Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydellinen keino laihtua ja pysyä hoikkana, 16:8 paasto

Vierailija
04.01.2022 |

Ihan mieletön juttu tämä pätkäpaasto. Onko muita samalla ruokavaliolla olevia?

Mun paino putosi parissa kuukaudessa 10 kg ja sen jälkeenkin vielä tasaisesti kilot karissut.

Aloitin tämän ruokavalion loppukesästä ja kokonaispudotus jo 15 kg.

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 2 vuotta pätkäpaastolla, ei pudonneet kilot.

Pätkäpaaston voi tehdä oikein tai sen voi tehdä väärin. Jos kiloakaan ei pudonnut, niin tuskin edes kokeilit löytää omalle kehollesi otollisinta syömisrytmiä.

Mitä tarkoitat käytännössä? Mitä tein väärin? Miten sitä muuten voibtoteuttaa kuin tuolla 8:16-mallilla?

16:8 on pelkkä nyrkkisääntö. Siitä on usein hyvä aloittaa, mutta se ei ole mikään maaginen kaava. Oleellisinta pätkäpaastossa on vähentää insuliinin märää veressä (tarpeeksi pitkä väli viimeisen ja ensimmäisen aterian välillä) sekä kouluttaa keho käyttämään rasvaa pääasiallisena energianlähteenä.

Jos ihminen on syönyt paljon hiilihydraatteja ja insuliinitasot on tapissa jatkuvasti, niin sitä ei ihan hetkessä korjata ja joillain korjausliike vaatii ainakin aluksi pidempää paastoikkunaa (18:6, 20:4 -- itse syön kerran 24h, koska kehoni osaa käyttää sitä rasvaa eikä mulla ole käytännössä koskaan nälkä). Se, mikä pätkäpaastossa laihduttaa on se, että veressä ei ole insuliinia varastoimaan energiaa ruoasta ja että kehon glukoosi/glykogeenivarastot ehtivät ehtyä paaston aikana.

Eli suomeksi: mahdollisimman pitkä paastoaika on se, mikä laihduttaa, mutta aloittelijalle 16:8 on usein helppo, koska se vaatii vain aamiaisesta/illallisesta luopumista. Mutta jos keho palaa glukoosilla --> insuliini tapissa --> ihminen lihoo vaikka millä ruokavaliolla.

Vierailija
22/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrititkö muka 2v laihduttaa tuloksetta? :D

Mitä sä oikein vittuilet siinä? Jos hän olisi kokeillut vähemmän aikaa niin sitten valittaisit siitä, että no ei tuolla ajalla voikaan kroppa vielä tottua uuteen rytmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että olet puolisen vuotta onnistunut ei vielä tarkoita, että muutos olisi pysyvää. Palataan asiaan parin vuoden päästä.

Palataan vain. Toisin kuin kaikki muut laihdutusmenetelmät, kukaan ei ansaitse tällä rahaa.

Vierailija
24/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Aion ehdottomasti kokeilla 😊

Ole hyvä! Siksi minä tätä tietoa kerron muillekin, että ylipainon ja syömisen kanssa painivat saisi tietää tästä. Ollut minulle tosi iso apu ja tuonut niin paljon hyvinvointia elämään! 🙂 - ap

Vierailija
25/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pätkäpaastolla kolme kuukautta ja lihoin 4kg. Lopetin. Mulle sopii paremmin syödä pieniä annoksia usein, kuin olla pitkään syömättä. 

Vierailija
26/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hymiö? Olin pätkäpaastolla tuon 2 vuotta, tpivoin, että laihtuisin. En laihtunut.

Miten toteutit paaston? Söitkö noiden kahdeksan tunnin sisällä yhtä paljon kuin ennen paaston aloittamista vai kevensitkö myös ruoan määrää?

Mulla väheni se ruuan määrä koko ajan, ilmeisesti vatsalaukku pieneni. Luulen, että aineenvaihdunta hidastui, olenhan jo keski-iässä. Söin lopulta usein vain kahdesti päivässä, ja se vaikutti oloon negatiivisesti.

Vierailija
27/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tuo tarkoittaa? Saa syödä 8 tuntia päivässä ja 16 tuntia pitää paastota?

Juuri tätä.

Itse syön kaksi kertaa päivässä navan täyteen.

Vierailija
28/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon laihduttanut ihan perinteisellä menetelmällä eli lopettanut roskaruoan mässytyksen, käyn joka päivä kävelemässä tai juoksemassa, jumppaan oman kehon painolla ja käsipainoilla ja  ennen kaikkea huolehdin, että tulee nukuttua riittävästi. Ei siihen sen kummempaa tarvitse.

Cool story. Ite vedin viimeviikolla burgerkingiä ja kfc:tä.

Vierailija
29/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein vittuilet siinä? Jos hän olisi kokeillut vähemmän aikaa niin sitten valittaisit siitä, että no ei tuolla ajalla voikaan kroppa vielä tottua uuteen rytmiin.

Ootko säkin laihduttanu 2v tuloksetta? :D

Vierailija
30/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittänyt monesti, ei toimi. Jäätävä nälkä velka, ja koko ilta menee ahmiessa.

N35 bmi 38

Vierailija
31/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pätkäpaastolla kolme kuukautta ja lihoin 4kg. Lopetin. Mulle sopii paremmin syödä pieniä annoksia usein, kuin olla pitkään syömättä. 

Mulla on sappikiviä ja mua on kielletty paastoamasta.

Ei sovi kaikille samat laihdutusmetodit.

Vierailija
32/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin aloitin loppukesästä, -30 kiloa nyt. Tämä on ainoa keino, jolla painonpudotus on pysyvää.

Mistä tiedät, että painonpudotuksesi on pysyvää, jos kerran vasta kesästä olet pätkäpaastoillut?

Koska en perusta väitettä anekdoottiin vaan empiriaan.

Vierailija
33/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei toiminut. Kun oli 16 tuntia paastonnut, niin nälkä oli sen jälkeen niin älytön, että ruokamäärät oli sen 8 tuntia ihan kauheita. Siinähän tuli vain kiloja lisää ja mahalaukku venyi. 

Vierailija
34/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaaston voi tehdä oikein tai sen voi tehdä väärin. Jos kiloakaan ei pudonnut, niin tuskin edes kokeilit löytää omalle kehollesi otollisinta syömisrytmiä.

Kyllä kahden vuoden kokeilun jälkeen voi sanoa mielipiteensä ja jakaa kokemuksensa. Äläpä siinä yhtään vähättele toisen kokemusta vain siksi, ettei se ollut sinulle mieleen ja yritä väittää, että väärin kuitenkin tehty, oma vika. Ehkä sinunkin kannattaa harkita paaston lopettamista, jos tulee noin veemäinen luonne esille.

Jos ihminen kokeilee jotain kaksi vuotta tuloksetta, hän ei tee sitä oikein.

Vierailija
35/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hymiö? Olin pätkäpaastolla tuon 2 vuotta, tpivoin, että laihtuisin. En laihtunut.

Miten toteutit paaston? Söitkö noiden kahdeksan tunnin sisällä yhtä paljon kuin ennen paaston aloittamista vai kevensitkö myös ruoan määrää?

Mulla väheni se ruuan määrä koko ajan, ilmeisesti vatsalaukku pieneni. Luulen, että aineenvaihdunta hidastui, olenhan jo keski-iässä. Söin lopulta usein vain kahdesti päivässä, ja se vaikutti oloon negatiivisesti.

Ruokaa täytyy syödä riittävästi. Muuten menee kroppa säästöliekille, eikä grammaakaan putoa.

Vierailija
36/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin pätkäpaaston sen terveysvaikutusten vuoksi. Syön kolme kertaa päivässä välillä 8-16, koska luin että paastoamalla nimenomaan illalla sokeriaineenvaihdunta paranee. (Mulla oli raskausdiabetes joskus vuosia sitten joten aihe kiinnostaa.) Mulla ei edes ollut mitään painonpudotuksen tarvetta (olen 171 ja painoin 58) mutta nyt kun kävin pitkästä aikaa vaa'alla, olin laihtunut pari kiloa. Mulle tää on sopinut tosi hyvin.

Vierailija
37/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, että lihottaa. Ainakin normaalipainon sisällä jos yrittää pudottaa muutaman kilon, niin joutuu laittamaan kalorit todella alhaiseksi, jos meinaa pätkäpaastolla laihtua.

Vierailija
38/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siitä on haittaakaan, mutta mulla se ei ole johtanut laihtumiseen.

Vierailija
39/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kahden vuoden kokeilun jälkeen voi sanoa mielipiteensä ja jakaa kokemuksensa. Äläpä siinä yhtään vähättele toisen kokemusta vain siksi, ettei se ollut sinulle mieleen ja yritä väittää, että väärin kuitenkin tehty, oma vika. Ehkä sinunkin kannattaa harkita paaston lopettamista, jos tulee noin veemäinen luonne esille.

Jos ihminen kokeilee jotain kaksi vuotta tuloksetta, hän ei tee sitä oikein.

Voitko sitten kertoa, mitä tein väärin. Terv. Se 2 vuotta pätkäpaastolla ollut

Vierailija
40/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se huvittavaa kaksi vuotta hakata päätään seinään, mutta voi sitä aikaa niinkin käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän