Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täydellinen keino laihtua ja pysyä hoikkana, 16:8 paasto

Vierailija
04.01.2022 |

Ihan mieletön juttu tämä pätkäpaasto. Onko muita samalla ruokavaliolla olevia?

Mun paino putosi parissa kuukaudessa 10 kg ja sen jälkeenkin vielä tasaisesti kilot karissut.

Aloitin tämän ruokavalion loppukesästä ja kokonaispudotus jo 15 kg.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla ihan käytännön vinkkejä, miten tämä onnistuu, tarkoitan siis sen aterioinnin rytmittämisen suhteen.

Itselläni on se tilanne, että joudun heräämään töihin klo 5.40 ja en syö aamupalaa kotona, mutta töissä on aamukahvitauko, jonka aikana ehtisi syömään. Sitten on lounastauko n. klo 11.30-12. Työt päättyy klo 15-15.30 välillä. Työmatka on noin tunnin mittainen eli olen kotona n. klo 16.30.

Oon siis töissä sairaalassa ja työ on pääosin fyysistä ja tauot aika tarkkaan määritelty, joten mitään ylimääräisiä napostelutaukoja ei voi pitää. Haluaisin toteuttaa tuota pätkäpaastoa, mutta tuntuu, että en ehtisi syömään "tarpeeksi" tuossa aikaikkunassa ja sitten olisi kauhea nälkä joko illasta tai aamusta. Ja olen vielä sellainen ihminen jolle iskee nälkäkiukku!

Kyllä sinä aina ehdit syödä tarpeeksi. Aloitat sen milloin haluat. Vaikka sitten silloin 11.30 ja lasket sen 8 tuntia. Siinä vaiheessa olet kotona ja saat tankattua tarpeeksi, että jaksat taas seuraavaan aamupäivään. Keho tottuu äkkiä. Aluksi se on vaikeaa, koska nälkä iskee, mutta vähitellen keho alkaa ottamaan sitä rasvaa sieltä varastosta. Luota siihen.

Älä napostele ellei ihan pakko ja silloinkin jotain terveellistä ja täyttävää kuten porkkana tms.

Vierailija
122/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittänyt monesti, ei toimi. Jäätävä nälkä velka, ja koko ilta menee ahmiessa.

N35 bmi 38

Kyllä se toimisi jos toteuttaisit sen oikein. Ongelma on ettet saa sitä tehtyä oikein.

Et voi syyttää neulepuikkoja siitä etteivät ne toimi oikein, jos sinä et vain osaa niillä kutoa.

Joten opettele ensin miten se 16:8 diettiä toimii ja siihen miten kalorikulutus toimii. Joten pysyt alle kulutuksesi ja syöt vain 8h ja loput olet syömättä ja kas vaan, se toimii myös sinulla. Kukaan ei ole sanonut etteikö 3400kcal ja 10h syömistä ja ahmiminen ei toimi tms. jota sinä ehkä teet.

Yrität jotain joka ei ole kuitenkaan 16:8 dieetti ja selität silti ettei se toimi.

En epäile etteikö sinulla ole nälkä ja ettetkö myös ahmi. Varmasti mutta se ei ole dietti vaan sinun käyttäytymisesi ja sinun nälkäsi. Joten sinä päivänä kun oikeasti teet sen 16:8 paaston, juuri niinkuin se kuuluu tehdä. Miinuskaloreilla ja aikarajotuksella se alkaa toimimaan myös sinulle.

Eli toisin sanoen tuolla aloittajalla pätkäpaasto ei toimi, koska se saa ahmimaan. Parempi aloittajan kokeilla jotain muuta laihdutusmenetelmää, joka ei aiheuta ahmimista. Silloin saa paremmin vähennettyä niitä kaloreita ja laihtuu.

Itseasiassa ei ole. Se johtaa jojo-laihdutuskierteeseen ja hän painaa pian 150 kg. Mutta jaa toki neuvojasi.

Niin kukaanhan ei ole maailmassa ikinä laihtunut ennen pätkäpaaston keksimistä ja kaikki muut paitsi pätkäpaastoilijat painaa 150 kg. Ei kun... 😂

Huomaan, että laihtumisen ja pysyvän painonpudotuksen ero on yhä sulla hakusessa.

Sori korjaan: Niin kukaanhan ei ole maailmassa ikinä pudottanut painoa pysyvästi ennen pätkäpaaston keksimistä ja kaikki muut paitsi pätkäpaastoilijat painaa 150 kg. Ei kun... 😂

Aika harva. Kalorirajoituksella onnistumisprosentti on jotain 2 %. Mut tietty te ja kaikki tuttunne kuulutte siihen joukkoon.

Joo ja kaikki ne, jotka ei painakaan sitä 150 kiloa. Aika harva painaa, koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinä kuolet koronaan. 

Mikä saa ihmisen kirjoittamaan tällaisia viestejä? Ei kiinnostaisi selittää vähän tarkemmin tuota sinun ajatuksenjuoksuasi?

Vierailija
124/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla ihan käytännön vinkkejä, miten tämä onnistuu, tarkoitan siis sen aterioinnin rytmittämisen suhteen.

Itselläni on se tilanne, että joudun heräämään töihin klo 5.40 ja en syö aamupalaa kotona, mutta töissä on aamukahvitauko, jonka aikana ehtisi syömään. Sitten on lounastauko n. klo 11.30-12. Työt päättyy klo 15-15.30 välillä. Työmatka on noin tunnin mittainen eli olen kotona n. klo 16.30.

Oon siis töissä sairaalassa ja työ on pääosin fyysistä ja tauot aika tarkkaan määritelty, joten mitään ylimääräisiä napostelutaukoja ei voi pitää. Haluaisin toteuttaa tuota pätkäpaastoa, mutta tuntuu, että en ehtisi syömään "tarpeeksi" tuossa aikaikkunassa ja sitten olisi kauhea nälkä joko illasta tai aamusta. Ja olen vielä sellainen ihminen jolle iskee nälkäkiukku!

Nälkäkiukku johtuu siitä, että keho huutaa glukoosia.

Mä syön kerran päivässä ja treenaan vähintään 3h/6pv viikossa ihan oikeaa urheilua. Kyllä sitä jaksaa kun saa rasvanpolton käyntiin.

Miten sitten käsittelen sitä nälkäkiukkua, jotta työkaverit tai perhe ei kärsisi? Jos mä lähtisin nälkäisenä treenaamaan salille tai lenkkipolulle, niin varmaan pyörtyisin sinne. Mulle tulee nimittäin niin voimaton olo ja päänsärky.

Nälkäkiukkua käsitellään näköjään pätkäpaastossa kiukuttelemalla ja inttämällä palstalla. Ap on näyttänyt tässä ketjun verran esimerkkiä.

Vierailija
125/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 16:8 "paastolla" koko elämäni, mutta vaan paino nousee. Siis en oo ollu oikeesti millään trendipaastolla, vaan normaalistikin syön vasta joskus 13-16 aikoihin ekan kerran. Pitäisköhän mun kokeilla syödä normaaliaikoihin, kun mun aineenvaihdunta tuntuu olevan tottunut tähän liikaa 🤔

Oli se kivaa parikymppisenä, kun pystyi syömään mitä vain, eikä lihonut. Nyt yli kolmekymppisenä on asiat toisin.

Kuinka paljon syöt sitten niitä kaloreita päivässä ja paljonko kulutat?

Vierailija
126/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin pätkäpaastoa 2016 (normaalipainosena) ja sairastuin anoreksiaan. 6 vuotta sairastamista takana. En syytä pelkkää pätkäpaastoa, syömishäiriögeenit kulkee suvussa.

Vierailija
127/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä aina ehdit syödä tarpeeksi. Aloitat sen milloin haluat. Vaikka sitten silloin 11.30 ja lasket sen 8 tuntia. Siinä vaiheessa olet kotona ja saat tankattua tarpeeksi, että jaksat taas seuraavaan aamupäivään. Keho tottuu äkkiä. Aluksi se on vaikeaa, koska nälkä iskee, mutta vähitellen keho alkaa ottamaan sitä rasvaa sieltä varastosta. Luota siihen.

Älä napostele ellei ihan pakko ja silloinkin jotain terveellistä ja täyttävää kuten porkkana tms.

Mutta on todella rankkaa syödä ensimmäisen kerran vasta klo 11.30, kun on fyysinen työ. Olen siellä töissä kuitenkin jo klo 7 lähtien.

Vierailija
128/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön kerran päivässä ja treenaan vähintään 3h/6pv viikossa ihan oikeaa urheilua. Kyllä sitä jaksaa kun saa rasvanpolton käyntiin.

Miten sitten käsittelen sitä nälkäkiukkua, jotta työkaverit tai perhe ei kärsisi? Jos mä lähtisin nälkäisenä treenaamaan salille tai lenkkipolulle, niin varmaan pyörtyisin sinne. Mulle tulee nimittäin niin voimaton olo ja päänsärky.

Nälkäkiukkua käsitellään näköjään pätkäpaastossa kiukuttelemalla ja inttämällä palstalla. Ap on näyttänyt tässä ketjun verran esimerkkiä.

Jotain on pielessä, jos omaa kiukuttelua ei hallitse. Oli nälkä tai ei. Ja jokin on pielessä, jos päivän aika ei ne oman kulutuksen verran olevat kalorit riitä, vaan kiukkua puskee. Ja jotain on vialla kun kehossa on kymmeniä kiloja rasvaa, eikä se pääse kiinni niihin energiavarastoihin, vaan aina on saatava uutta energiaa ruuasta.

Vierailija
129/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on tosiaan niitä nykyajan uskonnon korvikkeita, joita saarnataan niin maan p*rkeleesti. Jos ei rokotevastaisuutta tai karppausta, niin sitten vaikka pätkäpaastoa. Aina sama ajatus takana: "Vain se mihin minä uskon on oikein ja kaikki muut tavat väärin"

"Ja jos sinä et koe samanlaista valaistusta kuin minä, niin sinä syntinen olet tehnyt jotakin väärin!"

Vierailija
130/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on todella rankkaa syödä ensimmäisen kerran vasta klo 11.30, kun on fyysinen työ. Olen siellä töissä kuitenkin jo klo 7 lähtien.

Eli paljonko oikein kulutat niitä kaloreja päivässä? Syöt kunnolla aamulla ja sitten kunnolla kun tulet kotiin ja se siinä. Seuraavan kerran sitten taas aamulla. Tarkoitus ei ole näännyttää, vaan saad keho käyttämään niitä omia rasvoja. Siellä töissäkin.

Vierailija
131/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain on pielessä, jos omaa kiukuttelua ei hallitse. Oli nälkä tai ei. Ja jokin on pielessä, jos päivän aika ei ne oman kulutuksen verran olevat kalorit riitä, vaan kiukkua puskee. Ja jotain on vialla kun kehossa on kymmeniä kiloja rasvaa, eikä se pääse kiinni niihin energiavarastoihin, vaan aina on saatava uutta energiaa ruuasta.

Niinpä. Pätkäpaasto ei siis toimi, koska sinä ketjun aloittaja olet edelleen noin kiukkuinen vaikka oot pätkäpaastonnut jo kesästä asti. 

Vierailija
132/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikomassa laihduttaa mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo pätkäpaasto sopii keskittymistä ja ajattelutyötä tekevän ja liikunnllisen ihmisen arkeen? Vai soveltuuko lähinnä sohvaperunoille joilla fyysinen aktiivisuus jää kovin matalaksi? Esim. omaan arkeeni tuntuisi ihan järjettömältä mahduttaa pätkäpaastoa. Aamulla aikainen herätys, pitkä päivä vaativaa asiantuntijatyötä, neljänä päivänä viikossa tehokas salitreeni, parina päivänä viikossa salin sijaan joogaa, kehonhuoltoa, kävelyä, jne. Vaikea kuvitella, miten pystyisin keskittymään työhöni nälkäisenä aamupäivän tai liikkumaan kovalla teholla/palautumaan liikunnasta, jos söisin vaikka vain klo 8-16 tai 12-20 välillä. 

Vierailija
133/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia saisi syödä vasta 11.30 ?

Rautalangasta: siis miehille pätkäpaasto 16:8, naisille suositellaan 14:10.

Eli naisena sinun tulisi nauttia ravintosi 10 tunnin aikaikkunassa, sitten 14 tuntia syömättä.

Voisi mennä vaikka näin:

Klo 7: aamupala

Klo 11: lounas

Klo 14: välipala/kahvihetki

Klo 17: pääateria

Ja aloittaa ja lopettaa voit mihin aikaan tahansa, kunhan ajoittuvat 10 tunnin aikaikkunaan.

Vierailija
134/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on tosiaan niitä nykyajan uskonnon korvikkeita, joita saarnataan niin maan p*rkeleesti. Jos ei rokotevastaisuutta tai karppausta, niin sitten vaikka pätkäpaastoa. Aina sama ajatus takana: "Vain se mihin minä uskon on oikein ja kaikki muut tavat väärin"

"Ja jos sinä et koe samanlaista valaistusta kuin minä, niin sinä syntinen olet tehnyt jotakin väärin!"

Keksit omiasi. Kukaan ei pakota pätkäpaastoamaan. Mutta väittää ettei se toimi, koska teki sen väärin on vain naurettavaa. Yritä nyt ymmärtää että kaikki me ymmärrämme ettei se toimi kun syö liikaa kaloreita ja oikeasti vetää ruokaa 22 tuntia päivässä. Ei toimi ja silti jostain syystä tämän ” dieetin” seuraajat väittävät tekevänsä 16:8. Joko teet sen oikein tai et tee sitä ”diettiä” ja kustu sitä joksikin muuksi ja sanon minäkin ettei se toimi. Eli joko syöt ja paastoat 16:8 ja olet miinuskaloreilla ja voit sanoavasimseuraavan sitä tai sitten teet jotain muuta ja lopeta sen nimittäminen 16:8 paastoksi, koska sitä se ei ole.

Vierailija
135/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ihan suosiolla sitä 14:10 -pätkäpaastoa. Jos sekin tuntuu pahalta, niin sitten annat olla ja ruokailet kuten tuntuu parhaalta. Jos taas se tuntuu hyvältä, niin voit kokeilla jossakin vaiheessa lyhentää ruokailuikkunaa ja katsoa miltä se tuntuu. Ensin vaikka 15:9 ja jos sekin sujuu, niin sitten voit kokeilla vielä 16:8. Mikään pakko ei ole hypätä suoraan (tai ollenkaan!) 16:8 -pätkäpaastoiluun, jos se ei tunnu sopivalta itselle.

Mutta siis tuo 14:10 pätkäpaasto on jo sellainen, mihin monet ovat olleet tyytyväisiä ja lääkäritkin ovat suositelleet. En ymmärrä, miksi välttämättä kokeilla sellaista, joka ehkä jonkun muun elämään sopii, mutta itselle tuntuu kovin haastavalta. Kannattaa kuunnella itseään ja omaa kroppaansa, että jaksaa. Sinä tiedät parhaiten, millaista se sun arki on ja millainen ruokarytmitys siihen sopii.

Vierailija
136/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 2 vuotta pätkäpaastolla, ei pudonneet kilot.

Pätkäpaaston voi tehdä oikein tai sen voi tehdä väärin. Jos kiloakaan ei pudonnut, niin tuskin edes kokeilit löytää omalle kehollesi otollisinta syömisrytmiä.

Kyllä kahden vuoden kokeilun jälkeen voi sanoa mielipiteensä ja jakaa kokemuksensa. Äläpä siinä yhtään vähättele toisen kokemusta vain siksi, ettei se ollut sinulle mieleen ja yritä väittää, että väärin kuitenkin tehty, oma vika. Ehkä sinunkin kannattaa harkita paaston lopettamista, jos tulee noin veemäinen luonne esille.

Jos ihminen kokeilee jotain kaksi vuotta tuloksetta, hän ei tee sitä oikein.

No voihan se olla, että se ihminen ei muutenkaan ole mikään ilta-ja aamusyöppö. Ei se silloin toimi vaikka 10 vuotta kokeilee. Tekee kaiken oikein, mutta mikään siinä ei muuta mitään aiempaa. Itse olen vuosikausia syönyt iltapalan klo 19 ja aamupalan vasta lounaan aikaan, joten ei minulla tuollainen paasto vaikuttaisi mitään. Ihan sama kuin joku sanoo, että jätä herkut syömättä. Mitkä herkut, kun en syö mitään herkkuja? Ei ole mitään mitä jättää pois. En syö lisättyä sokeria, enkä mitään missä on jotain makeaa makua. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Me ollaan yksilöitä, hyvä jos ap:lle paasto toimii ja jospa tulokset olisi pysyviä.

Vierailija
137/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia saisi syödä vasta 11.30 ?

Rautalangasta: siis miehille pätkäpaasto 16:8, naisille suositellaan 14:10.

Eli naisena sinun tulisi nauttia ravintosi 10 tunnin aikaikkunassa, sitten 14 tuntia syömättä.

Voisi mennä vaikka näin:

Klo 7: aamupala

Klo 11: lounas

Klo 14: välipala/kahvihetki

Klo 17: pääateria

Ja aloittaa ja lopettaa voit mihin aikaan tahansa, kunhan ajoittuvat 10 tunnin aikaikkunaan.

koska sittenhän se dietti olisi 14:10 ei 16:8 ja kyllä saat aivan vapaasti valita ihan juuri minkä aikaikkunan haluat. Vaikka keskellä yötä, jos siltä tuntuu ja itsellä toimii.

Vierailija
138/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 2 vuotta pätkäpaastolla, ei pudonneet kilot.

Pätkäpaaston voi tehdä oikein tai sen voi tehdä väärin. Jos kiloakaan ei pudonnut, niin tuskin edes kokeilit löytää omalle kehollesi otollisinta syömisrytmiä.

Kyllä kahden vuoden kokeilun jälkeen voi sanoa mielipiteensä ja jakaa kokemuksensa. Äläpä siinä yhtään vähättele toisen kokemusta vain siksi, ettei se ollut sinulle mieleen ja yritä väittää, että väärin kuitenkin tehty, oma vika. Ehkä sinunkin kannattaa harkita paaston lopettamista, jos tulee noin veemäinen luonne esille.

Jos ihminen kokeilee jotain kaksi vuotta tuloksetta, hän ei tee sitä oikein.

No voihan se olla, että se ihminen ei muutenkaan ole mikään ilta-ja aamusyöppö. Ei se silloin toimi vaikka 10 vuotta kokeilee. Tekee kaiken oikein, mutta mikään siinä ei muuta mitään aiempaa. Itse olen vuosikausia syönyt iltapalan klo 19 ja aamupalan vasta lounaan aikaan, joten ei minulla tuollainen paasto vaikuttaisi mitään. Ihan sama kuin joku sanoo, että jätä herkut syömättä. Mitkä herkut, kun en syö mitään herkkuja? Ei ole mitään mitä jättää pois. En syö lisättyä sokeria, enkä mitään missä on jotain makeaa makua. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Me ollaan yksilöitä, hyvä jos ap:lle paasto toimii ja jospa tulokset olisi pysyviä.

News Flash. Kaloreita tulee muualtakin kuin herkuista. Niitä tulee vaikka voista, kaljasta, lihapiirakasta tai banaanista. Eli oletko kokonaan syömättä vai mikä tämä tyhjä oikein on, mistä ei voi vähentää?

Vierailija
139/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pätkäpaastolla kolme kuukautta ja lihoin 4kg. Lopetin. Mulle sopii paremmin syödä pieniä annoksia usein, kuin olla pitkään syömättä. 

Sama kokemus, että lihottaa. Ainakin normaalipainon sisällä jos yrittää pudottaa muutaman kilon, niin joutuu laittamaan kalorit todella alhaiseksi, jos meinaa pätkäpaastolla laihtua.

Jep.  Minäkin olen aika lähellä normaalipainoa. 3 kiloa oli ylipainoa ennen paaston aloitusta ja paaston jälkeen ylipainoa oli jo 7 kiloa. 

Normaalipainoisen ei kannattaisi laihduttaa, vaan muuttaa vain hieman ruuan painotuksia. Syödä riittävän paljon, mutta terveellisesti. Laihduttaessa aineenvaihdunta hidastuu aina ja sen jälkeen lihoaa nopeasti.

Vierailija
140/198 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksit omiasi. Kukaan ei pakota pätkäpaastoamaan. Mutta väittää ettei se toimi, koska teki sen väärin on vain naurettavaa. Yritä nyt ymmärtää että kaikki me ymmärrämme ettei se toimi kun syö liikaa kaloreita ja oikeasti vetää ruokaa 22 tuntia päivässä. Ei toimi ja silti jostain syystä tämän ” dieetin” seuraajat väittävät tekevänsä 16:8. Joko teet sen oikein tai et tee sitä ”diettiä” ja kustu sitä joksikin muuksi ja sanon minäkin ettei se toimi. Eli joko syöt ja paastoat 16:8 ja olet miinuskaloreilla ja voit sanoavasimseuraavan sitä tai sitten teet jotain muuta ja lopeta sen nimittäminen 16:8 paastoksi, koska sitä se ei ole.

Teidän pitäis muuttaa tuon dieetin nimi. Se ei selvästikään ole 16:8 paasto, kun pelkkä 16:8 paasto ei riitä. Sen pitäis olla 16:8 paasto miinuskaloreilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi