinut ensin puhumaan ja sitten vasta kävelemään.

Vierailija
24/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu ei oo lapsiii ja hyvä nii

Vierailija
25/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v10kk vanhana alkoi puhua, aloitettuaan heti lauseita ja paljon sanoja. Sitä ennen ei osannut kuin pari sanaa.
Toinen sanoi jotain sanoja ja vasta yli 2-vuotiaana alkoi laittaa niitä peräkkäin ja sanavarasto kasvoi.
Teinejä nykyään molemmat. Keskiarvot koulussa yli 9 ja myöhemmin aloittaneella on äidinkieli 10.
Kun olivat pieniä, ehdin vähän huolestuakin, kun muut samanikäiset tuntuivat puhuvan paljon enemmän.

Vierailija
26/26 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän reilu vuoden ikäinen ymmärtää ja tietää sanoja aivan hurjan paljon, puhuu kyllä vain muutamia, mutta oppii koko ajan lisää. Itse olin tuon ikäisenä jo kunnon moottoriturpa, mutta lapsi taas on motorisesti lahjakkaampi kuin itse olin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi