Persimon-hedelmästä kysymys
Samainen hedelmä tunnetaan myös nimellä sharon (jota perheessämme eniten käytetään, se opittiin ekana) ja kaki. Kasvupaikasta nimet on kiinni (Espanja, Israel ja Japani).
Olen aina tykännyt hurjasti näistä, yli 30 vuotta ostanut ja syönyt. Etenkin kunnolla kypsinä (vähän mustaa kuoressa) ovat herkullisia.
Nyt ostin ennen joulua pussillisen. Tuntui, että kuolen, alkoi polttaa niin hurjasti rintamusta. Mietin oikeasti hätäkeskukseen soittamista. Suu oli kuin jotain töhnää täynnä.
Nyt ajattelin syödä kypsempänä. Leikkasin palan veitsellä. Sama juttu. Ei vielä niin rajua, kun varovasti otin. Suussa taas se tahmeus ja kuin jotenkin halvaantunut olo. Pieni kipuilu rintamuksessa.
Mikähän näihin on tullut? Mikä moiset oireet aiheuttaa? Loput laitan kyllä kompostiin.
Harmi, nämä on olleet mun herkkua.
Kommentit (23)
Oliko Pirkan persimonit? Tämä kans tapahtui mulle muutama päivä sitten. Oli vain jotenkin huono erä mielestäni.
Joo, on varmaan allergia iskenyt. En ole muuten tiennytkään, että persimoneja on saanut Suomessa noin kauan? Itse olen tutustunut niihin ehkä kymmenen vuotta sitten ja minäkin tykkään niistä kovasti. Kurjaa, jos et voi niitä enää syödä.
Ostin myös joulun alla 10 ja hyviä olivat. Syön ne aika kovina, koska muhjuuntuneita on ikävä käsitellä vaikka maku olisikin vielä hyvä. Ehkä tuossa ostamassasi erässä oli vain jotakin vikaa. Pintakäsittelyainetta tai muuta elimistölle vierasta.
Ap. Lisää: nyt annoin tyttärelle pienen palan tuon töhnätunnun takia. Hän sanoi, että kyllä tuntuu oudolta. Kuvaili samoin kuin minä. En siis usko jotenkin allergiaan vaan tässä erässä on jotain happoa normia enemmän. Olisiko parkkihappoa.
Vierailija kirjoitti:
. En ole muuten tiennytkään, että persimoneja on saanut Suomessa noin kauan? Itse olen tutustunut niihin ehkä kymmenen vuotta sitten ja minäkin tykkään niistä kovasti.
Asuinpaikasta muistan, että silloisessa lähikaupassamme oli konsulentti esittelemässä ja maistattamassa sharoneita vuonna 1991. Hän kertoi, kuinka ovat parhaimmillaan, kun kuoressa on mustia täpliä, sokeri nousee pintaan. Samainen konsulentti taisi vierailla siellä muutaman kerran. Niitä oli kaupassa aina vähän ja ostin niitä kuin suuria aarteita :) Koko ajan niitä on ollut tarjolla, mutta viime vuosina tosiaan enemmän persinoneja ja kaupoissa on nämä hedelmät massoina eli suurissa laareissa kuten satsumat ja omenat. Ei enää ”aarteina”.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Pirkan persimonit? Tämä kans tapahtui mulle muutama päivä sitten. Oli vain jotenkin huono erä mielestäni.
Sama mullakin! Just Pirkan persimoneista. Mulla suu ja huulet tulivat samalla sekunnilla kun haukkasin ihan puutuneiksi. Syliin kaiken suustani ja hetken päästä tunne hävisi. Testasin 2 vko välein, sama ongelma. Veikkaan, että oli ylimyrkytetty satsi.
Koskaan aiemmin en ole kokenut samaa.
Samankaltaisia kokemuksia mullakin! Joulun aikaan ostin persimoneja, mutta eihän niitä pystynyt syömään kun suuhun tuli kauhea tunne ja maku. Sellainen karvas, vahamainen kerros, joka ei meinannut lähteä pois. Ajattelin aluksi, että se johtuu siitä, että hedelmät eivät olleet tarpeeksi kypsiä, mutta ei auttanut vaikka kysyttelin niitä vielä lisää.
Jestas. Jos noin monella on ollut tuollaisia tuntemuksia niin siitähän melkein pitäisi ilmoittaa jollekin elintarvikeviranomaiselle?
Jotain myrkkyä käytetty, saattanut olla esim. tuholaisia sadossa. Paska tsägä.
Vierailija kirjoitti:
johtuu tanniineista
tässä vielä lisää
Adstringentti eli astringentti on kemiallinen aine, jota käytettäessä elimistön kudokset supistuvat tai kuroutuvat (jumoavat). Sana "adstringentti" juontuu latinan kielen sanasta astringere ("liittää yhteen"). Tavallisimpia jumeita ovat galmeija ja amerikantaikapähkinä. Lääketieteessä jumoamista käytetään yleensä tooppisiin eli pienelle alueelle kohdistuviin hoitoihin.
Adstringaatioksi kutsutaan myös suuhun syntyvää kuivaa jumon tunnetta, jonka aiheuttavat tanniinit. Näitä esiintyy esimerkiksi oratuomen ja tuomen marjoissa sekä kakin hedelmissä. Tanniinit tuhoavat syljen proteiineja, mikä aiheuttaa "hiekkapaperimaisen" tunteen suussa. Monet nisäkkäät (myös ihminen) kokevat jumoavan maun yleensä epämiellyttävänä. Tämän takia ne välttävät adstringoivien hedelmien syömistä. Toisaalta linnut eivät kykene maistamaan adstringaatiota ja syövätkin mielellään tällaisiakin marjoja.
Olemme syöneet päivittäin persimoneja ja mitään reaktioita ei ole tullut. Ja niitä K-Supermarketin hedelmiä. Olen tullut allergiseksi tomaatille ja chilille viime vuosina. Sitä ihmettelen.
Siis ihan tulin otsikon johdattelemana lukemaan, olisiko täällä asiaa juurikin tuosta ilmiöstä! Itselleni käynyt myös useamman kerran, yleensä näin ei käy vaan hedelmät ovat mehukkaita ja herkullisia. Mutta just tuon ilmiön takia en oikein niitä enää uskalla ostaa. Minulla ei ole mitään allergioita.
Ottakaa nyt ihmeessä yhteyttä kunnan/kaupungin elintarvikevalvontaan tai Ruokavirastoon, kyse voi olla erästä, jossa on poikkeuksellisen korkea tanniinipitoisuus, mutta kyse voi olla myös torjunta-ainejäämistä tai jostain ihan muusta, ja koska noita kokemuksia on noin paljon, niin se olisi syytä selvittää.
Tänään K-supermarketista ostettu persimoni aiheutti tämän ilmiön,
syötiin miehen kanssa puoliksi siivutettuna. Roskiin meni kun huulet alkoivat puutua ja tuntui kuin olisi ollut hiekkaa kitalaessa.
Siis onko tämä joku säilöntäaine vai hedelmän oma ominaisuus? Aiemmin ei ole tällaista sattunut, vaikka olen nyt useamman kerran näitä ostanut. Tähän taisi jäädä näiden hedelmien syönti, harmi.
Oletteko koivulleallergisia, persimon saattaa silloin aiheuttaa voimakkaita allergiareaktioita.
Näistä on erilaisia risteytyksiä.
Esim. "alkuperäinen" kaki on paljon punaisempi; erittäin kypsänä syötävä, ettei "ime nesteet suusta" ja lusikalla. Persimon on kellertavampi, kovalihaisempi... Ystävillämme on vielä jonkin verran ko hedelmä viljelystä vanhemmiltaan perittynä; tällä hetkellä ei ole ollenkaan taloudellisesti kannattavaa... Olemme käyneet poimimassa useinkin. (ulkomailta)
Olisko niihin jääny jotain torjunta-aineita, jotkut niistä polttaa suussa kuin mustapippuri ja tulee kaikenlaista oiretta annoksesta riippuen.
Vaikea sanoa, mun mielestä ne persimonit on ihan perseestä, eihän ne maistu melkeen miltään.
Vierailija kirjoitti:
Olisko niihin jääny jotain torjunta-aineita, jotkut niistä polttaa suussa kuin mustapippuri ja tulee kaikenlaista oiretta annoksesta riippuen.
Vaikea sanoa, mun mielestä ne persimonit on ihan perseestä, eihän ne maistu melkeen miltään.
Ei ole mitään torjunta-aineita!
Olet saattanut allergisoitua niille.