Eihän neuvolassa tarvitse käydä vai tarvitseeko??
Siinä se, kysymys. En tarvi perusteluja sille miksi pitäisi käydä tai muuta.
Kysyn jos joku sattuisi tietämään faktana asian.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:16"]
Ei tietenkään ole pakko, mutta jos haluat äitiyspakkauksen niin siellä pitää käydä kerran ennen raskausviikkoa 16.
[/quote]
Kelan sivuilta:
Tee kelalle hakemus äitiyspakkauksesta. Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta.
[/quote]
Suomeksi: ei ole pakko käydä neuvolassa edes äitiysavustuspakkauksen ja -päivärahan saamiseksi. Todistuksen voi saada muutenkin.
Ei tarvitse. Mikään laki ei pakota neuvolaan. Terveisin terkka.
Ei ole pakko käydä, mutta ihmettelen, miksi joku ei haluasi käydä, kun on ilmaiseksi järjestetty mahdollisuus seuloa riskejä ja kysyä neuvoja.
Neuvolassa täytyy käydä että saa laput kelaa varten, jotta saa äitiyspakkauksen (tai rahana) sekä äitiyspäivärahan ja vanhempainvapaarahan. Mutta ei ole pakollista käydä niin usein kuin sieltä aikaa antavat
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:39"]Ei ole pakko käydä, mutta ihmettelen, miksi joku ei haluasi käydä, kun on ilmaiseksi järjestetty mahdollisuus seuloa riskejä ja kysyä neuvoja.
[/quote]
Meillä on niin rasittava neuvola terveydenhoitaja, että käydään vain ottamassa rokotteet ja lääkärillä.
Raskaus- ja äitiysajan tukien saamisessa taisi olla neuvola-asiakkuudesta mainintaa. Eihän siellä montaa kertaa raskaudessa tarvi piipahtaa, jos kaikki menee ok.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:41"]Neuvolassa täytyy käydä että saa laput kelaa varten, jotta saa äitiyspakkauksen (tai rahana) sekä äitiyspäivärahan ja vanhempainvapaarahan. Mutta ei ole pakollista käydä niin usein kuin sieltä aikaa antavat
[/quote] Ei tarvitse käydä. Samat käynnit voi käydä myös yksityisellä lääkärillä.
Jos jotain rahoja kelalta haluaa niin jossain tarkastuksessa olisi käytävä. Kelalle kun ei riitä, että itse ilmoittaa raskautuneensa. Jos haluaa saada vanhempainrahatkin niin pitää käydä jälkitarkastuksessa. Mutta nämä kait voi hoitaa muuallakin kuin kunnallisessa neuvolassa.
Kelaa varten tarvii käydä vaan lääkärillä. Ei neuvola ole pakollinen, edes lapsille. Saa ne rokotukset muutenkin.
Ei tietenkään ole pakko käydä neuvolassa. Äitiyspakkaus jäää saamatta.
Tuhannet kiitokset vastanneille ♥
Terveisin ap
Aloittaja olen minä. Onpa täällä monia hauskoja ja vähemmän hauskoja vastauksia.
Olen itse niin iäkäs, että en enää lapsia hanki missään nimessä. Raskaana olen ollut viimeksi monta monta vuotta sitten.
Jos tarkkaan luen erästäkin vastausta, leimattiin minut narkomaaniksi, päihteiden käyttäjäksi ja vaikka miksi.
Itse en juurikaan käyttänyt neuvolaplveluja, kävin yksityisellä lääkärillä, joka varmaankin oli ja on edelleen suomen parhaimpiin lukeutuva.
Tiedoksenne, en ole koskaan käyttänyt päihteitä, en käytä alkoholia tipan tippaa, en missään muodossa. Minkäänlaista huumetta en ole edes nähnyt, saatikka käyttänyt. Tupakkaa poltin alle 20v puolisen vuotta. Mieheni hipoo edelleen kaikkien yhteisten vuosien jälkeen täydellisyyttä, koskaan hän ei ole minuun käynyt kiinni, ei tönässyt, ei mitään. Kyllä hän suuttunut on ja lähtee silloin ulos.
Aloitin keskustelun koska tuli ystävien kesken puhetta miten asia tänäpäivänä mahtaa olla. Toki se varmasti olisi googlettamalla löytynyt.
Ihmettelemän jään mikä mahtaa kenelläkin olla motiivina profiloida minua? Yksi alkaa spekuloimaan miksi en käy neuvolassa ja seuraavat tekevät jo minusta väkivallan uhrin tai päihteiden käyttäjän.
Olen varmaan sen verran yksinkertainen, mutta en löydä vastausta. Jos joku psykologiaa, käyttäytymistieteitä opiskellut tai vastaava osaa kertoa, laitapa ihmeessä teoriasi miksi ihmiset noin käyttäytyvät.
Tuota noin. Äitiyspakkaus EI jää saamatta vaikkei neuvolaan menekään.
Mutta ap, uskotko sä tähän palstaan niin paljon että luotat täältä saatuihin "faktoihin"? Etkä esim googleta kelan sivuilta? Aika monesta sadasta eurosta kuitenkin kysymys, mutta jos sellasilla asioilla ei oo väliä niin ei siinä mitään. Synnyttääkin voit kotona, mutta pyydä avuksi joku kenellä on kokemusta lapsenpäästöstä. Lasta kannattaa kyllä käydä näyttämässä lastenlääkärille lapsen edun nimissä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:42"]Raskaus- ja äitiysajan tukien saamisessa taisi olla neuvola-asiakkuudesta mainintaa. Eihän siellä montaa kertaa raskaudessa tarvi piipahtaa, jos kaikki menee ok.
[/quote]
ei tarvitse käydä yhtään kertaa
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:52"]Ei tietenkään ole pakko käydä neuvolassa. Äitiyspakkaus jäää saamatta.
[/quote]
älä puhu paskaa. Neuvolalla ja äitiyspakkauksella ei ole mitään yhteyttä
Ei tietenkään ole pakko, mutta jos haluat äitiyspakkauksen niin siellä pitää käydä kerran ennen raskausviikkoa 16.
Kuule,jos tällaista mietit,niin ihanpa on oma asiasi. Sulle on turha ylistää neuvolan tärkeyttä. Mutta ihan pakko kysyä, miksi ihmeessä välttelet neuvolaa?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:16"]
[/quote]
Kelan sivuilta:
Tee kelalle hakemus äitiyspakkauksesta. Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta.
Itse en aio käydä neuvolassa. Käy omalla gynekologillani. Neuvolasa ei todellakaan ole pakko käydä.