Millaisia jumppaliikkeitä tms pitäisi tehdä kun selkä on kipeä?
Selkää särkee alaosasta ja on esim. vaikea kerätä lasten leluja lattioilta tai istua wc-pytylle. Kipu alkoi yhtäkkiä ja sitä on kestänyt nyt useamman päivän. Miten pitäisi jumpata tai venyttää selkää että se menisi paremmaksi?
Kommentit (11)
Mulla on jalat kireenä niin siksi alaselkää jomottaa. mulle auttaa takareisien venytyaliikkeet
Akuutissa selkäsäryssä mulla auttaa venytyksiä yms. paremmin kunnon kipulääke + relaksantti -yhdistelmä. Relaksantti rentouttaa jumiutuneet lihakset, jotka ovat kiristyneet kivun vuoksi, ja kipulääke vie tätä kipua pois. Sitten sellaiset asennot, joissa selkään ei satu yhtään, esim. selällä makuulla jalat 90 asteen kulmassa rahin päällä tai vatsallaan niin, että toinen jalka on suorana ja toinen koukussa lähellä kylkeä. Myös "mekka-asento" auttaa rentouttamaan, eli istut sääriesi päällä ja kurotat ylävartalon pitkälle eteenpäin lattiaa pitkin.
Sitten kun itse kipu on helpottanut, niin lihaksien vahvistamista ja venyttelyä selälle. Näin mulla helpottaa (on helpottanut, kun olen pitkäjänteisesti vahvistanua lihaksia ja venytellyt selkää, ei kipeydy enää niin helposti.)
Pitää jumpata keskivartalon lihakset kuntoon, sekä vatsan että selän puolelta. Vinot vatsalihakset on useimmilla heikossa kunnossa silloin, kun tulee alaselän kipuja. Kiertoliikkeet tekevät selälle hyvää, liian istumisen välttäminen on myös hyväksi (ja kun istut, aktivoit vatsalikset, että pysyy kroppa suorassa). Venyttelyt ovat myös tärkeitä.
Muista, jos kipu on alkanut äkillisesti, jumpat ja venyttelyt voi pahentaa asiaa. Kävely on hyvä selkäkivuissa. Myös lääkäriin kannattaa mennä, ellei mene muutamassa päivässä ohi. Kokemusta on, muutaman välilevynpullistuman muodossa.
Kokeile pakaralihas venytysliikettä. Saattaa auttaa kipuun. Toki jälkeenpäin hyvä saada lihaksia kuntoon.
Seiskalla on pointtia. Mulla on ns. emännänniska, lievä skolioosi, iskias ja alaselän kuluma eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: hae ensin lääkäriltä rentouttavaa lääkettä ja apteekista hyvää salvaa. Kolmen päivän päästä aloita venyttely ja roikkuminen, esim mattotelineellä tai lasten kiipeilytelineellä. Vahvista vatsalihaksia. Mä joudun nykyään venyttelemään ja jumppaamaan tunnin pari päivässä. Keppijumppa, kahvakuulat ja käsipainot on hyvä tehdä kotona lastenkin kanssa.
Korsetille on muutakin käyttöä kuin viettelyvaattena;) eläkettä odottellessa
Lihaskunnon vahvistamisen lisäksi tosiaan kannattaa myös venytellä. Kuten joku jo sanoi, kipeään alaselkään voi liittyä jumi, joka johtuu siitä, että alavartalon lihakset ovat liian kireät. Eli pakarat (sekä tavallinen pakaralihasvenytys että syvän pakaralihaksen venytys), takareidet mutta muutenkin erilaiset jalkojen venytykset. Joogassa on asanoita, jotka voivat auttaa tähän, esimerkiksi alaspäinkatsova koira.
Nämä jooga-asennot auttavat kipeään selkään: https://www.hikipanta.com/harjoittelu/6-tehokasta-jooga-asentoa-selkaki…
Kannattaa kokeilla!
Mullakin jumahtaa alaselkä ja venytykset sun muut helpottavat vain puoli minuuttia. Särkylääke ja relaksantti ovat lääkekaapin vakiovarusteita, samoin särkygeeli (Voltaren Forte, saapi apteekista ilman reseptiä). Venytysten kanssa saa tosiaan olla tarkkana, ettei pahenna oloa ja minulla on muutenkin yliliikkuvat nivelet, joten lihasjumin poistaminen venyttelemällä saattaa vain venyttää niveltä, eikä lihakselle tapahdu mitään. Liikuntana on lihaskuntoa ylläpitävää, kannattaa kokeilla esim. pilatesta tai itämaista tanssia ja niska-selkä -jumppaa. Lankuttaminen ja "tavalliset" vatsalihasliikkeet voivat pahentaa tilannetta, jos raskauden jäljiltä on vatsalihakset sököinä. Keskivartalon lihakset ja syvät vatsalihakset tarvitsevat kuntoutusta.
Kannattaa ainakin vahvistaa alaselän lihaksistoa ja pyrkia aina siihen, että tavarat lattialta nostetaan suoralla selällä. Vahvat lihakset on monien kipujen ehkäisevä tekijä.
Alaselkää voi jumpata esim. siten, että makaat lattialla vatsallasi, ja nostat alakroppaasi ylös. Liikkessä vahvistuu myös takareidet ja pakarat, joiden vahvuus on tärkeä myös alaselkäkipujen yhteydessä.
Myös esim. perinteinen maastaveto oikein tehtynä vahvistaa tehokkaasti alaselkää.