Autetaan löytämään kadoksissa olevia elokuvia, biisejä jne.
Onko sinulla unohduksissa oleva elokuva, sarja, kappale, kirja tms. mutta nimi ei tule päähän? Kerro tähän ketjuun muistamiasi asioita vihjeeksi niin muut voivat yrittää auttaa löytämään hakemasi :)
Kommentit (6191)
winner kirjoitti:
Siinä on niinku semmone nainen tai siis mummo joka sit muistelee sitä kun se on niinku tyttö ja sit siinä on semmone jätkä, ketä on sen kans ja sit ne on jossain laivalla. Jostain 2000-luvun alusta on tämmöinen hämärä mielikuva, tai sit voi se olla et oli 2014, nää on niin samanlaisii kaikki nää vuodet ja muistaakseni näin sen ihan Suomen elokuvateatterissa, en tosin muista olinko Oulussa vai Turussa, mut joo, se oli niin juu silloin kun mä seukkasin yhen blondin kaa ja se halus mennä kattoon sen leffan, mut mä en sit oikeesti siit niinku paljoo muista kun mä olin silloin vähän väsynyt ja heräsin yksin leffan lopputeksteihin ja sit mua nauratti kauheesti kun aattelin, et yheksän vuoden päästä voi laittaa Vauvaan jutun ja sit kuitenkin joku tietää niinku vartissa, vaikkei leffaa, niin ketä se blondi oli, ketä mä seukkasin.
4 pisteen vihje: Muistaakseni Frederik tai mikä Fredi lauloi sen tunnusmelodian.
Kukaan tuttu ei muista tämän elokuvan nimeä kirjoitti:
Muistaako kukaan psykologista kauhuelokuvaa ehkä 80-luvun alkupuolelta, jossa nainen jää ylitöihin yksin pilvenpiirtäjään ja rakennukseen tulee murhaaja (?), joka yrittää tavoittaa tätä naista? Hisseillä kuljetaan ylös alas ja nainen aina täpärästi pääsee pakoon. Loppua en muista, mutta varmaan oli amerikkalainen elokuva ja ehkä yksi jännimpiä elokuvia, joita olen nähnyt.
Taivaansilpoja?
Rimpatti-kirja vaikutti mielenkiintoiselta ja varmaan yritän hankkia myös sen itselleni. Kiitos paljon vinkistä! Mutta löytämieni kuvausten perusteella se ei liene tuo etsimäni soitinsatukirja, joka ulkoasultaan on muistikuvani perusteella hyvinkin vaatimattoman oloinen, oliko peräti mustavalkoinen. 🌸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen elokuva 80-luvulta. Mies lavastaa oman kuolemansa ja valepuvussa vaklaa sukulaisiaan. Tunnusmusiikin laulaa ehkä Juice Leskinen. Yhden säkeen muistan kappaleesta: "Sitten tapahtui niin, että kuolin pois / Nähdäkseni, kuinka moni vaikerois."
Voisi olla ja erittäin todennäköisesti onkin Anssi Mänttärin ohjaama Ylösnousemus vuodelta 1985. Pääosassa oli Ilkka Kylävaara. *Surullinen tapaus tämä ekonomi Ponsimaan tapaus*.
Kiitokset!
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan psykologista kauhuelokuvaa ehkä 80-luvun alkupuolelta, jossa nainen jää ylitöihin yksin pilvenpiirtäjään ja rakennukseen tulee murhaaja (?), joka yrittää tavoittaa tätä naista? Hisseillä kuljetaan ylös alas ja nainen aina täpärästi pääsee pakoon. Loppua en muista, mutta varmaan oli amerikkalainen elokuva ja ehkä yksi jännimpiä elokuvia, joita olen nähnyt.
Taivaansilpoja?
Päätyikö ne katolle heilumaan?
Vierailija kirjoitti:
Taivaansilpoja?
Hissi
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjelma/piirretty tv-sarja 90-luvulta. Pääosassa tontut tai menninkäiset, jotka asuivat puunkoloon rakennetussa asunnossa ja auttoivat metsän eläimiä selviämään vaaroista. Muistan, että ratsastivat kettujen selässä ja loputa sarja päättyi siihen, että tontut kuolivat. Sarjan loppu ei kuitenkaan ollut surullinen, vaan tontut ikäänkuin siirtyivät vain seuraavaan vaiheeseen elämässään ja jäivät sieluina kirmailemaan jonnekin pellolle.
Tämä taitaisi olla kirjanakin?
Vierailija kirjoitti:
Taivaansilpoja?
Kuulostaa pätkältä I'm the girl he wants to kill, vuodelta 1974. Se on jakso Thriller-nimisestä sarjasta, jossa kaikki jaksot ovat ilmeisesti omia tarinoitaan. Tätä kysyttiin joskus jossain toisessakin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko Trapped? On tosin vasta vuodelta 1989, mutta muuten kuulostaa tutulta. Tosin näitä on paljon samanlaisia.
Tämä on kyllä täydellistä hakuammuntaa, mutta kokeillaan. Eli siis hakusessa on kirja, jonka luin osapuilleen 25 vuotta sitten. Kirjassa ei ollut kansipapereita, joten kansikuvasta ei ole antaa vinkkejä. Vähän ikääntyneen oloinen, voisi olla painettu ehkä 1960-70 -luvulla. Paksuuden perusteella sivumäärä oli noin 250 - 300.
Tapahtumat sijoittuivat jonnekin Keski-Eurooppaan. Päähenkilöinä oli kaksi täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevaa nuorta naista ja toisen naisen miespuolinen sukulainen. Mahdollisesti tämä nainen sukulaisineen kuului romanikansaan tai johonkin muuhun etniseen vähemmistöön. Naiset tapasivat jossakin sattumalta, tutustuivat ja sitten tämä yksinäinen nainen liittyi tämän toisen naisen ja hänen sukulaisensa ryhmään.
Kirjassa ei ollut mitään jättimäisiä juonenkäänteitä, vaan siinä lähinnä matkusteltiin junalla ympäri Eurooppa ja juotiin paljon punaviiniä. Kuvaus jonkinlaisesta vapaasta kiertolaiselämästä.
Muistelen, että kirjan nimi olisi liittynyt jollakin tavalla junan lähtö- tai saapumisaikaan. "Kello xx jostakin/jonnekin" -tyyliin. Olen etsinyt vaikka minkälaisilla hakusanoilla kirjastojen tietokannoista ja Googlesta, mutta ei ole tärpännyt. Mielikuvani kyseisestä kirjasta ovat hyvin hatarat, mutta siitä huolimatta ajattelen sitä usein. Kaiketi siinä oli jotakin sellaista, mikä teki vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä täydellistä hakuammuntaa, mutta kokeillaan. Eli siis hakusessa on kirja, jonka luin osapuilleen 25 vuotta sitten. Kirjassa ei ollut kansipapereita, joten kansikuvasta ei ole antaa vinkkejä. Vähän ikääntyneen oloinen, voisi olla painettu ehkä 1960-70 -luvulla. Paksuuden perusteella sivumäärä oli noin 250 - 300.
Tapahtumat sijoittuivat jonnekin Keski-Eurooppaan. Päähenkilöinä oli kaksi täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevaa nuorta naista ja toisen naisen miespuolinen sukulainen. Mahdollisesti tämä nainen sukulaisineen kuului romanikansaan tai johonkin muuhun etniseen vähemmistöön. Naiset tapasivat jossakin sattumalta, tutustuivat ja sitten tämä yksinäinen nainen liittyi tämän toisen naisen ja hänen sukulaisensa ryhmään.
Kirjassa ei ollut mitään jättimäisiä juonenkäänteitä, vaan siinä lähinnä matkusteltiin junalla ympäri Eurooppa ja juotiin paljon punaviiniä. Kuvaus jonkinlaisesta vapaasta kiertolaiselämästä.
Muistelen, että kirjan nimi olisi liittynyt jollakin tavalla junan lähtö- tai saapumisaikaan. "Kello xx jostakin/jonnekin" -tyyliin. Olen etsinyt vaikka minkälaisilla hakusanoilla kirjastojen tietokannoista ja Googlesta, mutta ei ole tärpännyt. Mielikuvani kyseisestä kirjasta ovat hyvin hatarat, mutta siitä huolimatta ajattelen sitä usein. Kaiketi siinä oli jotakin sellaista, mikä teki vaikutuksen.
Mulle tulee tästä mieleen jokin Georges Simenonin romaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelen, että kirjan nimi olisi liittynyt jollakin tavalla junan lähtö- tai saapumisaikaan. "Kello xx jostakin/jonnekin" -tyyliin. Olen etsinyt vaikka minkälaisilla hakusanoilla kirjastojen tietokannoista ja Googlesta, mutta ei ole tärpännyt. Mielikuvani kyseisestä kirjasta ovat hyvin hatarat, mutta siitä huolimatta ajattelen sitä usein. Kaiketi siinä oli jotakin sellaista, mikä teki vaikutuksen.Mulle tulee tästä mieleen jokin Georges Simenonin romaani.
Ei siis Georges Simenonin Maigret-rikosromaanit vaan tosiaan sellainen ihmissuhderomaani. Ihan kuin siitä olisi ollut kaksi nimitystä siitä kirjasta, toinen liittyy matkalaukkuihn ja toinen junan saapumisaikaan. Yritän muistella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä ole Cecil Robertsin Victoria Four-Thirty?
Vierailija kirjoitti:
Alkoi tänään soimaan päässä eräs lapsuuden eurodance/technokappale, mutta en muista nimeä ja joskus vanhempana kun enemmän baareissa kävi muistan myös tämän kuulleeni silloin. Eli kappaleessa hoettiin pääosin yhtä sanaa kuin "Imminidaali a ee-ee". Kirjoitan tämän niin kuin olen sen kuullut.
Kappale oli ainakin lapsuudessa meillä jollain eurodancekokoelmalla ja julkaistu varmaan aikavälillä 1992-94. Jäänyt mieleen kun velikin tuota lauloi joskus aika ahkeraan. Nimi ja esittäjä unohtunut joten jos tunnistatte niin saa auttaa.
Tuosta ee-eestä tuli mieleen Mory Kantén Yeke yeke. Ajankohtakin sopisi suunnilleen. Kappale on julkaistu jo 80-luvun lopulla, mutta löi läpi Euroopassa vasta 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
La-la-la-la laa-laa laa-laa____ la-la-la-la laa-laa laa-laa-laaaa ___ la-la-la-la laa-laa-laa-laa-laaaa!
Minulla on tämä soinut monta vuotta päässä enkä millään keksi mikä ihme se on. :D
Se jostain syystä kuulostaa, että kuuluisi laulaa "Ale": ale-ale aalee aalee ___ ale-ale aalee-aalee-aaa ____ ale-ale aalee-aalee-aaa!
En silti yhtään tiedä, että mitkä sanat ovat oikeasti.
Kiitos sille, joka keksii :D
Minäpä kerron sulle; se oli Ikean kesäale-mainoslaulu myymäläradiossa ehken noin kymmenen vuotta sitten. Jos osaisin, kirjottaisin sulle nuoteissa sävelkulun (nousee vähitellen ale-ale-aale-aaaale ja sitten matalammalta ylösalas aa-alee!) Muistan myös Pirkan varhaisvuosien mollivoittoiset myymäläradiomusat vuodelta -99 dojojojojoiiiiing-dojojojojoiiiing! Plop plop, plussapisteitä ropisee!
Siis alkuperäinen biisi on Karl Jenkinsin Adiemus, jota tuossa Ikean mainoksessa käytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi tänään soimaan päässä eräs lapsuuden eurodance/technokappale, mutta en muista nimeä ja joskus vanhempana kun enemmän baareissa kävi muistan myös tämän kuulleeni silloin. Eli kappaleessa hoettiin pääosin yhtä sanaa kuin "Imminidaali a ee-ee". Kirjoitan tämän niin kuin olen sen kuullut.
Kappale oli ainakin lapsuudessa meillä jollain eurodancekokoelmalla ja julkaistu varmaan aikavälillä 1992-94. Jäänyt mieleen kun velikin tuota lauloi joskus aika ahkeraan. Nimi ja esittäjä unohtunut joten jos tunnistatte niin saa auttaa.
Tuosta ee-eestä tuli mieleen Mory Kantén Yeke yeke. Ajankohtakin sopisi suunnilleen. Kappale on julkaistu jo 80-luvun lopulla, mutta löi läpi Euroopassa vasta 90-luvulla.
Tässä vielä tämä laulun etsijä. En ole tätä vielä selvittänyt, mutta ei ole Mory Kante, tuokin kappale on tuttu. Sen verran, että laulajan äänestä tulee mieleen intialainen nainen. Joskus ehdottiin myös Ofra Hazan Im nin alu-kappaletta, mutta sekin tuttu eikä ole sekään.
Mikä on se sambatyylinen biisi joka soi joskus lätkotteluissa?
Mikähän oli sellainen lattarihenkinen biisi, joka soi taustalla kahvimainoksessa, jossa juna ajoi vuoristomaisemissa tropiikissa? Ehkä 90-luvun alkupuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se sambatyylinen biisi joka soi joskus lätkotteluissa?
Tarkoitatko Safri duon Played alive- kappaletta?
Jos vanhempi niin sitten tuli mieleen James Brownin Sex machine.