4-vuotias pelkää pönttöön kakkaamista
Onko muilla ollut tätä? Poika kakkaa siis vaippaan, tunnistaa kakkahädän ja tekee kakan säännöllisesti vessassa, mutta vain ja ainoastaan vaippaan. Jos vaippaa ei anna, panttaa vaikka kuinka kauan. Pisin aika jonka annoin pantata oli viikko, sitten annoin vaipan - normaalisti kakkaa 5 kertaa viikossa (lähes joka ilta).
Olen googlaillut ja lukenut lapsista jotka kakkaavat housuihinsa päivittäin tai sänkyynsä öisin, joten teoriassa olen onnellinen että hän ei sentään tee housuunsa, ja vatsa toimii tosi hyvin, mutta lapsen oma olo olisi varmasti itsevarmempi kun ei tarvisi pelätä että tarhassa tulee kakkahätä.
Pakottamista tai uhkailua en ole kokeillut, koska järki puhuu niitä vastaan, ja samoin sanoo neuvola. Olen lupaillut vaikka mitä kivaa mitä voidaan tehdä jos hän kakkaa pönttöön, olen luvannut että saa valita kalliimman lelun jne, mutta ei silti uskalla yrittää. Joskus istuu vaippa päällä pöntöllä (supistin käytössä) ja on jo suostunut puhumaan pönttöön kakkaamisesta. Ei osaa kertoa mikä siinä niin jännittää - jotain sellaista että jännittää se kakan meneminen sinne pönttöön tms. Sovimme, että voimme laittaa paperia sinne alle niin ettei kakka katoa vaan voimme vaikka sanoa sille heippa - toisaalta en haluaisi tehdä kakkaamisesta ja kakasta mitään numeroa.
Olen kokeillut myös sitä, että asiasta ei puhuta - annan vaan vaipan kun hän pyytää. Ei muutosta tilanteeseen; ei ruvennut mystisesti kakkaamaan ilman vaippaa.
Kakkaaminen ei satu. Taustalla ei ole avioeroa, mutta vielä vuosi sitten mies oli kova juomaan ja oli joskus poissa kotoakin pidempiä aikoja juomisen takia. Voiko taustalla olla joku tälläinen asia, vai eikö lapsi vaan uskalla kokeilla uutta asiaa?
En jaksais nyt lukea av:n vakioita siitä miten paska äiti olen ja miten lapset on nykyään niin outoja, tai neuvoja joissa lapselle tungetaan mikrolax pyllyyn ja lukitaan vessaan. Paska äiti varmaan olenkin, mutta onko kellään vinkkejä miten saisin tuettua lastani tässä?
KIITOS
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:07"]
Onko muilla ollut tätä?
[/quote]
Aika monella naisella jos ei ole yksin kotona
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:16"]
Onpa sairas lapsi! Mies21
[/quote] Kuin myös!
Pissaako hän pönttöön seisten? Eli näkee kun pissa menee pönttöön.
Kakankin voi nähdä jos kurkkii jalkojen välistä? Mitenkäs pottaan kakkaaminen?
Entäs potta? Lyhyempi askel potasta pytylle.
t: myös nelivuotiaan äiti
Meillä 3-vuotias pelkäsi samaa. Keksittiin sitten ostaa vessoihin sikakalliit eläinaiheiset pöntönpienentäjät, sellaiset reunat, jotka laitetaan pöntön päälle. Aloitettiin istumalla sekunnin vaatteet päällä, pidennettiin pikku hiljaa aikaa ja ilman housuja. Aikaa meni, mutta auttoi. Lapsi pn nyt koulussa ja täysin normaali joka tavalla.
En väutä, että sama tepsii teillä, mutta kokeilla aina voi.
Meillä oli vähän samaa, mutta jotenkin vaan kärsivällisyydellä meni niin, että teki pottaan ja siitä sitten siirtyi pikku hiljaa vessaan.
Sikahalvallakin pienentäjiäkin saa.
onko teillä ollut pottaa?
Ooh, olen saanut asiallisia vastauksia, kiitos!! Syksyllä istui pidempiä aikoja vaippa päällä siinä pöntönpienentäjällä, mutta sanoi että se tuntuu ikävältä eikä koskaan kakannut siihen vaippaan istuessaan - neuvolasta ehdottivat tätäkin, että oppisi yhdistämään istumisen ja kakkaamisen.
Pissaa seisten, eli tosiaan, näkee mitä pissalle käy! Pottaa ei enää ole, se heitettiin pois kun oppi kuivaksi. Sekin oli yllättävän myöhään, vasta kun meni tarhaan 3-vuotiaana. Oppi tosin kahdessa viikossa päiväkuivaksi, ja yövaipat olivat pitkään kuivat. Kun yövaippakin jäi, ei ole kertaakaan käynyt vahinkoa. Ei myöskään päivällä koskaan.
Kun oli 2-vuotias, innostui pönttöön kakkaamisesta, mutta kerran kävi niin, että ei ihan ehtinyt, ja kakka putosi lattialle. Vaikkei kukaan aikuisista edes hätkähtänyt tilannetta, se oli iso juttu lapselle, ja sen jälkeen hän ei enää kakannut pottaan. Puhui tapahtumasta pitkään, 'tuohon kakka meni'. Poika on luonteeltaan perfektionisti, tekee asioita vasta kun on varma että osaa, ja haluaa tarhaankin vaatteet/kengät joista tietää ettei tarvi pyytää aikuisen apua laittamisessa.
Mä varmaan koitan jotenkin tutkia tuota että se kakan katoaminen jännittää.. Ollaan puhuttu siitä että kakka haluaa pönttöön, että sen rata alkaa suolistossa ja maalina on viemäri. harkitsen myös sellasen isomman tuolimaisen potan ostamista.
Mua helpottaa jo se, että täällä oli ymmärrystäkin eikä tuota pelkkää 'onpa sairas lapsi'.
AP
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:16"]
Onpa sairas lapsi! Mies21
[/quote]
Osaisitko antaa vielä tarkemman diagnoosin, ehkä saisin hoitoa pojalleni? t. AP
Pökäleet pelottavat monia lapsia. Asiasta on tehty ihan tieteellistä tutkimusta yliopistoissa.
Meillä lapsella ei ole ollut mitään pelkoja pönttöjä kohtaan mutta mökin huussi on kamala. Seon siisti huussi eikä siellä haise. Lapsi sanoi itse että tuuli käy pyllyyn kun kakkaa siellä. Lapsen ollessa 4v pidin hänestä aina kiinni kun istui huussissa. Pelkäsi sitä tuulta. Sitten se helpottui.
Mitä jos kertoisit että kakka haluaisi päästä putkistoon äidin kakan kaveriksi? (joo, kuulostaa hömpältä mutta voisi toimia). Äidin kakka odottelee "Pekan kakkaa" jo putkistossa ja sitten ne voivat mennä yhdessä veden puhdistamolle?
Mun lapsella oli sama homma. Ei käynyt pöntöllä kakalla, vaan teki vaippaan. Mökillä kävi puskan juurella.
Kun aloitti päiväkodin, niin siellä kun on ne pienet pytyt, onnistui kakkaaminen niihin. Ja sitten myös isoon pyttyyn.
Minä en käy kakalla ollenkaan! Minä pidättelen ja vastustan kaikenlaisia normeja, kuten kakalla käyntiä.
Ei saisi nauraa, mutta repesin ääneen tuolle "Pekan kakka ja äidin kakka matkustaa yhdessä puhdistamolle" :D kiitos nauruista!!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:59"]
Ei saisi nauraa, mutta repesin ääneen tuolle "Pekan kakka ja äidin kakka matkustaa yhdessä puhdistamolle" :D kiitos nauruista!!
[/quote]
Samoin, kiitos! t. AP
Meillä oli samaa. Tein niin, että aloin antamaan palkkion aina kun kakka tuli pöntölle. Loppujen lopuksi palkkioita ei tarvittu ja vessassa käynti sujui vaivatta!
Ja missään nimessä ei saa huutaa, jos tulee housuun jne. Pitää vain sanoa, että voi harmi kun tuli housuun, seuraavan kerran tehdään pöntölle..
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:02"]
Meillä oli samaa. Tein niin, että aloin antamaan palkkion aina kun kakka tuli pöntölle. Loppujen lopuksi palkkioita ei tarvittu ja vessassa käynti sujui vaivatta!
Ja missään nimessä ei saa huutaa, jos tulee housuun jne. Pitää vain sanoa, että voi harmi kun tuli housuun, seuraavan kerran tehdään pöntölle..
[/quote]
Mä en halua nolata enkä ahdistaa, ja olen myös sanonut, että pääasia että tulee kakka - kyllä sinä vielä jonain päivänä uskallat! Olen myös sanonut että olen lukenut internetistä ettet ole maailman ainoa 4v joka ei uskalla kakata pönttöön, mutta nekin ovat joskus sitten uskaltaneet kokeilla ja huomanneet, ettei siinä olekaan mitään pahaa.
AP
Tää on hauska ketju:D etenkin tuo kakkojen yhteismatka ja "tuuli käy pyllyyn" osio :D
Jaa. Sinuna jatkaisin vaan tuota vaipan antamista ja aiheesta rupattelua. Opiskelette vaikka, miten jäteveden puhdistus toimii, minne kakka menee, mitä pönttöön voi laittaa ja että sieltä ei todellakaan tule krokotiili tai rotta haukkaamaan pepusta.
Joku siinä nyt ahdistaa, voi olla että ajatus siitä että sinne pönttöön voi pudota - kakkakin katoaa. Jos vaikka iskäkin on kadonnut jonnekin, mikä estää lasta katoamasta pöntön syövereihin... Ja tämä nyt oli ihan heitto vaan.
Vessanpöntöt voi olla pelottavia.