Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autetaan löytämään kadoksissa olevia elokuvia, biisejä jne.

Vierailija
03.01.2022 |

Onko sinulla unohduksissa oleva elokuva, sarja, kappale, kirja tms. mutta nimi ei tule päähän? Kerro tähän ketjuun muistamiasi asioita vihjeeksi niin muut voivat yrittää auttaa löytämään hakemasi :)

Kommentit (6001)

Vierailija
861/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vampyyri- tai Frankenstein-leffa, jossa olevassa kohtauksessa mies kävelee vuoriston halki auringon laskiessa linnalle. Kun pimeä on jo tullut, hän kulkee kuohuvan joen vierustietä ja siitä menee vaunut ohitse. Cinematografia on hieno, ei taida olla ihan uusimpia leffoja, mutta kuitenkin väri-. Luulisi, että tämä on helppo löytää, koska aiheen leffat on tunnettuja, mutta ei vaan onnistu...

Werner Herzogin ohjaustyö "Nosferatu - yön valtias" (1979). Päärooleissa Bruno "meemi-Hitler kuulee..." Ganz ja Klaus "kahjo" Kinski. Musiikista vastaa saksalainen etnoprogebändi Popol Vuh. Ensimmäinen versio, mykkä, valmistui jo vuonna 1922.

Vierailija
862/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarja tai elokuva, missä oli pari poikaa, ilmeisesti jonkinsortin nörttejä. He tulostivat koneella jotenkin naisen ja muistan siitä vain sen miten he halusivat sille naiselle isot rinnat.

Mikäköhän tämä oli? Vaivannut jo vuosia.

Elokuva on Lisa - Unelmien nainen (Weird Science 1985). Elokuvaan perustuen oli myös tv-sarja Lisa ja pojat (Weird Science 1994-1998).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hämärä mielikuva sellaisesta musiikkivideosta, joka tuli Mtv:ltä (siis siltä musiikkikanavalta, ei maikkarilta) 90-luvulla ja videossa juoksi dobermanneja tai muita samantyyppisiä koiria ehkä hidastettuna. Muistelisin, että biisin esittäjä olisi ollut amerikkalainen alternative-bändi Orbit, mutta ainakaan youtubesta en millään löydä sitä videota. Biisin kulkua en yhtään muista.

Olenkohan nähnyt unta, vai onko sellainen biisi/ video olemassa?

Tämäkin ehkä vähän kaukaa haettua kun on vain yksi koira eikä sekään ole dobermanni, mutta mites Apollo 440 - Stop The Rock?

Vierailija
864/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mustavalkoinen elokuva. En tiedä minä vuonna kuvattu, mutta näytettiin Yleltä joskus 13-15 vuotta sitten. Pääosassa kaksi naista, muistaakseni toinen oli lihavampi ja "emäntämäisempi" ja toinen laihempi. Heillä oli kylässä joku henkilö, jonka he sitten vahingossa t@ppoiv@t. Sitten vähän ajan päästä taloon alkoi tulla lisää henkilöitä kyselemään tämän kuolleen henkilön perään ja sitten naiset päätyivät yksi toisensa perään t@pp@m@@n nämä kyselijät.

Eikö kukaan tiedä, mikä elokuva kyseessä?

Elokuvassa Siivooja, jossa Elina Knihtilä pääosassa, oli hiukan juoni tuonnepäin

Vierailija
865/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkamies pysähtyy kahville sinne, missä on pisin jono eli paras palvelu hymyn kera

Juurikin näin, oisko tulleet sen tytön vuoksi, ..."oli tullut toinen mies, joka tytön vei"...

Mutta edelleen kuka laulaja/kappale?

..."Ja mä lähdin pohjoiseen, olin ajanut mä yön ja aamunkajon aikaan aattelin nyt jotain syön"...

..."rekkamies sen tietää että paras paikka on, se jonka eessä rekkajono jono oottaa loputon"...

Popedan Ajan päivin ajan öin tuo ajatus,mutta kurkkaa You tubesta Rahtibiisit.Niitä on aika monta.

Vierailija
866/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta 90-luvulta on jäänyt mietityttämään pari ohjelmaa, joita en ole saanut selvitettyä:

1) Simppeli ötökkäpiirretty, jonka jaksot oli lyhyitä, varmaan max 5 min mittaisia. Näitä siis tuli joskus pitempien ohjelmien välissä vähän kuin täyteohjelmina. Tässä ei taidettu puhua mitään varsinaisia sanoja, äänneltiin vain. Muistelisin että ainakin yhdessä jaksossa jollain ötökällä meni hermot meteliin kun toinen (ehkä heinäsirkka) opetteli soittamaan viulua. Minulla olisi mielikuva, että näitä olisi ollut videokasetille nauhoitettujen Maija Mehiläisen tms. jaksojen välissä, joten telkkarista tämä on tullut varmaan 80-90-lukujen vaihteessa tai viimeistään 90-luvun alussa (olen itse 1988 syntynyt). Ja kyseessä ei siis ole mikään Ötökän Elämää, vaan paljon yksinkertaisemmin (käsin) piirretty, ehkä vähän jopa tikku-ukkomainen animaatio.

2) Kyseessä saattaa olla elokuva. Animaatiossa on jotain kivestä tehtyjen peikkojen oloisia hahmoja, jättiläisiä, jotka on paikoilleen jähmettyneinä (tai sitten ihan vaan nukkuvat) jossain karussa kivikkomaisessa ympäristössä. Näyttävät vähän siltä kuin olisivat itsekin kiveä ja kalliota. Joku tyyppi (ehkä päähahmo) seikkailee siellä niiden seassa, kunnes nuo "peikot" alkaa yhtäkkiä heräillä. Muistelisin että jollain peikolla nenästä valui ällöttävää harmaata räkää tms. siinä vaiheessa kun ne vielä nukkuivat.

Vierailija
867/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuva nuorista rakastavaisista 1990-luvun lopulta tai 2000- luvun alusta. Nuori mies palaa kotiseudulle, muistaakseni äitinsä vuoksi, joka sairas. Kotikaupungissa asui myös entinen tyttöystävä, joka tapaili jotain kylän pahispoikaa. Tämän kotiinpalaaja alkaa piirittää tyttöä, jolloin pahis kavereineen alkaa kiusaamaan nuorukaista. Lopussa ovat kavereita, seurustelee tytön kanssa. Onnellista kisailua autoilla, nuorukainen jää junan alle, juuri kun oli kaikki hyvin. Tositapahtumiin perustuva. Olen googletellut eri hakusanoilla, ei löydy.

Vierailija
868/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudesta 90-luvulta on jäänyt mietityttämään pari ohjelmaa, joita en ole saanut selvitettyä:

1) Simppeli ötökkäpiirretty, jonka jaksot oli lyhyitä, varmaan max 5 min mittaisia. Näitä siis tuli joskus pitempien ohjelmien välissä vähän kuin täyteohjelmina. Tässä ei taidettu puhua mitään varsinaisia sanoja, äänneltiin vain. Muistelisin että ainakin yhdessä jaksossa jollain ötökällä meni hermot meteliin kun toinen (ehkä heinäsirkka) opetteli soittamaan viulua. Minulla olisi mielikuva, että näitä olisi ollut videokasetille nauhoitettujen Maija Mehiläisen tms. jaksojen välissä, joten telkkarista tämä on tullut varmaan 80-90-lukujen vaihteessa tai viimeistään 90-luvun alussa (olen itse 1988 syntynyt). Ja kyseessä ei siis ole mikään Ötökän Elämää, vaan paljon yksinkertaisemmin (käsin) piirretty, ehkä vähän jopa tikku-ukkomainen animaatio.

2) Kyseessä saattaa olla elokuva. Animaatiossa on jotain kivestä tehtyjen peikkojen oloisia hahmoja, jättiläisiä, jotka on paikoilleen jähmettyneinä (tai sitten ihan vaan nukkuvat) jossain karussa kivikkomaisessa ympäristössä. Näyttävät vähän siltä kuin olisivat itsekin kiveä ja kalliota. Joku tyyppi (ehkä päähahmo) seikkailee siellä niiden seassa, kunnes nuo "peikot" alkaa yhtäkkiä heräillä. Muistelisin että jollain peikolla nenästä valui ällöttävää harmaata räkää tms. siinä vaiheessa kun ne vielä nukkuivat.

Tuosta ekasta tuli heti mieleen Siniritari, puolalainen sarja (alkuperäinen nimi Przygody blekitnego rycerzyka). Youtubesta löytyy jotain jaksoja/pätkiä. Tämä tuli töllöstä juuri samoihin aikoihin kuin Maija Mehiläinen. Itse yritin joskus etsiä tiettyä jaksoa, jossa joku hahmoista soitti viulua tosi kauniisti ja se oli silloin lapsena kauneinta mitä olin ikinä kuullut!

Vierailija
869/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Routaraja kirjoitti:

Kateissa nuorten elokuva, jossa kosketinsoittaja haluaa poikien bändiin mukaan, mutta ei pääse kun on tyttö. Pakko on bändiin päästä niin vaihtaa pukeutumisen tyyliä enemmän rock'n rolliin ja tekeytyy pojaksi. Esittäytyy ikään kuin omana serkkunaan. Tärkeä osuus elokuvassa on isoisällä, joka jollain tavoin varoitti kaksoisroolin seurauksista ja rankkaa se alkoi olla kun piti kehitellä tekosyitä mikseivät koskaan ole yhdessä.

Lopulta jossain isossa konsertissa oli ollu niin kiire valmistautua rooliin, että tytön paidan helma jää pojan housujen kauluksen päälle ja tietysti joku huomaa kesken konsertin. Jotain tapahtui vaan en muista mitä. Joku kosketinsoolo oli niin hyvä, että se kasetilla oli autossa mukana niin sai soittaa ja kysyä tiedätkö mikä.

Nyt ollaan jännän äärellä tunnistaako joku englantilaisen elokuvan 90-luvun alkupuolelta. Niin tai kasarin lopulta.

Mackien salaisuus eli The Challengers, löytyy youtubesta.

https://www.imdb.com/title/tt0097038/

Hyvänen sentään! Kävin vain lounaalla, pitkällä lounaalla, niin täällä on vastaus ja vielä elokuva katsottavaksi. Kiitoksia paljon.

Tämä oli se elokuva, jonka VHS-tallenteen katoaminen sai laittamaan videot tietokantaan. Kerrankin oli elämässä jotain järjestyksessä. Lainasin jonkin dokumentin ja tämä oli samalla nauhalla. Lainaus oli vain lainattu hetkeksi eteenpäin - ja tietysti jäi sille tielle. Noin 30 vuotta sitten.

Vierailija
870/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen esittämä lie suomenkielinen versio Elvis Presleyn All Shook up -biisistä..? Siinä lauletaan "Mun sukat jalassa, pyöriiii". :D Ei löydy googlettamalla mitään.

Vierailija
871/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellis kirjoitti:

Kaksi mysteeriä jostain 80-luvulta:

1) Suomessa esitetty englanninkielinen tv-sarja, joka sijoittui ehkä 1800-luvulle jonnekin siirtomaahan (tai ehkä Jenkkeihin). Yksi päähenkilöistä oli palvelijatar tms. nimeltään Ellen, jolla oli kai avioton lapsi, poika noin 10-15 v, ja suhde isännän tai pehtoorin kanssa. Tuli telkkarista 1981 tai 1982. 

Muistan jollain tapaa yksinkertaiset "uudisraivaajamaiset" lautamökit, ainakin sisältä. 

2) Tsekkiläinen tai muu itäeurooppalainen piirretty leffa, jossa lelut, paimentyttö ja paimenpoika tms, heräsivät henkiin, ja jossain vaiheessa jättimäinen iso robotti yritti syödä heidät. Jostain 80-luvun puolivälin paikkeilta tai vähän sen jälkeen. 

Jos muistat, minä viikonpäivänä sarja on tullut, pystyy tv-ohjelman nimen löytämään vanhoja sanomalehtiä selaamalla. Suuri osa niistä on digitoituna saatavilla.

Vierailija
872/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen esittämä lie suomenkielinen versio Elvis Presleyn All Shook up -biisistä..? Siinä lauletaan "Mun sukat jalassa, pyöriiii". :D Ei löydy googlettamalla mitään.

Vissiin tätä Eero ja Jussi -versiota tarkoitat:

Vierailija
873/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on levytetty kappale, se löytyy tuolta: https://www.fenno.musiikkiarkisto.fi/

Vierailija
874/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkamies pysähtyy kahville sinne, missä on pisin jono eli paras palvelu hymyn kera

Juurikin näin, oisko tulleet sen tytön vuoksi, ..."oli tullut toinen mies, joka tytön vei"...

Mutta edelleen kuka laulaja/kappale?

..."Ja mä lähdin pohjoiseen, olin ajanut mä yön ja aamunkajon aikaan aattelin nyt jotain syön"...

..."rekkamies sen tietää että paras paikka on, se jonka eessä rekkajono jono oottaa loputon"...

Popedan Ajan päivin ajan öin tuo ajatus,mutta kurkkaa You tubesta Rahtibiisit.Niitä on aika monta.

"Ajan päivin, ajan öin" on Pulkkisesta tutun Ruusulaulun kantava teema.

Vierailija
875/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on levytetty kappale, se löytyy tuolta: https://www.fenno.musiikkiarkisto.fi/

Tosiaan, on muitakin kuin Eero ja Jussi.

Agents ja Jorma Kääriäinen, Buona Sera ja Scoogie Bros noin ainakin ensisilmäyksellä.

Vierailija
876/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarja kadoksissa kirjoitti:

Olen yrittänyt pitkään etsiä sarjaa, joka tuli ensimmäisen kerran varmaankin joskus 80 -luvulla ja uskoakseni uusintana joskus 90-luvulla. 

Kyseessä on todennäköisesti Brittisarja, jaksoja luultavasti vain n. 3-6.

Sarjassa on nuorehko nainen, joka on naimisissa muistaakseni jollain tavalla hieman jälkeen jääneen miehen kanssa. Ko. nainen rakastuu toiseen mieheen ja tämä pari päättää yhdessä tappaa naisen aviomiehen. 

Tarkoitukseen järjestetään veneretki jonnekin lammelle ja aviomies hukutetaan "onnettomuudessa". 

Hetken kaikki on hyvin, osin mädäntynyt ruumis löytyy jostain vesilaitoksen viemäristä tms. ja pari käy sen tunnistamassa. 

Jonkin ajan päästä kuollut mies alkaa kuitenkin kummittelemaan parille, ilmestyy heidän väliinsä sängyssä tuossa mädässä ulkoasussa yms. 

Lopulta pari on niin tuskainen, että molemmat päättävät tappaa itsensä syanidilla.

Olen yrittänyt etsiä kaikilla mahdollisilla hakusanoilla, mutta vielä ei ole oikea sarja löytynyt. Saattaa olla 2-3 osainen minisarja tms. Muuta en tuosta enää muista. 

Therese Raquin? Pääosassa Kate Nelligan.

https://m.imdb.com/title/tt0080292/

Vierailija
877/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuva, jossa mies (ja ehkä hiiri, mutta voi olla, että tämä on muistuma Green Milestä tms) muuttuu jotenkin kuolemattomiksi. Elokuva ehkä loppuu siihen, että mies irtoaa jotenkin avaruusaluksesta, ja jää ikuisiksi ajoiksi leijailemaan avaruuteen. Hän oli myös ehkä jotenkin arpinen, koska oli elänyt niin kauan, että iho oli ennättänyt ottaa yhtä jos toista osumaa. 

2001: Avaruusseikkailu.

Pimeä tähti 1974?

Vierailija
878/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarja kadoksissa kirjoitti:

Olen yrittänyt pitkään etsiä sarjaa, joka tuli ensimmäisen kerran varmaankin joskus 80 -luvulla ja uskoakseni uusintana joskus 90-luvulla. 

Kyseessä on todennäköisesti Brittisarja, jaksoja luultavasti vain n. 3-6.

Sarjassa on nuorehko nainen, joka on naimisissa muistaakseni jollain tavalla hieman jälkeen jääneen miehen kanssa. Ko. nainen rakastuu toiseen mieheen ja tämä pari päättää yhdessä tappaa naisen aviomiehen. 

Tarkoitukseen järjestetään veneretki jonnekin lammelle ja aviomies hukutetaan "onnettomuudessa". 

Hetken kaikki on hyvin, osin mädäntynyt ruumis löytyy jostain vesilaitoksen viemäristä tms. ja pari käy sen tunnistamassa. 

Jonkin ajan päästä kuollut mies alkaa kuitenkin kummittelemaan parille, ilmestyy heidän väliinsä sängyssä tuossa mädässä ulkoasussa yms. 

Lopulta pari on niin tuskainen, että molemmat päättävät tappaa itsensä syanidilla.

Olen yrittänyt etsiä kaikilla mahdollisilla hakusanoilla, mutta vielä ei ole oikea sarja löytynyt. Saattaa olla 2-3 osainen minisarja tms. Muuta en tuosta enää muista. 

Sen verran rupesi asia nyt kiusaamaan, kun asia tuli taas pitkästä aikaa mieleen, että päätin selvittää asian, vaikka se sitten ottaisikin vähän enemmänkin aikaa.

Netistä löytyi hyvä lista Brittisarjoista: 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_British_television_programmes

Tuolta löytynee ratkaisu muihinkin kadoksissa oleviin Brittisarjoihin, vastaavia listoja löytynee muidenkin maiden sarjoihin.

Aloin käymään listää läpi vasemmasta sarakkeesta ylhäältä alaspäin karsien kaikki muut kuin draamasarjat/trillerit ja T-kirjaimen kohdalle päästyäni ratkaisi löytyikin kuvausta lukiessani. 

Sarjahan oli tosiaan 80-luvun taitteesta, Brittisarja ja 3 osainen. 

Kyseessä on siis:

https://en.wikipedia.org/wiki/Th%C3%A9r%C3%A8se_Raquin

ja erityisesti sen 1980 ilmestynyt Brittisarjaversio:

https://www.imdb.com/title/tt0080292/

Sarja oli näemmä kokonaisuudessaan ladattu Youtubeenkin, mutta päätin nyt kuitenkin tilata siitä DVD version vähän paremmalla kuvalla, kun tuli kerran selvitettyä alkuperäkin.

Aika hyvin lähes kaikki elokuvat / sarjat on vielä saatavissakin, Suomenkielisillä teksteillä tosin ei ehkä monikaan. Tarvittaessa nykyinen tekstityskääntäjä kyllä auttaa jonkinlaisen tönkkökäännösen aikaansaamisessa.

Ai, en huomannutkaan tätä. Olit jo itse ratkaissut tehtävän. 🙂 Muistan itsekin sarjan, mutta nimi ei tullut mieleen. Piti verryttää muistiani naispääosan esittäjästä ja kesti tähän päivään saakka, että muistin Kate Nelliganin nimen. Sitä kautta lähdin sitten hakemaan tietoa, mutta se ei nyt ollutkaan tarpeen. Eipä hätiä mitiä.

Vierailija
879/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 -luvun biisi joka oli näillä kokoelmalevyillä.

Kappale oli ihan tyypillistä kasariläiskettä.

Sanoitus oli ehkä "this love will last forever" ja "take my hand and close your eyes . I" ll be yours tonight..

Voi vitsit melodia soi ihan kirkkaana ja selvänä mielessä ja olen yrittänyt etsiä noilla lauseilla mutta ei.

Vierailija
880/6001 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980 -luvun biisi joka oli näillä kokoelmalevyillä.

Kappale oli ihan tyypillistä kasariläiskettä.

Sanoitus oli ehkä "this love will last forever" ja "take my hand and close your eyes . I" ll be yours tonight..

Voi vitsit melodia soi ihan kirkkaana ja selvänä mielessä ja olen yrittänyt etsiä noilla lauseilla mutta ei.

Ekana tuli mieleen Banglesin Eternal Flames, mutta sen kai tunnistaisit muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi