Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävänä raitistunut alkoholisti

Vierailija
25.04.2015 |

Uskaltaako tällaisen ystävän kanssa puhua alkoholista?Minä en ole uskaltanut, ellei hän esimerkiksi itse mainitse, että nyt tekisi mieli juoda. Harvoin tuotakin tapahtuu, silloin yritän ennemmin tukea ettei kannata sille tielle lähteä. Tiedän,että kolmen vuoden raittiuden jälkeen asia on edelleen arka hänelle, joten en koskaan kerro esimerkiksi juoneeni lasin punkkua, en osta sitä yhtä saunasiideriä hänen kanssa kauppareissulla tms. Arkailenko liikaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et. Minusta tuet hienosti ystäväsi raitistumista. Voithan sitten muitten kavereiden kanssa puhua alkoholista.

Jo alkoholista puhuminen herättää halun juoda. Itsekin tässä raitistun eli olen lopettanut juomisen enkä halua kuulla mitään juopottelujuttuja tai terassille siiderille kun aurinko paistaa.

Raitistuminen ei ole helppoa.

Vierailija
2/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taas erimieltä ekan vastaajan kanssa, alkoholi on ihan tavallinen asia elämässä, se, etten minä sitä enää voi käyttää, ei ole tabu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan himo häviää nopeasti jos ei ole retkahduksia eli ts. vierotusoireiden jälkeen aivot alkaa korjaantua nopeasti. Siis ihan muutamissa päivissä. Jos korkki pysyy kiinni ei ole mitään himoja.

Vierailija
4/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on raitistunut alkoholisti. Kun aristelin omaa juomista niin hän sanoi että ei haittaa yhtään että otan, joskus myös ostaa mulle drinkin vaikka itse on vesilinjalla.

Hänestä on enemmän kiusallista jos ihmiset välttelee aihetta hänen vuokseen; "ettehän te vältä sokeriakaan diabeetikkojen seurassa, miksi sitten pitäisi välttää alkoholia alkoholistin seurassa", on hänen yksi lausahduksistaan.

Tunnen myös hänen raitistuneita ystäviään. Kenellekään heistä ei ole ongelma että muut juo, eikä muiden juominen aiheuta repsahdusta. Alkkikselle päätös olla juomatta on aina hänen omansa, eikä siihen ulkomaailman paineet vaikuta.
Ehkä sun pitäisi kysyä ystävältä hänen suhtautumistaan.

Vierailija
5/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen absolutisti, enkä koskaan ole alkanut selittelemään kenellekään juomattomuuttani. Sanoin vain "Kiitos, mutta joisin nyt meluummin vettä". En vain pidä alkoholin mausta.

Vierailija
6/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa entisistä alkoholin suurkuluttajista - mukaan luettuna alkoholista psyykkisesti/fyysisesti riippuvaiset alkoholistit - ovat oppineet myös kohtuukäytön. Tätä tunnettua tosiasiaa ei kovin mainosteta, vaan lähtökohtaisesti ajetaan tätä absolutismia joka sitten tuottaa näitä ap:n mainitsemia ongelmatilanteita.

Ja vastauksena niille jotka ovat täyden ja ehdottoman raittiuiden kannalla....monelle varmasti hyvä ja turvallinen valinta, mutta ei mitenkään se ainoa mahdollinen. 

Vierailija
7/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:57"]Osa entisistä alkoholin suurkuluttajista - mukaan luettuna alkoholista psyykkisesti/fyysisesti riippuvaiset alkoholistit - ovat oppineet myös kohtuukäytön. Tätä tunnettua tosiasiaa ei kovin mainosteta, vaan lähtökohtaisesti ajetaan tätä absolutismia joka sitten tuottaa näitä ap:n mainitsemia ongelmatilanteita.

Ja vastauksena niille jotka ovat täyden ja ehdottoman raittiuiden kannalla....monelle varmasti hyvä ja turvallinen valinta, mutta ei mitenkään se ainoa mahdollinen. 
[/quote]

Mun suku on täynnä juoppoja, ihme kyllä mulla ei ole himoa päihteisiin. Jokatapauksessa olen sitä "kohtuukäyttöä" ihan tarpeeksi nähnyt. Yritetään vähentää, se onnistuukin hetken, kunnes lähtee täysin lapasesta.

Mulla pääsi tahaton naurahdus kun oltiin isoäidin synttäreillä ja punanaamainen tärisevä enoni kertoi että aikoo nyt oikeasti vähentää Alkon ottoa. Hänen kaksi raitistunutta veljeään pudistivat päitään, kaikki tietää mitä juopon vähentäminen
tarkoittaa.

Ainiin, mun äitini selitti tuota vähentämistä koko elämänsä ajan, tosiasiassa joi vaan vähemmän meidän nähden. Loppuun asti hoki että "miten näin huonossa kunnossa oon vaikka oon vähentänytkin tuota Alkon ottoa." Hänet raitistutti lopulta hiekkahoito :(

Kahdesta raittiista enosta olen suunnattoman ylpeä <3

Vierailija
8/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin ei kuulu määrätä muiden ihmisten käytöksestä. Jos olet kaupasta ostamassa alkoholipitoista juomaa, niin ostat juurikin mitä haluat. Jos olet ollut lasillisella jossain, saat sen mainita. Ehkä nyt ei kannata hyviä viinejä juuri alkoholistille suositella, mutta muutoin olet juurikin oma itsesi ja puhut omasta elämästäsi juuri sellaisena kuin se on.

Ja muistahan tämä: alkoholisti ei koskaan parane. Jossain vaiheessa se juominen alkaa taas. Alkoholisti mieluusti antaa sinun tuntea syyllisyyttä siitä yhdestä kerrasta, kun joit saunakaljan hänen läsnäollessaan. Mutta itse hän päättää juoda. Toisen ihmisen juomispäätökset eivät johdu millään tavalla sinusta.

Vierailija
9/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:39"]

Ja muistahan tämä: alkoholisti ei koskaan parane. Jossain vaiheessa se juominen alkaa taas.

[/quote]

Olet niin väärässä, kaikki eivät suinkaan aloita juomista enää ikinä uudelleen...

Vierailija
10/14 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:54"]

Olen absolutisti, enkä koskaan ole alkanut selittelemään kenellekään juomattomuuttani. Sanoin vain "Kiitos, mutta joisin nyt meluummin vettä". En vain pidä alkoholin mausta.

[/quote]

Ei kuulu ketjun aiheeseen mitenkään.

Vierailija
11/14 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

No hei, raitistuneena alkoholistina sanon, että tämäkin kommentti kyllä liittyy nimenomaan ketjun aiheeseen. Suomalainen kulttuuri on täysin sairas alkoholin suhteen, sitä että EI juo, syystä tai toisesta, saa AINA selitellä. Vain itse voi valita sen linjan, ettei "selittele".

Vierailija
12/14 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:57"]

Osa entisistä alkoholin suurkuluttajista - mukaan luettuna alkoholista psyykkisesti/fyysisesti riippuvaiset alkoholistit - ovat oppineet myös kohtuukäytön. Tätä tunnettua tosiasiaa ei kovin mainosteta, vaan lähtökohtaisesti ajetaan tätä absolutismia joka sitten tuottaa näitä ap:n mainitsemia ongelmatilanteita.

[/quote]

On mahdollista päästä raskaasta liikakäytöstä kuiville ja aloitaa pitkän raittiuden jälkeen kohtuukäyttö. Se on siis mahdollista ja joillekin se onnistuu, mutta en suosittele kokeilemista. Enemmistö niistä, jotka uskovat että "voi kai tässä ihan kohtuudella", on putkessa taas hyvin pian.

Vierailija
13/14 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

No mikäs sulle nyt tuli. Taitaa olla alkoholissa joitain kipupisteitä :)

Vierailija
14/14 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

No hei, raitistuneena alkoholistina sanon, että tämäkin kommentti kyllä liittyy nimenomaan ketjun aiheeseen. Suomalainen kulttuuri on täysin sairas alkoholin suhteen, sitä että EI juo, syystä tai toisesta, saa AINA selitellä. Vain itse voi valita sen linjan, ettei "selittele".

[/quote]
No en ole huomannut että tarvisi selitellä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme