Keittiötyössä ristikoru kaulassa
Hei,
En löytänyt edes googlettamalla selkeää vastausta kysymykseeni. Ymmärrän ettei voi olla lävistyksiä, kynsilakkaa tai korvakoruja mutta tämä ihmetyttää. Työskentelen keittiötyössä ja esimieheni pyysi minua riisumaan ristikoruni kaulasta. Korun risti on paidan alla, mutta ketjua saattaa hieman kaula-aukosta näkyä. Mikäli koru siis menisi jostain syystä rikki, se tippuisi paitani alle/sisään, ei ruokaan. Kieltäydyin riisumasta ristiäni, koska en tee niin kuin lääketieteellisistä syistä. Onko ok?
Kommentit (44)
Ei se ole mielipideasia, vaan Suomen lakiin perustuva työsuojeluasia.
Ja näin on monella alalla.
Työnantajan velvollisuus on sakon uhalla valvoa, että lainsäädännöksiä noudatetaan.
Myös työsuojelu-viranomaiset tekevät pistokokeita.
Pistä ap korkeakauluksinen paita, niin se korusi ei näy sieltä yhtään mihinkään. Uskosi tuskin estää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistä ap korkeakauluksinen paita, niin se korusi ei näy sieltä yhtään mihinkään. Uskosi tuskin estää asiaa.
Uskon ei pitäisi estää työpaikan säännösten noudattamistakaan ja tämä koskee myös heitä, jotka käyttävät huivia.
Kristityn neuvo: Laita päähän huivi, johon olet kirjaillut/ piirtänyt/ painanut isomman tai pienemmän ristin.
Vierailija kirjoitti:
Te joudutta leikkaamaan mun pään irti islamistit ennen kuin otan ristin kaulastani.
Se on kuitenkin työsuhteen irtisanomisperuste, jos kieltäytyy noudattamasta työlainsäädäntöä ja turvallisuusohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ei pitäisi estää työpaikan säännösten noudattamistakaan ja tämä koskee myös heitä, jotka käyttävät huivia.
Melkoinen jumala jos hylkää sen takia että on työpäivän ajan ilman sen uskon tunnusta. Itse miettisin uskonnon vaihtamista vähän ymmärtäväisempään.
AP vielä vastailee..Kyllä minä pystyn sen ottamaan pois, ei ole siitä kiinni. En vain halua koska koen ristini tärkeäksi. Olen myös täysin valmis vaihtamaan työpaikkaa sellaiseen jossa risti on sallittu. Osaisiko joku vielä perustella että mikä ero huivin ja ristin käytössä on? Miksi toinen on sallittu, mutta toinen ei?
Ruokaviraston mukaan elintarviketyössä on vältettävä koruja. Sun pitää pystyä peittämään se koru aivan täysin. Jos näkyy yhtään, työnantaja on velvoitettu käskemään sinua poistamaan korun.
Korut elintarvityössä on kyllä tyhmyyttä. Typerä periaate, jos sellaiseksi väittää. Nyt pitäis aikuistua.
Brgr kirjoitti:
AP vielä vastailee..Kyllä minä pystyn sen ottamaan pois, ei ole siitä kiinni. En vain halua koska koen ristini tärkeäksi. Olen myös täysin valmis vaihtamaan työpaikkaa sellaiseen jossa risti on sallittu. Osaisiko joku vielä perustella että mikä ero huivin ja ristin käytössä on? Miksi toinen on sallittu, mutta toinen ei?
Huivi todennäköisemmin parantaa hygieniaa kuin heikentää sitä. Korut taas vain heikentävät sitä.
Sun on nyt varmaan vaihdettava sitä työpaikkaa. Itseasiassa on vaihdettava alaa. Elintarviketyöhön ei sinusta noilla periaatteilla ole.
Brgr kirjoitti:
Siis onko nyt oleellista, että kaulakorussa on risti? Jos kaulakorussasi olisi vaikka delfiini, saisitko pitää korua työpaikallasi?
Brgr kirjoitti:
Yleisesti kovissa esineissä on suurempi vaara asiakkaalle mikäli se sattuu päätymään jonkun suuhun asti. Pään peittäminen huivilla taas on ihan hyvien elintarvikekäytäntöjen mukaista koska se ehkäisee hiusten päätymistä lautaselle.
Brgr kirjoitti:
Toinen on koru, toinen on vaate. Korut on kielletty, vaatteet ei. Kas noin. Riittikö, vai tarvitaanko ratakiskoa? Asialla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Otat nyt vaan sen korun pois kaulastasi työpäivän ajaksi ja laitat sitten takaisin. Ongelma ratkaistu.
Terveisin uskova kristitty joka ei tajua miksi pitää typeristä asioista tehdä ongelmia... Kun niitä maailmassa on ihan oikeitakin ja voisi tarmonsa suunnata niiden käsittelemiseen.
Brgr kirjoitti:
Aika harva ala on sellainen jossa sallitaan tietoisesti työnantajan ohjeita vastaan toimiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu. Elintarvikealalla on tarkkaan työlainsäädännössä sanottu millaisia työ- ja suojavaatteita käytetään, jopa esiliinan nauhojen pituus ja napinläpi ja työvaatteiden malli. Keittiöt ja elintarviketilat eivät ole mitään hollitupia. Ja viranomaiset valvovat.
Korut eivät ole sallittuja, enkä missään nimessä haluaisi edes käyttää lävistyksiä, sormuksia tai muita koruja keittiötyössä. Ristiäni en ota pois kuin lääketieteellisistä syistä esim magneettikuvauksessa. Ymmärrän myös että koru pitää peittää. Tuossa aikaisemmin vedottiin kuristumisriskiin, minkä mielestäni huivikin voi aiheuttaa. Mietin vain että mikseivät muslimit voi sitoa huiviaan rintaliiveihin, jos ristikin täytyy. Olen valmis vaihtamaan työpaikkaa, ei hätää. Olen ollut alalla 10v ja mielestäni tehnyt aina kiitettävää työtä, koskaan aiemmin ei ole rististä tai mistään muustakaan valitettu.
Brgr kirjoitti:
Korut eivät ole sallittuja, enkä missään nimessä haluaisi edes käyttää lävistyksiä, sormuksia tai muita koruja keittiötyössä. Ristiäni en ota pois kuin lääketieteellisistä syistä esim magneettikuvauksessa. Ymmärrän myös että koru pitää peittää. Tuossa aikaisemmin vedottiin kuristumisriskiin, minkä mielestäni huivikin voi aiheuttaa. Mietin vain että mikseivät muslimit voi sitoa huiviaan rintaliiveihin, jos ristikin täytyy. Olen valmis vaihtamaan työpaikkaa, ei hätää. Olen ollut alalla 10v ja mielestäni tehnyt aina kiitettävää työtä, koskaan aiemmin ei ole rististä tai mistään muustakaan valitettu.
Miten ihmeessä se risti ei sitten ole koru?
Brgr kirjoitti:
Sä nyt sotket jotenkin uskonnon tähän. Ei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Huivi, joka on työhön sopivaa materiaalia parantaa merkittävästi hygieniaa, vaikka nyt lippalakkiin verrattuna. Korusi tuskin estää hiuksia putoamasta päästäsi.
Huivi olisi tyhmää jättää pois. Elintarviketehtaissahan nykyään käytetään kypärälakin tapaisia päähineitä, jotka eivät napakasti sidotusta huivista eroa juurikaan.
Brgr kirjoitti:
Oletko tavannut terveystarkastajan tämän 10-v aikana? Keittiötyössä on kaikki korut ja kellot ja killuttimet kiellettyjä ja jos terveystarkastaja havaitsee kokilla/elintarvikkeita valmistavalla tai pakkaavalla henkilöllä puutteita suojautumisessa niin miinusta tulee hymynaamaan.
Minä en kyllä haluaisi löytää mitään korviksen taustaa ruuastani. Niitä tippuu usein ihan koskemattakin.