Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohtelen lastani huonosti enkä osaa lopettaa, APUA!

Vierailija
04.01.2022 |

Lyhyesti tilanteestani. Olen itse lapsuudenperheestä, jossa oli hyvin huonot ja epävakaat oltavat. Kaikenlaista väkivaltaa ja laiminlyöntiä oli valtavasti. Parhaiten muistan rajun henkisen väkivallan. Päätin tietenkin, että olen itse aivan päinvastainen vanhempi. No kun lapsia oli vain yksi, se onnistuikin tosi hienosti. Olin aina kärsivällinen, lempeä, kannustava ja tukeva. En koskaan korottanut ääntäni tai muuta ikävää. Mutta nyt kun tuli toinen lapsi, olen vain niin tiukalla, että kohtelen esikoista aivan paskasti. Huudan, moitin, syyllistän jne. Mulla on aivan hirveä morkkis tästä :( Olen koko ajan liian väsynyt (vauva nukkuu huonosti). Ollaan vähän liian tiukalla, ja se purkautuu näin, että en kestä ollenkaan esikoisen uhmaa yms. Käyn terapiassa jossa tämä on eräs tärkeä aihe. Tiedostan erittäin hyvin, että toimin väärin ja lapseni voi tulla kärsimään tästä erittäin pahasti. Olen yrittänyt ottaa kuormaani pois laskemalla standardeja mm. siisteyden ja ruoan hienouden suhteen, mikä on auttanut vähän. Mutta silti välillä, varsinkin väsyneenä menee kuppi aivan nurin ja alan huutaa, syyllistää jne. SIinä hetkessä en vain kykene painamaan jarrua vaan olen ihan sekaisin :( Onko tähän mitään apukeinoja? En halua aiheuttaa lapselleni ongelmia omalla käytökselläni. Tiedän, olen ihmishirviö :(

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse esikoisena jäin myös olosuhteiden ja nuoremman sisaruksen varjoon. Se, mitä olisin toivonut äidiltäni, olisi ollut se, että hän olisi kertonut minulle, ettei hänen huono käytöksensä ja jatkuva ärtyisyytensä johdu minusta vaan hänen omasta stressistään.

Yllättävän pienikin lapsi pystyy ymmärtämään yllättävän vaikeita asioita, kun siihen annetaan mahdollisuus. Ja kun noin hienosti tiedostat asiaintilan, niin sanoittamalla voit ehkä kääntää tilanteen voitoksi ja näyttää, että joskus aikuisellakin menee kuppi nurin, eikä elämä siihen lopu. Anteeksipyyntö, tarvittaessa vähän hyvittelyä, ja matka jatkuu. Tärkeintä on, että lapsi ei ala häpeämään itseään ja omia tarpeitaan sen takia, ettei niihin pystytä vastaamaan.

Ja kannattaa yrittää antaa sille esikoiselle edes hetki yhteistä aikaa teidän kanssa. Sen ei tarvitse olla suurta. Jos teillä on joku luotettava aikuinen kylässä ja vauva nukkuu, niin menkää esikoisen kanssa viideksi minuutiksi keinumaan ulos.

Vierailija
22/25 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikealla polulla! Voit selittää lapsellesi mistä käytös johtuu. Keskustelkaa avoimesti! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena kohdeltu huonosti, tajuaa sen, ja päättää ettei oo samanlainen lapsilleen, mutta se ei oikein riitä. Tarvis työstää ne traumat pois kummittelemasta taustalta mielellään jo ennen lapsia. Mutta se ei oo kovin yleisesti kailotettua tietoa, niin tämmösiä sattuu. Se on ihan ok, kaikki me ollaan ihmisiä, ihmisyyteen kuuluu virheiden tekeminen (ja niistä oppiminen). Tämmönen sanonta vois kanssa sopia tähän; kun syytät muita, matka on vasta alussa. Kun syytät itseäs, oot puolimatkassa. Kun et syytä ketään, oot perillä. Varmaan helpointa olis tuommosessa tilanteessa olla hetki kerrallaan, olla läsnä siinä hetkessä mitä tapahtuu ja seurata itteään kun tekee ihan perusaskareita. Lapsetkin elää jatkuvassa nykyhetkessä. Ja muistaa, että tuosta tilanne voi mennä vaan parempaan suuntaan :) omilta lapsiltaan voi oppia ihmeellisiä juttuja jos on sille avoin

Vierailija
24/25 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista viedä vanhempi lapsi vaikka puolipäivähoitoon.

Vierailija
25/25 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Suurin osa äideistä kohtelee lapsiaan huonosti. Sinä sentään myönnät sen.