Miten ihmisillä on varaa autoon?
Kuinka paljon pitäisi asumiskulujen jälkeen jäädä rahaa, että olisi varaa autoon?
Töissä käyn ja tuntuu että kaikki rahat menee ihan perus elämiseen ja säästöön jää vain 100-200e/kk ja niitäkin joutuu käyttämään välillä kun jotain isompia ostoksia tulee.
Kommentit (45)
Ostin auton 18 vuotiaana omilla rahoillani. Hintaa autolla oli 1900€. Kahtena ekana vuonna ei ihmeempiä remontteja ollut, kahtena viimeisenä vuotena on ollut. Opiskeluajan oli vähän tiukkaa, mutta töissä kävin kokoajan koulun ohella. Esim 400 euron jarrurempan jälkeen teki vähän tiukkaa, mutta autosta en luovu mistään hinnasta. Varsinkaan kun tämänhetkinen arvo on vajaa 500 euroa. Tosin asuin yksin kolme vuotta ja nyt avoliitossa, jossa vuokrakulut vielä pienemmät. Tulot tällähetkellä kuussa noin 1200€. Ikää 23.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 10:36"]
Mun auto maksoi 600€, vuoden nyt ajellut eikä remontteja ole ollut.
[/quote]
600€ ei käsittääkseni saa mitään uutta autoa, edes Daciaa.
[/quote]
Eihän ap puhunutkaan UUDESTA autosta. Ja mä käsitin niin, että ap mietti miten on varaa ylläpitää autoa. Olisi meilläkin varaa ostaa auto säästöillä, muttei ylläpitää sitä.
Se on ihan siitäkin kiinni mihin rahansa käyttää.
Johan baareissa pyörimiseen menee 500€/kk minimissään. Kökötättetö siellä kotona ja syötte makoroonia, jos ei ole varaa kerta pitää edes halpaa autoa?
Sehän on valintakysymys. Minä haluan pitää autoa, koska en halua olla riippuvainen linja-autojen aikatauluista enkä kuunnella linja-autossa, kun joka toinen ihminen pälättää kännykkäänsä. Haluan lähteä silloin, kun mnulle sopii, eikä linja-autojen aikataulujen mukaan. En halua seistä sateessa bussipysäkillä.
Koska haluan pitää autoa, elän muuten säästäväisesti. En matkustele paljon, suurimman osan vaatteistani ostan kirpputoreilta tai second hand shopeista. Olen tarkkana tarjouksissa. Joten minulla on keskituloisena oikein hyvin varaa vaihtaa auto uuteen kolmen vuoden välein ja ylläpitää sitä. Rakastan sitä mukavuutta ja vapautta, jonka oma auto minulle suo.
Ostin autoni neljä vuotta sitten hintaan 2800e. En tarvinnut lainoja ja vakuutus on neljä kertaa vuodessa alle 100e 45% bonuksilla. Vero on vajaa 200e vuodessa.
Mulla toki hyvä tilanne, ettei tarvitse korjaamolle viedä ikinä, isäni korjaa jos jotain on. Tämän neljän vuoden aikana tosin on vain tarvinnut korjata pari pientä reikää helmasta, rassata käsijarru auki ja huoltaa jarrut sekä vaihtaa öljyt.
T. Kotihoidontuella ja mies työtön.
Auton ylläpito maksaa suunnilleen 50-1000e/kk. On siis ihan mahdoton sanoa esim. paljonko pitää olla tuloja että voi pitää autoa, kun auton menojen lisäksi muut menot vaihtelee ihmisillä tonnikaupalla. Joku ylläpitää autoa työttömyyspäivärahalla ja jollakin ei olisi siihen varaa edes viiden tonnin nettopalkalla. Täysin järjetön kysymys siis.
Tulot balanssissa menoihin. Ja osaa säästää. Meillä kullakin on mieltymyksemme mihin rahat haluamme törsätä tai mihin emme. Meillä on 2 aika uutta autoa. Säästöillä ostettu. Ja eivät ole mitään halpoja. Uusina ostettuja.
Meillä ei ole harrastuksia (paitsi matkailu jos siksi lasketaan). Ei lemmikkejä, ei asuntolainaa. Baareissa käydään ehkä kerran vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:19"]
Auton ylläpito maksaa suunnilleen 50-1000e/kk.
[/quote]
1000€/kk siis laskitko bensiinit samaan hintaan vai?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:23"]
[/quote]
[/quote]
Jos on uusi kallis auto jota on pakko huoltaa, ja täydet vakuutukset ilman bonuksia ja vielä paljon ajoa (eli sitä polttoaineen kulutusta) niin on ihan mahdollista että menee tonni kuussa. Jos taas on halpa vanha auto, täyden bonukset ja vain pakollinen vakuutus ja osaa itse huoltaa eikä aja paljoa, niin kk-kulu on vain muutamia kymppejä. Tarkoitus ei ole lukea kommenttiani niin, että "tonni" on maksimi mitä voi mennä tai että se menisi jokaisella. Tarkoitus oli ilmaista vaihtelun suuruutta. Ihan yhtä hyvin se voi olla 42-974 euroa, pointti ei siitä muutu.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 11:23"]
[/quote]
[/quote]
Jos on uusi kallis auto jota on pakko huoltaa, ja täydet vakuutukset ilman bonuksia ja vielä paljon ajoa (eli sitä polttoaineen kulutusta) niin on ihan mahdollista että menee tonni kuussa. Jos taas on halpa vanha auto, täyden bonukset ja vain pakollinen vakuutus ja osaa itse huoltaa eikä aja paljoa, niin kk-kulu on vain muutamia kymppejä. Tarkoitus ei ole lukea kommenttiani niin, että "tonni" on maksimi mitä voi mennä tai että se menisi jokaisella. Tarkoitus oli ilmaista vaihtelun suuruutta. Ihan yhtä hyvin se voi olla 42-974 euroa, pointti ei siitä muutu.
[/quote]
Polttaineen kulutustahan minä tiedustelin vain. Jos joku olisi väittänyt, että auton kustannukset on ilman polttoaine kuluja 900-1000€/kk, niin se olisi ollut aika pahaa valetta. Olkoon huoltoja ja bonukset nollassa.
Vau. Pisin ketju mitä olen saanut aikaan :)
Minulla ei mene rahaa baareihin, tupakkaan, alkoholiin. Ja kyllä tämä kysymys sisälsi ihan kaiken auton hankkimisesta ylläpitoon. Kysymys vain tuli mieleen ku katselin nettiautoa ja haaveilin autosta.
Ap:n kysymykseen: maksan auton kulut palkasta. Lasken ne pakollisiin elämiskuluihin asumisen, ruuan ja liittymälaskujen kanssa. Vasta niistä yli jäävä osa on vapaasti käytettävää, säästämiseen tai kuluttamiseen.
Nämä asiat ovat pääasiassa tärkeysjärjestyksestä kiinni. Tärkeysjärjestyksessä viimeisenä oleviin asioihin ei ole aina varaa. Itselläni ei esim. olisi varaa juoda joka viikonloppu baarissa kovia perseitä, mutta monella autottomalla ja omistusasunnottomalla kaverillani on. Heillä ei sitten välttämättä ole loppukuusta varaa syödä hyvin.
Jos ei autoa tarvitse, niin se on hyvä, säästyy sitten muihin tarpeisiin. Itselleni se on välttämätön. Pelkkää työssä käymistä varten minulla pitäisi olla kahden eri firman kuukausiliput, ja harrastuksiin kulkemiseen viikonloppulippu. Joutuisin kantamaan työkaluja, vaihtovaatteita ja tavaroita mukana busseissa, ja silti joutuisin 3-4 kertaa kuussa matkustamaan täydellä hinnalla naapurikaupunkiin. Hinta olisi tähtitieteellinen, elämä hankalaa ja työmatka pitenisi 2 tunnilla päivässä (!). Siihen ei minulla ole varaa. Säästän mieluummin muusta ja liikun vapaasti.
Tiukkaa tekee. Samaa olen itsekkin miettinyt. Meillä kahdella aikuisella ja kolmella lapsella tekee tiukkaa yhden auton kanssa niin ihmettelen kuin monella tutulla on kaksi autoa.
No ei olekaan. Siksi on työsuhdeauto.
Olen työtön.. Ostin 2v sitten 780e katsastetun Primera. Taas tuli leima ja ilmastointikin toimii. Kyllä sitä voi suht edullisestikin ajella kun ei osta uutta ja kallista. Sitä paitsi monet auto toimittajatkin ovat sitä mieltä että nykyautot ovat laadultaan todella paljon huonompia kuin 15-25 vuotiaat autot. Katsoo vaan ettei ole ruostetta ja katsastus kunnossa niin HYVÄN auton saa todella halvalla.
Esim Honda Accord 2Litran pannulla on ikiliikkuja ja loistava auto vielä 400000 ajetunakin.
Meillä nettotulot 2000e ja silti on 2 autoa. Pakko olla kun asutaan maalla.
Olen suhteuttanut menot tuloihin niin, että minulla on varaa. Talon koko, sijainti ja kulut on suhteutettu tuloihin niin, että kulut eivät ole kuin 20% tuloista.