Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän murteiden puhujia vähän yksinkertaisina

Vierailija
24.04.2015 |

Kuulostaa ihan vitun tyhmälle.Mie sie

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en minäkään oikein ymmärrä miksi oikein ehdoin tahdoin pitää kirjoittaa omaa murretta oikein paksusti vääntäen. Olen itse Oulusta, ja täällä on aika.. erottuva tuo murre. Olen monien Ouluryhmien jäsen, ja jotenkin hävettää niiden puolesta jotka oikein väenvängällä kirjoittavat murteella. Liekkö ovat ulkopaikkakuntalaisia kun niin pitää sitä omaa oululaisuutta korostaa. Enpä minäkään nyt mitään kirjakieltä yleensä kirjoita, mutta ainakin käsittääkseni ihan ymmärrettävää ja helppolukuista tekstiä. 

Toisaalta välillä tulee käytettyä sanoja kuten "pahki" joka ainakin omaksi yllätyksekseni on kuin onkin murresana.

Puheessa kyllä pidän murteita ihan vain rikkautena, mutta toki ainakin itse yritän hieman hillitä jos on ulkopaikkakuntalaisia paikalla. Ihan vain että tulisin ymmärretyksi. 

Sitte ku sitä alakaa ite puhumaa oulun murretta oikee kunnolla nii kyllä sitä siitä ylleesä hoksaa että kuka on oikiasti oulusta ja kuka tullu tänne käpsäkin kanssa. Ei nuo muualta tulleet oikee ymmärrä niitä oikeita oululaisia sanoja niiku onnikka, korttikaari tai lööki. Ei ne tajua sitäkää et ku ouluyhtiö haisee nii ei sitä fönsterii kannata avata, ei ne ees tunnu tietävä keskustan ykssuuntasia. Ovat ku öö aapise laijassa ku sitä puhhuu menemää. Naurattaa iha niitte puolesta ku sitä ollaa nii oululaisia, nii oululaisia eikä ees tiijetä mitä tehhää ku äpöstellään örkkyä. 

Vierailija
22/22 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutussa puheessa murre on rikkaus, mutta kirjoitettuna kuulostaa vähän vajokilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme