Isän tapaamisoikeudesta!
Isälle sovittu tapaamisoikeus jokatoinen viikonloppu. Entä jos ei tätä noudata? Mitä seuraa?
Kommentit (39)
Meillä sovittiin, että isä hakee tiettyyn kellonaikaan tiettynä päivänä. Helpotti, kun ties mihin aikaan odottaa. Vastaavasti ite hain lapsen isän luota. Sopimus kannattaa olla tarkka ettei tuu turhia riitoja.
Eu tule mitään seurauksia isälle, jos ei tapaa lastaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]Ikävä kyllä isälle ei seuraa mitään. Hän voi jättää tapaamatta lasta vaikka joka ikinen sovittu tapaamiskerta, jos niin tahtoo. Uhkasakkoa tuskin tulee ihan helposti. Isän pitää viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea päätöstä sieltä. Jos tarkoitit AP äitinä, ettet antaisi lastasi tapaamisiin niin sinulla on varmasti hyvä syy tähän? [/quote]
voiko silloin hakea tapaamisoikeuden purkamista? Eihän sellaisella isyydellä ole mitään virkaa.
[/quote]
Voisiko tuollaisen tapaamisoikeuspäätöksen jälkeen hakea isyyden purkamista? Ei tuo ole mitään isyyttä. Toiset vierailee mummolassakin useammin.
[/quote] ihan totta, minusta tuo olisi hyvä vaihtoehto! Vituttaa semmoset mäkki hoploppi isät jotka ei ota aitoa kasvatus vastuuta lapsistaan! Ei sellainen ole aitoa isyyttä ja vanhemmuutta.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:33"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:56"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]Ikävä kyllä isälle ei seuraa mitään. Hän voi jättää tapaamatta lasta vaikka joka ikinen sovittu tapaamiskerta, jos niin tahtoo. Uhkasakkoa tuskin tulee ihan helposti. Isän pitää viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea päätöstä sieltä. Jos tarkoitit AP äitinä, ettet antaisi lastasi tapaamisiin niin sinulla on varmasti hyvä syy tähän? [/quote] voiko silloin hakea tapaamisoikeuden purkamista? Eihän sellaisella isyydellä ole mitään virkaa. [/quote] Miksi lapselta häviäisi oikeus tavata vanhempaansa sen vuoksi, että vanhempi ei tule tapaamiseen? Sinäkin taidat kuvitella, että on kyse isän oikeudesta joka pitäisi ottaa pois, jos isä ei sitä käytä. Mutta kun ei ole, vaan on kyse lapsen oikeudesta. [/quote] Sivusta sanoen, mielummin noin, kun tuottaa lapselle joka kerran pettymys. [/quote] Poistaisit lapselta oikeuden tavata vanhempaansa, jotta lapsi ei pettyisi? Kummalliset periaatteet sinulla. Mitä muita oikeuksia haluaisit poistaa pettymysten välttämiseksi? [/quote] se että isä peruu toistuvasti lapsen jo sovitun tapaamisen on lapselle hylkäämis kokemus! En halua sitä tunnetta lapselleni ikinä. Tapaamisia en kieltäisi, vaan sen ettei isä saisi pompotella minua ja lapsia.
[/quote]
Mä olen sivusta seurannut yhtä tuollaista isää. Saattoi perua lasten hakemisen siinä vaiheessa kun lapsilla oli jo vaatteet päällä ja valmiina lähtöön kun kellokin oli sen verran että isän piti tulla. Sitten tulikin soittoa, ettei hän tulekaan. Tai sitten isä ilmoitti, että viikonloppuna muuta menoa eli lapset eivät tule. Sitten kuitenkin viiden minuutin varoajalla soitti että onkin pian alaovella.
Loppujen lopuksi lapsille ei edes sanottu, menevätkö isälleen vai eivät. Oppivat itsekin että isä tulee ja menee miten lystää. Mutta oli se aika lohdutonta katsoa kun pienet lapset itkevät viime hetken peruutuksia.
Tuokin isä kuvitteli tekevänsä kiusaa lasten äidille mutta kyllä se kolahti noihin lapsiin, ei äitiin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:49"]Meillä sovittiin, että isä hakee tiettyyn kellonaikaan tiettynä päivänä. Helpotti, kun ties mihin aikaan odottaa. Vastaavasti ite hain lapsen isän luota. Sopimus kannattaa olla tarkka ettei tuu turhia riitoja.
[/quote] ihanko totta sovitte niin?! Hienoa! Ja vielä hienompaa jos isä noudattaa tuota jaloa sopimusta!
Meillä ei noudata!
Ikävä kyllä tota tapaamisoikeuttakin on todella vaikea purkaa, jos ainoa peruste on se, ettei isä tapaa, tai tapaa vain harvakseltaan.
Tässä on käsittääkseni takana se, että ei ole lapsenkaan edun mukaista mennä väkisin isän luokse, siis jos isä ei halua. Tarkoitan siis kumpi tahansa, isä tai äiti on etävanhempi. Lähtökohta on se, ettei vanhempaa voi pakottaa tapaamaan lastaan, jos ei halua.
Itse toimin aina siten, että mulla oli plan B, jos olin sopinut ns. isäviikonlopulle jotain menoa. Lapsen pettymykselle ei valitettavasti voi mitään. Todennäköistä on kuitenkin ap:n tapauksessa, ettei isä nosta asiasta kannetta, vaikka äiti ei antaisikaan lasta tapaamiseen. Siis ei edes kerro lapselle, että tapaamista suunnitellaan. Nämä on aina todella harmillisa tilanteita.
Minkä ikäisestä lapsesta on ap:lla kyse?
Mites sellanen että isä ehdottaa että hänen tapaamis vuorollaan lapset menisivätkin mihen vanhemmille hoitoon? Tarviiko suostua?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]Ikävä kyllä isälle ei seuraa mitään. Hän voi jättää tapaamatta lasta vaikka joka ikinen sovittu tapaamiskerta, jos niin tahtoo. Uhkasakkoa tuskin tulee ihan helposti. Isän pitää viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea päätöstä sieltä. Jos tarkoitit AP äitinä, ettet antaisi lastasi tapaamisiin niin sinulla on varmasti hyvä syy tähän? [/quote] voiko silloin hakea tapaamisoikeuden purkamista? Eihän sellaisella isyydellä ole mitään virkaa.
[/quote]
Miksi lapselta häviäisi oikeus tavata vanhempaansa sen vuoksi, että vanhempi ei tule tapaamiseen? Sinäkin taidat kuvitella, että on kyse isän oikeudesta joka pitäisi ottaa pois, jos isä ei sitä käytä. Mutta kun ei ole, vaan on kyse lapsen oikeudesta.
[/quote]
Niin isillähän ei mitään oikeuksia olekaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]Ikävä kyllä isälle ei seuraa mitään. Hän voi jättää tapaamatta lasta vaikka joka ikinen sovittu tapaamiskerta, jos niin tahtoo. Uhkasakkoa tuskin tulee ihan helposti. Isän pitää viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea päätöstä sieltä. Jos tarkoitit AP äitinä, ettet antaisi lastasi tapaamisiin niin sinulla on varmasti hyvä syy tähän? [/quote] voiko silloin hakea tapaamisoikeuden purkamista? Eihän sellaisella isyydellä ole mitään virkaa.
[/quote]
Miksi lapselta häviäisi oikeus tavata vanhempaansa sen vuoksi, että vanhempi ei tule tapaamiseen? Sinäkin taidat kuvitella, että on kyse isän oikeudesta joka pitäisi ottaa pois, jos isä ei sitä käytä. Mutta kun ei ole, vaan on kyse lapsen oikeudesta.
[/quote]
Niin isillähän ei mitään oikeuksia olekaan.
[/quote] jos on oikeuksia, on myös velvollisuuksia! Velvollisuus tässä tapauksessa on lapsen tapaaminen
Ei tarvitse suostua siihen, että menevät isovanhemmille. Mutta olisiko se niin paha? Ei tietenkään joka kerta, mutta joskus. Onko isovanhemmat lapselle tuttuja? On lapsen etu pitää yllä suhteita sukulaisiin.
13 jatkaa vielä. Tuona 5 vuoden aikana kun isä teki mitä lystäsi, en valmistellut lasta tapaamisiin, ettei pettymyksiä tulisi. Pahimmat oli oikeastaan lapsen synttärit ja isänpäivä, kun ei osannut sanoa lapselle tapaako isää vai ei. Laitettiin sitten usein isänpäiväkortti postissa isälle (niin kauan kun osoite oli tiedossa). Eipä sitten enää oikeastaan kysellytkään tuleeko isä, kun ei se isä sieltä enää tullutkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:49"]Meillä sovittiin, että isä hakee tiettyyn kellonaikaan tiettynä päivänä. Helpotti, kun ties mihin aikaan odottaa. Vastaavasti ite hain lapsen isän luota. Sopimus kannattaa olla tarkka ettei tuu turhia riitoja.
[/quote] ihanko totta sovitte niin?! Hienoa! Ja vielä hienompaa jos isä noudattaa tuota jaloa sopimusta!
Meillä ei noudata!
[/quote]
Jos ei olis noudattanut, niin ei ois tarvinnu 24/7 päivystää sovittuna päivänä kotona. Klo 18 piste. Aika ironiselta kuulostat. Ei ollu mikään jalo vaan järkevä sopimus. Eron jälkeen menee aikaa ennenkuin pölyt laskeutuu ja osataan toimia järkevästi. Molemmat. Siksi tarkka sopimus helpottaa.
Nyt erosta on jo yli kymmenen vuotta ja lapsi käy isällään miten haluaa ja milloin haluaa. Ollaan ihan hyvissä väleissä.
Valitettavasti et voi oikein mitään, isällä on oikeus tavata lasta ja oikeus jättää tapaamatta jos siltä tuntuu..eli sopimus ei velvoita isää mihinkään etkä voi millään pakottaa säännöllisiin tapaamisiin. Meillä on tehty niin, että varaudun isän tapaamiseen siten, etten järjetä mitään ohjelmaa/menoa vaan olen kotona jos hän sattuu oven taakse ilmestymään (tapaa la päivällä) ja kerron lapselle vasta kun isä varmasti on tulossa että viettää muutaman tunnin isänsä kanssa. Ei hyvä vaihtoehto tämäkään mutta parempi kuin jatkuvasti tapaamisen peruuntumiseen pettynyt lapsi.
Homma voi olla myös niin kuin veljelläni. Exänsä ei päästä lapsiaan tapaamaan isäänsä,koska lapset eivät kuulemma halua tavata. Jos veljeni menee tapaamaan lapsia äidin luo, ovet ovat lukossa, eikä avata. Keittiön tuuletusikkinasta ex vaimoke sähisee hankkivansa lähestymiskiellon. Tuttaville ja muille suvulle kertoo, että isä vähät välittää lapsistaan... Veljeni on niin surullinen,sosiaalitsto ei ole vieläkään ottanut asiaa hoitaakseen vaikka isä on pyytänyt sovittelua. Lapset 11 ja 13, saavat päättää haluavatko tavata. txt viesteissä antavat ymmärtää että haluaisivat,mutta ovat lojaaleja äidilleen....
Kyllä nämä ovat näitä isänoikeudet ja äidin velvollisuudet-tilanteita. Isä vain ilmoitti että hän on "kuumeessa" ja ei pysty pitämään ottamaan lasta viikonloppuna. Minulla on myös vanhempia lapsia aikaisemmasta liitosta ja minun halustani lapset ovat olleet eri viikonloppuina poissa, että olen voinut keskittyä myös vanhempien lasten tarpeisiin tärkeinä viikonloppuina. Nyt kun lomat alkoivat, niin minun piti vihdoinkin saada ihan oma viikonloppu. Tätä olin odottanut jo pitkään :) Muutama tunti ennen tapaamista sain vain tekstarin ettei onnistu, isä hyvin tiesi että tämä on ensimmäinen viikonloppu kuukausiin, kun minäkin voisin tehdä yksin jotain aikuistenasioita. Eli mitä tapahtui....minä peruin kaikki suunnitelmat ja kyläilyt, koska minulla on velvollisuus!! Isä voi ottaa taas lapsensa luokseen, kun hänelle sopii. Minulla ei ilmeisesti ole oikeutta nostaa edes yhtenä iltana jalkoja ylös ja pitää taukoa arjenpyörityksestä?
Ja tähän vielä taustatietona sen verran etten ole estänyt koskaan isää näkemästä lastansa, hänellä on vain kauhea kiire ettei oikein ehdi, ei edes sovittuina aikoina. Olen 2 vuoden aikana saanut omaa aikaa yhteensä 4 päivää. Lapsen oikeudet...kyllä kannatan...mutta kannatan myös hyvinvoivaa lähivanhempaa, joka jaksaisi paljon paremmin, jos saisi edes joskus vetää henkeä.
Ja tuo isän "kuume" tarkoitti bileiltaa, joka houkutti häntä enemmän kuin "tylsä" viikonloppu oman lapsensa kanssa.
Hyvin harva äiti/isä haluaa estää lapsensa kontaktit toiseen osapuoleen vaan ilkeytensä takia. Kyllä minä koen, että minulla on oikeus vapausvarmuuteen edes puolen vuoden välein!
Ei omista lapsista saa vapausvarmuutta.
No totta, huono sananvalinta, mutta 38 ymmärtää varmaan mitä tarkoitin.
Olen kyllä aina puhelimen päässä ja äitinä kotona, jos tilanne niin vaatii.
t: 37/38
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 14:20"]
Ei seuraa isälle mitään. Jos äiti ei antaisi, niin siitä seuraisi uhkasakkoa äidille. Tää on kummallista.
[/quote]
Mitäs kummallista tässä muka on? Tottakai lapsella pitää olla oikeus tavata toista vanhempaansa. Sen oikeuden riistäminen on luonnollisesti sakon paikka. Etävanhempi puolestaan on täysin eri tilanteessa, koska hänellä ei juurikaan ole sananvaltaa lapsensa elämään, ja voi joutua matkustamaan tapaamisiin kaukaakin. Etävanhemmalle kynnys tapaamiseen on huomattavasti suurempi kuin lähivanhemmalla. Tilanne ei ole siltikään reilu etävanhemman kannalta, vaikka sakko hiukan tasoittaakin valtasuhteita.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 13:52"]Ikävä kyllä isälle ei seuraa mitään. Hän voi jättää tapaamatta lasta vaikka joka ikinen sovittu tapaamiskerta, jos niin tahtoo. Uhkasakkoa tuskin tulee ihan helposti. Isän pitää viedä asia käräjäoikeuteen ja hakea päätöstä sieltä. Jos tarkoitit AP äitinä, ettet antaisi lastasi tapaamisiin niin sinulla on varmasti hyvä syy tähän? [/quote]
voiko silloin hakea tapaamisoikeuden purkamista? Eihän sellaisella isyydellä ole mitään virkaa.
[/quote]
Voisiko tuollaisen tapaamisoikeuspäätöksen jälkeen hakea isyyden purkamista? Ei tuo ole mitään isyyttä. Toiset vierailee mummolassakin useammin.