Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-vuotias pelkää pönttöön kakkaamista

Vierailija
22.04.2015 |

Onko muilla ollut tätä? Poika kakkaa siis vaippaan, tunnistaa kakkahädän ja tekee kakan säännöllisesti vessassa, mutta vain ja ainoastaan vaippaan. Jos vaippaa ei anna, panttaa vaikka kuinka kauan. Pisin aika jonka annoin pantata oli viikko, sitten annoin vaipan - normaalisti kakkaa 5 kertaa viikossa (lähes joka ilta).

Olen googlaillut ja lukenut lapsista jotka kakkaavat housuihinsa päivittäin tai sänkyynsä öisin, joten teoriassa olen onnellinen että hän ei sentään tee housuunsa, ja vatsa toimii tosi hyvin, mutta lapsen oma olo olisi varmasti itsevarmempi kun ei tarvisi pelätä että tarhassa tulee kakkahätä.

Pakottamista tai uhkailua en ole kokeillut, koska järki puhuu niitä vastaan, ja samoin sanoo neuvola. Olen lupaillut vaikka mitä kivaa mitä voidaan tehdä jos hän kakkaa pönttöön, olen luvannut että saa valita kalliimman lelun jne, mutta ei silti uskalla yrittää. Joskus istuu vaippa päällä pöntöllä (supistin käytössä) ja on jo suostunut puhumaan pönttöön kakkaamisesta. Ei osaa kertoa mikä siinä niin jännittää - jotain sellaista että jännittää se kakan meneminen sinne pönttöön tms. Sovimme, että voimme laittaa paperia sinne alle niin ettei kakka katoa vaan voimme vaikka sanoa sille heippa - toisaalta en haluaisi tehdä kakkaamisesta ja kakasta mitään numeroa.

Olen kokeillut myös sitä, että asiasta ei puhuta - annan vaan vaipan kun hän pyytää. Ei muutosta tilanteeseen; ei ruvennut mystisesti kakkaamaan ilman vaippaa.

Kakkaaminen ei satu. Taustalla ei ole avioeroa, mutta vielä vuosi sitten mies oli kova juomaan ja oli joskus poissa kotoakin pidempiä aikoja juomisen takia. Voiko taustalla olla joku tälläinen asia, vai eikö lapsi vaan uskalla kokeilla uutta asiaa? 

En jaksais nyt lukea av:n vakioita siitä miten paska äiti olen ja miten lapset on nykyään niin outoja, tai neuvoja joissa lapselle tungetaan mikrolax pyllyyn ja lukitaan vessaan. Paska äiti varmaan olenkin, mutta onko kellään vinkkejä miten saisin tuettua lastani tässä? 

KIITOS

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tuli hyvä mieli tuosta kommentistani :D

Mutta ajattelin että jos tuon "kakat yhdessä reissussa" jutun kertoisi niin lapsi voisi rauhoittua. Jos häntä pelottaa kun kakka vaan häviää?

-14-

Vierailija
22/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta vaippojen laitto ja sono että annat selkään jos kakkaa housuun eikä pönttöön. Tai anna mikrolax ja laita pöntölle istumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saisi nauraa, mutta ihana ketju ja nauroin monelle viestille. Tsemppiä aloittajalle ja lapselle! :)

Vierailija
24/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että pyllyssäsi on tummia pakolaisia, joiden elämä on käynyt tukalaksi ahtaassa pyllyssä ja he haluavat pois pyllystä. Pöntön vesi on uima-allas ja kun pöntön vetää niin iloiset kakat pääsevät vesiliukumäkeä pitkin suureen seikkailuun!

Vierailija
25/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat lapselle hyvässä hengessä että vaippoja on jäljellä määrä X, jonka jälkeen uusia ei tule.

Psykologinen paine ajaa opettelemaan pöntölle, tietysti samalla tuet opettelua!

Vierailija
26/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika on sitä mieltä, että jännittää nimenomaan se kakan meneminen sinne pönttöön, niin voisiko olla että pelkääkin sitä plumpsahdusta? Siis että on joskus vettä lentänyt pöntöstä "takaisinpäin" ja tuntunut keljulta?

Vierailija
27/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista neljä vuotias vielä vaipoissa:D :D :D Kakkaakohan ap:n kakara vielä koulun aloittaessakin vaippoihin?

Vierailija
28/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimenomaan se kakan pönttöön putoaminen ja häviäminen on se juttu, joka pelottaa, lähtisin minäkin siitä, että piirrätte vaikka kuvan kakan matkasta puhdistamolle. Että tietää, minne se menee, ja kerrot samalla, että pytty ja putkisto on suunniteltu kakkoja varten, eikä ihminen voi joutua sinne. Ehkä kotoa löytyvistä materialeista voisi jopa askarrella "putkiston" jonne voi pudottaa "kakan", ja katsoa, miten iloisesti se vieriin :D 

Meilläkin esikoinen pelkäsi joskus pytyllä käymistä, sinne kakkaamista siis, eikä mikään palkinto tai vastaava kannustin auttanut, vaan tuntui ahdistavan lasta entisestään. Me pudoteltiin vesiastiaan esineitä naurettiin sille että siitä kuuluu "plumps!", ihan niin kuin kakastakin kuuluu sitten kun sen tekee pönttöön, ja lopulta lapsi alkoi haluta itse "plumpsauttaa" kakan pyttyyyn :D

Vierailija
29/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minusta huomiota herättävää:

"Kun oli 2-vuotias, innostui pönttöön kakkaamisesta, mutta kerran kävi niin, että ei ihan ehtinyt, ja kakka putosi lattialle. Vaikkei kukaan aikuisista edes hätkähtänyt tilannetta, se oli iso juttu lapselle, ja sen jälkeen hän ei enää kakannut pottaan. Puhui tapahtumasta pitkään, 'tuohon kakka meni'. Poika on luonteeltaan perfektionisti, tekee asioita vasta kun on varma että osaa,"

Mahtaisikohan hän pelätä epäonnistumista? Eli se pelko ei liity itse kakkaan tai sille mitä kyseiselle tuotokselle tapahtuu. Vaan että tuo tapahtuma jotenkin kummittelee vieläkin. Näin aikuisperfektionistina mietin.

Vierailija
30/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 4v poikani ihmettelee, miksi kakka haisee pahalta.

Vierailija
31/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani pohtii, että mitä se kakka oikein on.

Vierailija
32/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotiaalla pojalla oli täsmälleen sama juttu! Neuvolasta annettiin vinkki tarrataulusta, joka sitten yhdessä askarreltiin; piirrettiin viivottimella ja tusseilla ristikot, poika sai valita mieleisensä tarrat kaupassa jne. Välitavoitteita kannattaa laittaa esim. ensin yksi tarra, sitten jokin pieni (myös tästä konkreettinen kuva tauluun), seuraavalle riville kaksi tarraa, taas jokin pieni ja vaikka lopuksi viisi tarraa ja se isompi asia (joka meillä oli monster-auto). Uskon, että tuokin kun se konkreettinen tarrataulu yhdessä suunniteltiin ja askarreltiin oli sellainen, että tämä on meidän yhteinen juttu. Sitten parisen viikkoa katseltiin tarrataulua jääkaapinovessa että ei vielä ole meillä yhtään tarraa, koskahan eka tulee? Sitten kun ekat kakat tuli pönttöön (päiväkodissa pieneen pönttöön) ja saatiin eka tarra oli ihan juhlapäivä! Siinä ainakin meillä toimi yläviitoset että hienosti hoidettu, ja näitä harrastettiin siitä eteenpäinkin. Kärsivällisyyttä kuitenkin tässäkin; meillä taisi mennä reilu viikko kun taas saatiin seuraava tarra ja siitä harvakseltaan eteenpäin, mutta ei myöskään tehty vaippa-asiasta suurta numeroa. Enemmän rohkaistiin että no, ehkä ensi kerralla sitten taas pönttöön. Päiväkoti myös tiesi asiasta ja heillä ainakin meidän tapauksessa oli taitoa rohkaista siihen ihan ensimmäiseen kertaan.

Toinen tärkeä juttu meillä oli sellainen tuttavaperheeltä lainattu hauska lastenkirja kuin "Pyyhkimään" (heillä oli ollut vähän vastaavaa oman poikansa kanssa). Siinä käydään aihetta hauskasti läpi, ja joka sivun lopussa saa painaa sellaista nappulaa, josta kuuluu vessan vetämisen ääni. Meillä ainakin toimi tämäkin, kun saatiin aiheeseen vähän huumoria mukaan, ja lueskeltiin kirjaa ensin sohvalla ja sitten pöntölläkin.

Toivottavasti tästä oli teille jotain apua. Onnea teille ap ja kärsivällisyyttä ja rakkautta!

Vierailija
33/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus. Olisit opettanut.vaipoista pois jo aiemmin... Vähän vastuuta omasta laiskuudesta nyt.

Vierailija
34/34 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen lapsen rauhassa itse päättää, milloin alkaa tehdä pönttöön. Ei kiirettä. Tuskin se enää lukiossa pönttöä pelkää.