Millä vien lapsen tarhaan, osa 2, eri kysyjä!
Tuli tuosta äskeisestä avauksesta mieleen oma ongelmani, löytyisikö tähän ratkaisua.
Eli nyt olen työtön, mutta minulle tarjotaan työtä. Ottaisin mielelläni paikan vastaan, mutta ongelmana tämä: lapselle osoitettu tarhapaikka 10 km päässä, se on lähin mahdollinen vuoropäiväkoti. Työaikani sellaiset, että julkiset eivät kulje siihen aikaan (työmaalla pitäisi olla siis jo seitsemältä, ja eka bussi menee vasta kahdeksaksi lapsen tarhapaikan lähelle).
Mulla ei ole autoa, eikä myöskään varaa ostaa sellaista. Pyörä on, mutta miettikääpäs vaikka talvella - 20 asteen pakkasessa, pyörätiet auraamattomana, poljenko lapsi kyydissä aamutuimaan ensin 10 km tarhaan ja sitten sieltä työmaalle (11 km toiseen suuntaan) seitsemäksi? Taksilla ajaminen ei tule kysymykseen, en tiedä jäisikö palkasta mitään käteen taksikyytien jälkeen? Ei ole ketään sellaista ystävää/tuttavaa, jonka autoa voisi lainata tai joka kuskaisi lasta hoitoon. Ja jos olisikin, niin aika paljon pyydetty olisi nakittaa joka päiväinen lapsen kuskaaminen toisen harteille...
Päivähoitotoimistosta kysyin, miten tämä asia voidaan hoitaa, eivät osanneet sanoa. "koita keksiä jotain".
Neuvoja?
Kommentit (44)
Seuraavaan lumiseen pakkasaamuun on ainakin puoli vuotta aikaa. Jos olet tähän asti pärjännyt pienellä rahalla, ota työ vastaan, vie lapsi pyörällä hpitoon ja laita se tulojen nousu kokonaan säästöön 6kk ajan. Siinä on sulle autorahat ja ylikin. Autoja saa edullisesti, meillä esim 750€ maksanut viime syksynä ostettu auto ja hyvin toimi koko talven. Vakuutus ja verot kuukausille jyvitettynä noin 25€ ja lisäksi katsastus kerran vuoteen. Kyllä nillä lisillä jo nuo maksaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:53"]Niin, alan tosiaan kallistua siihen että a) kysyn vielä, onko mahdollista löytää perhepäivähoitaja lähempää, joka voisi hoitaa lastani myös iltaisin ja öisinkin (sekä tietysti viikonloppuisin). Jos löytyy, niin ongelma ratkaistu! Ihmettelen tosin, miksi päivähoitotoimistosta ei tätä vaihtoehtoa olisi jo tarjottu, kun sinne olin yhteydessä ja kerroin tilanteestani. Tarjottiin vain lähintä vuoropäiväkotipaikkaa sieltä 10 km päästä. b) jos ei perhepäivähoitajaa löydy, en ota ko. työpaikkaa vastaan. Yritän sitten joko löytää alaltani päivätyötä (tod.näk. ei kyllä onnistu) tai yritän saada vastaan mitä tahansa muuta päivätyötä, siivouskin kelpaisi, tosin mahtavatko jo nykyään vaatia siihenkin koulutusta.. mulla ei ole. Pitäkää peukut pystyssä että jotain päivähommaa löytyisi! Näillä mennään. Kiitän kommenteista! :) ap [/quote] Ota se työpaikka vastaan! Nyt alkuun pyöräilet matkat ja kunhan arki lähtee rullaamaan ja talvi lähestyy, teet päätöksiä jatkosta. Voihan olla että syksyllä sinulla on jo varaa hankkia auto, tai olet mahdollisesti tutstunut muihin vanhempiin joiden kanssa voi lapsen hoitokuljetuksia sopia, tai löydätkin uuden työn tai jotain muuta. Missään nimessä ei kannata nyt jättää paikkaa ottamatta, koska tuo matka on täysin pylräiltävissä lapsenkin kanssa!
[/quote]
mun mielestä ei ole ihan noin helppoa, kyllä tulee todella raskaaksi ihan jo fyysisesti pyöräillä 40km per työpäivä + työt siihen päälle. mun luetun ymmärtämisen mukaan ap lähtee siis kodista 10km:n päähän tarhaan, palaa kodin lähelle töihin = 20km yhteensä ja sama sitten vuoron loputtua. Ei tuollaista oikeasti jaksa, päivien pituuskin tulee olemaan aikamoinen.
Jos oisin ap ostaisin ehkä kesäauton, kesällä pärjää huonommallakin romulla, niitä saa muutamalla satasella jo ihan toimivia pelejä. Tekisin duunia noin 6kk tästä eteenpäin ja katsoisin tilanteen uudelleen (= jääminen uudelleen kotiin, toinen työ, muutto, parempi auto, toinen hoitomuoto lapselle, opiskelu toiseen ammattiin....) Mutta akuutisti jos ap nyt kaipaa vaihtelua kotielämään, niin sitä olisi nyt tarjolla ja 500€:n autoja on kaupan pilvin pimein ja niillä on vielä kilometreja jäljellä (been there, done that, 2000€:n autolla meidän perhe ajoi 7 vuotta, eikä ollut ongelmia)... vapautti kyllä elämää ihan toisella tavalla kuin polkupyörä, joka sekin on oiva kulkupeli kyllä, mutta lapsiperheessä pitää ajatella mukavuutta myös
Kesän vapaapäivinä ja vapaailtoina nautitte lapsen kanssa autosta: huristatte uimarannoille, pitsalle jonnekin terassille jne...
Missä on lapsen isä? Missä on lapsen neljä isovanhempaa? Missä lapsen kummit? Eikö kukaan voi auttaa, edes muutamana päivänä kuussa?
Saat oikeasti auton alle tonnilla ja sinun tuloillasi saat sen kulut katettua. Erityisesti jos pyöräilet aina kun sää sallii. Saat kaupan päälle hyvän kunnon eikä tarvitse maksaa salijäsenyyksistä.
Nyt kuulostaa ap siltä, että et oikeasta halua löytää asiaan ratkaisua.