Olenko huono äiti jos imetän vain vuoden?
Kommentit (21)
Kun imetän, en tule raskaaksi. Yritystä takana useita kuukausia.
imetin kumpaakin lastani vuoden ikäiseks.
Juuri vuosi on virallinen suositus.
Jääkö lapselle traumoja kun yhtäkkiä vaan lopetetaan imettäminen?! Ainakin minun on vaikeaa lopettaa, mutta tehtävä kai se on. Surullista.
jotka Suomessakin ovat olleet voimassa ainakin kolme vuotta, ovat 6 kk täysimetystä ja imetys muun ruuan ohella 2 vuoden ikään.
Imetysfanaatikkojen mielestä olet tietenkin huono äiti, jos et imetä vähintään kouluikään. Tosiasiassa olet ensinnäkin ne tärkeimmät maidot jo lapsellesi antanut ja toiseksi imettäminen on ihan oma asiasi ja päätöksesi, johon ei muilla pidä olla nokan koputtamista.
Jos suosituksia haluat noudattaa niin WHO suosittaa imetyksen kestoksi kahta vuotta tai niin kauan kun äiti ja lapsi haluavat;)
Mä en tajua, miksi imetys pitäisi lopettaa vuoden ikään, jos äiti ja lapsi haluavat jatkaa. Ei suomalainen yhden vuoden suositus ole mikään määräys.
Ihmettelyihin ja kyselyihin saa tosin varautua jos jatkaa päivänkään yli vuoden.
miten imetyksen kesto vaikuttaa siihen oletko hyvä äiti vai et?!
Samanlailla vauva saa läheisyyttä vaikka maito tulisi pullosta. Itse en ainakaan ole syöttänyt ketään lapsistani niin etteivätkö he olisi olleet sylissäni.
Karmeinta mitä olen nähnyt imetykseen liittyen oli äiti junassa ehkä n. 2,5-3v lapsen kanssa ja imetti häntä niin että luki kirjaa ja lapsi istui vieressä tissi suussa. Ja lapsi ei todellakaan istunut niin että olisi ollut edes äitiin päin kääntyneenä vaan istui suoraan eteenpäin. Tuossa tapauksessa läheisyys/ravinnon saanti ovat olleet todella kaukana.
että haluan tulla raskaaksi, lisää lapsia! Enkä tule kun imetän. Se on tosi surullista. Ehkä joudun valitsemaan imetyksen lopettamisen...
Ainakin itse haluaisin uskoa niin. Minä taas jouduin lopettamaan imetyksen kun vauva oli vasta 8kk, koska olin uudelleen raskaana ja raskauden puolivälin lähestyessä maidontulo vain hiipui ja imettäminen sattui liikaa. Musta sekin oli tosi surullista, mutta kyllähän siihen pulloruokintaankin tottui. Siinä voi sentään katsella vauvaa silmiin samalla, mitä rinnalla ei voi.
Sun 1-vuotiashan ei varmaan kyllä enää pullolle ala, ei ainakaan kannattaisi opettaa.
Ei se tietenkään ole mikään määräys, mutta ei ole WHO:n suosituskaan. Eli varsin hyvä äiti olet siltä kantilta ajateltuna, tosin itse näen äitiyden vähän laajemmin kuin pelkkänä imetyksenä.
sanoi että yks siskoni kaverin äiti imetti poikaansa vielä viisi vuotiaana joskus kaheksankytluvulla!!toi menee jo vähän liiallisuuksiin.
että haluan tulla raskaaksi, lisää lapsia! Enkä tule kun imetän. Se on tosi surullista. Ehkä joudun valitsemaan imetyksen lopettamisen...
En minä nyt ihan niin sitä tarkoittanut, että olisinko huono äiti... Kyllähän minä tiedän, että olen hyvä äiti lapselleni. Ehkä halusin vain purkaa tämän mieltä painavan asian tänne. Koska haluaisin imettää vielä, mutta toisaalta haluaisin toisen lapsenkin. En minäkään pidä huonoina äiteinä sellaisia, jotka eivät imetä jotain tiettyä aikaa. :)
Valintoja, valintoja... Niin vaikeaa.
Odota vielä viikko pari sen imetyksen kanssa ainakin. Esiuhma alkaa näillä näppäimillä ja saatatkin muuttaa mielesi sen kakkosen suhteen. Tai siis ainakin lykätä ajatusta kakkosesta vielä.
Eihän kukaan voi vakavissaan vaivata päätään tuollaisella asialla. Eikä pitäisi olla iloinen, jos ylipäänsä pystyy imettämään lasta edes muutamia kuukausia. Eikä sekään kaikilta onnistu. Itseltäni tyrehtyi maidoneritys erittäin pahan rintatulehduksen takia ja imetys päättyi lapsen ollessa 3vkon vanha. Nykyään täysin terve lapsi, vaikka korvikkeella elikin. Enkä todellakaan ole asiasta huonomuutta potenut..
Toisen lapsen hankkimista en tule lykkäämään esiuhman pelossa. Siitä olen varma. Haaveissa on liuta lapsia ja uhmat kuuluu elämään. (On myös kokemusta, työskentelen lasten parissa)
hyvä provo yritys :)
mäki oon hyvä äiti vaikka imetin vaan muutaman viikon. mites se nyt vaikuttaa siihen kuinka hyvä äiti on. tärkeintä kai on et lapsi saa ruokaa.
Eli itse asiassa lapseni on jo reilun vuoden, eli "vuoden rajapyykki" on jo ohitettu. Toisen lapsen "hankkimista" en tule lykkäämään esiuhman pelossa, siitä olen varma. Haaveissa liuta lapsia ja kokemusta niistä uhmiksista myös on (töissä lasten parissa).
Ihan vakavissani minä tämän keskustelun aloitin, mutta kuten edellisestä viestistäni voitte lukea, en oikeasti epäile olevani "huono äiti" enkä pidä huonoina äiteinä sellaisia jotka eivät ole imettäneet. Minulla nyt vain sattuu olemaan tällainen tilanne jonka koen vaikeaksi.
-ap-
ei se imetys tuotakaan asiaa ratkaise, vaan kokonaisuus, siis se miten hoidat lastasi kokonaisuutena...