Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajat - miten syötte niitä kasviksia?

Vierailija
04.01.2022 |

Porkkanan tai kurkun järsiminen on tylsää pidemmän päälle. Pitääkö niiden kasvisten olla raakoja?

Jos ei, niin saako syödä öljyssä paistettuna?
Ja mitkä kasvikset ovat hyviä laihduttajalle? Tyyliin onko hyvä, jos syön joka päivä kilon herkkusieniä ja kurkkua.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella kasvisten syönti rajoittuu mulla juureksiin ja hapankaaliin. Paistan ne voissa ja lisään kermaa. Käytän myös pakastekasviksia jonkun verran, lisään niitä paistettuun jauhelihaan/broileriin.

Kesällä kasvikset onkin sitten pääosassa.

Kasvisten syönti ei pidä olla tylsää ja pakkopullaa.

Tuolla logiikalla sen ei tarvitsekaan olla pakkopullaa, koska tuolla ruokavaliolla tulet itse paisumaan kuin pullataikina. Olet siis itse oman elämäsi pakkopulla.

Se on kuule ihan päinvastoin.  Te rasvalla pelotellut ette sitä usko, vaikka ette edes kokeile.  Mutulla sitten kritisoitte.

Mutta usko sinä omaan logiikkaasi.

Syön minäkin pähkinöitä, avokadoa ja paistan broilerin lihan tilkassa rypsiöljyä. Mutta en rasvoita kasviksia, koska liiasta rasvaisesta ruoasta minulle tulee oksettava olo.

Rypsiöljystä varmaan tuleekin oksettava olo, eihän se sovellu ihmisen elimistölle.

Ei mitään öljyä kannata ahmia lusikkakaupalla. Viimeistään vaaka ja peilikuva kertovat totuuden.

Ahmia ei kannatakaan, mutta oliivi- ja kookosöljyä syöden vaaka ja peilikuvat kertovat miellyttävän totuuden.

Vierailija
42/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella kasvisten syönti rajoittuu mulla juureksiin ja hapankaaliin. Paistan ne voissa ja lisään kermaa. Käytän myös pakastekasviksia jonkun verran, lisään niitä paistettuun jauhelihaan/broileriin.

Kesällä kasvikset onkin sitten pääosassa.

Kasvisten syönti ei pidä olla tylsää ja pakkopullaa.

Tuolla logiikalla sen ei tarvitsekaan olla pakkopullaa, koska tuolla ruokavaliolla tulet itse paisumaan kuin pullataikina. Olet siis itse oman elämäsi pakkopulla.

Se on kuule ihan päinvastoin.  Te rasvalla pelotellut ette sitä usko, vaikka ette edes kokeile.  Mutulla sitten kritisoitte.

Mutta usko sinä omaan logiikkaasi.

Syön minäkin pähkinöitä, avokadoa ja paistan broilerin lihan tilkassa rypsiöljyä. Mutta en rasvoita kasviksia, koska liiasta rasvaisesta ruoasta minulle tulee oksettava olo.

Rypsiöljystä varmaan tuleekin oksettava olo, eihän se sovellu ihmisen elimistölle.

Ei mitään öljyä kannata ahmia lusikkakaupalla. Viimeistään vaaka ja peilikuva kertovat totuuden.

Eipä kukaan sellaista ole kehottanutkaan. Ei pidä liioitella.

Mutta moni selvästi liioittelee rasvojen ja öljyjen kanssa, koska eivät onnistu laihtumaan. Olin itsekin läski teini-iästä kolmenkympin tienoille eikä siinä auttanut muu kuin siirtyä kohtuuteen, kun en halunnut kuolla tai sairastua näin nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki blenderi. Smoothieen saa upotettua valtavan määrän erilaisia kasviksia (ja hedelmiä), joiden syönti muuten voisi tuntua työläältä.

Vierailija
44/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan suuhun, pureskelen ja nielen. Olipas vaikeeta!

Vierailija
45/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” ” ” ” ” Laihduttajat - miten syötte niitä kasviksia? ” ” ” ” ”

Kuule siten että pannaan ne suuhun, pureskellaan ja sitten nielaistaan.

Ei se ole tähtitiedettä, jos oikein yrität niin sinäkin varmasti opit.

Vierailija
46/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosekeitot, uunikasvikset, täytetyt kasvikset, kasviten dippaus (esim porkkana), paistetut kasvikset, kasvisten lisääminen pääruoan joukkoon yms

Unohtakaa nyt oikeesti se jäävuorisalaatin ja kurkun iänikuinen jyrsintä, ei ihme jos kuvottaa. Rohkeasti kokeilemaan, ohjeita on netti pullollaan. Moussakaa, täytettyjä kesäkurpitsoja, kesäkurpitsalasagnea, kaalipataa, sienisoossia..

Ihan turha keksiä tekosyitä kun kuse on haluamattomuudesta, laiskuudesta ja aikaansaamattomuudesta.

Vierailija
47/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki blenderi. Smoothieen saa upotettua valtavan määrän erilaisia kasviksia (ja hedelmiä), joiden syönti muuten voisi tuntua työläältä.

Mitään ei kannata syödä valtavia määriä.

Vierailija
48/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kannattaisi mielummin kysyä hoikilta, kuinka he niitä kasviksia käyttävät? Ovat selvästi onnistuneet siinä laihduttajia paremmin.

Vierailija
49/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa OIKEASTI laihtua, niin kyllä ne makaronilaatikot on jätettävä siitä ruokavaliosta hetimiten pois. On luovuttava suurimmasta osasta, mieluiten kaikista, nopeista hiilihydraateista. Niistä ei ole mitään ravitsemuksellista hyötyä yhtään kellekään, ehkä himoliikkuja tai ammattiurheilija voivat jossain määrin tarvita nopeitakin hiilihydraatteja, me muut ei niitä tarvita. Kaikki muukin "höttö" pois, eli einekset ym turha. Myöskin korkeahiilaristen hedelmien syönnille stoppi. Esim banaani ei ole kenellekään tarpeellista tai terveellistä. Itse olen erinomaisesti saanut pientä ylipainoa alas, kun kaikki sokeri, leipä, pasta, peruna, riisi on poissa ruokavaliostani. Syön lähinnä ruokaisia salaatteja ja myös maitotuotteiden määrän koitan pitää matalana. Nämä ohjeet laittaa fetaa runsaasti salaattiin kuulostavat järkyttäviltä: oletteko ikinä katsoneet ravintosisältöä fetajuustossa? Voihan sitä käyttää, mutta pieninä määrinä. Mieluummin esim katkarapuja, kuivaa kanaa tehtynä esim air-fryerissa minimaalisella öljylisällä, mutta ei rypsiöljyä, eikä auringonkukkaöljyä, jotka eivät ole terveydelle eduksi. Oliiviöljyä käytän melko runsaasti ja aina laadukasta sellaista. Kalaa syön melkein päivittäin, kanaa silloin tällöin, punaista lihaa en nykyisin ollenkaan. Kalan ja kanan valmistan joko savustimessa tai air-fryerissa, joskus uunissa, mutta mitään kastikkeita en sotke niihin nostamaan tarpeettomasti painoa. Yrttejä, mustapippuria ja suolaa käytän ja maku on niillä upea. Siemeniä ja pähkinöitä laitan salaatteihin kohtuudella. Kasvikset höyrystän painekeittimessä tai teen todella maukkaita kasvissosekeittoja, joihin lisään laadukasta oliiviöljyä ja joskus jopa kermaviiliä, mutta aina reilusti kuivattuja yrttejä, valkosipulia ja suolaa. Hapankaalia ja Chimchiä syön muutaman ruokalusikallisen päivittäin ja en tietenkään kuumenna näitä maitohappokäymisellä valmistettuja tuotteita, sehän tuhoaa niiden tuomat edut heti. 

Makuaisti tottuu p-skaruokaan ja saa sen totutettua laadukkaaseenkin ruokaan, jos vaan viitsii nähdä vaivaa. Syön korkeintaan 2 kertaa päivässä, ei välipaloja, koska nniille ei ole tarvetta. Nälkää ei tarvitse tuntea/ kärsiä. Noudatan mahdollisuuksien mukaan pätkäpaastoa, eli 16h en syö mitään, juon korkeintaan vettä, vihreää teetä tai kahvia, 8h ikkunassa syön kahdesti, enkä mitään shittiä silloinkaan. Ei enää edes tee mieli, kun olen tätä kaavaa pyörittänyt useamman vuoden. Myös käsite "lämmin ruoka" kannattaa unohtaa samantien. Lämpötila ei ainakaan ole se asia, joka tekee ravinnosta laadukkaampaa. Ravintoaineet säilyvät matalissa lämpötiloissa kypsentäen, jos on tarve kypsentää, mutta en kypsennä mitään sellaista, jonka voi luonnollisesti syödä tuoreena (esim. porkkana, kukkakaali, punakaali, sipuli, salaatinlehdet, oliivit). 

Laihdutuskuureista ei ole mihinkään, ne johtavat jojoiluun. Ihmisen on tehtävä perustavanlaatuinen elämäntapamuutos, jos haluaa palauttaa kehon ylipainotilasta lähelle normaalipainoa. Itse olen tehnyt tämän terveyssyistä, koska geneettisesti olen altis sydän- ja verisuonitaudeille mm. 

Tsemppiä muutokseen kaikille, jotka aidosti haluavat muutosta. Uskon, että näillä kertomillani toimintatavoilla terveys kohenee, itse olen sen selkeästi havainnut. 

Vierailija
50/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g (ja mieluiten yli) kasviksia päivässä ei ole mikään vahingossa syntyvä määrä. Jokaisella aterialla täytyy olla kasviksia/marjoja/hedelmää, jotta tulee täyteen.

Omalla kohdallani helppous on valttia. Kirsikkatomaattirasia tai babyporkkanapussi (molemmat 250g) on ihan kelpo lisuke vaikka lounaalle. Tänään aamupalalla blenderiin upposi 200g mustaherukkaa. Kasvissosekeitto on hyvä ja näppärä ruoka, kerralla tulee paljon ja no, sisältää niin paljon kasviksia kuin vain jaksaa kattilaan pilkkoa. Tykkään myös kaupan vihannesosaston tuorewok-vihanneksista (Hetki) - todella maukasta! Pakastealtaasta syön pääasiassa parsa- ja kukkakaalia (ja niitä marjoja), tosin näitä ostan myös tuoreena joskus. Uunivihannessekoitukset ovat ihan ok, mutta tuoreista kasviksista tehtynä toki parempia. Helppo homma pilkkoa pellille vaikka bataattisiivuja, parsakaalia, paprikaa, sipulia tms, pikkuisen öljyä ja suolaa päälle ja uuniin. 2-3 lämpimän aterian lisuke on valmis puolessa tunnissa.

Väli/ilta/aamupalojen kanssa menee ehkä enemmän hedelmiä. Omena ja banaani ovat vakioita, joskus ostan ananasta, melonia, mangoa, kiiviä tms. Viinirypäleet sopivat naposteluun ja makeanhimoon, toisaalta taas monipuolinen hedelmäsalaatti on ihan viikonloppuaamujen luksus, joka kattaa helposti puolet päivän kasvistarpeesta.

Itse tykkään kasviksista ja hedelmistä todella paljon, mutta kyllä silti pitkää ihan miettimällä miettiä, että tulee jokaiselle aterialle niitä otettua. Pahan päivän (ja kauppalaiskuuden) varalle on hyvä olla vaikka muutama säilykehedelmäpurkki kaapissa, helppo ja nopea "jälkkäri" :)

Vierailija
51/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vinkki minkä itse sain, oli hiilareiden korvaaminen kasviksilla (pastan sijaan höylättyä kesäkurpitsaa tai porkkanaa, peruna korvataan kesäkurpitsalla tai munakoisolla laatikkoruoissa, lasagneen myös vihanneskerroksia). Voin myös aloittaa niin että korvaa puolet em. hiilareista kasviksilla. 

Puolen kilon päiväsaanti on hankala/mahdoton saavuttaa salaatilla, siksi kannattaa suosia juureksia tms. Itse syön pari raakaa porkkanaa enne lounasta, täyttää myös kivasti. Mielessä kyllä käynyt, mitäs sitten kun kyllästyn..

Vierailija
52/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ja viisas sanontakin sanoo, että ihminen ei elä syödäkseen, vaan syö elääkseen. Pitää harvinaisen hyvin paikkansa, kun ajatellaan normaalipainon säilyttämistä. Tasapainoisella terveellisellä ruokavaliolla ei tule cravingsejä.

Vierailija
53/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa OIKEASTI laihtua, niin kyllä ne makaronilaatikot on jätettävä siitä ruokavaliosta hetimiten pois. On luovuttava suurimmasta osasta, mieluiten kaikista, nopeista hiilihydraateista. Niistä ei ole mitään ravitsemuksellista hyötyä yhtään kellekään, ehkä himoliikkuja tai ammattiurheilija voivat jossain määrin tarvita nopeitakin hiilihydraatteja, me muut ei niitä tarvita. Kaikki muukin "höttö" pois, eli einekset ym turha. Myöskin korkeahiilaristen hedelmien syönnille stoppi. Esim banaani ei ole kenellekään tarpeellista tai terveellistä. Itse olen erinomaisesti saanut pientä ylipainoa alas, kun kaikki sokeri, leipä, pasta, peruna, riisi on poissa ruokavaliostani. Syön lähinnä ruokaisia salaatteja ja myös maitotuotteiden määrän koitan pitää matalana. Nämä ohjeet laittaa fetaa runsaasti salaattiin kuulostavat järkyttäviltä: oletteko ikinä katsoneet ravintosisältöä fetajuustossa? Voihan sitä käyttää, mutta pieninä määrinä. Mieluummin esim katkarapuja, kuivaa kanaa tehtynä esim air-fryerissa minimaalisella öljylisällä, mutta ei rypsiöljyä, eikä auringonkukkaöljyä, jotka eivät ole terveydelle eduksi. Oliiviöljyä käytän melko runsaasti ja aina laadukasta sellaista. Kalaa syön melkein päivittäin, kanaa silloin tällöin, punaista lihaa en nykyisin ollenkaan. Kalan ja kanan valmistan joko savustimessa tai air-fryerissa, joskus uunissa, mutta mitään kastikkeita en sotke niihin nostamaan tarpeettomasti painoa. Yrttejä, mustapippuria ja suolaa käytän ja maku on niillä upea. Siemeniä ja pähkinöitä laitan salaatteihin kohtuudella. Kasvikset höyrystän painekeittimessä tai teen todella maukkaita kasvissosekeittoja, joihin lisään laadukasta oliiviöljyä ja joskus jopa kermaviiliä, mutta aina reilusti kuivattuja yrttejä, valkosipulia ja suolaa. Hapankaalia ja Chimchiä syön muutaman ruokalusikallisen päivittäin ja en tietenkään kuumenna näitä maitohappokäymisellä valmistettuja tuotteita, sehän tuhoaa niiden tuomat edut heti. 

Makuaisti tottuu p-skaruokaan ja saa sen totutettua laadukkaaseenkin ruokaan, jos vaan viitsii nähdä vaivaa. Syön korkeintaan 2 kertaa päivässä, ei välipaloja, koska nniille ei ole tarvetta. Nälkää ei tarvitse tuntea/ kärsiä. Noudatan mahdollisuuksien mukaan pätkäpaastoa, eli 16h en syö mitään, juon korkeintaan vettä, vihreää teetä tai kahvia, 8h ikkunassa syön kahdesti, enkä mitään shittiä silloinkaan. Ei enää edes tee mieli, kun olen tätä kaavaa pyörittänyt useamman vuoden. Myös käsite "lämmin ruoka" kannattaa unohtaa samantien. Lämpötila ei ainakaan ole se asia, joka tekee ravinnosta laadukkaampaa. Ravintoaineet säilyvät matalissa lämpötiloissa kypsentäen, jos on tarve kypsentää, mutta en kypsennä mitään sellaista, jonka voi luonnollisesti syödä tuoreena (esim. porkkana, kukkakaali, punakaali, sipuli, salaatinlehdet, oliivit). 

Laihdutuskuureista ei ole mihinkään, ne johtavat jojoiluun. Ihmisen on tehtävä perustavanlaatuinen elämäntapamuutos, jos haluaa palauttaa kehon ylipainotilasta lähelle normaalipainoa. Itse olen tehnyt tämän terveyssyistä, koska geneettisesti olen altis sydän- ja verisuonitaudeille mm. 

Tsemppiä muutokseen kaikille, jotka aidosti haluavat muutosta. Uskon, että näillä kertomillani toimintatavoilla terveys kohenee, itse olen sen selkeästi havainnut. 

Laihdutuksessa paras ohje on pääsääntöisesti se, että syö siten kuin on valmis syömään loppuelämänsä. Kiva että sun ruokavalio toimii sulle, mutta suurimmalle osalle ihmisistä tuollainen korkeintaan kaksi kertaa päivässä ruokaa ei ole kestävä elämäntapamuutos, vaan nimenomaan laihdutuskuuri. Tähän voi toki tulla selittämään, miten kaikkeen tottuu ja muinaisina aikoinakaan ei ruokaa ollut tarjolla koko aikaa jne, mutta siitä huolimatta pätkäpaasto ei todellakaan ole kaikille tai edes suurimmalle osalle ihmisistä vaihtoehto. Monille ihan jo sen takia, että ruokavalion ei halua olevan esim. sosiaalista elämää rajoittava.

Kypsentäminen on muuten hyödyksi useiden ravintoaineiden imeytymiselle, raakaruoka ei ole sekään mitenkään automaattisesti paras valinta.

Vierailija
54/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laihduta, mutta syön paljon kasviksia.  Juuri mainitut naposteluvihannekset on keino saada melkein puolet päivän vihanneksista syötyä. Otan lähes joka päivä työpöydälle kirsikkatomaatteja, babyborkkanoita tai itse leikattuja porkkana/kurkku/paprika/kukkakaali/lehtiselleri-tikkuja. Työn lomassa napostelen niitä ihan huomaamattani samaan tapaan kuin vielä muutama vuosi sitten karkkia, keksiä tai suklaata. Iltapalaksi otan usein näitä samoja kermaviili- tai jugurttidiin tai hummuksen kanssa. Myös lapsille tuntuu maistuvan. Dippeihin voi upottaa reilusti yrttejä, esim. ruohosipulia ja persiljaa.

Käytän vihanneksia myös ruuanlaitossa. Kasviswokit ja -curryt maistuvat koko perheelle. Uunijuureksia laitan usein lisäkkeeksi. Bologneseen tulee runsaasti raastettuja juureksia, lehtiselleriä ja tomaattia, lasagneen saa myös upotettua paljon kasviksia halutessaan. Patoihin ja kastikkeisiin pilkon aina myös juureksia tai vihanneksia. Pitsa- ja tortillapäivinä täytteinä on aina myös kasviksia.

Peruna- tai riisikattilan päällä höyryosassa valmistuu kasvikset kuin itsekseen (esim. pakastepussista, jos en ehdi tai jaksa pilkkoa itse). Ruokien päälle laitan aina tuoreita yrttejä. Yritän tehdä niin, että ruuan kanssa olisi aina kahdenlaista vihannesta, koska siten niitä tulee syötyä enemmän kuin vain yhtä lajia. Lisukesalaateissa yritän vaihdella sekä vihanneksia että koostumuksia. Näin talvella teen paljon erilaisia raasteita, kesällä enemmän salaatteja. Pico de gallo -tyyppiset lisäkkeet maistuu meillä myös monen ruuan kanssa. Joskus pitää oikaista ja silloin salaatin roolissa voi olla suolakurkkua, etikkapunajuuria ja hillosipuleita. Tai kerään lisukesalaatin kaupan salaattibaarista - ilman painavia proteiineja hinta jää monesti jopa edullisemmaksi kuin jos ostaisin erikseen salaatin, kurkun, paprikan, tomaatin jne.

Leivälle laitan aina vähintään kahta vihannesta: kurkkua, tomaattia, paprikaa, suolakurkkua, avokadoa, salaattia, rucolaa, basilikaa, persiljaa... Käytän usein myös kasvispohjaisia levitteitä, esim. hummusta, artisokkatahnaa jne.

Arkisin päivällisen jälkiruokana on hedelmä. Pilkon niitä usein valmiiksi lohkoiksi ja paloiksi, jolloin lapsetkin syövät niitä helpommin, kun työläs kuoriminen jää välistä. Marjoja syödään lähes päivittäin puuron tai jugurtin kanssa aamu- tai iltapalaksi.

Ja ei, en ole täydellinen. Lasten mentyä nukkumaan vihannesten viereen saattaa tulla dipattavaksi sipsejäkin, varsinkin viikonloppuisin. Ja oikein tiukassa työpäivässä napostelen yhä sitä suklaata. Ja joskus meillä tilataan lähipitserian mättöruokaa tai käydään hampurilaisravintolassa. Mutta kun perussetti on kasassa ja kasviksia tulee päivittäin jossain muodossa, niin tämä on ollut meille hyvä systeemi.

Vierailija
55/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuksessa paras ohje on pääsääntöisesti se, että syö siten kuin on valmis syömään loppuelämänsä. Kiva että sun ruokavalio toimii sulle, mutta suurimmalle osalle ihmisistä tuollainen korkeintaan kaksi kertaa päivässä ruokaa ei ole kestävä elämäntapamuutos, vaan nimenomaan laihdutuskuuri. Tähän voi toki tulla selittämään, miten kaikkeen tottuu ja muinaisina aikoinakaan ei ruokaa ollut tarjolla koko aikaa jne, mutta siitä huolimatta pätkäpaasto ei todellakaan ole kaikille tai edes suurimmalle osalle ihmisistä vaihtoehto. Monille ihan jo sen takia, että ruokavalion ei halua olevan esim. sosiaalista elämää rajoittava.

Kypsentäminen on muuten hyödyksi useiden ravintoaineiden imeytymiselle, raakaruoka ei ole sekään mitenkään automaattisesti paras valinta.

Noh, mun ruokavalio ei ole ns. raakaruokaa, se taas on ihan eri asia ja mielestäni taas jonkin sortin "uskonto" sekin. Käytän vaan nuo tuoreet raaka-aineet ensisijaisesti niin, että niiden ravintoarvo on elimistössä vielä tallella ja hyväksikäytettävissä. useimmilla suomalaisilla on ongelmana sekä puhtaan sokerin, että ylipäätään nopeiden hiilihydraattien kohtuuton saanti, kaikenlainen "napostelu" ja napsiminen, joka johtaa siihen, ettei elimistö saa koskaan asiaankuuluvaa lepoa ruuansulatuskanavaan. Emme ole hevosia, joiden pitää syödä jatkuvasti pitääkseen ruuansulatuskanavansa terveenä. Monikaan ei ole tainnut kuulla tutkimuksista, joiden perusteella sekä ylipäätään fyysinen terveys, että ns. pitkäikäisyys (terveenä) ovat vahvasti riippuvaisia ravinnonsaannista, sen määrästä ja sekä mikro- että makrolaadusta. Kysymyshän on tietysti myös itsehillinnästä ja sen ymmärtämisestä ja sisäistämisestä, mitä jokainen höttösuupala saa elimistössä aikaiseksi. Vasta pikkuhiljaa on alettu heräilemään siihenkin, millaista hidasta ja mata-asteista tulehdusta tuon hötön vetäminen elimistössämme saa aikaiseksi. Ja matala-asteinen tulehdus on sitten suoraan yhteydessä sydän- ja verisuonitautiriskiin, syöpien kehittymiseen, masennukseen, Alzheimerin taudin riskiin... vain joitakin mainitakseni. 

Jokainen tekee valintansa itse sen suhteen, mille elimistönsä haluaa altistaa ja miten terveen/ sairaan elämän haluaa valita, siltä osin, kuin siihen itse voi vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi