Paras vinkkisi, kun haluan pudottaa 8 kg vaihdevuosi-ikäisenä!
Olen joutunut ”lievän ylipainon puolelle” ja haluan takaisin vanhoihin vaatteisiin. Tavoite on 8 kg.
Minulla on ollut vaihdevuodet. Tämä tiedoksi, jos sillä on merkitystä. Olettaisin, että on.
Tiedän kyllä, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Mutta mikä on ollut sinun paras oivalluksesi?
Kommentit (56)
Itselle on sopinut leipäviljan (vehnä, ruis) vaihtaminen kauraan. ( Puuro, kauraleipä.) Tietysti paljon vihanneksia ja marjoja ja vähärasvaisia maitotuotteita, kanaa, kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin vaihdevuosi-ikäisenä 6 kg vuosi sitten. Se vaati tarkkaa annosten ja ruuan tarkkailua, herkut pois ja ruoka-annokset pienemmiksi. Painon lasku sinänsä sujui oikein hyvin, harrastan lisäksi raskasta liikuntaa, joten kulutuspuoli ja lihakset ovat kunnossa. Ei siinä laihdutuksessa mitään, mutta tänä syksynä kun alkoi illat pimetä iski kauheat hiilarinhimot ja nyt olen kerännyt 5 kg painoa takaisin. Paino kun laskee niin sitä kurinalaista ruokavaliota pitää jaksaa noudattaa loppuelämä. Minä kuvittelin, että koska liikun niin paljon voisin myös syödä vähän rennommin, mutta väärässä olin.
Tämä kokemus minullakin, vaikka en koskaan ole syönyt iltaisin. Niin ne kilot vaan tulee takaisin, jos ottaa rennommin. Aika masentavaa.
Ap
Jätin herkut pois : pullat, karkit, jälkiruuat, vehnäjauhot yleensä.Vähensin lihaa lisäsin kalaa ja kasviksia. Lihaskuntoa 2 kertaa viikossa kolme kertaa sitten kävelyä/juoksua. Unta tarpeeksi. Kyllä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Itselle on sopinut leipäviljan (vehnä, ruis) vaihtaminen kauraan. ( Puuro, kauraleipä.) Tietysti paljon vihanneksia ja marjoja ja vähärasvaisia maitotuotteita, kanaa, kalaa.
Onko kaura parempi kuin jälkiuunileipä…?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla putos paino 10kg kun jätin kaikki maitotuotteet pois. Lisää tippui kun jätin sokerit ja viljat pois. Nyt on hyvä, en kaipaa niitä enää.
Eikö tämä ole vähän vhh?
Jaa, voi se ollakin, ihan ite keksin ja kokeilin, en ole tutustunut mihinkään määriteltyihin ruokavalioihin vaan seurasin oman kroppani reaktioita. Ei varmaan sovi kaikille, mulla toimii loistavasti. Enkä harrasta mitään liikuntaa, arkiliikkumista toki tulee luonnostaa ihan kivasti. En siis käy salilla, juoksulenkeillä, harrasta jumppaa, nyrkkeilyä, uintia ym. vaan pyöräilen töihin, pyöritän lapsiperhearkea, teen pihatöitä, harvoin istun sohvalla.
Itse laihduin ihan ruokavaliota muuttamalla ja alotin säännöllisen kuntosalin 4 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laihdutin vaihdevuosi-ikäisenä 6 kg vuosi sitten. Se vaati tarkkaa annosten ja ruuan tarkkailua, herkut pois ja ruoka-annokset pienemmiksi. Painon lasku sinänsä sujui oikein hyvin, harrastan lisäksi raskasta liikuntaa, joten kulutuspuoli ja lihakset ovat kunnossa. Ei siinä laihdutuksessa mitään, mutta tänä syksynä kun alkoi illat pimetä iski kauheat hiilarinhimot ja nyt olen kerännyt 5 kg painoa takaisin. Paino kun laskee niin sitä kurinalaista ruokavaliota pitää jaksaa noudattaa loppuelämä. Minä kuvittelin, että koska liikun niin paljon voisin myös syödä vähän rennommin, mutta väärässä olin.
Tämä kokemus minullakin, vaikka en koskaan ole syönyt iltaisin. Niin ne kilot vaan tulee takaisin, jos ottaa rennommin. Aika masentavaa.
Ap
Niin on, todella masentavaa. Olen miettinyt omaa käytöstäni syksyn ja talven aikana ja miten se on vaikuttanut painonnousuun. Sen ainakin huomasin, että syksyllä ja talvella olen syönyt radikaalisti vähemmän kasviksia kuin keväällä ja kesällä. Esimerkiksi kesällä söin herkkunälkääni kasvistikkuja, joita dippailin vähärasvaiseen kermaviilidippiin. Syksyllä söin ihan sipsejä ja karkkia, koska "voihan sitä välillä herkutella". Herkkujen energiamäärissä vaan on kauhea ero. Salaatin virkaa on talvella toimittanut aterian yhteydessä 3-5 kirsikkatomaattia ja se on voinut olla päivän ainoa kasvis mitä olen syönyt.
Nyt päätin, että lisään kasvikset takaisin ruokavalioon ihan tietoisesti. Ne täyttävät mahaa ja lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen dieetti. Olin ihmeissäni, että paino todellakin putoaa vaihdevuosi-ikäisenä, kun opettelin syömään vähähiilihydraattisesti. Myös pätkäpaasto auttaa painonpudotuksessa.
Olen tässä tavallaan kokeillut pätkäpaastoa epävirallisesti, mutta ei se toiminut. Eli jätin pois iltasyömiset.
Ap
Miten pätkäpaastoa noudatetaan epävirallisesti?
Tarkoitin, etten lukenut mitään ohjeita enkä ollut orjallinen kellon kanssa. Tunti sinne tai tänne. Enkä vähentänyt syömistä, jos sitäkin pitää tehdä.
Ap
No, eihän sellainen pätkäpaasto mitenkään laihduta.
Aloita vaikka 16/8 pätkäpaasto ja syö välillä klo 10-18 kolme terveellistä ateriaa. Energiavaje on tärkeä osa pätkäpaastoa.
Eli kaloreiden laskemista sekin.
Niin, eihän mikään pätkäpaasto laihduta, jos syö yhtä paljon kuin ennen. Pätkäpaastolla kätevästi putoaa 2 ateriaa pois ja jäljellejäävillä voi syösä normaalia ruokaa.
Laske kalorit. Syö 1000 kaloria päivässä. Jos harrastat kovasti liikuntaa,voit syödä kulutettujen kaloreiden verran lisää. Älä lopeta, vaikka ekoina viikkoina tuloksia ei vielä näy, sillä pidemmän päälle tämä toimii varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että leivän laatu on ratkaiseva tekijä vaan mitä leivän päälle laittaa ja montako leipää päivässä syö. Kannattaa joskus keittiövaakan kanssa punnita se rasva, juusto ja levite, mitä menee yhden leivän päälle ja katsoa vaikka Finelistä miten paljon siinä on energiaa. Voitte yllättyä. Käytän oivariinia omasta mielestäni vähän, mutta sitten kun punnitsin sen niin yhdelle leivälle meni yli 10 g, joka on 65 kcal. Päivässä söin neljä leipää niin pelkästä rasvasta tuli 260 kcal. Siihen vielä juustot, leikkeleet ja se itse leipä päälle. Kannattaa tosiaan miettiä leivän sijaan jokin toinen välipala.
Vierailija kirjoitti:
Laske kalorit. Syö 1000 kaloria päivässä. Jos harrastat kovasti liikuntaa,voit syödä kulutettujen kaloreiden verran lisää. Älä lopeta, vaikka ekoina viikkoina tuloksia ei vielä näy, sillä pidemmän päälle tämä toimii varmasti.
Ei toimi takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että leivän laatu on ratkaiseva tekijä vaan mitä leivän päälle laittaa ja montako leipää päivässä syö. Kannattaa joskus keittiövaakan kanssa punnita se rasva, juusto ja levite, mitä menee yhden leivän päälle ja katsoa vaikka Finelistä miten paljon siinä on energiaa. Voitte yllättyä. Käytän oivariinia omasta mielestäni vähän, mutta sitten kun punnitsin sen niin yhdelle leivälle meni yli 10 g, joka on 65 kcal. Päivässä söin neljä leipää niin pelkästä rasvasta tuli 260 kcal. Siihen vielä juustot, leikkeleet ja se itse leipä päälle. Kannattaa tosiaan miettiä leivän sijaan jokin toinen välipala.
Sen leivän voi jättää sieltä alta pois ja syödä vain ne ravintopitoiset päällyset. Pysyy painokin hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Juoksulenkkejä vaikka 5x viikossa.
Kai ymmärrät, että tällainen neuvo johtaa vain rasitusvammoihin vaihdevuodet ohittaneella ja usein nuoremmillakin?
Tärkeintä laihduttamisessa on ruokavalion muutos.
Mulla auttoi vaihdevuosien tuomien kilojen kanssa pätkäpaasto. Laihduin 15 kg ja edelleen lähtee n. kilo per kuukausi eikä tarvii miettiä mitä syö, eikä tuntea nälkää. Nykyään jos syön illalla tulee paha olo. En pysty syömään muutenkaan enää paljon ruokaa.
Avioero. Kummasti tippui 16 kiloo.
Kuntosalitreeni, kunnon painot eikä mitään parin kilon heiluttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sen leivän voi jättää sieltä alta pois ja syödä vain ne ravintopitoiset päällyset. Pysyy painokin hallinnassa.
Joku meetvursti, homejuusto tai nitriittikinkku tuskin tuo onnea täysjyväleivän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joku meetvursti, homejuusto tai nitriittikinkku tuskin tuo onnea täysjyväleivän sijaan.
Mutta juusto ja voi tuovat. Kananmunakin on usein se leivänpäällinen tai sardiini/makrilli. Valintoja pystyy tekemään eikä tarvitse valita sitä huonoa.
Olen itse onnistunut yli nelikymppisenä ketoosin avulla. Ketoosiin pääsee riittävän alhaisilla hiilareilla (yksilöllistä, 20-50g hh/päivä) tai riittävän alhaisilla kaloreilla (n. 800kcal/päivä eli käytännössä vlcd-tuotteilla). Jälkimmäistä voi käyttää alussa nopeaan ketoosiin pääsyyn, josta jatkaa esim. viikon päästä ketogeenisella ruokavaliolla.
Tutki asiaa runsaasti, hyviin lähteisiin pääsee esim. Facebookin ketogeeniseen elämään keskittyneiden ryhmien kautta. Yleinen makrajakauma on 5 % hh (vihreistä kasviksista), 25 % prot (liha, kala, kananmuna) ja 70 % rasvaa (pehmeitä ja kovia, pähkinät, avokadot jne kuuluu tähän, tosin niissä on myös hiilaria). Lataa puhelimeen jokin appi, joka laskee makrot puolestasi. Minulla on ilmainen fatsecret.
Ketogeenisessä isoin asia on ajatusten muutos: rasva ei ole vihollisesi, sokeri on. Lipsua ei kannata varsinkaan alussa yhtään, sillä vain ketoosi tuo selvät edut painonpudotukseen: ei nälkää, ei mielitekoja.
Itse pudotin tuon mainitsemasi 8kg kuukaudessa matkani alussa (ensimmäiset 6 kg vlcd:n avulla 15 päivässä), tosin minulla oli paljon pudotettavaa.
Juoksulenkkejä vaikka 5x viikossa.