Äiti armeijassa
Mitä olette mieltä tuttuni suunnitelmista? Hän on kahden pienen lapsen äiti, joka aloittaa ensi talvena armeijan. Minusta on hienoa että naisetkin suorittavat armeijan, mutta en voi sanoa samaa naisista jotka ovat jo äitejä... On lapsilla isäkin, mutta varsinkin isompi lapsista on siinä iässä että osaa kyllä kaivata äitiä jatkuvasti :(
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:00"]Jokainen perhe toimii tavallaan. Jotkut lähtevät ulkomaille reissuun jättäen vauvan sukulaisen hoiviin. Sekö sitten on parempi kuin että äiti hankkii itselleen taitoa,jolla voi suojella lastaan tulevaisuudessa jos sota syttyy?
[/quote]
Toi nyt ei liity ketjun aiheeseen mitenkään. Ja paheksun kyllä sitäkin. AP
[/quote]
Kyllä liittyy. Lue tarkemmin.
[/quote]
Siis miten? Vertaat nyt sitä että lähtee armeijaan ja jättää lapsen ja lähtee ulkomaille lomalle ilman lasta. Vaihtoehtoni on olla tekemättä kumpaakaan.
ei kyllä mahdu mun kalloon tollanen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:50"]
Olen käynyt armeijan, saanut lapsen sen jälkeen ja käynyt kertaamassa lapsen saannin jälkeen. Ja olen siis nainen :D Mutta ei olis tullu mieleenkään mennä inttiin lasten saannin jälkeen?!?!? Kukaan täyspäinen normaali äiti ei jätä pieniä lapsiaan vapaaehtoisesti mahdollisesti jopa vuodeksi, jotta pääse pikkupoikien kanssa leikkimään sotaa :D Ja toisekseen armeijan käyminen ei ole vastimuksena poliisikouluun. T: res. upseeri
[/quote]
Et sitten ihan miettinyt loppuun asti tuota armeijaan menoa? Luuletko että olet asevelvollinen vain lapsen saamiseen asti? Etkö aio osallistua kertausharjoituksiin tai maanpuolustukseen kriisitilanteessa koska sulla on lapsi? Mielestäni olet pahimmanlaatuinen maanpetturi, olisit käynyt ennemmin vaikka leikkimässä sotaa splatteraseilla metsässä kuin hukannut yhteisiä rahoja käymällä armeijan.
[/quote]
Johan mä sanoin, että olen käynyt kertaamassa lapsen saannin jälkeen? Etkö osaa lukea? Jos tulee tilanne, että käsky käy rintamalle niin tottakai lähden oli lapsi tai ei. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole kovin todennäköistä. Ja kuka tietää tulevaisuudesta, tod. näköisesti lapseni eivät olisi ihan taaperoita tai vauvoja enää silloin.
Pointti oli se , että kukaan täyspäinen nainen ja äiti ei lähde inttiin ja jätä pieniä lapsia vuodeksi olemaan ilman äitiä. Äidille yhteiskunnallisestikin tärkeämpi tehtävä on huolehtia siitä jälkikasvusta kuin mennä armeijaan.
Silloin kun hankitaan lapsia, lasten hyvinvointi menee omien halujen edelle. Niin kuin ap:kin jo kirjoitti, intti ei ole mikään oikeutus naisille, "kun muutkin menee niin munkin on päästävä". Tosi hienoo jos armeijaan haluaa mennä, mutta se on tehtävä ennen niitä lapsia.
Lisäksi kaikkia naisia eikä miehiäkään sijoiteta reserviin ehkä varareserviin.. Itse kyllä tiedän sodanajansijoitukseni :)
Siis mä arvostan kyllä kaikkia armeijan käyviä naisia, mutta en voi ymmärtää miksei sinne armeijaan voi sitten mennä ENNEN niitä lapsia? Luulisi olevan helpompaa joka osapuolelle. AP
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:39"]Siis mä arvostan kyllä kaikkia armeijan käyviä naisia, mutta en voi ymmärtää miksei sinne armeijaan voi sitten mennä ENNEN niitä lapsia? Luulisi olevan helpompaa joka osapuolelle. AP
[/quote]
Kyllä aivan ylivoimainen enemmistö vapaaehtoisen asepalveluksen suorittavista naisista ei ole äitejä. Niitä on 500-600 vuodessa ja äidit varmasti lasketaan yhden käden sormilla. Joskus elämä vaan menee toisinpäin, että se sauma ja innostus lähteä tulee jälkijunassa. Kyllä äitikin voi maata aseellisesti puolustaa jos siihen tuntee halua, tai vaikka tähtää sotilaan ammattiin. Myös esim poliisiksi haluavien täytyy käydä asepalvelus.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:39"]Siis mä arvostan kyllä kaikkia armeijan käyviä naisia, mutta en voi ymmärtää miksei sinne armeijaan voi sitten mennä ENNEN niitä lapsia? Luulisi olevan helpompaa joka osapuolelle. AP [/quote] Kyllä aivan ylivoimainen enemmistö vapaaehtoisen asepalveluksen suorittavista naisista ei ole äitejä. Niitä on 500-600 vuodessa ja äidit varmasti lasketaan yhden käden sormilla. Joskus elämä vaan menee toisinpäin, että se sauma ja innostus lähteä tulee jälkijunassa. Kyllä äitikin voi maata aseellisesti puolustaa jos siihen tuntee halua, tai vaikka tähtää sotilaan ammattiin. Myös esim poliisiksi haluavien täytyy käydä asepalvelus.
[/quote]
Minun mielestäni lapsien hankkiminen on yksi valinta, jonka jälkeen ei voi tehdä ihan kaikkea mitä haluaa hetkeen. Vanhempien ensisijainen vastuu ja velvollisuus on lapsista huolenpito, sen jälkeen tulee kaikki muut. Olen periaatteessa samaa mieltä sotilaana toimivien isienkin kohdalla.
Jenkeissä esimerkiksi äidit lähtee sotimaan jos armeija käskee eikä vaihtoehtoJa ole. Suomen intti on sen rinnalla pientä.
Enpä muuten tiennyt että inttiin otetaan äiti-ihmisiäkin! En kyllä itse lähtisi - en kykenisi olemaan omien muksujen luota pitkiä aikoja poissa, vaikka olenkin *vielä* lapseton :D
Kesällä aloitan siis armeijan. Eipä toisaalta eroa reissutyöstä, alun jälkeen kun tuppaa pääsemään vaikka joka viikonloppu kotia.
t. N18
Olishan se hassua jos armeijaan ei pääsis koska on äiti. Miksi isät sitten pääsisivät? Ainoastaan raskaana oleminen on este asepalvelukselle (tai aseettomalle, minkä sitä nyt onkin valinnut)
Olen käynyt armeijan, saanut lapsen sen jälkeen ja käynyt kertaamassa lapsen saannin jälkeen. Ja olen siis nainen :D Mutta ei olis tullu mieleenkään mennä inttiin lasten saannin jälkeen?!?!? Kukaan täyspäinen normaali äiti ei jätä pieniä lapsiaan vapaaehtoisesti mahdollisesti jopa vuodeksi, jotta pääse pikkupoikien kanssa leikkimään sotaa :D
Ja toisekseen armeijan käyminen ei ole vastimuksena poliisikouluun.
T: res. upseeri
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:46"]
Olishan se hassua jos armeijaan ei pääsis koska on äiti. Miksi isät sitten pääsisivät? Ainoastaan raskaana oleminen on este asepalvelukselle (tai aseettomalle, minkä sitä nyt onkin valinnut)
[/quote]
Minun mielestäni tämä ei ole sellainen aihe "että koska tuokin pääsee niin minunkin on päästävä". Vaikka äitinä pääseekin, niin onko se siltikään eettisesti oikein jättää pikkulapsi, joka on vielä itsenäistymässä omaa tahtia äidistään, ilman tätä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:46"]
[/quote]
Minun mielestäni tämä ei ole sellainen aihe "että koska tuokin pääsee niin minunkin on päästävä". Vaikka äitinä pääseekin, niin onko se siltikään eettisesti oikein jättää pikkulapsi, joka on vielä itsenäistymässä omaa tahtia äidistään, ilman tätä.
[/quote]
Sama pätee isiin. Äiti ei ole mikään taianomainen ykkönen.
Parasta huolenpitoa lapsesta on puolustaa maataan ulkoisilta vihollisilta!!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:39"]Siis mä arvostan kyllä kaikkia armeijan käyviä naisia, mutta en voi ymmärtää miksei sinne armeijaan voi sitten mennä ENNEN niitä lapsia? Luulisi olevan helpompaa joka osapuolelle. AP [/quote] Kyllä aivan ylivoimainen enemmistö vapaaehtoisen asepalveluksen suorittavista naisista ei ole äitejä. Niitä on 500-600 vuodessa ja äidit varmasti lasketaan yhden käden sormilla. Joskus elämä vaan menee toisinpäin, että se sauma ja innostus lähteä tulee jälkijunassa. Kyllä äitikin voi maata aseellisesti puolustaa jos siihen tuntee halua, tai vaikka tähtää sotilaan ammattiin. Myös esim poliisiksi haluavien täytyy käydä asepalvelus.
[/quote]
Minun mielestäni lapsien hankkiminen on yksi valinta, jonka jälkeen ei voi tehdä ihan kaikkea mitä haluaa hetkeen. Vanhempien ensisijainen vastuu ja velvollisuus on lapsista huolenpito, sen jälkeen tulee kaikki muut. Olen periaatteessa samaa mieltä sotilaana toimivien isienkin kohdalla.
[/quote]
Tätä juuri haen takaa. Äidillä on velvollisuus ensisijaisesti sille lapselleen, ja tietynlainen itsekkyys kuuluisi jäädä lasten myötä (en nyt tarkoita ettei saa olla yhtään itsekäs). Ja tottakai isäkin on tärkeä, mutta useimmille äiti on kuitenkin ollut se ensimmäinen johon kiinnytään. AP
Äidin paikka ei kyllä ole armeijassa vaan kotona lapsen kanssa!