Miesten työpaikat katoavat - miehet syrjääntyy
Perinteiset miesten työpaikat katoavat Suomesta. Nuori mies menisi töihin telakalle tai metallipajaan tai alkaisi ajaa rekkaa. Näitä töitä ei enää niin ole. Rekkakuskitkin palkataan nykyisin Virosta kuten Itella tekee.Sosionomin titteli ja työt eivät kaikkia kiinnosta eikä kaikista edes ole paperinpyörittelyyn. IT-insinööritkin saavat töitä vain jos ovat tarpeeksi lahjakkaita. Naisille sensijaan on pajonkin vaihtoehtoja ja naisten työpaikat lisääntyvät huimaa vauhtia.
Kommentit (122)
Enpä tiennytkään että kaikki Suomen naiset on valtiolla töissä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:49"]
Huoh... Kuka on sanonut, että miesten pitäisi mennä vain julkiselle hommiin? Opiskele LVI-asentajaksi, perusta yritys, tienaa rahaa ja työllistä muutkin. Mitäs julkista tuossa on muuta kuin koulutus ja starttirahan hakeminen?
[/quote]
Kannattaisi vähän tarkistaa taustoja ennen kuin tulee tuollaisia määkimään.
LVI-alalla, kuten myöskin meillä sähköalalla muodollinen koulutus EI riitä, voit olla vaikka tekniikan tohtori sähkövoimatekniikasta mutta se ei anna sinulle mitään oikeuksia tehdä omia asennuksia tai allekirjoittaa niitä asennuksia, puhumattakaan että ottaisit vastuun työntekijöidesi asennuksista. Tämä lukee yksiselitteisesti sähkö(työ)turvallisuuslaissa ja vastaavat pykälät ovat LVI-puolella.
Pitää olla ns myös kokemusperäistä näyttöä 1-3 vuotta (tohtorit voivat selvitä yhdellä vuodella, amitsukaverit kolmella= työmailla, ja siihen päälle vielä ns viranomaiskuulustelut että saat edes anoa ns pätevyyttä allekirjoittaa omat asennuksesi. Ja silloinkin viranomaistaho voi sanoa ettei ole tarpeeksi monipuolista työkokemusta alalta, jotta saisit pätevyyden (LVI-alalla kvv/iv-valvojan pätevyys, sähköalalla vähintään S2).
Toki voi aina palkata firmaan yhden sellaisen jonka pätevyyksillä hoidetaan hommat, mutta se on hieman riskaapelia - pätevyyden omaava kun voi kiristää palkankorotuksia tai jeppe keksii lähteä toisaalle. Joten on parempi että firman omistajalla itsellään on ne pätevyydet niin ei ole ainakaan tuota riskiä että firman asennukset muuttuvat laittomiksi.
Joten, siinähän sitä ensin käydään koulu (väh 2 vuotta aikuislinjalla), sitten ollaan toisen hanuriinvedettävänä kolmisen vuotta ja sittenkään ei ole varmaa saatko lupia...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:37"]
Huoh... Kuka on sanonut, että miesten pitäisi mennä vain julkiselle hommiin? Opiskele LVI-asentajaksi, perusta yritys, tienaa rahaa ja työllistä muutkin. Mitäs julkista tuossa on muuta kuin koulutus ja starttirahan hakeminen?
[/quote]
LVI-alalla, kuten myöskin meillä sähköalalla muodollinen koulutus EI riitä, voit olla vaikka tekniikan tohtori sähkövoimatekniikasta mutta se ei anna sinulle mitään oikeuksia tehdä omia asennuksia tai allekirjoittaa niitä asennuksia, puhumattakaan että ottaisit vastuun työntekijöidesi asennuksista. Tämä lukee yksiselitteisesti sähkö(työ)turvallisuuslaissa ja vastaavat pykälät ovat LVI-puolella.
Pitää olla ns myös kokemusperäistä näyttöä 1-3 vuotta (tohtorit voivat selvitä yhdellä vuodella, amitsukaverit kolmella= työmailla, ja siihen päälle vielä ns viranomaiskuulustelut että saat edes anoa ns pätevyyttä allekirjoittaa omat asennuksesi. Ja silloinkin viranomaistaho voi sanoa ettei ole tarpeeksi monipuolista työkokemusta alalta, jotta saisit pätevyyden (LVI-alalla kvv/iv-valvojan pätevyys, sähköalalla vähintään S2).
Toki voi aina palkata firmaan yhden sellaisen jonka pätevyyksillä hoidetaan hommat, mutta se on hieman riskaapelia - pätevyyden omaava kun voi kiristää palkankorotuksia tai jeppe keksii lähteä toisaalle. Joten on parempi että firman omistajalla itsellään on ne pätevyydet niin ei ole ainakaan tuota riskiä että firman asennukset muuttuvat laittomiksi.
Joten, siinähän sitä ensin käydään koulu (väh 2 vuotta aikuislinjalla), sitten ollaan toisen hanuriinvedettävänä kolmisen vuotta ja sittenkään ei ole varmaa saatko lupia...
[/quote]
Ja tämä asia on huonompi kuin syrjäytyminen, koska...?
Kyllä niihin "naisten töihin" saa miehetkin mennä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, eihän se kannata edes yrittää. Ap:n kaltaiset vänisijät on kyllä yksi vittumaisimmista ihmisryhmistä: tietää kaiken, osaa kaiken paremmin kuin muut silti ei saa mitään aikaiseksi. Näitä isänmaantoivoja on lähiöpubit täynnä.
Helsingin telakalle haetaan koko ajan. Nytkin tarve on 150 henkilöä. Mutta kun se ei kelpaa....
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:39"]
[/quote]
...siksi ettet pääse tässä taloustilanteessa edes vuokrafirman kautta tarpeeksi monipuolisiin alan töihin, jotta saisit tarvittavat kokemusvuodet kasaan. Osaaville arskoille löytyy kysyntää, mutta aloittelijoita ei huolita työmaille tunaroimaan, ehkä sitten joskus seuraavalla nousukaudella.
Joten jos yrittäjäksi mielii noilla mainitsemilla aloillani, se on vähintään 2+3 vuoden odotus. Sinä aikana kummasti tekee mieli maksaa laskut yms. Joten en yhtään ihmettele että aikuiset jepet jää mieluummin työttömiksi kotisoffille sosiaaliturvan varaan kuin lähtee koulutukseen josta _ehkä_ joskus pääsee paremmille liksoille. Tosin nykyisen vuokrafirmabuumin myötä arskoja vedetään siihen malliin hanuriin että paremmat liksatkin on juhlapuhetta paperilla...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:39"]
[/quote]
...siksi ettet pääse tässä taloustilanteessa edes vuokrafirman kautta tarpeeksi monipuolisiin alan töihin, jotta saisit tarvittavat kokemusvuodet kasaan. Osaaville arskoille löytyy kysyntää, mutta aloittelijoita ei huolita työmaille tunaroimaan, ehkä sitten joskus seuraavalla nousukaudella.
Joten jos yrittäjäksi mielii noilla mainitsemilla aloillani, se on vähintään 2+3 vuoden odotus. Sinä aikana kummasti tekee mieli maksaa laskut yms. Joten en yhtään ihmettele että aikuiset jepet jää mieluummin työttömiksi kotisoffille sosiaaliturvan varaan kuin lähtee koulutukseen josta _ehkä_ joskus pääsee paremmille liksoille. Tosin nykyisen vuokrafirmabuumin myötä arskoja vedetään siihen malliin hanuriin että paremmat liksatkin on juhlapuhetta paperilla...
[/quote]
Voin kertoa sinulle vihjeeksi, että itse pääsin aloittelijana heti kunnon työremmiin, koska hoidin jo kouluaikana asiat kunnolla. Ei aloittelija tarkoita samaa kuin osaamaton. Kun todistat olevasi vastaanottavainen työmaailman sääntöihin, niin myös aloittelijat saavat töitä tässäkin taloustilanteessa.
Tietty ymmärrän katkeruutesi, jos olet itse ollut surkea jo koulussa, eikä kukaan halua sinua sen takia edes vuokrafirman kautta töihin. Vai väitätkö, että töitä ei ole ollenkaan kenellekkään enää ikinä tarjolla, koska kaikki ovat ainaisia alottelijoita, joille ei töitä anneta?
Ja ihan asiallisesti kysyn, en kaipaa mitään mussuttamista.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:29"]
[/quote]
No äläpä. Piti oikein miettiä, että missäs minä olen töissä. Viimeksi kun papereita selasin niin ei näytä tämä firma olevan vielä valtion omistuksessa. Tuskin tulee koskaan olemaan.
-levyseppä-hitsaaja-
Jepsjeps... Mitäköhän olen missannut, kun en kokenut itseäni mitenkään rikkaaksi ja hyvin toimeentulevaksi silloin, kun jouduin toimeentulotuen varassa keikkumaan :D
Tiesitkö muuten, että ihminen jolla on työpaikka, työllistyy paremmin kuin työtön?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:29"]
[/quote]
No äläpä. Piti oikein miettiä, että missäs minä olen töissä. Viimeksi kun papereita selasin niin ei näytä tämä firma olevan vielä valtion omistuksessa. Tuskin tulee koskaan olemaan.
-levyseppä-hitsaaja-
[/quote]
Ennen huudeltiin, kun mamut vie työpaikat ja naiset, niin nykyään varmaan huudellaan, että naiset vie miestenkin työt :D
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:18"]
No kyllä se naisten parkuminen kohta alkaa kun julkistetaan leikkuulistat.
[/quote]
Minua ei hetkauta suuntaan taikka toiseen. Minä olen yksityisellä sektorilla töissä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:26"]
Mieheltä menee työpaikka -> mies syrjäytyy
Mies ei saa naista -> mies syrjäytyy
Naiselta menee työpaikka -> nainen keskittyy harrastuksiin, opiskelee lisää jne.
Nainen ei saa miestä -> nainen keskittyy harrastuksiin, opiskelee lisää jne.
[/quote]Ei tämä niinkään sukupuoliorientoitunutta ole vaan tutkimusten mukaan ihminen syrjäytyy yhteiskunnasta sitä suuremmalla todennäköisyydellä mitä pidempään on työttömänä.
Ja olemme sellaisessa tilanteess tällä hetkellä, että jos emme saa luotua työpaikkoja yksityiselle ja vientiä vetämään, me ollaan aivan kusessa koko kansakunta jos näin tapahtuu.
[/quote]
Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että työpaikkoja tulisi lisää? Paitsi huudellut täällä, että naiset on tyhmiä, kun kaikki tekee hoitoalalla töitä :D Ja pakottavat miehetkin vielä mukaan!
[/quote]Olen tehnyt töitä kohta 22 vuotta olematta työtön kertakaan tuossa välissä, paitsi nyt. Onhan se toki lohduttavaa lukea täältäkin kuinka hauskaa ihmisten työttömyys on. Yhdeltä kaverilta meni firma alta ja yksi lomautettiin vähän aikaa sitten, tämäkin on varmasti sinusta tosi hauskaa.
Hyvä että teillä on hauskaa, jotkut saa ilonaiheensa toisten ongelmista, jotkut jostain muusta. Meitähän on moneen junaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:20"]
[/quote]
Minua ei hetkauta suuntaan taikka toiseen. Minä olen yksityisellä sektorilla töissä.
[/quote]Yksityiseltä katoaa vielä enemmän työpaikkoja kuin julkiselta tällä hetkellä. Kuinka kauan luulet, että tälläinen meno voi jatkua ennenkuin olemme konkurssissa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:26"]
[/quote]
[/quote]Yksityiseltä katoaa vielä enemmän työpaikkoja kuin julkiselta tällä hetkellä. Kuinka kauan luulet, että tälläinen meno voi jatkua ennenkuin olemme konkurssissa.
[/quote]
En tiedä. Olen itse alalla ja sellaisessa työpaikassa, että työt ei todellakaan lopu. Itse asiassa pari viimeistä vuotta on tullut ihan myyntiennätyksiä, että sellaisessa lamassa meidän firma kiemurtelee.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:26"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä. Olen itse alalla ja sellaisessa työpaikassa, että työt ei todellakaan lopu. Itse asiassa pari viimeistä vuotta on tullut ihan myyntiennätyksiä, että sellaisessa lamassa meidän firma kiemurtelee.
[/quote]Sehän on hienoa, eikö se olisi hienoa jos muillakin firmoilla menisi yhtä hyvin? Miksi se on ilonaihe joillekin kun firmoja menee konkurssiin ja ihmiset joutuvat työttömiksi, en oikein ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 16:21"]
Onneksi tähän keskusteluun osallistuvat naiset eivät ole päättämässä tämän maan talousasioista. Suosittelen muuten naisille, että lukee kuinka Kreikassa menee tällä hetkellä, samalla tiellä olemme jos mitään muutosta ei tapahdu.
Voihan se olla, että Suomi oy ab menee lopullisesti konkurssiin, se on sitten naiset kovaa kyytiä meille kaikille jos näin tapahtuu.
[/quote]Miksi et suosittele sitä miehille? Miksi vain naisille? Tiesitkö, että naiset ovat nykyään keskimäärin miehiä koulutetumpia.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:30"]
Sehän on hienoa, eikö se olisi hienoa jos muillakin firmoilla menisi yhtä hyvin? Miksi se on ilonaihe joillekin kun firmoja menee konkurssiin ja ihmiset joutuvat työttömiksi, en oikein ymmärrä.
[/quote]
Nyt voisit näyttää minulle ketjusta pari kohtaa:
a) Missä olen väittänyt, että kaikkien kuuluisi mennä julkiselle sektorille töihin
b) Missä olen ilakoinut siitä, että firmat kaatuu ja ihmiset menettävät työpaikkansa?
Se ei ole minun vikani, jos kaatuneiden firmojen johto on niin heikkoa ainesta, etteivät he saa tuottavaa toimintaa Suomessa tehtyä. Se ei ole minun vikani, että osakkaat repivät isoja osinkoja, johtoportaan palkkoja suurennetaan samalla, kun porukkaa potkitaan pihalle. Se ei ole minun vikani, että jossain Kiinassa työ maksaa 10-osan siitä, mitä se Suomessa maksaa. Se ei ole minun vikani, että olet saanut potkut. Sekään ei ole minun vikani, ettet keksi mitään itsellesi sopivaa työtä ja tähtää sinne. Se ei ole minun vikani, jos koet työttömyyden olevan kohdallasi onnistunut ratkaisu samalla, kun huudat ettei julkinen sektori kestä enää kuormitusta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:18"]
[/quote]
[/quote]
Senverran voi yksityitäkin hetkauttaa että kun valtio ja kunnat alkavat säästämään niin ensimmäisenä supistetaan hankinnoissa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:09"]
Ei julkisella ole töitä kaikille miehille. Tiedoksi vain arvon naiset jotka ilkutte vahingoniloisina, julkista sektoria tullaan leikkaamaan rajusti tulevina vuosina.
Kaikkien etu on saada noita töitä muualle kuin julkiselle, niin on teillä naisillakin töitä tulevaisuudessa, jotenkin ne pitää katsos kustantaa. Ei se niin mene, että maa pyörii ja toimii kun 100% ihmisistä on julkisella.
[/quote]tää on totta! Mut c'moon älä tällä palstalla yritä selittää kenellekään mitään, ei ne tajuu ja etenkään naiset ei tajua kuinka yhteiskunta pyörii rahan suhteen... Valitettavan monet ei edes tiedä mikä on yksityinen sektori ja mikä on julkinen sektori saati sit miten ne rahoitetaan :D