Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajat - miten syötte niitä kasviksia?

Vierailija
04.01.2022 |

Porkkanan tai kurkun järsiminen on tylsää pidemmän päälle. Pitääkö niiden kasvisten olla raakoja?

Jos ei, niin saako syödä öljyssä paistettuna?
Ja mitkä kasvikset ovat hyviä laihduttajalle? Tyyliin onko hyvä, jos syön joka päivä kilon herkkusieniä ja kurkkua.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen lounaaksi mahtavaa linssikeittoa. Sipulia, valkosipulia, tomaattimurskaa, linssejä, kookosmaitoa. Sopassa voisi olla myös grillattua paprikaa, kesäkurpitsaa yms soseutettuna tai pilkottuna. 

Annos parisataa kaloria ja pitää nälän

Vierailija
22/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja ja samoin kuin muulloinkin?

Syön kasviksia, mutta enpä ole onnistunut laihtumaan. Siksi kysyn. Kasvislistaani kuuluu salaatti (salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua, paprikaa) tai joskus paistan kasviksia  (paprikaa, sipulia ja herkkusieniä). Jotain siis teen väärin. 

Sun kasvisten syönti kuulostaa tosi vähältä. Tai siis et kai sä pelkästään salaattia päivittäin syö. Mitä syöt ruoaksi? 

Kasviksia voi lisätä ruokavalioon reilusti. Jos sun lautasesta on yleensä vaikka melkein kokonaan se täynnä makaronilaatikkoa, laitakin jatkossa vaan puolet, ja loput vaikka keitettyä porkkanaa ja parsakaalia.

Ihan tavallista ruokaa syön. Syön lautasmallin mukaan. Jos on "makaronilaatikkoa", niin 2/3 on sitä ja 1/3 kasviksia. Ihan sen takia, ettei jää nälkä. Kasviksista jää. 

Mitä pelättävää siinä nälän tunteessa on? Tuskin sinä esim iloa vältät?

Se, että kun on nälkä, niin alan syömään karkkia ja kaikkea naposteltavaa, mitä talossa on. Ja sitähän on, kun ei asu yksin. 

Ja tämän esimerkin haluat periyttää esim lapsille, että kotona pitää olla koko ajan esim karkkeja saatavilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan salaattia. Eli salaattina hyvin harvoin syön kasviksia, yleensä vain noutopöydässä.

Pilkon kurkkua, paprikaa, porkkanaa, kukkakaalia jne isoon kippoon ja siitä napostelen kun jotain naposteltavaa kaipaan, näin lapsetkin niitä innostuu syömään.

Teen kasvispihvejä, kasvispataa/keittoa/sosekeittoa, raastan niitä keventämään jauheliharuokia, porkkanaraaste appelsiinipaloilla on aika hyvä salaatintapainen lisuke, höyrytän lisukkeeksi esim parsakaalia/kukkakaalia/porkkanaa, teen kiusaukset aina perunasipulin sijaan juuressuikaleista, teen gratiineja.

Vierailija
24/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kasviksia, mutta enpä ole onnistunut laihtumaan. Siksi kysyn. Kasvislistaani kuuluu salaatti (salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua, paprikaa) tai joskus paistan kasviksia  (paprikaa, sipulia ja herkkusieniä). Jotain siis teen väärin. 

Sun kasvisten syönti kuulostaa tosi vähältä. Tai siis et kai sä pelkästään salaattia päivittäin syö. Mitä syöt ruoaksi? 

Kasviksia voi lisätä ruokavalioon reilusti. Jos sun lautasesta on yleensä vaikka melkein kokonaan se täynnä makaronilaatikkoa, laitakin jatkossa vaan puolet, ja loput vaikka keitettyä porkkanaa ja parsakaalia.

Ihan tavallista ruokaa syön. Syön lautasmallin mukaan. Jos on "makaronilaatikkoa", niin 2/3 on sitä ja 1/3 kasviksia. Ihan sen takia, ettei jää nälkä. Kasviksista jää. 

Se, että kun on nälkä, niin alan syömään karkkia ja kaikkea naposteltavaa, mitä talossa on. Ja sitähän on, kun ei asu yksin. 

Ja tämän esimerkin haluat periyttää esim lapsille, että kotona pitää olla koko ajan esim karkkeja saatavilla?

Mies ei ole lapseni. 

Vierailija
25/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki  mahdollisimman tuoreena. Itse syön salaattia ilman kastikkeita. Laitan joukkoon pilkottua kurkkua, viinirypäleitä, vähän lohta tai kanaa (pieninä paloina,  kuten arvata saattaa), raejuustoa, omenapaloja ja joskus kurkkusalaattia siihen päälle. Ja kaurapuuroa aivan ehdottamasti aamuisin marjojen ja jogurtin kera. Sillä pysyy pitkään nälkä poissa ja mieliala positiivisena <3

Mikähän mun kaurapuurossa on vikana? Olen kokonaan lopettanut sen syömisen aamuisin, puolen tunnin  päästä syömisestä on jo hirveä nälkä. 

Siihen on hyvä syödä sivuun vaikka kananmuna, tai laittaa sekaan esim. vähän pähkinää koirista. Eräs ystäväni vahvistaa puuroa parilla ruokalusikallisel la turkkilaista jugurttia.

Pelkkä hiilihydraatti laskee sokerit nopeasti ja tekee näläntunteen

Koirista?

Vierailija
26/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko raakoja vai kypsiä, mutta raakoina ehkä et saa irti niistä kaikkea kaloreita ja ovat siten laihduttavampia. Jos paistat kasvikset öljyssä siitä kerääntyy kaloreita. Yleensä kasviksia kannattaa vaihdella. Jos syöt kuukauden pelkkää kukkakaalia niin parii vuoteen ei tee pätkääkään mieli kukkakaalia.

Kasviksia syömällä et laihdu jos käytät niitten kanssa paljon rasvaa. Kalorimäärä on kuitenkin se, joka ratkaisee. Mutta esim parempi järsiä nälkään kurkkua tai porkkanaa kuin suklaapatukkaa.

Vierailija
27/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän päälle kurkkua tai paprikaa, kylkeen voi ottaa muutaman minitomaatin.

Keittoon porkkanaa, herneitä, keittojuureksia. Tai sosekeittoon voi laittaa vaikka mitä. Pinaattimunakasta, kesäkurpitsaa ja porkkanaa raastettuna lasagneen.

Parsakaalia ja kukkakaalia keitettynä ja sekaisin kvinoaa, tomaattia, baby pinaattia, tofua, pähkinöitä ja joku salaatinkastike.

Jälkkäriksi hedelmä.

Jos ruokaan ei ole laitettu kasviksia, otan yleensä 1/4 paprikaa tai kourallisen tomaatteja kaveriksi. Salaatti-tomaatti-kurkun syöminen on kyllästyttävää.

Pakastevihannekset kannattaa ottaa käyttöön ja keittää joka aterialle.

Vierailija
28/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki  mahdollisimman tuoreena. Itse syön salaattia ilman kastikkeita. Laitan joukkoon pilkottua kurkkua, viinirypäleitä, vähän lohta tai kanaa (pieninä paloina,  kuten arvata saattaa), raejuustoa, omenapaloja ja joskus kurkkusalaattia siihen päälle. Ja kaurapuuroa aivan ehdottamasti aamuisin marjojen ja jogurtin kera. Sillä pysyy pitkään nälkä poissa ja mieliala positiivisena <3

Mikähän mun kaurapuurossa on vikana? Olen kokonaan lopettanut sen syömisen aamuisin, puolen tunnin  päästä syömisestä on jo hirveä nälkä. 

Siihen on hyvä syödä sivuun vaikka kananmuna, tai laittaa sekaan esim. vähän pähkinää koirista. Eräs ystäväni vahvistaa puuroa parilla ruokalusikallisel la turkkilaista jugurttia.

Pelkkä hiilihydraatti laskee sokerit nopeasti ja tekee näläntunteen

Tässä menee kyllä se "kaurapuuron nälkääpitävä" idea aikalailla pois, kun oikeasti sen nälän pitää pois jo nuo sen lisukkeet yksinään. Mihin sitä "nälkää pitävää kaurapuuroa" enää siihen tarvitaan? Jos itse joskus aamupalaa syön, se on jugurttia marjoilla ja ehkä pähkinöillä, kananmuna, ja sillä työskentelee lounasaikaan hyvin. Jos syön kaurapuuroa, nälkä on jo parin tunnin kuluttua niin raastava että meinaa taju lähteä.

Vierailija
29/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkon porkkanat tikuiksi. Miniluumutomaatit sellaisenaan. Parsakaalin keitän al dente. Juureksia paahdan uunissa. Omenat, sitrushedelmät ja banaanin syön sellaisenaan. Kaalista ja salaatista en erityisemmin pidä, mutta salaattia syön leivän päällä ja kaalista teen laatikkoa. Kasviksissa tärkeintä on ettei niihin lisää ylenpalttisesti salaattikastikkeita, majoneesia yms.

Vierailija
30/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin jo laihtumaan, mutta edelleenkään en uskaltaisi vakituisesti pitää mitään ylimääräistä naposteltavaa kotona. Muuten ei kyllä onnistuisi. Jos kovasti alkaa himottamaan, niin sitä varten on sitten tehtävä erillinen kauppareissu.

Ohis

Vierailija
31/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten lisäämisen vaikutus laihdutukseen pitäisi liittyä myös siihen, mitä ne korvaa sieltä lautaselta. Itse syön joka päivä esim. uunijuureksia, hapankaalia tai höyrytettyä parsakaalia. Raakaa kurkkua tai tomaattia en jaksa järsiä kovin usein, talvella en ylipäänsä tee niin paljoa salaatteja, joskus kaali- tai porkkanaraastetta. Ne ei täytyä, ravintoarvot on heikohkot ja maku talvella huono. Ei niitä kasviksia kannata aina öljyssä uittaa, mutta jos muu ruokavalio on ok niin en näe että olisi pahaksi laittaa öljyä esim. noihin uunijuureksiin. 

Kaikki luettelemasi kasvikset on tosi kevyitä, varmasti jää nälkä jos syö vain niitä. Kannattaa alkaa syömään oikeasti ihan kaikenlaisia kasviksia ja juureksia - porkkanaa, punajuurta, lanttua, munakoisoa jne... Minulle ei tosiaankaan jää nälkä esimerkiksi ateriasta, jossa on uunivihanneksia, kasvispihvejä ja hapankaalia. Makaronilaatikkoonkin voi upottaa kasviksia, siihen vielä lisukkeeksi jotain edellämainituista niin on askeleen lähempänä puolta kiloa päivässä.

Vierailija
32/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko raakoja vai kypsiä, mutta raakoina ehkä et saa irti niistä kaikkea kaloreita ja ovat siten laihduttavampia. Jos paistat kasvikset öljyssä siitä kerääntyy kaloreita. Yleensä kasviksia kannattaa vaihdella. Jos syöt kuukauden pelkkää kukkakaalia niin parii vuoteen ei tee pätkääkään mieli kukkakaalia.

Kasviksia syömällä et laihdu jos käytät niitten kanssa paljon rasvaa. Kalorimäärä on kuitenkin se, joka ratkaisee. Mutta esim parempi järsiä nälkään kurkkua tai porkkanaa kuin suklaapatukkaa.

Olen aika eri linjoilla. Kasviksia pitäisi syödä muistakin syistä kuin laihtuminen. Kasvikset ovat niin oleellinen osa ruokavaliota, että syö niitä missä muodossa tahansa, se on aina parempi kuin ilman. Vaikka kasvikset olisi paistettu öljyssä tai haudutettu kermassa, annoksessa on silti suurin osa kasviksia, ja se vie ruokavaliossa tilaa joltain muulta huonommalta. Lisäksi rasva auttaa ravinteita imeytymään paremmin, pitää nälkää ja tekee ruuasta maukkaampaa.

Voikin käydä niin, että kun vain uskaltaa syödä kunnon kasan herkullista kerma-juusto-kasvisgratiinia tai fetaista salaattia lihan ja salaatin kanssa, tulee kylläiseksi ja ravituksi, eikä tulekaan syötyä niin paljoa muuta.

Kaikkein tärkeintä on löytää sellaiset kasvikset ja kasvisruuat, jotka maistuvat itselle. Ei tule mitään, jos kasvisten syönti on pahanmakuista pakkoa, sitä ei jaksa pidemmän päälle. Rohkeasti vain täytettyjä sieniä/paprikoita, hunajaporkkanoita, marjoja pienellä kinuskikastikkeella, keitettyjä vihanneksia pienellä majoneesilla tai voilla, vihersmoothieta joka maustetaan lempihedelmillä, kermaista tomaattikeittoa, salaattiin fetaa/pähkinöitä/kastiketta… Sitten kun on tottunut syömään paljon kasviksia joka päivä eikä enää osaa olla ilman, jos vielä on paino-ongelmia, voi sitten alkaa vähentää rasvaisimpia osia.

Vierailija
33/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella kasvisten syönti rajoittuu mulla juureksiin ja hapankaaliin. Paistan ne voissa ja lisään kermaa. Käytän myös pakastekasviksia jonkun verran, lisään niitä paistettuun jauhelihaan/broileriin.

Kesällä kasvikset onkin sitten pääosassa.

Kasvisten syönti ei pidä olla tylsää ja pakkopullaa.

Tuolla logiikalla sen ei tarvitsekaan olla pakkopullaa, koska tuolla ruokavaliolla tulet itse paisumaan kuin pullataikina. Olet siis itse oman elämäsi pakkopulla.

Se on kuule ihan päinvastoin.  Te rasvalla pelotellut ette sitä usko, vaikka ette edes kokeile.  Mutulla sitten kritisoitte.

Mutta usko sinä omaan logiikkaasi.

Vierailija
34/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella kasvisten syönti rajoittuu mulla juureksiin ja hapankaaliin. Paistan ne voissa ja lisään kermaa. Käytän myös pakastekasviksia jonkun verran, lisään niitä paistettuun jauhelihaan/broileriin.

Tuolla logiikalla sen ei tarvitsekaan olla pakkopullaa, koska tuolla ruokavaliolla tulet itse paisumaan kuin pullataikina. Olet siis itse oman elämäsi pakkopulla.

Se on kuule ihan päinvastoin.  Te rasvalla pelotellut ette sitä usko, vaikka ette edes kokeile.  Mutulla sitten kritisoitte.

Syön minäkin pähkinöitä, avokadoa ja paistan broilerin lihan tilkassa rypsiöljyä. Mutta en rasvoita kasviksia, koska liiasta rasvaisesta ruoasta minulle tulee oksettava olo.

Vierailija
35/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kasvisten vitamiinit ja mineraalit imeytyy paremmin rasvalisän avulla, samoin sulavuus paranee ja kylläisyyden tunnekin saavutetaan paremmin.

Vierailija
36/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön minäkin pähkinöitä, avokadoa ja paistan broilerin lihan tilkassa rypsiöljyä. Mutta en rasvoita kasviksia, koska liiasta rasvaisesta ruoasta minulle tulee oksettava olo.

Rypsiöljystä varmaan tuleekin oksettava olo, eihän se sovellu ihmisen elimistölle.

Vierailija
37/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se perustavanlaatuinen ongelma, että valitaan mahdollisimman energiaköyhiä kasviksia kaiken muun kylkeen ikään kuin pakolliseksi lisäksi. Sitten hyvällä lykyllä perusteella, että pakko syödä paljon muuta, kun kasviksista jää nälkä. No tottakai jää.

Niistä kasviksista pitää laittaa ruokaa. Eli tehdä kunnon salaatti ja syödä sitä riittävästi. Korvata esim. kastikkeessa tai padassa osa lihasta ja viljatuotteista linsseillä ja palkokasveilla, jotka ovat vähäkalorisia, kuitu- ja proteiinipitoisia ja varmasti pitävät nälkää.

Ei kukaan laihdu sillä, että siivutta normaalin ylipainoa ylläpitävän ruokavalionsa kylkeen tomaattia ja kurkkua.

Vierailija
38/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuurekset, wokit ja tykkään ihan dippailla kermaviikikastikkeeseen. Tykkään myös valkoisista pavuista tomaattikastikkeessa. Tomaattikeitosta tykkään myös, vaikka muut sosekeitot ei valitettavasti mulle maistu. Ihmettelen näitä "salaatti ilman kastiketta" vastauksia. Ei edes laihduttajan ruokavalio voi olla niin niukka, että siihen ei mahdu kastike, joka tavallisesti on hyvää rasvaa. 

Vierailija
39/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljystä varmaan tuleekin oksettava olo, eihän se sovellu ihmisen elimistölle.

Ei mitään öljyä kannata ahmia lusikkakaupalla. Viimeistään vaaka ja peilikuva kertovat totuuden.

Vierailija
40/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään öljyä kannata ahmia lusikkakaupalla. Viimeistään vaaka ja peilikuva kertovat totuuden.

Eipä kukaan sellaista ole kehottanutkaan. Ei pidä liioitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi