Paras vinkkisi, kun haluan pudottaa 8 kg vaihdevuosi-ikäisenä!
Olen joutunut ”lievän ylipainon puolelle” ja haluan takaisin vanhoihin vaatteisiin. Tavoite on 8 kg.
Minulla on ollut vaihdevuodet. Tämä tiedoksi, jos sillä on merkitystä. Olettaisin, että on.
Tiedän kyllä, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Mutta mikä on ollut sinun paras oivalluksesi?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen dieetti. Olin ihmeissäni, että paino todellakin putoaa vaihdevuosi-ikäisenä, kun opettelin syömään vähähiilihydraattisesti. Myös pätkäpaasto auttaa painonpudotuksessa.
Olen tässä tavallaan kokeillut pätkäpaastoa epävirallisesti, mutta ei se toiminut. Eli jätin pois iltasyömiset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio
Paljon hiilareita maksimissaan?
Miten vhh ja keto eroaa toisistaan?
Ap
Ozempic- diabeteslääke. Voi käyttää, vaikkei olisi diabetesta. On kyllä kallis eli maksaa ainakin 125€/kk, mutta enemmänkin, jos tarvitsee isomnan annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen dieetti. Olin ihmeissäni, että paino todellakin putoaa vaihdevuosi-ikäisenä, kun opettelin syömään vähähiilihydraattisesti. Myös pätkäpaasto auttaa painonpudotuksessa.
Olen tässä tavallaan kokeillut pätkäpaastoa epävirallisesti, mutta ei se toiminut. Eli jätin pois iltasyömiset.
Ap
Miten pätkäpaastoa noudatetaan epävirallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ozempic- diabeteslääke. Voi käyttää, vaikkei olisi diabetesta. On kyllä kallis eli maksaa ainakin 125€/kk, mutta enemmänkin, jos tarvitsee isomnan annoksen.
Suksi kuuseen lääkkeitä mainostamasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkoitin, etten lukenut mitään ohjeita enkä ollut orjallinen kellon kanssa. Tunti sinne tai tänne. Enkä vähentänyt syömistä, jos sitäkin pitää tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio
Paljon hiilareita maksimissaan?
Miten vhh ja keto eroaa toisistaan?
Ap
Keto on vhh:n alalaji. Hiilareiden määrä pitää itse ratkaista oman tarpeen mukaan, se on yksilöllistä. Jos sua vhh kiinnostaa, niin perehdy siihen hyvin, niin tiedät mitä olet tekemässä. Se ei ole pelkästään hiilareitten vähentämistä, vaan makrojen suhde on tärkeä.
Mulla putos paino 10kg kun jätin kaikki maitotuotteet pois. Lisää tippui kun jätin sokerit ja viljat pois. Nyt on hyvä, en kaipaa niitä enää.
Ei mitään ihmedieettejä! Ikää tulee koko ajan, samoin siis painoa. Rasva-aineenvaihdunta muuttuu olennaisesti vaihdevuosien jälkeen. Aino keino on syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Laihdutusvaiheessa pitäisi nipistää n 500 Kcal päivässä, jotta saat painoa tippumaan. Sokeri, alkoholi ja huonot hiilarit miniiin, eli valkoiset vehnäjauhot mm. Enemmän kuituja, kasviksia ja hedelmiä. Pikaruuat pois kokonaan laihdutusvaiheessa. Lautasmalliruokailua. Se, joka ehdottaa täällä laihdutuslääkettä on todennäköisesti itse sellainen ylipainoinen, joka ei edes tosissaan kokeile elintapojen muutosta. Elintapamuutokset ovat ensisijaiset tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla putos paino 10kg kun jätin kaikki maitotuotteet pois. Lisää tippui kun jätin sokerit ja viljat pois. Nyt on hyvä, en kaipaa niitä enää.
Eikö tämä ole vähän vhh?
Minä laihdutin vaihdevuosi-ikäisenä 6 kg vuosi sitten. Se vaati tarkkaa annosten ja ruuan tarkkailua, herkut pois ja ruoka-annokset pienemmiksi. Painon lasku sinänsä sujui oikein hyvin, harrastan lisäksi raskasta liikuntaa, joten kulutuspuoli ja lihakset ovat kunnossa. Ei siinä laihdutuksessa mitään, mutta tänä syksynä kun alkoi illat pimetä iski kauheat hiilarinhimot ja nyt olen kerännyt 5 kg painoa takaisin. Paino kun laskee niin sitä kurinalaista ruokavaliota pitää jaksaa noudattaa loppuelämä. Minä kuvittelin, että koska liikun niin paljon voisin myös syödä vähän rennommin, mutta väärässä olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkoitin, etten lukenut mitään ohjeita enkä ollut orjallinen kellon kanssa. Tunti sinne tai tänne. Enkä vähentänyt syömistä, jos sitäkin pitää tehdä.
Ap
No, eihän sellainen pätkäpaasto mitenkään laihduta.
Aloita vaikka 16/8 pätkäpaasto ja syö välillä klo 10-18 kolme terveellistä ateriaa. Energiavaje on tärkeä osa pätkäpaastoa.
Terkkari kirjoitti:
Ei mitään ihmedieettejä! Ikää tulee koko ajan, samoin siis painoa. Rasva-aineenvaihdunta muuttuu olennaisesti vaihdevuosien jälkeen. Aino keino on syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Laihdutusvaiheessa pitäisi nipistää n 500 Kcal päivässä, jotta saat painoa tippumaan. Sokeri, alkoholi ja huonot hiilarit miniiin, eli valkoiset vehnäjauhot mm. Enemmän kuituja, kasviksia ja hedelmiä. Pikaruuat pois kokonaan laihdutusvaiheessa. Lautasmalliruokailua. Se, joka ehdottaa täällä laihdutuslääkettä on todennäköisesti itse sellainen ylipainoinen, joka ei edes tosissaan kokeile elintapojen muutosta. Elintapamuutokset ovat ensisijaiset tässä asiassa.
Vhh, mitä on ehdotettu, ei ole mikään ihmedietti. Ei pidä huudella mielipiteitä asiasta, josta ei tiedä.
Säännöllinen ateriarytmi, annoskoot.
Söin kaikkea, mutta kohtuullisesti.
Herkut pois, alkoholi pois.
Lisää liikuntaa.
Toimii.
Putosi tuon verran vajaassa vuodessa, aloitin vähähiilarisella, mutta jatkoin samankokoisilla annoksilla ja kieltäydyin tiukasti työpaikan kekseistä ja suklaanamuista, joita kahvipöytään aina ilmaantuu.
Viisi ateriaa päivässä. Hedelmä, porkkana, vähän pähkinöitä ja kaakaonibsejä napostelun himoon tai paljasta ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No, eihän sellainen pätkäpaasto mitenkään laihduta.
Aloita vaikka 16/8 pätkäpaasto ja syö välillä klo 10-18 kolme terveellistä ateriaa. Energiavaje on tärkeä osa pätkäpaastoa.
Eli kaloreiden laskemista sekin.