Miksi elämässä pitää olla aina niin paljon ahdistusta ja häpeää
Aina illalla iskee ahdistus ja häpeä. Häpeä päivän tekemisistä ja sanomisista. Taas tänään änkytin jotain tyhmää sille tuttavalle, joka tuli kadulla vastaan.
Kommentit (18)
Yritä olla itsellesi armollinen :)
Sama. Mutta sitten tajusin että enhän mä itsekään ajattele kenestäkään niin "mitä toi sössöttää". Miksi siis joku ajattelis niin minusta tai sinusta?
Meillä suomalaisilla on jotenkin niin hirveän kapea normaaliuden sola, johon kaikkien pitäisi pystyä solahtamaan. Ja sitten kaikkia hävettää ja ahdistaa, kun ei ole sellainen kuin pitäisi. Mutta mitä sinä ajattelet, millainen sinun olisi pitänyt olla tänään sen naapurin kanssa? :)
2
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:48"]
Meillä suomalaisilla on jotenkin niin hirveän kapea normaaliuden sola, johon kaikkien pitäisi pystyä solahtamaan. Ja sitten kaikkia hävettää ja ahdistaa, kun ei ole sellainen kuin pitäisi. Mutta mitä sinä ajattelet, millainen sinun olisi pitänyt olla tänään sen naapurin kanssa? :)
2
[/quote]
No minun olisi pitänyt olla sujuvasanainen, kohteliaampi, syvällinen ja olisi pitänyt keksiä jotain älykkäämpää sanottavaa. Nyt pääsi suusta vain jotain hölmöjä epäloogisia keskeneräisiä ajatelmia, ja tuntui että tuttava katsoi vähän hölmönä, että mitähän tuokin yritti sanoa... tai sitten hän ei ajatellut mitään. Kuka tietää.
ap
Mulla on usein sama tunne. Olen aivan mahdottoman huono tuossa sanavalmiudessa ja annan itsestäni tyhmän vaikutelman. Kirjallisesti olen osaavampi.
Miksi tuttavaa tervehtiessä pitäisi olla syvällinen ja älykäs? Eikö sille sanota vain että terve mitäpä kuuluu, mitä olet puuhaillut? Ja kun se kysyy sulta samaa, niin vastataan että kiitos oikein hyvää mutta töissä on kiirettä. Jos pitää jatkaa, sanotaan että onpas kova tuuli.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:47"]
Sama. Mutta sitten tajusin että enhän mä itsekään ajattele kenestäkään niin "mitä toi sössöttää". Miksi siis joku ajattelis niin minusta tai sinusta?
[/quote]
Ehkä siksi, että minä koen olevani nokkimisjärjestyksessä alimpana ja muut kokevat takuulla olevansa yläpuolellani ja heidän silmissään olen varmaan säälittävä luuseri.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:45"]
Yritä olla itsellesi armollinen :)
[/quote]
Onko heittää vinkkejä, miten käytännössä voisin toteuttaa tuota armollisuutta tässä ja nyt? Miten muutan ajatukseni armollisimmiksi... kun en oikeastaan edes halua olla armollinen, vaan haluan ajatella niitä häpeä-ajatuksia, kun niissä on niin ihanan masokistista velloa.. Kun ruoskii itseään vielä vähän enemmän, niin ehkä ensi kerralla en mokaa niin pahasti kun tuttava tulee kadulla vastaan...
ap
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:58"]
Mulla on usein sama tunne. Olen aivan mahdottoman huono tuossa sanavalmiudessa ja annan itsestäni tyhmän vaikutelman. Kirjallisesti olen osaavampi.
[/quote]
Sama juttu. Täällä kirjoittaessa on kuin kotonaan. On aikaa miettiä mitä kirjoittaa, eikä tarvitse katsoa ketään silmiin. Ei siis jännitä eikä hermostuta.
Mulla on samanlaisia tunteita suurinpiirtein aina kun suuni avaan. En ikinä ajattele muista, että "sanoipas tuo typerästi" (paitsi ilkeyttä ihmettelen aina) tai olipas kömpelö. Olen muille huomattavasti lempeämpi kuin itselleni :) Ehkä meitä on muitakin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 23:59"]
Miksi tuttavaa tervehtiessä pitäisi olla syvällinen ja älykäs? Eikö sille sanota vain että terve mitäpä kuuluu, mitä olet puuhaillut? Ja kun se kysyy sulta samaa, niin vastataan että kiitos oikein hyvää mutta töissä on kiirettä. Jos pitää jatkaa, sanotaan että onpas kova tuuli.
[/quote]
no kun oli hetki aikaa jutustella, niin siinä sitten yritin vääntää asiantynkää.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:04"]
[/quote]
no kun oli hetki aikaa jutustella, niin siinä sitten yritin vääntää asiantynkää.
ap
[/quote]
Vai niin. En siltikään ymmärrä, miksi pitäisi olla syvällinen ja älykäs, oli sitten tuttavan kanssa kadulla tai ihan missä tahansa. Jos ei sillä hetkellä ole syvällinen ja älykäs olo. Miksi haluat esittää jotain mitä et ole?
Toisekseen, arvelit että tuo itsesi ruoskiminen saa sinut seuraavalla kerralla suoriutumaan jotenkin paremmin. Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, alat tarkkailla itseäsi entistä neuroottisemmin ja vaikutat aina vaan friikimmältä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:03"]
Mulla on samanlaisia tunteita suurinpiirtein aina kun suuni avaan. En ikinä ajattele muista, että "sanoipas tuo typerästi" (paitsi ilkeyttä ihmettelen aina) tai olipas kömpelö. Olen muille huomattavasti lempeämpi kuin itselleni :) Ehkä meitä on muitakin.
[/quote]
Niinpä. Jos joku on kömpelö tai sanoo typerästi, ajattelen yleensä, että ihanaa kun joku muukin on välillä pöljä. En muodosta sen perusteella kuitenkaan käsitystä ihmisestä, paitsi tosiaan jos se on jotain ilkeää tai rasistista tms.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:04"]
[/quote]
ap
[/quote]
Vai niin. En siltikään ymmärrä, miksi pitäisi olla syvällinen ja älykäs, oli sitten tuttavan kanssa kadulla tai ihan missä tahansa. Jos ei sillä hetkellä ole syvällinen ja älykäs olo. Miksi haluat esittää jotain mitä et ole?
Toisekseen, arvelit että tuo itsesi ruoskiminen saa sinut seuraavalla kerralla suoriutumaan jotenkin paremmin. Ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, alat tarkkailla itseäsi entistä neuroottisemmin ja vaikutat aina vaan friikimmältä.
[/quote]
no kun tuo toinen ihminen on syvällinen ja älykäs. Olen minäkin syvällinen ja älykäs, mutta se äly tulee suusta kilon möhkäleinä, jos yllättäen pitää puhua jotain. Olen paljon älykkäämpi palstalla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:03"]
[/quote]
Niinpä. Jos joku on kömpelö tai sanoo typerästi, ajattelen yleensä, että ihanaa kun joku muukin on välillä pöljä. En muodosta sen perusteella kuitenkaan käsitystä ihmisestä, paitsi tosiaan jos se on jotain ilkeää tai rasistista tms.
[/quote]
niin, mutta entäs jos se toinen onkin joku Very Important Person, joka on korkeasti koulutettu ja pitää minua vain tällaisena amispölönä. Oletko sinä akateemisesti koulutettu vaiko tavis?
Ei akateemiset ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Usko pois.
T. Suku täynnä akateemisia
No voi höh... olit varmasti ihan kiva ja tavallinen. Ja mitä sitten vaikka et olisikaan... :)